Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen  (gelezen 203282 keer)

Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #25 Gepost op: 2013/03/03, 00:17:29 »
Niemand?
Heb gisteren 1204 LTS gëinstalleerd met een 4:9 VGA scherm, heb vandaag een 9:16  1080 er aan gehangen... werkt perfect, alleen het contrast wat bij gesteld..thats all..
Broadcast-Solutions

Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #26 Gepost op: 2013/03/03, 00:22:23 »
Heb alleen met de pc en laptop het zelfde probleem met de energie stand instelling... staan beide op een uur, maar gaan na 5 min. al op donker ??
Broadcast-Solutions

Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #27 Gepost op: 2013/03/03, 01:02:08 »
Heb alleen met de pc en laptop het zelfde probleem met de energie stand instelling... staan beide op een uur, maar gaan na 5 min. al op donker ??

Systeeminstellingen --> Brightness & Lock/Helderheid en vergrendelen

Kijk daar eens ;)

Offline yopper

  • Lid
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen met installatie etc.
« Reactie #28 Gepost op: 2013/04/12, 14:19:51 »
 :o, hoi, ik ben op zoek naar iemand met veel verstand van  Unix, Ubuntu, die mij er alles over wil leren.
Op basis van wederzijdse hulp. en gewoon vriendendienst. IK trachtte het reeds vijf keer te installeren maar iedere keer loop ik vast. Dus als hij mij kan leren hoe het moet (ook de diverse foute partities weghalen) met behulp van een ingebouwd partitiebeheersprogramma ?? ben ik bang dat ik tevens mijn windows wis. Ik heb hiervoor twee zelfbouw systemen staan met veel snelheid en geheugen. Het is mijn bedoeling om het in een netwerk te zetten. Ik kom zelf uit de DOS-tijd maar de commando's liggen allemaal net wat anders..  Ik woon in Lamswaarde, gemeente Hulst. Ik vergoed de benzine wel.. ik hoop iemand te vinden. Ben een Parkinson patient dus kan niet even de spullen onder mijn arm meenemen.  In mijn hoofd zit het nog goed.. Jan Welling.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #29 Gepost op: 2013/04/12, 22:51:39 »
Yopper, begin hier een nieuw onderwerp over.
Er zijn hier mensen uit de regio Antwerpen en zelf kom ik van het eiland Tholen.
Er moet dus altijd iets te regelen zijn ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #30 Gepost op: 2013/04/14, 00:14:25 »
Yopper, begin hier een nieuw onderwerp over.
Er zijn hier mensen uit de regio Antwerpen en zelf kom ik van het eiland Tholen.
Er moet dus altijd iets te regelen zijn ......

Antwerpen ben je zo vanuit Hulst; gewoon lijn dinges van Veolia van Hulst naar Breda, die komt door Antwerpen ;)
Is zelfs de op een na langste busroute van Europa.

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #31 Gepost op: 2013/07/05, 10:51:36 »
Wellicht ten overvloede, misschien iets voor computertips. ik moest er lang naar zoeken.

Xubuntu 12.10 desktop na update, totaal in de war.
Geen vensterranden, geen knoppen.
Geen muisaanwijzer.
Bij firefox werkten de menu buttons niet meer.

Van alles geprobeerd,
Het leegmaken van de map ~/.cache/sessions en een herstart heeft alles opgelost.

Offline kio

  • Lid
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #32 Gepost op: 2013/11/08, 12:50:50 »
win XP opnieuw geinstaleerd om weer in de computer te komen. Ik probeerde ubuntu 12.04 te instaleren vanaf een cd.
processor is AMD 1250 Mhz
geheugen 2 GB

Offline neusels

  • Lid
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #33 Gepost op: 2013/11/18, 08:40:39 »
Misschien dat iemand dit al gemeld heeft maar ik zou anders niet weten waar ik het kwijt moet.
Na een apt-get update en upgrade gedaan te hebben naar  de laatste versie van ubuntu werkte bijna alles nog zoals het hoort behalve een aantal dingen.
Ten eerste een probleem met transmission mijn port die in de router geforward is was opeens gesloten. Dat probleem opgelost door een paar krachttermen tegen mijn router te roepen en vervolgens te bedenken dat de firewall er misschien iets mee te maken had en ja hoor. De regels die ik daar voor ingesteld had waren verdwenen moesten alleen even opnieuw ingesteld worden en presto poort weer open.

Ten tweede stonden mijn taalinstellingen opeens niet overal goed meer, eventjes opnieuw ingesteld klein probleempje zo opgelost even de taal weer voor t complete systeem op nederlands zetten en ook dat was weer opgelost.

Ten derde kon ik mijn pc en de schijven die ik gedeeld had niet meer vinden via de tablet en mijn telefoon. Samba gecontroleerd alles stond nog goed vervolgens de rechten gecontroleerd ook goed de wachtwoorden ook goed. Bleek ook hier een aanpassing nodig te zijn in de firewall daar kwam ik na trial and error achter. firewall voor samba ingesteld (natuurlijk wel voor een gebruikersnaam en ww) en hups kan weer thuis sneller bij mijn pc komen. Om nu alles thuis ook nog eens via teamviewer te doen is erg vervelend.

Dit dus even wat mij na de update is opgevallen. Mocht dit ergens anders moeten dan hoor ik dat ook graag.

Offline Forn

  • Lid
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #34 Gepost op: 2013/12/01, 17:32:51 »
Hoi,

Heb net pc overgekocht van iemand met Linux( welke versie weet ik niet).
 Heb ik het probleem dat pc niet wil opstarten door:

1. Vind geen besturingsprogramma's behalve windows, maar staat er helemaal niet op.
    Krijg ik scherm om veilig op te starten/ normaal of trg te keren naar oud punt.
2. Maar geprobeerd om via cd/dvd te booten dan, maar stopt met lezen/bewerken/... bij windows op het moment dat gegevens ingelezen zijn.
    Bij Linux cd lukt tot codes moeten ingegeven worden.

Bij beide manieren herstart hij doodleuk op dat punt., gelijk wat ik doe. Ook bij niks doen.

Mij een raadsel wat ik hier mee aanmoet. Hoop hier wat tips te verkrijgen....

Alvast dank

mvg  Rocky


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #35 Gepost op: 2013/12/01, 17:40:54 »
Hoi,

Heb net pc overgekocht van iemand met Linux( welke versie weet ik niet).
 Heb ik het probleem dat pc niet wil opstarten door:

1. Vind geen besturingsprogramma's behalve windows, maar staat er helemaal niet op.
    Krijg ik scherm om veilig op te starten/ normaal of trg te keren naar oud punt.
2. Maar geprobeerd om via cd/dvd te booten dan, maar stopt met lezen/bewerken/... bij windows op het moment dat gegevens ingelezen zijn.
    Bij Linux cd lukt tot codes moeten ingegeven worden.

Bij beide manieren herstart hij doodleuk op dat punt., gelijk wat ik doe. Ook bij niks doen.

Mij een raadsel wat ik hier mee aanmoet. Hoop hier wat tips te verkrijgen....

Alvast dank

mvg  Rocky

Doe eens een schone installatie van Xubuntu, dat lijkt me in dit geval de kortste klap:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Succes!  :)

Offline Forn

  • Lid
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #36 Gepost op: 2013/12/01, 20:43:06 »
Hoi, bedankt voor de tip.
Veel verder heeft het me nog niet gebracht momenteel... :(

Dvd/cd werkt, maar als ik hem op die probleem pc gebruik, krijg ik zwart scherm en daar stopt het. Heb al geprobeerd via usb poort te booten en etc... maar niks helpt momenteel. Nog tips?
« Laatst bewerkt op: 2013/12/04, 05:46:28 door Forn »

Offline harrie12

  • Lid
    • hier vind je alles
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #37 Gepost op: 2013/12/13, 19:24:46 »
Hallo vandaag heb ik ubuntu geinstalleerd. Heeft iemand misschien tips voor mij hoe ik de achtergrond kan veranderen? De bureaublad achtergrond. Alvast bedankt.
Hier vind je écht werkelijk alles waar  je naar verlangt..  http://www.bit.ly/1bDduY1

Offline heir4c

  • Lid
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #38 Gepost op: 2013/12/24, 23:40:18 »
Hallo vandaag heb ik ubuntu geinstalleerd. Heeft iemand misschien tips voor mij hoe ik de achtergrond kan veranderen? De bureaublad achtergrond. Alvast bedankt.
Rechtsklikken op het bureaublad en dan kiezen voor onderste optie voor het veranderen van de achtergrond.

Maar Harrie12, je kan beter een eigen topic starten voor elke vraag/probleem waar je mee zit.
Rechts boven zie je staan: "Nieuw Topic" Klik daarop en dan kan je kort je vraag intikken naast "Onderwerp". (Zo kort mogelijk een beschrijving weergeven) Dan daaronder in het tekst veld leg je volledig uit wat je probleem of vraag is.
Best ook even bijzetten welke versie je hebt en welke distro (bijv Ubuntu 12.04 of Xubuntu 13.10 of Lubuntu 12.10....)
En dan afwachten tot er iemand antwoord. Dat kan verschillen van dag tot dag. Soms heb je binnen de minuut antwoord, soms duurt het wat langer. Uitzonderlijk krijg je helemaal geen respons omdat niemand je blijkbaar direct kan helpen. Maar dat gebeurd heel heel weinig.

Met vriendelijke groet,
Gerolf
« Laatst bewerkt op: 2013/12/24, 23:46:29 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Catweazle

  • Lid
Ubuntu start niet op na installatie van live CD. [Opgelost]
« Reactie #39 Gepost op: 2014/03/04, 17:11:35 »
Dit zijn mijn eerste ervaringen met Ubuntu.

Mijn configuratie is:
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4600+ × 2
Abit KN9 SLi moederbord.
2 GB intern geheugen.
GeForce 7300 GT videokaart.
5 HD's totaal 1.5 TB opslag.
Hauppauge PVR 150 MCE tv kaart.
Canon Lide 30 scanner.
Canon Pixma IP5200 printer.

Meteen tijdens de eerste kennismaking met de Live CD van Ubuntu Trusty Tahr 14.04 was ik verkocht en wou het systeem naast mijn Windows 7 plaatsen.  Ik had namelijk het plan opgevat om Microsoft niet langer te sponseren en geheel op Linux over te stappen.
Leuk bedacht, maar die vlieger ging een aantal dagen niet op.
Elke keer als ik Ubuntu geinstalleerd had liep de zaak vast in Grub met de melding de Ubuntu drive niet te kunnen vinden.
Uiteindelijk bleek de boosdoener Windows 7 te zijn. Ik was gewent om Windows af te sluiten door deze in de slaapstand te zetten.
Op èèn of ander wijze werd dit niet erg gewaardeerd door het systeem. 
Door dom toeval sloot ik Windows 7 een keer geheel af waarna Ubuntu gelijk en zonder problemen door Grub werd gevonden en gestart.
Mocht het dus zo zijn dat u een Dualboot systeem wil installeren en Ubuntu niet wil starten na installatie, kijk even of Windows wel goed is afgesloten en niet in slaapstand staat.
Misschien kan dit u een hoop tijd en frustratie schelen.  =)

Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #40 Gepost op: 2014/03/05, 22:38:47 »
Ik had je die frustratie ook wel kunnen besparen want 14.04 is nog in bèta... dus logisch dat e.e.a. niet 100% naar behoren werkt.

Offline hansindia

  • Lid
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #41 Gepost op: 2014/04/06, 22:31:04 »
Sinds 2 dagen van XP de sprong naar Lubuntu 13.10 gewaagd op mijn Acer Aspire 3690. Nu al blij terwijl nog niet alles loopt. Dat beloofd wat?

1. Waar kan ik de waarden vinden om mijn hotmail te koppelen aan sylpheed? pop3/Imap4, gebruikersnaam, smtp.. enz. zegt mij niets.  Een verwijzing naar een stap voor stap plan a la

http://www.consumentenbond.nl/tests/bestanden/elektronica-communicatie/handleiding_Lubuntu_Sjef_van_Tilburg.pdf

zou ik zeer waarderen.

2. Mijn webcam werkt, maar skype kan hem blijkbaar niet vinden, want zwart beeld.

3. Binnenkort zal ik over willen/moeten stappen naar de 14.04 LTS. Hoe doe ik dat? Kan dat vanuit de versie die nu draait? Of moet ik XP weer opstarten en hetzelfde paadje nog eens doorlopen?

Dank voor jullie tijd en aandacht.
Met vriendelijke groet,
Hans de Zwart

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #42 Gepost op: 2014/04/06, 23:29:39 »
@hansindia: installeren van 14.04 doe je het beste via een schone opwaardering. Uiteindelijk duurt dat minder lang, en krijg je een beter (schoner) resultaat.

Aanpak:
https://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen

Moet lukken zo. Succes!   :)

P.S.: je zou nu al de overstap kunnen wagen, met behulp van de tweede bèta van Lubuntu 14.04. Daarover lees je hier meer: https://sites.google.com/site/computertip/lubuntu

Na installatie van Lubuntu 14.04 kun je dit direct-doen-lijstje toepassen, om je Lubuntu 14.04 netjes af te werken: https://sites.google.com/site/computertip/lubuntu-direct-doen
« Laatst bewerkt op: 2014/04/06, 23:34:30 door Pjotr »

Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #43 Gepost op: 2014/04/19, 20:12:46 »
hallo
sinds kort heb ik xubuntu 13.10 en vandaag een upgrade gedaan naar 14.04
echter krijg ik nu voortdurend de een foutmelding op het scherm welke aangeeft: bürobladbeheerder is niet actief
wat te doen nu

bij voorbaat dank

Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #44 Gepost op: 2015/03/18, 19:18:17 »
Ik heb Widows 10 Yech PreView op een laptop staan, bemn in het bezit van Ubuntu ISO Schijf/Kan Ubuntu niet op laptop instaleren. Voor het opstartscherm verschijnt er geen BIOS en F toetsnummers. Hoe nu verder?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #45 Gepost op: 2015/03/18, 19:38:27 »
Ik heb Widows 10 Yech PreView op een laptop staan, bemn in het bezit van Ubuntu ISO Schijf/Kan Ubuntu niet op laptop instaleren. Voor het opstartscherm verschijnt er geen BIOS en F toetsnummers. Hoe nu verder?
Welke laptop?

Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #46 Gepost op: 2015/03/18, 19:53:17 »
Ik heb Widows 10 Yech PreView op een laptop staan, bemn in het bezit van Ubuntu ISO Schijf/Kan Ubuntu niet op laptop instaleren. Voor het opstartscherm verschijnt er geen BIOS en F toetsnummers. Hoe nu verder?

Je zal te maken hebben met een UEFI ipv Bios, en je zal eerst de secure boot moeten uitzetten voor dat je met Ubuntu aan de slag kan.
Normaal gesproken kan je daar ook de bootvolgorde wijzigen. (Dus eerst de DVD , dan de HD enzovoort)
Maar het zou niet slecht zijn eerst wat meer te vertellen over welke laptop het hier gaat.
W10 is een preview dus daar kan je maar weinig mee.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #47 Gepost op: 2015/04/01, 16:33:14 »
Goedendag allen!  Ik heb van mijn oude moeder haar HP DV4000 afgepakt (omdat ze zelf een nieuwe laptop kocht met Windows 7). Omdat op de laptop nog XP zat, hier eerst Linux Mint op geprobeerd te installeren. Dat was ietsje teveel voor het oude beestje, gelukkig is er Linux Ubuntu en dat werkt wel. Bijna dan.
Het enige wat het niet doet is de wifi-verbinding.
Even wat technische gegevens: HP DV4205EA met een Broadcast kaart voor wifi: BCM 14e4:4318 [0280].  Ik heb op de Linux Wireless website gevonden dat als ik dit commando invoer: <sudo apt-get install firmware-b43-installer>  de driver automatisch geïnstalleerd worden. Zou, want Ubuntu kent het commando 'sudo' niet. Er zou wel een driver voor beschikbaar moeten zijn.
Maar waar haal ik die vandaan?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #48 Gepost op: 2015/04/01, 16:46:23 »
Goedendag allen!  Ik heb van mijn oude moeder haar HP DV4000 afgepakt (omdat ze zelf een nieuwe laptop kocht met Windows 7).
sudo kan je gewoon installeren, dat mag dus geen probleem zijn.
Echter heeft die laptop standaard 2x 256MB geheugen, dus 512MB en dat is te weinig voor Ubuntu.
Beter kan je daar Lubuntu op gebruiken, want zelfs voor Xubuntu is het (denk ik) te weinig geheugen.
Of het moet uitgebreid zijn in het verleden ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #49 Gepost op: 2015/04/01, 20:15:49 »
Goedendag allen!  Ik heb van mijn oude moeder haar HP DV4000 afgepakt (omdat ze zelf een nieuwe laptop kocht met Windows 7).
sudo kan je gewoon installeren, dat mag dus geen probleem zijn.
Echter heeft die laptop standaard 2x 256MB geheugen, dus 512MB en dat is te weinig voor Ubuntu.
Beter kan je daar Lubuntu op gebruiken, want zelfs voor Xubuntu is het (denk ik) te weinig geheugen.
Of het moet uitgebreid zijn in het verleden ........
Dank voor de info. Ik heb even de systeemdetails opgezocht en de laptop heeft slechts 486,2 MiB geheugen, een Intel Celeron M processor 1,40 Ghz , 32 bit besturingssysteem en een harde schijf met 31,7 Gb.  Dus...Lubuntu maar gaan installeren.
Wat ik wel wat verwarrend vind is dat op deze website heel enthousiast wordt geschreven dat Linux Mint op iedere computer kan draaien die voorheen op Windows XP draaide. Mint gaat bij deze voormalige XP laptop niet, Ubuntu kennelijk ook niet (draait wel -traag- op de wifi verbinding na)  dus nu maar eens Lubuntu.... al doende leren toch?  ;)