Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VBS script in ubuntu.  (gelezen 4541 keer)

VBS script in ubuntu.
« Gepost op: 2009/11/21, 14:58:33 »
Beste,

Ik wil leren een vbs script maken maar heb ubuntu want die vind ik beter dan windows.
Kan daar geen .vbs mee openen.
Is er ook een programma om een vbs script te maken in ubuntu en te testen.
Of is er een vergelijkbare taal voor Ubuntu waarmee je bijvoorbeeld een berichtje op het scherm kunt laten zien.(met msgbox)?

MvG Klaas

Offline ivo

  • Lid
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: VBS script in ubuntu.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/21, 16:25:03 »
ik heb nu monodevelop en mono documentation geinstalleerd maar hoe maak ik nu een .vbs script en hoe open ik die?

MvG, Klaas

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: VBS script in ubuntu.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/21, 16:56:38 »
VBS is wat anders dan VB.NET.

Probeer eens te programmeren in Bash, ik denk dat dit beter aansluit op jouw doelen. Met Visual Basic.NET (dat wat ivo aanhaald) maak je complete programma's.

Offline siegi

  • Lid
Re: VBS script in ubuntu.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/21, 16:57:21 »
Dit heeft meer iets met programmeren (scripten) te maken dus wordt verplaatst.

Re: VBS script in ubuntu.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/21, 20:29:21 »
Je kunt gewoon shellscripten zoals dat altijd gaat in Linux, en grafische vensters maken met het tooltje zenity. Anders dan bij Windows, staan commandline en grafische vensters los van elkaar.

zenity --help
voor een korte uitleg,
man zenity
voor de volledige handleiding (druk op q om die te sluiten).

Re: VBS script in ubuntu.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/22, 15:10:24 »
Python is ook een scriptingtaal. Het grote voordeel is dat deze bestaat voor linux, windows, mac, zelfs voor windows mobile en andere mobiele toestellen.
Verder kan je als je python eenmaal wat kent, hier ook volledige programma's mee maken, zelfs met een user interface.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/22, 15:12:10 door Ward De Ridder »
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Re: VBS script in ubuntu.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/04, 14:57:23 »
Beste,

Ik wil leren een vbs script maken maar heb ubuntu want die vind ik beter dan windows.
Kan daar geen .vbs mee openen.
Is er ook een programma om een vbs script te maken in ubuntu en te testen.
Of is er een vergelijkbare taal voor Ubuntu waarmee je bijvoorbeeld een berichtje op het scherm kunt laten zien.(met msgbox)?

MvG Klaas

Als het je puur gaat om binnen Linux schermpjes te laten zien en dingen te automatiseren, dan zou ik niet met Visual Basic/Visual Basic Scripting bezig gaan. Hoewel het met omwegen (mono) aan de praat te krijgen is onder Linux  wordt het vooral voor Windows gebruikt. Zoals gezegd is de simpelste manier voor Linux bash + zenity, of anders een scripttaal die in alle besturingssystemen werkt zoals Python. Ruby, Perl, of PHP, hoewel de laatste twee vooral voor commandoregel- en webapplicaties geschikt zijn.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/04, 15:05:27 door AptlyNamed »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: VBS script in ubuntu.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/04, 15:08:19 »
Je kunt gewoon shellscripten zoals dat altijd gaat in Linux, en grafische vensters maken met het tooltje zenity. Anders dan bij Windows, staan commandline en grafische vensters los van elkaar.

zenity --help
voor een korte uitleg,
man zenity
voor de volledige handleiding (druk op q om die te sluiten).
Om alvast een voorbeeld te geven. Kopieer/plak voor de grap maar eens in een terminal het volgende:
zenity --info --title "Een Messagebox" --text "Hallo wereld"
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!