Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Compressor  (gelezen 1787 keer)

Offline Noidem

  • Lid
Compressor
« Gepost op: 2020/06/11, 16:59:54 »
Een beetje afwijkende vraag wellicht, maar ik ben op zoek naar een -simpele- compressor (perslucht) met een pistoolgreep, waarmee ik stof en vuil uit computers, audio-apparatuur etc. kan verwijderen. Het kan wel met busjes perslucht, maar omdat ik het regelmatig moet doen, is de aanschaf van een compressor op termijn rendabeler.
Ik heb al het nodige afgezocht op internet, maar kom daar zoveel soorten compressors tegen die veel te groot en/of te duur zijn en niet geschikt zijn voor het wat delicatere werk zeg maar.
Heeft iemand wellicht ervaring met een de(r)gelijke compressor die kwalitatief goed is, niet te duur en dus geschikt is voor mijn doel. Ik heb geen idee wat bv een goed merk is en waar ik op moet letten??

Alvast bedankt...

JorisC

  • Gast
Re: Compressor
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/11, 17:16:34 »
Hebt u plannen om computers stuk te blazen ?
Eens googlen op mini stofzuiger .
Met een degelijk antistatisch borsteltje eerst stof verwijderen en dan voorzichtig met een mini stofzuigertje het stof verwijderen .
Ik ben echt ook geen voorstander van perslucht , het is niet de eerste die hiermee een ventilatortje stuk  blaast .
Zo een mini stofzuiger is ook ideaal om laptops binnenin te ontstoffen en om toetsenborden te ontstoffen tussen de toetsen .

Offline Noidem

  • Lid
Re: Compressor
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/11, 17:52:48 »
Het is niet alleen voor computers maar ook voor (oude) audio-apparatuur zoals bv versterkers die aardig wat stof verzameld kunnen hebben. Met een stofzuiger(tje) krijg je het dan onvoldoende schoon. Ik heb dat geprobeerd.
Ter bescherming van de ventilatoren kun je bv een schroevendraaier(tje) er doorheen steken zodat ze niet meer kunnen draaien.
Er schijnen ook compressors te zijn waarbij je de 'blaaskracht' kunt instellen, zodat niet je hele device door te kamer vliegt ;).

Dus als iemand tips heeft...

Offline aartje

  • Lid
Re: Compressor
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/11, 17:53:56 »
IK doe het al een jaar of veertig met een gewone stofzuiger (ook op mijn werk, vroeger,
honderden keren...) Je moet wel voorzichtig zijn en niets aanraken en de CPU-fan en
Graphics-board fan tegen houden (alles voorzichtig !!).

Met blazen heb je nl eerder de kans dat je het stof juist IN de lagers van de fans blaast
en dat is ook niet gezond.

Offline Noidem

  • Lid
Re: Compressor
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/11, 18:14:33 »
Bedankt voor alle waarschuwingen, maar ik ben NIET op zoek naar een stofzuiger, maar een compressor! De risico's zijn voor mijn rekening :). En zoals ik al aangaf het is niet enkel voor pc's maar ook voor audio-apparatuur.

Re: Compressor
« Reactie #5 Gepost op: 2020/06/11, 18:29:47 »
Bedankt voor alle waarschuwingen, maar ik ben NIET op zoek naar een stofzuiger, maar een compressor! De risico's zijn voor mijn rekening :). En zoals ik al aangaf het is niet enkel voor pc's maar ook voor audio-apparatuur.
Kijk eens bij google voor mini compressor of je wil iets groter?Vraag me niet wat goed of slecht is  ;)
https://www.google.be/search?sxsrf=ALeKk00e6LN4DjQ_BTvxRGmbl0QFdlipvA%3A1591892737715&source=hp&ei=AVviXr7BKMickwWlwon4AQ&q=mini+compressor&oq=&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQARgAMgcIIxDqAhAnMgcIIxDqAhAnMgcIIxDqAhAnMgcIIxDqAhAnMgcIIxDqAhAnMgcIIxDqAhAnMgcIIxDqAhAnMgcIIxDqAhAnMgcIIxDqAhAnMgcIIxDqAhAnUABYAGCdQWgBcAB4AIABAIgBAJIBAJgBAKoBB2d3cy13aXqwAQo&sclient=psy-ab
Succes...
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

JorisC

  • Gast
Re: Compressor
« Reactie #6 Gepost op: 2020/06/11, 20:57:37 »
Dit lijkt me iets ideaals dan .

Ik lees daar .
Je kunt de POWX1705 ook perfect gebruiken voor het schoonblazen van je gereedschappen of het stofvrij maken van je werkplek.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Compressor
« Reactie #7 Gepost op: 2020/06/11, 22:00:03 »
Voor de PC voldoet voor mij deze:
https://www.action.com/nl-nl/p/froyak-elektrische-luchtpomp-/
Schroevendraaiertje of wattenstaafje tussen de fan en gaan.
Blaas er de voeding, moederbord, GPU en CPU koelvinnen mee schoon.
Stofzuiger in de buurt om stof op te vangen.

PC is nu 11 jaar oud ;)
« Laatst bewerkt op: 2020/06/11, 22:02:08 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Compressor
« Reactie #8 Gepost op: 2020/06/11, 22:01:41 »
Dit lijkt me iets ideaals dan .
Bijna 100 ballen om wat stof te verwijderen?? Begin eens met een gewone kwast zou ik zeggen...

Re: Compressor
« Reactie #9 Gepost op: 2020/06/11, 22:02:56 »

Offline Gamer

  • Lid
Re: Compressor
« Reactie #10 Gepost op: 2020/06/11, 22:49:46 »
Misschien is een airbrush compressor iets voor je.
Zo iets als deze

Re: Compressor
« Reactie #11 Gepost op: 2020/06/12, 08:50:46 »
Gisteren heb ik een oude pc met perslucht schoon geblazen,
met een al aanwezige compressor van 1pk.
Ik heb de luchtslang en blaaspistool aangekoppeld op een drukloze compressor, die ik vervolgens heb gestart.
Vanaf het moment dat deze gestart is, heb ik continu het blaaspistool open gehouden, zodat de compressor geen hogere druk kan opbouwen.

Vervolgens de pc buiten op het terras schoongeblazen,  ik ben weg moeten lopen van de stofwolk, (pc heeft 10 jaar in een werkplaats gestaan).

Vanmorgen de pc opgestart, deze werkt prima.

Als je het met beleid aanpakt, kan het.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Re: Compressor
« Reactie #12 Gepost op: 2020/06/12, 09:41:19 »
Gisteren heb ik een oude pc met perslucht schoon geblazen,
met een al aanwezige compressor van 1pk.
Ik heb de luchtslang en blaaspistool aangekoppeld op een drukloze compressor, die ik vervolgens heb gestart.
Vanaf het moment dat deze gestart is, heb ik continu het blaaspistool open gehouden, zodat de compressor geen hogere druk kan opbouwen.

Vervolgens de pc buiten op het terras schoongeblazen,  ik ben weg moeten lopen van de stofwolk, (pc heeft 10 jaar in een werkplaats gestaan).

Vanmorgen de pc opgestart, deze werkt prima.

Als je het met beleid aanpakt, kan het.

Inderdaad.
Als je de compressor zijn druk laat opbouwen en zo zijn tank vult is dat een andere situatie.
In de lucht zit namelijk ook vocht, minder bij warm weer, meer bij regenweer.
Die lucht gaan samendrukken, brengt ook meer vocht mee.
Je kan dit zien als je de gecomprimeerde lucht uit de compressor via het blaaspistool laat exploderen door van dichtbij te richten op een glad oppervlak.

En vocht, dat wil ik absoluut niet in mijn computer.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Compressor
« Reactie #13 Gepost op: 2020/06/12, 10:05:40 »
Maar een volledig dichtgeslagen koelblok onder je processor en idem ditto ventilatoren dan wel? Ik blaas ze al jaren uit met een membraan Kinzo  compressortje, uiteraard met al de nodige zorg èn een stofmasker op, want het is een beste wolk stof  die je eruit blaast. Nog nooit problemen gehad in vele jaren, dus ik zie alle bezwaren hier als puur theoretisch.

Zo slecht zitten die PC's en ventilatoren echt niet in elkaar. Weleens een gillende fan gesmeerd en dan zie je  hoe slim ze gebouwd zijn.

Laten we wel wezen, het kán natuurlijk altijd een keer  fout gaan. Maar tot nu toe, niks gebeurd dus.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Noidem

  • Lid
Re: Compressor
« Reactie #14 Gepost op: 2020/06/12, 19:19:30 »
Allen bedankt voor de reacties. Hier kan ik zeker wat mee. Ik ga her en der snuffelen.

Re: Compressor
« Reactie #15 Gepost op: 2020/06/12, 19:37:58 »
Ik heb daarstraks die luchtpomp van Froyak bij de Action gehaald en het verbaasde me dat deze toch wel serieus blaast en dat voor 7 eurokes  :)
Dus dankuwel DeBaas voor deze tip.
Bij mijn 1ste werkgever heb ik honderden pc's en meettoestellen (allemaal met ventilators) steeds proper gemaakt met perslucht en nooit 1 probleem gehad.
Wel er voor zorgen dat je de ventilator tegenhoud en nooit met volle druk op de componenten blaast en ook niet direct terug onder spanning zetten.
Gewoon uw gezond verstand gebruiken.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience