Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan ubuntu 7.10 niet live booten/instaleren  (gelezen 2835 keer)

Swambu

  • Gast
Kan ubuntu 7.10 niet live booten/instaleren
« Gepost op: 2008/04/22, 08:08:58 »
Ik heb ubuntu 7.10 gedownload, gebrand en dan proberen op te starten. Hij geeft een balkje weer dat heen en weer gaat, na dit shcerm komt er gewoon een zwart scherm met een irritant wit balkje dat aan het pinken is.

Ik heb al geprobeerd zonder de silent te starten, dan krijg ik een fout van één of andere drive die niet gevonden is.

Op een ander forum ben ik al iets verder geraakt, door er   nomsi aan toe te voegen. Hierna loopt hij wel door tot een loading bar die blijft hangen in het begin van het laden. eronder stond deze tekst:

Loading esential drivers               OK
Running /Scripts/int-premount      OK
Mounting root file system
Running /script/casper-premount  OK

Kan iemand me verder helpen ?

dit is mijn config van pc :

ASUS P5W DH deluxe
Core2 duo 2.4ghz
Geforce 8800 GTS 560mb
2 g ram
plenty of hdd

Kan ubuntu 7.10 niet live booten/instaleren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/22, 08:13:42 »
- heb je gecontroleerd of de checksum overeenkwam voordat je de ISO brande?
- heb je op allerlaagste snelheid gebrand?
- controleer de cd eens op fouten (een van de opties als je de livecd opstart)
Napoleon, don't be jealous 'cause I've been chatting online with babes all day. Besides, we both know that I'm training to become a cage fighter.

Swambu

  • Gast
Kan ubuntu 7.10 niet live booten/instaleren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/22, 17:12:44 »
Citaat van: Kip Dynamite
- heb je gecontroleerd of de checksum overeenkwam voordat je de ISO brande?
- heb je op allerlaagste snelheid gebrand?
- controleer de cd eens op fouten (een van de opties als je de livecd opstart)
Ik heb CD herbrand op laagste snelheid, alles klopte...

Het is helemaal hetzelfde, en de disc-check werkt niet eens...
Hij komt op hetzelfde scherm, mijn CD gebruikt hij 1 seconde en dan niks van activiteit niet meer...

scuri

  • Gast
Kan ubuntu 7.10 niet live booten/instaleren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/22, 23:29:07 »
Ik heb net hetzelfde probleem, met Ubuntu Live cd 7.10 Gutsy Gibbon, ik heb deze zopas gekocht bij Linux Starter magazine, waarin men belooft dat de installatie een fluitje van een cent zou zijn...
Ik krijg enkel het opstartscherm met de menukeuze. Wat ik ook kies uit de menu: het scherm blijft zwart, al dan niet met een knipperend wit streepje. Het enige wat lukte is een geheugentest, maar dat blijft maar duren, ik heb het afgebroken na een 20-tal minuten (geen foutmelding), er was immers nergens te zien hoe lang de test zou duren.

Ik heb het daarna met OpenSuse 10.2 geprobeerd... net hetzelfde!

Zeer irritant allemaal.

Is het iets met de hardware?

P4 3,4 Ghz
Asus P4800 Deluxe
ATI Radeon X1650 PRO 512 MB (AGP met DVI-poort) van Sapphire
2x 512 MB Apacer CL 2.5
3 x IDE schijven (NTFS)
1 x SATA schijf met WinXP (deel NTFS, deel unallocated)
1x IDE LG DVDwriter
Samsung Syncmaster 226cw (widescreen)

Ik wou na mijn slechte ervaring met linux ca. 10 jr geleden (constant configuratieproblemen, er was altijd wel iets dat niet marcheerde) het eens opnieuw proberen... nu terug een koude douche. Men moet blijkbaar nog steeds ellenlange pagina's doornemen op het internet (met windows) om het systeem te kunnen draaien, of ben ik te hard in mijn oordeel?

Hopelijk is er een oplossing, zoniet stop ik definitief met het zoeken naar wat linux meer kan brengen dan windows.

Kan ubuntu 7.10 niet live booten/instaleren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/22, 23:35:47 »
Ontkoppel je USB apparaten eens? Na het opstarten van de live-cd kan je ze weer aankoppelen ;)

Er zijn meerdere oplossingen, als je wilt zoek ik ze morgenavond wel even op. Ik zat met hetzelfde probleem, maar heb als leek het toch op weten te lossen. :P
Op de chat te vinden als debiantux

Swambu

  • Gast
Kan ubuntu 7.10 niet live booten/instaleren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/23, 14:41:22 »
No success :/

hij doet net hetzelfde. Wanneer hij probeert te laden gaat hij op men floppy zitten kauwen en dan 1 seconde naar men CD en dan valt alles stil.

Citaat
Er zijn meerdere oplossingen, als je wilt zoek ik ze morgenavond wel even op.
If you would be so kind :P

Kan ubuntu 7.10 niet live booten/instaleren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/23, 16:20:44 »
Dan mag je de opstartregel veranderen (is even zoeken hoe dat moet, ik kan het zo niet even opzoeken), en daar quiet weghalen aan het einde van de regel. Dan kan je zien wat wel, en wat niet start. Dat zou je dan hier kunnen posten ;)
Op de chat te vinden als debiantux

Kan ubuntu 7.10 niet live booten/instaleren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/23, 16:29:04 »
@Swambu en Scuri: Hebben jullie een i686-compatible PC, of een x64-compatible PC? Het kan zijn dat de CD niet gepakt wordt, omdat die van de verkeerde 'architecture' is...

Ik heb zelf ook een tijd gehad dat ik niet kon installeren (zelfde probleem als hierboven), maar dat lag toen niet aan de CD. Na wat zoeken op het Internet probeerde ik toen met de Hardware wat te rommelen. Weet niet uit mijn hoofd precies wat ik heb gedaan, maar probeer eens de volgorde van de Optische Drive (CD/DVD) en de Harddisks aan te passen. Bijvoorbeeld, zorg ervoor dat de CD/DVD de allereerste drive is die de computer ziet (voor IDE-achtige aansluitingen: zet de CD/DVD op de Primary Master, van SCSI/SATA weet ik niet zoveel...) Misschien dat dit helpt...

Swambu

  • Gast
Kan ubuntu 7.10 niet live booten/instaleren
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/24, 17:18:00 »
@kebabfish, kijk in eerste post, heb nog eens geprobeerd zonder msi, dan komt hij op

failed to set xfermode
failed to recover some devices

NLsandman

  • Gast
Kan ubuntu 7.10 niet live booten/instaleren
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/24, 21:56:58 »
@swambu

Heb je een s-ata of p-ata cdrom?

scuri

  • Gast
Kan ubuntu 7.10 niet live booten/instaleren
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/25, 00:37:08 »
Dank voor de verschillende tips!

Ik heb even de USB-apparaten ontkoppeld, zoals KEBABFISH opmerkte, met name de USB-muis, en ook 2 interne USB's (1 die naar een memorycardtoestelletje loopt + 1 naar een frontpaneel voor usb-poorten) . Resultaat: het ding startte op! Spannend, maar toch vreemd van linux, usb bestaat toch al een paar jaar...
Ik dacht: welke modale pc-gebruiker zal zijn peeceetje opensmijten om een interne usb te ontkoppelen? Als deze überhaupt weet dat het een usb-apparaat is. Maar goed, het werk*te*.
Tussendoor heb ik kunnen proeven van ubuntu.

Wat me positief beviel was:
- de fijnere installatie in vergelijking met windows; zo kan men het azerty toetsenbord -een noodzakelijk kwaad wellicht in Belgenland- tijdens de install uittesten, knap gevonden
- netwerk: hoe ubuntu het deed weet ik niet, maar er was direct internettoegang! U moet weten dat ik werk met Devolo DLAN, dat is een netwerksysteem over de elektrische leidingen en normaal gezien moet daar een speciale driver voor geladen worden. Ik vreesde het ergste, maar niets was minder waar, ubuntu deed alles automatisch, ik kon het eigenlijk niet geloven. Windows breekt voor mijn internettoegang zijn tanden er op stuk omdat deze eerst de Marvell NIC moest herkennen (van op het mobo) met een aparte driver van het mobo zelf én bovendien de driver voor Devolo moest geïnstalleerd worden.
- de aangename GUI
- de vele mogelijkheden
- de makkelijke update via internet

Wat gebeurde er nadien...
Ik maak graag gebruik van de mogelijkheden van o.a. de grafische kaart (Saphhire ATI X1650 Pro, AGP, DVI). Dus stoeide ik met de grafische instellingen die ubuntu bood. Maar maar maar.... Eerst had ik een speciale restricted driver laten activeren. O ramp. Na een verplichte reboot was er gewoonweg niks meer te zien. Ik kreeg het langs geen kanten meer goed, dus dan maar terug alles herinstalleren.
Nadien heb ik de scherminstellingen willen aanpassen, samen met een ati radeon driver. Spijtig genoeg stond mijn scherm - een Samsung Syncmaster 226cw - er niet bij, en uit de ati drivers kon ik een radeon serie kiezen; het is allemaal toch wat algemeen en wat vaag vind ik. Bij een bepaald scherm werkte de 'help' knop niet.
En na opnieuw een verplichte reboot kwam ik tot de vaststelling dat ubuntu mijn toetsenbordindeling had gewijzigd naar een qwerty! Ik wijzig iets aan de grafische instellingen en ubuntu wijzigt de toetsenbordindeling? Allee zeg.
Gevolg: ik kon niet meer inloggen omdat ik de tekens niet van buiten ken van een qwerty...

Voorlopige conclusie: ik heb een paar minuten kunnen werken met linux, met ubuntu, na het fysiek (!) uittrekken van een aantal usb-koppelingen, maar van zodra ik iets wou wijzigen aan de instellingen voor de grafische kaart kreeg ik het ding weer niet aan de praat.
Internettoegang is daarentegen geweldig.

Afein, ik wacht nog even, want de usb-koppelingen zitten er ondertussen weer in, ik moet deze er dus terug afkoppelen (het zijn zo van die dunne stekkertjes, niet zo handig) vooraleer ik ubuntu kan installeren. Niet zo handig allemaal.
Ik hoop echt dat ubuntu of een andere distro toch een paar vervelende installatiekwalen zal kunnen wegwerken. Dit zal voor de meeste mensen dé doorslag geven om over te stappen op linux of niet. Rommelen met de hardware an sich is toch wel wat té rommelig om een OS aan de praat te krijgen. We zijn anno 2008!!

Ik ben nu terug op windows die natuurlijk de HD niet meer herkent waar ubuntu op staat... mjah!

Tot hier de frustraties van een beginnende ubuntuer.

Swambu

  • Gast
Kan ubuntu 7.10 niet live booten/instaleren
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/25, 16:49:14 »
@ sandman
een p-ata

@scuri

idd wel stom dat je steeds je USB controllers moet loskoppelen, hiervoor zou toch een oplossing moeten bestaan?
ik zal dit weekend mijn USB platleggen...

edit:

kheb eens geprobeerd met een combinatie van "noapic" en "acpi=no" en "nomsi", geen succes

Offline Merel

  • Lid
Kan ubuntu 7.10 niet live booten/instaleren
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/25, 20:46:24 »
scuri
Na het terug opstarten zou (eveneens naar mijn gevoel) Ubuntu de toetsenbord instelling alleszins niet mogen hebben gewijzigd. Maar bij de zogenaamde drivers die fabrikanten tegenwoordig leveren voor computerperiferie is zodanig veel (teveel) bijkomende software, dat het mij niet zou verbazen dat Ubuntu braafjes zou hebben gedaan... wat van elders werd opgelegd.

Hoeveel keren ik (onder Windows !) na een of andere actie heb moeten Qwerteren op een azerty , met een conversietabel op mijn bureau, is niet meer te tellen ! De toetsen conversietabel ligt altijd binnen handbereik !
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

scuri

  • Gast
Kan ubuntu 7.10 niet live booten/instaleren
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/25, 23:50:01 »
@Merel

Ik begrijp dat drivers van 'derden' roet in het eten kunnen gooien, maar of dit bij deze is gebeurd? Geen idee. Ik koos gewoon uit het 'standaard'aanbod van ubuntu zelf qua grafische instellingen. Er staat bij die keuzelijst nergens iets bij van drivers van 'derden' of de risico's ervan. Zouden dat drivers van derden zijn?
In windows heb ik eveneens al voorgehad dat ik terug naar qwerty ging, maar dat is al heel lang geleden en meestal niet in een kritisch stadium, ik kon altijd wel aan het configuratiescherm om het vandaaruit te wijzigen. Had ik geweten dat ik dat ging tegenkomen bij een reboot van ubuntu, dan had ik een conversietabel klaar liggen... vergeetfoutje van mij dus. Een schroevedraaier had ik gelukkig wèl klaarliggen  :-)

Nu, OpenSuse 10.2 installeert ook niet, dat ligt wellicht -net als bij ubuntu- ook aan dat gevecht met de usb controllers. Tjonge tjonge. Zo lastig doet windows niet.

Ik zal nog een paar andere distro's proberen, ik weet nog niet dewelke... ik moet er nog een paar downloaden. Ik geef het nog niet op.  ;-)

scuri

  • Gast
Kan ubuntu 7.10 niet live booten/instaleren
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/28, 17:51:25 »
En ook Fedora Core 6 wil niet doorinstalleren, blijft hangen op zwart scherm vol tekst.
Even een andere distro opzoeken...

scuri

  • Gast
Kan ubuntu 7.10 niet live booten/instaleren
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/09, 23:53:17 »
Ik heb de interne usb-koppelingen (één ervan naar een Apacer geheugenkaartlezer) eruit getrokken. Dan OpenSuse 10.2 geïnstalleerd en het ding installeerde echt door. Maar ook hier weer moeilijkheden om drivers te vinden voor de grafische kaart, voor het geluid, enz enz. Zeer spijtig allemaal vind ik. En nu vind XP mijn HD niet meer terug waar OpenSuse op staat, omdat XP dat formaat niet kan lezen. Ik zoek wel even uit hoe ik die HD terug kan zien via XP. En Grub laat automatish OpenSuse starten, moet ik ook nog uitzoeken hoe deze windows automatisch op laat starten...
Afein, voor mij is deze topic afgesloten, probleem ligt bij niet herkende hardware (interne usb-koppelingen) waardoor linux niet kan doorstarten. Ik heb er toch een beetje een ietwat ontgoochelde nasmaak aan overgehouden.

Kan ubuntu 7.10 niet live booten/instaleren
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/10, 01:25:35 »
Kijk je geeft de software de schuld...

Maar je zit hier helemaal naast.

Jij hebt een pc gekocht ( samengesteld) met hardware wat gewoon niet goed met elkaar werkt, en niet met software werkt.

Als je voortaan spul koopt wat bij elkaar hoort zal je geen problemen hebben.

Jij en nog een stuk of 10 mensen lopen tegen dit probleem aan, en al die andere miljoenen mensen werken gewoon op hun pc met Ubuntu of met windo.

Ik weet namelijk zeker dat windo op jouw pc ook bagger werkt.

Dus weggooien dat ding en koop iets fatsoenlijks....

BTW wil je weer je virus verzamelaar op je pc hebben, gewoon booten van die windo cd en dan met fixmbr de boel herstellen.

HF &  SCCS
:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

NLsandman

  • Gast
Kan ubuntu 7.10 niet live booten/instaleren
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/10, 08:21:20 »
Citaat van: scuri
Ik heb de interne usb-koppelingen (één ervan naar een Apacer geheugenkaartlezer) eruit getrokken. Dan OpenSuse 10.2 geïnstalleerd en het ding installeerde echt door. Maar ook hier weer moeilijkheden om drivers te vinden voor de grafische kaart, voor het geluid, enz enz. Zeer spijtig allemaal vind ik. En nu vind XP mijn HD niet meer terug waar OpenSuse op staat, omdat XP dat formaat niet kan lezen. Ik zoek wel even uit hoe ik die HD terug kan zien via XP. En Grub laat automatish OpenSuse starten, moet ik ook nog uitzoeken hoe deze windows automatisch op laat starten...
Afein, voor mij is deze topic afgesloten, probleem ligt bij niet herkende hardware (interne usb-koppelingen) waardoor linux niet kan doorstarten. Ik heb er toch een beetje een ietwat ontgoochelde nasmaak aan overgehouden.
Draai je bios versie 1010.007 ?
Zo ja installeer een nieuwe bios van de asus site, de oude bios ondersteund de kernel 2.6 niet, geen enkele linux versie gebasseerd op de 2.6 kernel zal geinstalleerd kunnen worden.

Kan ubuntu 7.10 niet live booten/instaleren
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/10, 08:37:56 »
Citaat van: Gandyman
Kijk je geeft de software de schuld...

Maar je zit hier helemaal naast.

Jij hebt een pc gekocht ( samengesteld) met hardware wat gewoon niet goed met elkaar werkt, en niet met software werkt.

Als je voortaan spul koopt wat bij elkaar hoort zal je geen problemen hebben.

Jij en nog een stuk of 10 mensen lopen tegen dit probleem aan, en al die andere miljoenen mensen werken gewoon op hun pc met Ubuntu of met windo.

Ik weet namelijk zeker dat windo op jouw pc ook bagger werkt.

Dus weggooien dat ding en koop iets fatsoenlijks....

BTW wil je weer je virus verzamelaar op je pc hebben, gewoon booten van die windo cd en dan met fixmbr de boel herstellen.

HF &  SCCS
:D
Nou Gandy, weggooien lijkt me nogal kras ;)
Ik heb Hardy geïnstalleerd op pc van m'n zoon met ook een P4P800 deluxe mobo P4 en heb nog nooit zulke vlekkeloze install meegemaakt.
Niks, maar dan ook niks moest ik aanpassen. Ik gebruik wel steeds de alternate om te installeren, de desktop gebruik ik enkel om eerst het systeem in kwestie te testen. Ben wel verwonderd over sommige problemen hier
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Kan ubuntu 7.10 niet live booten/instaleren
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/10, 10:03:55 »
idd Summer of 69,
ik ben op dat vlak nogal extremistisch.

Heb het al vaker gepredikt dat mensen zomaar op de reclame af, of op de mooie blauwe ogen van de verkoper vertrouwend een pc samenstellen met allerhande hardware wat slecht of niet samenwerkt.

En dan achteraf de schuld geven aan een OS of de software die niet goed werkt.
Ik vind dat zeer onterecht, en zeg dat dan ook.
Zeker wanneer hij dit doet in diverse postjes......

Kleine kant-tekening.
Niet in alle gevallen kan de consument er wat aan doen,
Laatst had ik iemand die een asus mobo gekocht had met een ati 8800gt kaart,
beide zijn op papier gecertificeerd dat het samen kan werken,  
echter niets is minder waar.
De ati kaart op dat mobo zetten en de pc boot gewoon niet.
beide getest op andere hardware en het werkt wel.

In dit geval zegt scuri ook nog eens:
Citaat
Ik heb de interne usb-koppelingen (één ervan naar een Apacer geheugenkaartlezer) eruit getrokken.
Dus hoogstwaarschijnlijk werkt zijn asus mobo niet lekker samen met  Apacer.

Nu haalt NLsandman nog een ander aspect aan wat de oorzaak kan zijn.
Dit is tegenwoordig ook een trent bij de fabrikanten, je moet de bios flashen gelijk nadat je hem gekocht hebt.

Beetje wazig en snap de reden wel, maar de meeste consumenten doen dit niet omdat ze dit niet kennen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Kan ubuntu 7.10 niet live booten/instaleren
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/10, 10:36:58 »
Gelijk heb je, een systeem samenstellen is geen blokkendoos. in m'n beginperiode deed ik dat ook; lukraak enkele interessante onderdelen uitkiezen en in mekaar zetten. Meestal veel geluk gehad dat alles werkte. Maar bij m'n laatste systeem heb ik de technische dienst van de zaak alles netjes laten assembleren. Akkoord, kost een paar centen extra, maar alles wordt door vakmensen uitgetest. en ja hoor, wat bleek, de gekozen grafische kaart was niet volledig compatibel met het mobo.
Wat bios betreft, vind het eigenlijk niet kunnen dat je een nieuw produkt al direkt moet flashen. Zou het misschien ook niet liggen aan de steeds grotere eisen die, van de hardware onderdelen geëist wordt, steeds zwaarder en sneller :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

scuri

  • Gast
Kan ubuntu 7.10 niet live booten/instaleren
« Reactie #21 Gepost op: 2008/05/29, 20:28:02 »
- De PC is samengesteld door een (gekende) winkel, dus ik ga ervan uit dat de onderdelen allemaal goed met mekaar 'klappen'.

- Als ik zelf een systeem samenstel pluis ik meestal alles goed uit (vnl. Duitse hardware sites, abo op Duits maandblad, enz.)

- Het is misschien unfair dat ik linux de 'schuld' geef van het niet goed doorstarten. Ik vergelijk enkel maar met windows, waar alles wél netjes doorstart en er geen problemen zijn met bvb. Apacer met interne usb-connectie. Linux start gewoonweg niet door en dat is niet leuk. Begin maar te zoeken. Een doorsnee persoon doet dit gewoonweg niet. Dat is een beetje mijn punt.

- In het verlengde van het vorige: het is niet zo makkelijk om grafisch de zaak op punt te stellen. Dit vergt echt tijd. Ik lees dat ik Xorg of zo moet installeren, dan de driver zoeken op de website van de fabrikant (hetgeen ik vond)... Da's toch allemaal niet zo evident zeg! Ook hier heeft Windows naar mijn bescheiden mening een streepje voor. Niet dat grafisch alles direct super loopt bij windows, maar het is veel sneller in orde te krijgen, er zijn volop drivers, en men kan met allerlei tools het onderste uit de kaart krijgen (misschien kan dit ook met linux?). Nu zit ik met een GUI met lelijke lettertypes, die lelijk blijven, wat ik ook doe om die te 'verbeteren'. En geen mogelijkheid om andere resoluties te kiezen! Althans, dat zegt het systeem (OpenSuse 10.2).

- Ik zou de BIOS kunnen flashen, inderdaad, zal ik doen.

- Ik ben ervan overtuigd dat linux toch voor vele zaken een streepje voor heeft op windows; ik moet echter nog veel tijd steken om alles uit te zoeken, en met een druk leven is dat niet zo evident.

- Ik dank iedereen voor de spontaan aangeboden hulp! Ik laat het voorlopig wat rusten... Binnen een paar maand, als het hopelijk wat rustiger is, zal ik alles nog eens onderzoeken.