Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Adobe Reader  (gelezen 1249 keer)

Offline Dalma

  • Lid
Adobe Reader
« Gepost op: 2018/04/26, 16:22:12 »
Alles op PDF gebied kan ik gewoon openen, maar b.v. Handleidingen bij Coolblue
in PDF kan ik niet openen.
Kan het zijn dat je daarvoor Adobe Reader moet hebben.
Ik weet niet waarmee Ubuntu de PDF bestanden opent.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Adobe Reader
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/26, 16:23:50 »
Probeer het eens met xpdf:
sudo apt-get install xpdf

Offline vanadium

  • Lid
Re: Adobe Reader
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/26, 17:24:56 »
Dan moet je te maken hebben met een kapotte PDF of een foute download. Een PDF openen onder Ubuntu is normaal geen probleem. Heb je een link van die PDF die voor jou niet opent?

PS: heb er hier al een vijftal geopend zonder probleem.

Re: Adobe Reader
« Reactie #3 Gepost op: 2018/04/26, 17:40:50 »
Handleiding voor starters kan ik in elk geval gewoon lezen met Evince (= standaard ubuntu 16 pdf reader).
https://www.coolblue.nl/download/5eac4ae85394f2b4adc6a3a3751dfb7f/Handleiding_registreren_PHG_.pdf

Handleiding Garmin zumo ook
https://manuals.coolblue.nl/61/garmin-zumo-595-lm-travel-edition.pdf

Garmin camper ook
https://manuals.coolblue.nl/83/garmin-camper-770-lmt-d-europa.pdf

Wasdroger Dryer DPU 7380 X - Wehkamp ook
https://manuals.coolblue.nl/57/beko-dpu-7380x.pdf

Hier lijkt er geen probleem met Evince.  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline ajjp

  • Lid
Re: Adobe Reader
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/26, 18:02:38 »
Citaat
Hier lijkt er geen probleem met Evince
.
Nou, hier wel. Tot dit item aan toe dacht ik ook nooit een probleem te hebben, maar alleen de eerste link opent foutloos met Evince.
De nummers 2,3, en 4 worden automatisch geprobeerd in LibreOffice te openen, maar LibreOffice blijft hierin zonder resultaat doordraaien.
Dus er is toch iets; of met Evince of met de bewuste bestanden, maar waarschijnlijker met instellingen.

Herstel: na heel lang wachten worden de nummers 2,3, en 4 toch geopend in LibreOffice Draw. Maar waarom Evince niet gekozen wordt is mij een raadsel.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/26, 18:08:35 door ajjp »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Adobe Reader
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/26, 18:34:56 »
Hier openen alle aangegeven links probleemloos in Evince. Ik gebruik firefox, maar firefox is bij mij zo ingesteld dat PDF's niet in de ingebouwde viewer getoond worden. @Dalma: 1) probeer eens de pdf's als bestand te downloaden, en open het gedownloade bestand dan vanuit je bestandsbeheer. Lukt dat wel? Dan weten we dat het niet aan linux en de standaard PDF viewer ligt, maar mogelijk aan een configuratie van je browser (en misschien de Coolblue website?). 2) Geef ook eens een link van een bestand dat het bij jou niet doet.  @ajjp: welke browser en Ubuntu versie gebruik jij? Vermoedelijk alvast een configuratieprobleem bij jou.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Adobe Reader
« Reactie #6 Gepost op: 2018/04/26, 19:06:35 »
Xubuntu 16.04 LTS FF 59.02 in Firejail. Standaard pdf reader. Als ik no 1 aanklik wordt deze geopend maar als ik no 2,3 en 4 aanklik komen deze automatisch in map downloads terecht en worden niet automatisch geopend.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/26, 19:13:33 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline ajjp

  • Lid
Re: Adobe Reader
« Reactie #7 Gepost op: 2018/04/26, 19:34:19 »
Citaat
@ajjp: welke browser en Ubuntu versie gebruik jij? Vermoedelijk alvast een configuratieprobleem bij jou.
Xubuntu 16.04 met Firefox.
Bij HWE64 wordt ook onderscheid gemaakt tussen enerzijds 1 en anderzijds 2,3, en 4, maar door Firejail wordt er daar vervolgens met 2,3,en 4 anders omgegaan.

aanvulling: eerst opslaan en dan openen (hier standaard met Evince) gaat probleemloos.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/26, 19:47:43 door ajjp »

Offline Dalma

  • Lid
Re: Adobe Reader
« Reactie #8 Gepost op: 2018/04/26, 20:15:15 »
De 4 voorbeelden van partyrabbit kan ik alleen de eerste openen, maar dezelfde rechtstreeks niet.
Ik gebruik Ubuntu 16.04 LTS en Firefox, misschien dat er met de nieuwe Ubuntu 18.04 iets verandert.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Adobe Reader
« Reactie #9 Gepost op: 2018/04/26, 20:30:21 »
Citaat
@ajjp: welke browser en Ubuntu versie gebruik jij? Vermoedelijk alvast een configuratieprobleem bij jou.
Xubuntu 16.04 met Firefox.
Bij HWE64 wordt ook onderscheid gemaakt tussen enerzijds 1 en anderzijds 2,3, en 4, maar door Firejail wordt er daar vervolgens met 2,3,en 4 anders omgegaan.

aanvulling: eerst opslaan en dan openen (hier standaard met Evince) gaat probleemloos.
@ajjp, heb nu op dezelfde pc alleen buiten Firejail om getest en hetzelfde resultaat. Dus op 2, 3 en 4 geklikt en het komt in Downloads terecht en wordt niet direct geopend.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/26, 20:35:26 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Adobe Reader
« Reactie #10 Gepost op: 2018/04/26, 20:31:51 »
Ik kan de linken, door partyrabbit opgegeven, ook niet direct openen met QupZilla.
Ze worden gedownload en komen terrecht in de map downloads.
Dan pas kan ik de Pdf's openen en lezen. Geen probleem voor mij.

( Ik gebruik, momenteel, wel LinuxMint Cinnamon 18.3 -64bit -. )
« Laatst bewerkt op: 2018/04/26, 20:36:09 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Adobe Reader
« Reactie #11 Gepost op: 2018/04/26, 20:31:58 »
Bij HWE64 wordt ook onderscheid gemaakt tussen enerzijds 1 en anderzijds 2,3, en 4, maar door Firejail wordt er daar vervolgens met 2,3,en 4 anders omgegaan.

aanvulling: eerst opslaan en dan openen (hier standaard met Evince) gaat probleemloos.

Hier ook hoor. Maar ze (de pdf's) zijn wel te lezen. Dat was volgens mij de vraag, en niet of het van een link te lezen was.

Dit verschil heb ik overigens wel vaker hoor. Met allerhande soorten bestanden zoals pdf, maar bv ook muziek, video's of andere soorten documenten.
Dit kan te maken hebben met de opbouw van de website/soort link. En link in html kan bijvoorbeeld anders openen dan een javascript link. Dit heeft naar mijn inschatting niets te maken met pdf's.

Kort geantwoord op de vraag. Cooldblue pdf manuals lezen lukt hier gewoon.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/26, 20:33:57 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: Adobe Reader
« Reactie #12 Gepost op: 2018/04/26, 20:41:08 »
Aha, partyrabbit, dan heb ik (wij) misschien je verkeert begrepen. Ik kan ook alles lezen maar dan moet ik dit d.m.v. dubbelklik in downloads doen.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Adobe Reader
« Reactie #13 Gepost op: 2018/04/26, 21:01:25 »
Misschien kan Dalma de vraag nog wat verduidelijken?
Ik lees het alsof de PDF's gewoon niet te lezen zijn. Verder lees ik niets over browser, website of link.

Alles op PDF gebied kan ik gewoon openen, maar b.v. Handleidingen bij Coolblue
in PDF kan ik niet openen.
Kan het zijn dat je daarvoor Adobe Reader moet hebben.
Ik weet niet waarmee Ubuntu de PDF bestanden opent.

- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Adobe Reader
« Reactie #14 Gepost op: 2018/04/26, 23:09:00 »
Citaat
Alles op PDF gebied kan ik gewoon openen, maar b.v. Handleidingen bij Coolblue
in PDF kan ik niet openen.

Antwoord:
Neen, die kan je inderdaad niet direct openen, je moet die downloaden ( gebeurt met Downloadbeheer in een pop-up venstertje ) en opslaan. Dan pas kan je die openen/lezen.

Citaat
Kan het zijn dat je daarvoor Adobe Reader moet hebben ?
 Ik weet niet waarmee Ubuntu de PDF bestanden opent.

Antwoord:
Neen, je hebt daar Adobe Reader niet voor nodig ( niet in 'Linux').
Je gebruikt daarvoor de standaard geïnstalleerde documentenviewer van de distro. ( Evince, Atril Documentiewer in Mate, Okular in Kde, ... )
« Laatst bewerkt op: 2018/04/26, 23:16:08 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Dalma

  • Lid
Re: Adobe Reader
« Reactie #15 Gepost op: 2018/04/27, 11:38:15 »
Ze staan in downloads, was me niet opgevallen, dus het probleem is eigenlijk opgelost.

Re: Adobe Reader
« Reactie #16 Gepost op: 2018/04/27, 13:43:43 »
[Neen, die kan je inderdaad niet direct openen, je moet die downloaden ( gebeurt met Downloadbeheer in een pop-up venstertje ) en opslaan. Dan pas kan je die openen/lezen.
Dat kun je instellen in FF.
Hier kan ik alles direct openen. Mint 18.3.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Adobe Reader
« Reactie #17 Gepost op: 2018/04/27, 17:55:39 »
[Neen, die kan je inderdaad niet direct openen, je moet die downloaden ( gebeurt met Downloadbeheer in een pop-up venstertje ) en opslaan. Dan pas kan je die openen/lezen.
Dat kun je instellen in FF.
Hier kan ik alles direct openen. Mint 18.3.
@VuurVosje, waar in FF???? Soms hier???
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Adobe Reader
« Reactie #18 Gepost op: 2018/04/27, 18:01:56 »
Nogmaals. Het heeft ook te maken met hoe de link opgebouwd is en in welke webtaal.
Zelfs als je dat in stelt kan het op bepaalde sites met bepaalde soort links toch gewoon openen in de browser, of juist als download.
Maar voor de niet gespecificeerde links kun je natuurlijk altijd een standaard behandeling instellen in je browser.

Mooi dat je er uit bent Dalma. Succes.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/27, 18:04:26 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Adobe Reader
« Reactie #19 Gepost op: 2018/04/27, 20:37:27 »
Het heeft te maken met het MIME type dat de server doorgeeft. Het MIME type geeft aan om welk soort inhoud het gaat. Een browser gebruikt die informatie om te bepalen wat hij (of is het een zij ;-) met de inhoud moet doen. Dat de eerste link zich bij sommigen anders gedraagt dan de tweede, heeft te maken met het feit dat de eerst link application/pdf doorgeeft als content-type, terwijl de tweede link de informatie doorgeeft als application/octet-stream.   


Re: Adobe Reader
« Reactie #20 Gepost op: 2018/04/27, 21:32:11 »
@VuurVosje, waar in FF???? Soms hier???
Korrekt.