Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: smartphone apps : shit of smart?  (gelezen 1748 keer)

smartphone apps : shit of smart?
« Gepost op: 2018/02/10, 16:00:36 »
Op mijn smartphone heb ik enkele schoonmaakapps geinstalleerd : Clean Master en SD Maid.
Nou doe ik weinig geks op mijn smartphone, maar dan vindt zo'n Clean Master plotseling een paar honderd MB aan troep. Ik vraag mij dan steeds af : "waar komt die troep dan vandaan wanneer ik zo weinig met m'n smartphone bezig ben!!??". Las ook onlangs dat je die cleaners er beter af kunt smijten. Ze proberen je -uiteraard- ook allerlei andere software op te dringen >:(.

Ben benieuwd of iemand er ervaring mee heeft. Thx.
Een boek doet het altijd...

Offline rico70

  • Lid
Re: smartphone apps : shit of smart?
« Reactie #1 Gepost op: 2018/02/10, 16:21:57 »
Heb een poosje CCcleaner gebruikt, vond het geen meerwaarde hebben. Af en toe via instellingen de cache legen werkt net zo goed.
Hou er wel rekening mee dat de Chrome browser ontzettend veel in de cache gooit, itt tot Firefox Focus en de DuckDuckGo browser

Re: smartphone apps : shit of smart?
« Reactie #2 Gepost op: 2018/02/12, 16:30:58 »
Rico70 bedankt voor je reactie.

Je bedoelt de cache van de browser legen? Of van Android (of stel ik nu een heel domme vraag, want ik kan nl geen cache van Android vinden ;)?)

Zijn er wellicht nog meer mensen die ook kunnen bevestigen dat zo'n schoonmaakapp geen meerwaarde heeft?
« Laatst bewerkt op: 2018/02/12, 16:33:06 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: smartphone apps : shit of smart?
« Reactie #3 Gepost op: 2018/02/12, 16:38:42 »
Heb een poosje CCcleaner gebruikt, vond het geen meerwaarde hebben.

Ruimt toch echt wel veel meer op dan het cache.

Citaat
Optimaliseren en Reinigen
● Versnel uw telefoon en verwijder rommel veilig
● Reinig applicatie cache, download mappen, browsergeschiedenis, klembord inhoud en meer
● Verwijder oproeplogboeken en SMS berichten individueel, in bulk, op leeftijd of op contact
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Re: smartphone apps : shit of smart?
« Reactie #4 Gepost op: 2018/02/12, 16:40:32 »
Android cache, staat bij mij in Settings -> Storage & USB -> Internal Storage -> Cached data

Browser cache : Settings Apps -> Storage -> Cache

Chrome 2,64 MB
Firefox Focus 6,79 MB
DuckDuckGo 3,6 MB
Browser cache zit in de Cached Data
Cached Data 61,02 MB

Re: smartphone apps : shit of smart?
« Reactie #5 Gepost op: 2018/02/12, 16:45:08 »
Ruimt toch echt wel veel meer op dan het cache.

Hmmm....de meningen zijn tot dusver verdeeld =D

Ben benieuwd naar nog meer reacties (en alvast bedankt)
Een boek doet het altijd...

Offline rico70

  • Lid
Re: smartphone apps : shit of smart?
« Reactie #6 Gepost op: 2018/02/12, 16:47:30 »
Ik heb die CCcleaner een poosje gebruikt. Doet echt niets wat je zelf niet kan.

Offline sidonia

  • Lid
Re: smartphone apps : shit of smart?
« Reactie #7 Gepost op: 2018/02/12, 19:29:14 »
Een hoop mensen kunnen dat niet zelf, en voor die mensen is het een handig programma, om toch een beetje de zooi op te ruimen.

Offline h2o

  • Lid
Re: smartphone apps : shit of smart?
« Reactie #8 Gepost op: 2018/02/12, 21:30:30 »
Het hangt er ook vanaf welk merk telefoon je gebruikt. Ik heb er twee. Een Samsung en een Huawei. Die laatste heeft standaard een heel agressieve opruimer. Wanneer je de taken sluit via het prullenbak icoontje wordt ook echt alles afgesloten.
Je moet dan per se het een en ander 'white listen' om taken op de achtergrond actief te houden. Die telefoon blijft dan ook behoorlijk schoon van zichzelf. Een app als Ccleaner heeft daar geen enkele toegevoegde waarde, integendeel, werkt daar contraproductief.

Voor de Samsung gebruik ik Cache Cleaner 2018. Mijn ervaring hiermee is heel positief. Zeker in combinatie met Greenify.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: smartphone apps : shit of smart?
« Reactie #9 Gepost op: 2018/02/13, 15:17:48 »
Ik heb die CCcleaner een poosje gebruikt. Doet echt niets wat je zelf niet kan.

Klopt. Maar wel in één snelle handeling. En dan kun je ook nog de Widget op je bureaublad zetten voor een nog snellere handeling (one push).

Het hangt er ook vanaf welk merk telefoon je gebruikt. Ik heb er twee. Een Samsung en een Huawei. Die laatste heeft standaard een heel agressieve opruimer. Wanneer je de taken sluit via het prullenbak icoontje wordt ook echt alles afgesloten.

Ook niet alles. Als je de ene gedraaid hebt ruimt de andere altijd nog wel wat vergeten spul op.
En Ccleaner is er dan weer wel een die de minste privacy schendt.

Daarom is het aan te raden meerdere te hebben en met tijd en wijle alles even te draaien.

Daarom ook zo jammer dan Linux Touch nooit een goede vervanger is geworden.  :(
« Laatst bewerkt op: 2018/02/13, 15:21:19 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: smartphone apps : shit of smart?
« Reactie #10 Gepost op: 2018/02/14, 15:54:50 »
Daarom ook zo jammer dan Linux Touch nooit een goede vervanger is geworden.  :(

Ach, breek me de bek niet open :'(. Weet precies wat je bedoelt. Echt heel jammer.
Een boek doet het altijd...

Re: smartphone apps : shit of smart?
« Reactie #11 Gepost op: 2018/02/14, 16:01:38 »
Nou vond ik op Androidworld oa het advies om geen cleaners te installeren : https://androidworld.nl/apps/5-apps-die-je-beter-kunt-verwijderen-als-je-om-je-smartphone-geeft/

"Cleaners en boosters

Er zijn talloze apps in de Play Store te vinden die een snellere smartphone beloven. Dit doen ze veelal door processen af te sluiten en 'onnodige bestanden' op te ruimen. Ze hebben vaak één ding gemeen: ze verbruiken veel accu en zitten vol, maar dan ook echt vol met flink in het oog springende advertenties.

Wil je snel je cache verwijderen, een functie die praktisch elke cleaner-app bevat, ga dan naar instellingen>opslag en kies voor cache verwijderen. Wil je dit per app doen, ga dan naar instellingen>apps en kies de betreffende app om de cache te legen." 
Een boek doet het altijd...

Offline h2o

  • Lid
Re: smartphone apps : shit of smart?
« Reactie #12 Gepost op: 2018/02/15, 08:09:33 »
De volgende apps doen dat in ieder geval niet:
Ccleaner
Cache Cleaner 2018

En Greenify (geen cache cleaner maar een app die taken in diepe slaap wiegt) bevat ook geen reclame en verbruikt ook zeer weinig accu, verhoogt de accuduur zelfs.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: smartphone apps : shit of smart?
« Reactie #13 Gepost op: 2018/02/15, 12:19:44 »
Met H2O eens. Ccleaner heeft al vele jaren de reputatie goed en betrouwbaar te zijn. En ik wil dat ook bevestigen voor zover ik dat kan als langdurige gebruiker.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: smartphone apps : shit of smart?
« Reactie #14 Gepost op: 2018/02/16, 15:55:13 »
Bedankt voor de info. Hier kan ik zeker mee verder.
Een boek doet het altijd...