Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu of kubuntu ?  (gelezen 3538 keer)

Ubuntu of kubuntu ?
« Gepost op: 2007/02/03, 19:48:18 »
Binnenkort (volgende week zatedag) wil ik de overstap naar linux maken, maar ik kan maar niet beslissen welke versie van ubuntu ik ga kiezen.
Ik heb hier een cd van ubuntu 6.10 liggen en een zelfgebrande dvd-iso van kubuntu 6.06 LTS.
normaal gezien was ik van plan om kubuntu te kiezen omdat je daarvoor Kdevelop hebt een IDE die de 4  programeertalen die ik gebruik bevat in een toepassing en dat lijkt me erg handig, hij heeft naar ik gezien nog vele coole toepassingen.
Maar bij het opstarten van de live-cd van kubuntu was ik erg teleurgesteld, want in tegenstelling met de live-cd run van ubuntu 6.10 zag ik geen firefox, geen synaptic package manager, en als ik de 2 erop staande package managers onderzocht vond ik geen enkel spoor van kdevelop dat ik wel bij de package manager avn ubuntu 6.10 kon vinden.
Zou het mischien dan toch beter zijn om ubuntu te installeren en dan te switchen naar KDE op een of andere manier?
By the way in beide versies wordt k/ubuntu weergegeven op slechts een gedeelte van m'n scherm (er blijft altijd een zwarte streep staan aan de rechterkant).
Iemand vertelde me daarvoor 915resolution te instaleren maar dat zag ik in geen enkele package manager staan.

Ubuntu of kubuntu ?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/03, 19:56:43 »
Ik zelf hou meer van ubuntu.
Gewoon de uitstraling opzich en zeer gebruiks vriendelijk.
Kde heeft mij nooit zo erg aangesproken heb het vroeger wel gehad met mandrake en rethat.
Maar mijn beslissing is ubuntu en dus gnome.
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Ubuntu of kubuntu ?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/03, 20:02:43 »
Ik denk dat je dan beter Kubuntu kunt nemen, omdat ik verwacht (geen eigen ervaring) dat kdevelop beter op kubuntu dan op ubuntu zal draaien.

Ik verwacht ook dat synaptic automatisch meegeinstalleerd word.
Firefox ben ik niet zeker van omdat kde konqueror gebruikt. Maar die is dan weer gemakkelijk te installeren

sudo apt-get install firefox

Groetjes Ronnie
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Ramana

  • Lid
Ubuntu of kubuntu ?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/03, 20:29:28 »
Het verschil tussen Ubuntu en Kubuntu is niet zo groot: de basis is hetzelfde, de ene met Gnome en de andere met KDE. Het is geen enkel probleem om een tweede desktopmanager er naast te installeren. Een KDE-fan kiest wellicht voor Kubuntu, en adept is natuurlijk zonder problemen te vervangen door synaptic. Firefox is probleemloos te installeren in Kubuntu. Het enige verschil is dat je wellicht meer programma' installeert dan nodig is als je Ubuntu installeert en daarna KDE. Wil je alleen KDE, dan is het beter om Kubuntu te nemen, want dan is er geen dubbeling met soortgelijke Gnome progamma' s (b.v Kate en Gedit).

Offline Nico

  • Lid
Ubuntu of kubuntu ?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/03, 20:54:48 »
Veel mensen die ik kennen hebben voor Kubuntu gekozen omdat KDE meer gelijkenissen heeft met Windows. Dat maakt de overstap makkelijker.

Ikzelf heb voor Ubuntu gekozen, omdat ik eens iets helemaal anders wou. En het bevalt me uitstekend!
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

Re: Ubuntu of kubuntu ?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/23, 12:04:24 »
Ik heb bij het uitkomen van 9.10 Kubuntu geinstalleerd. Ondanks dat Kubuntu er fraaier uitziet dan Ubuntu vond ik toch teveel zaken die niet lekker draaien onder Kubuntu. Behalve dat je toch wel moet wennen aan het OS, kwam ik toch vooral in het multimedia deel steeds weer problemen tegen. Dat heeft mij er toe doe besluiten om weer terug te gaan naar Ubuntu. En hier werkt alles meteen feilloos.
Is het wel mogelijk om met de looks van Kubuntu binnen Ubuntu te werken?

Re: Ubuntu of kubuntu ?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/23, 12:12:55 »
Citaat
Ik heb hier een cd van ubuntu 6.10 liggen en een zelfgebrande dvd-iso van kubuntu 6.06 LTS.

Je kan misschien beter de 9.10 versie of de 8.04 LTS versie nemen, die 6.10 wordt niet meer ondersteund, is dus verouderd, en daar kan je dus geen updates niet meer voor krijgen.  :)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Ubuntu of kubuntu ?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/23, 12:27:54 »
Draadje van 2007  XD

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Ubuntu of kubuntu ?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/23, 12:28:52 »

Is het wel mogelijk om met de looks van Kubuntu binnen Ubuntu te werken?
kubuntu-desktop installeren. Staat in synaptic.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/23, 12:30:33 door Lexaldo »

Re: Ubuntu of kubuntu ?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/23, 12:31:53 »
Citaat
Draadje van 2007

Oeps, niet op gelet, maar het topic was weer naar boven geschopt, vandaar, misschien een hernieuwde poging van TS?
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu of kubuntu ?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/23, 12:33:39 »
6.06 en 6.10 zijn verouderd, kunnen daardoor problemen geven met je hardware, naast geen veiligheidsupdates meer (zie opmerking van @Progger ergens hierboven).

Er is imho geen kwestie van 'beter' tussen Ubuntu en Kubuntu, dat is meer een kwestie van smaak, en wat je prettig vind om mee te werken.
Kort door de bocht: Ubuntu is wat zakelijker en overzichtelijker. KDE is mooier en heeft wat meer mogelijkheden.
Je kan ze toch ook beide installeren als dual boot? Dan kan je switchen wat je wilt.
Op Kubuntu kan je trouwens Synaptic package manager installeren (sowieso een aangenamer pakket dan KPackagekit- laat die wel zitten!), ook KDevelop kan je daar zo op zetten.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Ubuntu of kubuntu ?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/23, 12:41:01 »
Reactie op miijn bijdrage?
Citaat
(zie opmerking van @Progger ergens hierboven).

Citaat
Kort door de bocht:

Wie? Waarom? 6.06 is toch verouderd ja?
Daarom mijn advies om een meer recentere versie te kiezen.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu of kubuntu ?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/23, 12:55:50 »
Mi scusi, te laat gezien dat dit een gereanimeerd draadje was  ;)

@MetalHenkie, onder Kubuntu zou de multimedia toch even goed moeten werken als onder Ubuntu? Als je dat installeert volgens http://ubukuntu.nl.ae/ zou er geen verschil moeten zijn.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Ubuntu of kubuntu ?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/23, 13:47:23 »
MetalHenkie, onder Kubuntu zou de multimedia toch even goed moeten werken als onder Ubuntu? Als je dat installeert volgens http://ubukuntu.nl.ae/ zou er geen verschil moeten zijn.

Ik heb ruim 4 maanden met Kubuntu gewerkt en heb in die tijd uiteraard het nodige geprobeert. Maar ik heb niet zo'n zin om te blijven "sleutelen". Ik was nieuwsgierig geworden naar Kubuntu en heb het zodoende gebruikt. Ik vind Ubuntu toch fijner werken, dus vandaar weer overgestapt. Het blijft voor een ieder persoonlijk natuurlijk: zoveel mensen, zoveel wensen ;).

Re: Ubuntu of kubuntu ?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/23, 20:06:52 »
Metal Henkie, volgende keer gelieve een nieuw topic te starten of op eentje reageren welke recenter is. Voor nu laat ik dit open, maar volgende keer dus liever even anders ;)