Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Ubuntu server 10.04.1 met raid 5  (gelezen 2976 keer)

Offline jobo

  • Lid
[Opgelost] Ubuntu server 10.04.1 met raid 5
« Gepost op: 2010/08/23, 01:24:52 »
Beste mensen,

Ben nu al de gehele dag aan het rommelen en kom niet echt verder.
Ik heb een intel mobo met 3 hd's van 1 TB, en wil dus een servertje in elkaar flansen.
Heb dus de ubuntu server 64 bit versie gedownload.
Het betreft hier dus nieuwe hardware dus nog niet gebruikte of geformateerde schijven.

Ik heb in de Bios raid aangezet en ook tijdens booten van bak dus geconfigureerd als Raid5, hij ziet dus totaal 2TB.
Cd van ubuntu server erin gedaan en taal geselecteerd netwerk config, alles gaat prima.
Dan kom ik op het scherm dat mij gevraagd wordt of ik de Raid controller wil gebruiken, ook daar antwoord ik met ja op.

Helaas kom ik dan in een scherm waar in staat
Schijven indelen, met enkel de optie, Configure iSCSI volumes, verandering aan partities ongedaan maken en Schijfindeling afsluiten en veranderingen naar schijf schrijven.

Ik heb dus niet de optie om mijn schijven te partitioneren en eventueel mount points aan te maken voor /home en swapfile.

Dus na veel zoeken dus gekeken, en gparted live cd gebrand en gebruikt, die ziet echter 3 hardeschijfen van 1 TB elk.
Dus weer niet de raid controller.
Dus toen daar wat gerommeld, en toen weer Ubuntu server install cd opgestart, en ja hoor, hij zag 3 schijfen van elk 1 TB... dus raid was eigenlijk uitgeschakeld door gparted.
dus weer opnieuw raid5 geconfigureerd en Ubuntu server cd gestart, en wederom zegt hij wel de controller te vinden maar geen schijfen daar aan vast.

dit heb ik zo een paar keer herhaald en opeens zag ubuntu weer WEL de raid config, ik dus blij, die selecteren maar helaas dan loopt de instal vast, en kan ik dus alsnog niet doen.. ( voor de duidelijkheid als ubuntu serv. het wel ziet en ik selecteer dan de naam van de raidconfig dan krijg ik dus blauw scherm met witte balk onderin )

ben nu dus radeloos, wil zo graag die raid config aan de praat krijgen en ubuntu server erop hebben,

Mijn config van mijn server is:

Intel Extreme DP55KG met als raid chip op sata controller de Intel® P55 (PCH) en op de sata2 controller Marvell 88E6145 chip, maar die indersteund geen raid.
3 harde schijven van elk 1 TB.

Wie o wie kan mij op weg helpen, want ik kom er gewoon niet meer uit.

gr.
Jobo
« Laatst bewerkt op: 2010/08/25, 01:18:55 door jobo »

Offline walterav

  • Lid
Re: Ubuntu server 10.04.1 met raid 5
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/23, 01:59:10 »
Beste mensen,

Ben nu al de gehele dag aan het rommelen en kom niet echt verder.
Ik heb een intel mobo met 3 hd's van 1 TB, en wil dus een servertje in elkaar flansen.
Heb dus de ubuntu server 64 bit versie gedownload.
Het betreft hier dus nieuwe hardware dus nog niet gebruikte of geformateerde schijven.

Ik heb in de Bios raid aangezet en ook tijdens booten van bak dus geconfigureerd als Raid5, hij ziet dus totaal 2TB.
Cd van ubuntu server erin gedaan en taal geselecteerd netwerk config, alles gaat prima.
Dan kom ik op het scherm dat mij gevraagd wordt of ik de Raid controller wil gebruiken, ook daar antwoord ik met ja op.

Helaas kom ik dan in een scherm waar in staat
Schijven indelen, met enkel de optie, Configure iSCSI volumes, verandering aan partities ongedaan maken en Schijfindeling afsluiten en veranderingen naar schijf schrijven.

Ik heb dus niet de optie om mijn schijven te partitioneren en eventueel mount points aan te maken voor /home en swapfile.

Dus na veel zoeken dus gekeken, en gparted live cd gebrand en gebruikt, die ziet echter 3 hardeschijfen van 1 TB elk.
Dus weer niet de raid controller.
Dus toen daar wat gerommeld, en toen weer Ubuntu server install cd opgestart, en ja hoor, hij zag 3 schijfen van elk 1 TB... dus raid was eigenlijk uitgeschakeld door gparted.
dus weer opnieuw raid5 geconfigureerd en Ubuntu server cd gestart, en wederom zegt hij wel de controller te vinden maar geen schijfen daar aan vast.

dit heb ik zo een paar keer herhaald en opeens zag ubuntu weer WEL de raid config, ik dus blij, die selecteren maar helaas dan loopt de instal vast, en kan ik dus alsnog niet doen.. ( voor de duidelijkheid als ubuntu serv. het wel ziet en ik selecteer dan de naam van de raidconfig dan krijg ik dus blauw scherm met witte balk onderin )

ben nu dus radeloos, wil zo graag die raid config aan de praat krijgen en ubuntu server erop hebben,

Mijn config van mijn server is:

Intel Extreme DP55KG met als raid chip op sata controller de Intel® P55 (PCH) en op de sata2 controller Marvell 88E6145 chip, maar die indersteund geen raid.
3 harde schijven van elk 1 TB.

Wie o wie kan mij op weg helpen, want ik kom er gewoon niet meer uit.

gr.
Jobo

Overweeg om de RAID in de BIOS uit te zetten en zet alles op AHCI, gebruik vervolgens softwareraid in de Ubuntu server installer.

Waarom software RAID, omdat de hardware RAID op je moederbord in werkelijkheid een software RAID is die via je de CPU loopt fakeRAID. Als je moederbord ermee ophoud, dan kun je de software RAID van Ubuntu rustig in een ander type moederbord plaatsen, terwijl hardware/RAID dat niet altijd toelaat. Het enige voordeel aan fakeRAID is dual booten met Windows.

Ik denk dat je deze links al geprobeerd heb?
https://help.ubuntu.com/community/Installation/SoftwareRAID
https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto
« Laatst bewerkt op: 2010/08/23, 02:08:06 door walterav »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu server 10.04.1 met raid 5
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/23, 12:31:09 »
Een collega van mij had een soortgelijk probleem.
Die heeft de server editie genomen, en hierna pas de desktop geïnstalleerd, alles werkte toen goed.
Volgens mij zit er verschil in de kernel, bij de server editie.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.


Offline jobo

  • Lid
Re: Ubuntu server 10.04.1 met raid 5
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/23, 18:08:54 »
Een collega van mij had een soortgelijk probleem.
Die heeft de server editie genomen, en hierna pas de desktop geïnstalleerd, alles werkte toen goed.
Volgens mij zit er verschil in de kernel, bij de server editie.

ik gebruik ook de server editie, dus dat is het probleem ook niet :)

bedankt voor de links overigens, heb nachtdienst en zal het nodige eens gaan lezen.
ander probleem wat ik nu heb is dat als ik instaleer nu bij de keyboard layout de keyboard op de usb port uitgaat, en dus niet werkt dus niets kan selecteren ( er is ook alleen usb aansluitingen op het mobo dus heb geen keuze voor ps2 helaas. )

Offline walterav

  • Lid
Re: Ubuntu server 10.04.1 met raid 5
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/23, 19:04:44 »
ander probleem wat ik nu heb is dat als ik instaleer nu bij de keyboard layout de keyboard op de usb port uitgaat, en dus niet werkt dus niets kan selecteren ( er is ook alleen usb aansluitingen op het mobo dus heb geen keuze voor ps2 helaas. )

Wat gebeurt er na opnieuw inpluggen? Probeer anders is de BIOS usb-legacy uit te zetten, dan heb je denk ik even geen keyboard totdat de ubuntu-installer CD start, die start dacht ik automatisch.


Offline jobo

  • Lid
Re: Ubuntu server 10.04.1 met raid 5
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/24, 09:13:23 »
nou, ik heb van alles geprobeerd, maar niets helpt om na opstarten cd van ubuntu serv. de keyboard aan te krijgen, een optical muis aangesloten en ook die doet niets, lijkt wel of de usb porten uitgeschakeld worden..

Re: Ubuntu server 10.04.1 met raid 5
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/24, 09:25:38 »
Weet niet of je met deze pagina iets verder kan komen:
https://wiki.ubuntu.com/X/Config/Input
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline walterav

  • Lid
Re: Ubuntu server 10.04.1 met raid 5
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/24, 16:41:13 »
Weet niet of je met deze pagina iets verder kan komen:
https://wiki.ubuntu.com/X/Config/Input

Ik denk dat die geeneens zover komt tot X.

nou, ik heb van alles geprobeerd, maar niets helpt om na opstarten cd van ubuntu serv. de keyboard aan te krijgen, een optical muis aangesloten en ook die doet niets, lijkt wel of de usb porten uitgeschakeld worden..

Kun je in de BIOS nog kiezen tussen usb1.1 of 2.0, probeer dat anders nog. Is er al een BIOS update uit voordat moederbord?

Offline jobo

  • Lid
Re: Ubuntu server 10.04.1 met raid 5
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/24, 21:07:51 »
heb nu een ander mobo maar gepakt, mede omdat daar ps2 opzit en geen raid controller, dus scheelt een hoop ellende denk ik zo.
ik hou jullie op de hoogte.

Re: Ubuntu server 10.04.1 met raid 5
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/24, 22:04:22 »
RAID zal het probleem niet geweest zijn, op (een van) mijn server(s) zit ook RAID5.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline jobo

  • Lid
Re: Ubuntu server 10.04.1 met raid 5
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/25, 01:18:25 »
de boel werkt nu, alleen ben ik nog niet zeker van de indeling van de partities..

Heb dus alles draaien, maar ik weet niet zeker of het wel raid5 is of niet, er is nu iemand die mij wilt helpen en we gaan het samen instaleren, aldoende leert men dus.

gr.
jobo

Re: Ubuntu server 10.04.1 met raid 5
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/26, 10:12:13 »
er is nu iemand die mij wilt helpen en we gaan het samen instaleren
Ubuntu steunpunten kunnen je wel helpen.

maar welke hangt af van je lokatie.
je kan even kijken op de Ubuntu NL Steunpunten kaart.

waarschijnlijk ook met de partitie indeling.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!