Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kleine Ubuntu installatie: hoe klein en volgorde  (gelezen 701 keer)

Offline b16a1

  • Lid
Kleine Ubuntu installatie: hoe klein en volgorde
« Gepost op: 2007/09/06, 11:57:02 »
Ik ben wat aan het zoeken geweest naar de hoeveelheid schijfruimte die nodig is om Ubuntu te installeren. Ik kom er nog niet helemaal uit.

Dus even een uitleg, zodat mensen snappen wat ik wil bereiken.

Ik heb nog ergens een simpel mini-itx moederbordje liggen. Die wil ik gaan gebruiken als een fileservertje.
Dat ding heeft 2x SATA en 2x PATA aansluitingen.
Dus wil ik de SATA gebruiken om 2x 500GB aan te hangen en een van de 2 PATA aansluitingen krijgt een IDE Compact Flash card, waarop het systeem moet gaan draaien.

Die CF kaarten zijn in verschillende groottes te krijgen, maar zodra je naar de grotere kaarten gaat kijken stijgt (uiteraard) de prijs nogal hevig. Ik wil dus proberen om de install te doen op een 2 of 4 GB CF kaart.

Nu kan Ubuntu volgens mij makkelijk onder die 2GB blijven, maar ik ben een n00b. Oftewel: ik denk dat ik een server install zoek, met daarop Gnome, of XFCE. Gnome ben ik inmiddels wat aan gewend geraakt op mijn laptop, dus dat is mijn eerst gedachte. Uiteindelijk boeit het weinig, want waarschijnlijk zal ik zelden iets aan het apparaat doen, als het eenmaal is ingesteld (dat is het hele idee achter een server :p )

Maar goed: vraag 1 is dus, kan ik beter voor een 2 of een 4GB kaartje gaan?

Dan vraag 2: de volgorde van installeren. Op dit moment ben ik alleen bekend met de desktop omgeving van Ubuntu. Maar als ik een kleiner CF kaartje koop kan een full-install vanaf live-cd te groot zijn (aangenomen dat ik dan 1.5 GB hda en 0.5GB swap doe bij gebruik van een 2GB CF kaart).

Is het verstandiger om een kale install te doen (server) en daarna via de commandline een window manager binnen te halen, of een uitgebreidere install en vervolgens een berg software te de-installeren? Mijn gevoel zegt me het eerste, maar mijn n00b-heid het tweede ;)
(want dat is hier natuurlijk waar het om gaat, ik ben nog n00b, met name als we het over de commandline gaan hebben)

Ik sta open voor ideeen!

thanks
Toshiba P200-14N 11.04 _ de magische rook krijg je helaas niet terug gestopt
ASUS N76VM-V2G-T1073V X12.04
DIY HTPC X12.04 [XBMC] terug op de drawing board

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Kleine Ubuntu installatie: hoe klein en volgorde
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/06, 12:10:15 »
Ik heb Ubuntu geïnstalleerd op een Sun SPARC Ultra1 op een schijf van 2.1 GB. Ik denk dat je moet kiezen voor de alternate CD. Die bevat een pseudo grafische installer (ncurses). Op het einde kan je dan kiezen voor het type installatie. Server of desktop. Hier vink je gewoon niets aan, waardoor de installatie echt wel minimaal wordt. Vervolgens kan je beetje bij beetje zaken installeren. Na installatie zal je in een console komen. Om Xubuntu-desktop volledig te installeren is zelfs 2 GB krap. Je installeert dus beter alles apart. Dus:
- sudo apt-get install xorg
- sudo apt-get install xserver-xorg
- sudo apt-get install fluxbox (dit is een zeer minimale window manager)
Normaal gezien kan je nu een grafische omgeving opstarten via commando startx fluxbox.
Lukt dit niet:
- sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg (dit configureert X in een aantal stappen)
Sowieso ook GDM installeren (dan kan je grafisch inloggen):
- sudo apt-get install gdm
Daarna kan je grafisch inloggen en kom je in de fluxbox window manager (eventueel instellen in het sessie venstertje)

Bottom line, met 2 GB zit je krap, maar is wel doenbaar als je je thuis voelt op de commando lijn. Gnome installeren is IMHO onbegonnen werk als je geen gebruik kan maken van de ubuntu-desktop meta package.
Als file server is 2 GB ruim voldoende om van te booten aangezien alle data toch op de harde schijven staat. Ikzelf heb jaren een 486 met 2 GB harde schijf gebruikt als file en print server en dit zelfs zonder extra harde schijven :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Kleine Ubuntu installatie: hoe klein en volgorde
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/06, 12:34:19 »
Neem de alternate CD en kies voor een text only systeem (sorry ik ken de Nederlandse tekst niet).
Je krijgt dan een systeem zonder grafische interface, dat rond de 1GB in beslag neemt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline b16a1

  • Lid
Kleine Ubuntu installatie: hoe klein en volgorde
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/06, 12:36:59 »
Citaat
(sorry ik ken de Nederlandse tekst niet)
no problem ;)

interessant! Maar als ik zo lees is 2GB gewoon aan de kleine kant en ben ik gewoon (bijna) overal vanaf als ik voor 4GB ga... de verdere install probeer ik uiteraard toch wel klein te houden, maar dan heb ik geen stress mocht er NET iets meer nodig zijn dan beschikbaar...

ok... weet ik even genoeg, ik ga een CF kaartje aanschaffen!
Toshiba P200-14N 11.04 _ de magische rook krijg je helaas niet terug gestopt
ASUS N76VM-V2G-T1073V X12.04
DIY HTPC X12.04 [XBMC] terug op de drawing board