Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pulse audio profile wijzigt steeds  (gelezen 612 keer)

pulse audio profile wijzigt steeds
« Gepost op: 2016/11/06, 15:27:20 »
OS = Xubuntu 16.04

Ik stel via pulse audio > tab configuration het profile in op 'Digital Stereo (HDMI) Output' maar iedere keer na bv een reboot staat het profile weer ingesteld op de interne audio chip van mijn laptop, zodat ik steeds weer handmatig het profile op 'Digital Stereo (HDMI) Output' moet instellen. Erg onhandig.

Ik vond deze thread https://askubuntu.com/questions/69820/how-do-i-set-a-pulseaudio-card-profile-persistently-across-reboots, maar dat is me iets te technisch.


Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat 'Digital Stereo (HDMI) Output' altijd gehandhaafd blijft?
« Laatst bewerkt op: 2016/11/06, 15:34:48 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: pulse audio profile wijzigt steeds
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/07, 12:28:17 »
Staat er niet een mogelijkheid tot standaard te maken?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: pulse audio profile wijzigt steeds
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/07, 16:32:37 »
Nee, was het maar waar. Dat zou voor de toekomst inderdaad een stuk makkelijker zijn. Ik ben vast niet de enige die hier tegenaan loopt.

Wat ik meen te weten inmiddels (als niet zo technisch onderlegd persoon) is dat ik onderaan het configuratiebestand /etc/pulse/default.pa bij de onderste twee regels iets moet veranderen :

### Make some devices default
set-default-sink <name_of_sink>
set-default-source <name_of_source>

Wat moet ik invullen bij <name_of_sink> en wat bij <name_of_source> en waar vind ik die informatie teneinde de HDMI-output in de config-tab van pulse-audio default te maken? Wanneer voornoemde niet klopt, kan iemand dan aangeven hoe wel te handelen? Het is denk ik niet zo verstandig om maar wat uit te proberen in dit bestand ;)
Thx!
Een boek doet het altijd...

Re: pulse audio profile wijzigt steeds
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/07, 21:26:52 »
naam van de bron weet ik zo niet (misschien kun je die wel gewoon laten staan met een hekje ervoor, dus niet invullen) maar hoe je aan name_of_sink kan komen staat in de door jou gevonden pagina uitgelegd:
Citaat
In case you are unsure what name your sink has you can issue the following command in a terminal to list all sinks presently active:

pacmd list-sinks

Als we dit advies opvolgen moet je dus het volgende in de terminal uitvoeren:
pacmd list-sinksDe regel die begin met "name:" zou de naam van de sinks moeten opleveren. Ik heb zelf geen HDMI-audio dus bij mij is de enige relevante regel:
name: <alsa_output.pci-0000_00_1b.0.analog-stereo>name_of_sink is dan: alsa_output.pci-0000_00_1b.0.analog-stereo. Waarschijnlijk staat er bij jou een soortgelijke regel voor de HDMI-sink.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/07, 23:45:51 door erik1984 »

Re: pulse audio profile wijzigt steeds
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/07, 21:34:53 »
Opvolger:
pacmd --help
laat zien dat er een soortgelijk commando voor de sources:
pacmd list-sourcesOm het wat overzichtelijker te maken kunnen we ons beperken tot de regels met "name:"
pacmd list-sources | grep name:Dit levert bij mij twee resultaten op:
        name: <alsa_output.pci-0000_00_1b.0.analog-stereo.monitor>
        name: <alsa_input.pci-0000_00_1b.0.analog-stereo>
De tweede is waarschijnlijk de microfoon en de eerste om op te nemen wat via output wordt afgespeeld. Hiermee moet het wel mogelijk zijn de naam voor de source te vinden.

Re: pulse audio profile wijzigt steeds
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/09, 15:45:37 »
Erik1984 bedankt voor je reactie! Ik ga ermee aan de slag en laat mijn bevindingen hier weten.
Een boek doet het altijd...

Re: pulse audio profile wijzigt steeds
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/11, 10:08:26 »
Ik kreeg inderdaad de hdmi-varianten, heb deze in /etc/pulse/default.pa ingevoerd (zie hieronder), bestand opgeslagen en pc gereboot, maar hdmi stond niet als standaard profile vermeld. Gewoon weer het 'oude' analog stereo profile. Heb het ook nog tussen haken geprobeerd (< >), maar dit leverde ook niet het gewenste resultaat op (ik weet trouwens niet of het nu wel of niet tussen die haken moet).

Wat doe ik fout??

set-default-sink alsa_output.pci-0000_00_1b.0.hdmi-stereo
set-default-source alsa_output.pci-0000_00_1b.0.hdmi-stereo.monitor
Een boek doet het altijd...

Re: pulse audio profile wijzigt steeds
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/14, 17:20:57 »
Weet iemand wat ik fout doe in deze? Voor mij als niet-zo-enorme-techneut heb ik toch alles gedaan waardoor het zou moeten werken....geloof ik tenminste.
Een boek doet het altijd...

Re: pulse audio profile wijzigt steeds
« Reactie #8 Gepost op: 2016/12/12, 15:46:05 »
Ben hier nog steeds mee aan het worstelen. Ik zou willen proberen om in een simpel script (dat reeds bij mij draait direct na het booten) een commando-regel toe te voegen die ervoor zorgt dat de output van Pulse Audio altijd HDMI wordt. Nou ben ik niet goed in scripts en heb al gezocht naar zo'n commando, maar ik kom er niet uit.  Ik vond iets over pactl en pacmd maar het gaat mij ver boven de pet.

Mijn vraag is of iemand weet wat voor commando-regel ik toe moet voegen in het script om voornoemde voor elkaar te krijgen?
Een boek doet het altijd...

Offline jolo

  • Lid
Re: pulse audio profile wijzigt steeds
« Reactie #9 Gepost op: 2016/12/13, 08:01:46 »
Je zou het kunnen proberen via applicatie Sound Switcher Indicator. Ik heb het even uitgeprobeerd. Het werkt ook in Xubuntu 16.04.1.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: pulse audio profile wijzigt steeds
« Reactie #10 Gepost op: 2016/12/13, 15:27:20 »
Jolo bedankt voor de tip! Dit werkt al een heel stuk makkelijker.

Nog mooier zou een script commando-regel zijn (zoals vermeld in m'n vorige thread). Mocht een terminal-tijger die zo even uit z'n mouw kunnen schudden, dan zou dat erg fijn zijn, want ik kom daar helaas - ook na veel gesurf - niet uit. Heb me enigszins verdiept in scripts maar mijn hersentjes zijn daar niet echt voor ontworpen ben ik bang ;) . Bij voorbaat veel dank....
Een boek doet het altijd...