Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kompozer  (gelezen 6039 keer)

Offline krogtwil

  • Lid
Kompozer
« Gepost op: 2016/04/06, 17:06:44 »
In 2014 heb ik enkele links ontvangen om Kompozer te kunnen installeren. waarschijnlijk door alle vernieuwingen werken deze niet meer. Zijn er nu andere links beschikbaar?

Bij voorbaat dank,

Krogtwil

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Kompozer
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/06, 17:18:58 »
Volgens de Sourceforge pagina van Kompozer is het programma sinds 2011 niet meer bijgewerkt. Ik ben eigenlijk bang dat het programma dood is.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kompozer
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/06, 18:37:43 »
Amaya lijkt er erg veel op, het is te downloaden op de site van het W3C.
Één nadeel, het werkt niet helemaal goed in versies na 15.04.
Anders misschien kijken naar BlueGriffon ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Kompozer
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/06, 21:25:53 »
Ik gebruik Kompozer nog tot volle tevredenheid onder Ubuntu 14.04 en heb deze toen volgens deze link geïnstalleerd: https://help.ubuntu.com/community/InstallKompozer
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Frederik

  • Gast
Re: Kompozer
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/07, 01:58:58 »
De hier genoemde programma's zijn inderdaad morsdood en ik moet enigszins, met het vuurrood op de kaken bekennen, dat ik - voor mijzelf- een beter alternatief heb bedacht en dat is: Windows 7 installeren op de externe schijf (dus geen dualboot) en daarop MS Expression Web geïnstalleerd en dat werkt als een tiet: geldig W3C html en geen last van de bugs die de andere programma's wel hebben, ben er zeer content mee :)
Ik kan met een een gerust hart en zonder problemen alle websites die ik beheer goed onderhouden, alleen kan dat niet met Linux helaas. Dat gezegd hebbende zijn Joomla en WordPress goede en betrouwbare alternatieven.

Frederik

  • Gast
Re: Kompozer
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/07, 02:00:50 »
Ik gebruik Kompozer nog tot volle tevredenheid onder Ubuntu 14.04 en heb deze toen volgens deze link geïnstalleerd: https://help.ubuntu.com/community/InstallKompozer

Maar als je een embedded youtube filmpje wil laten zien, ga je met KompoZer helemaal stuk en met BG trouwens ook :(

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kompozer
« Reactie #6 Gepost op: 2016/04/07, 10:47:02 »
De hier genoemde programma's zijn inderdaad morsdood
BlueGriffon is niet dood, het wordt (dacht ik) ontwikkeld door de man die ook Kompozer heeft gemaakt.
Joomla, Wordpress e.d. zijn geen alternatieven, het zijn CMS systemen, en dat is iets heel anders (is ook vele malen kwetsbaarder).
Anders gewoon HTML leren en alles met Gedit doen :-)
Wist je, dat je met Writer en Abiword ook webpagina's kunt maken?
« Laatst bewerkt op: 2016/04/07, 10:49:18 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Frederik

  • Gast
Re: Kompozer
« Reactie #7 Gepost op: 2016/04/07, 19:28:01 »
Joomla, Wordpress e.d. zijn geen alternatieven, het zijn CMS systemen, en dat is iets heel anders (is ook vele malen kwetsbaarder).
Anders gewoon HTML leren en alles met Gedit doen :-)
Wist je, dat je met Writer en Abiword ook webpagina's kunt maken?

Kretologie en weinig overtuiging Ron.
Joomla en WordPress zijn uitstekende alternatieven, waar miljoenen individuen met veel plezier gebruik van maken en niet kwetsbaarder dan een ander programma of systeem. Als je dat wel vind, kom dan met argumenten en benoem waarom iets niet veilig is. De kwetsbaarheid ligt namelijk in de handen van de gebruiker.
En html leren doet natuurlijk alleen iemand nog uit de vorige eeuw die niet is meegegaan met de webdesign ontwikkelingen. Kompozer, Amaya en BG en Expression Web zorgen er nu juist voor dat je niet zelf het wiel van html schrijven met een kladblok hoeft uit te vinden: ik heb nog nooit een responsive ontwerp gezien gemaakt met Kladblok Gedit of wat dan ook.
Vergat ik nog te vermelden dat googlesites ook een prima alternatief is.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kompozer
« Reactie #8 Gepost op: 2016/04/07, 21:11:57 »
Kretologie en weinig overtuiging Ron.
Goed, dan een paar argumenten:
Een CMS systeem als Joomla en Wordpress gebruiken o.a. een database, wat een grotere systeem belasting geeft op de server, dan kale HTML, daarbij is de database (vaak MySQL) ook weer te hacken
De HTML standaard is iets, waaraan voldaan moet worden, Amaya en Komposer ondersteunen dit tot HTML 4.01, HTML-5 is de nieuwste standaard sinds eind 2014, maar deze wordt niet ondersteund door deze programma's.
Kijk eens hoeveel websites aan de W3C standaarden voldoen, je zult schrikken.
Mijn websites voldoen wel aan de standaarden.
Een website met een CMS neemt veel meer ruimte in, dan een HTML site (alle scripts nemen ook ruimte in)
Een CMS bestaat dan ook uit een aantal scripts, er hoeft maar één fout in te zitten en de website kan gehackt worden.
Kijk maar naar de vele Wordpress sites die alleen dit jaar al gehackt zijn.
Een HTML website is veel moeilijker te hacken, omdat je dat op server niveau moet doen.
En html leren doet natuurlijk alleen iemand nog uit de vorige eeuw die niet is meegegaan met de webdesign ontwikkelingen.
En hoe wil jij een CMS ontwikkelen zonder kennis van HTML?
De bedoeling van een website is het overbrengen van informatie, het uiterlijk komt pas op de 2e plaats, of lager.
Een lelijke website met goede informatie bereikt zijn doel, een mooie website zonder goede informatie heeft geen nut.
Een responsive website is meer afhankelijk van Java/Javascript, dan van een CMS, en laat ik nu net een tegenstander zijn van scripts die ongecontroleerd worden gestart door een webserver op mijn PC!
Zo kan ik nog duizenden regels vullen............
Maar eerlijk is eerlijk, wanneer je een website hebt met veel pagina's, dan kan een CMS makkelijk zijn, vooral wanneer het uiterlijk van alle pagina's moet worden aangepast.

Mijn simpele CMS werkt met .txt en .html pagina's, zonder database, maar met een "moeder" pagina.
In de moeder pagina staan kreten als @logo@, @menu@, @pagina@ en dergelijke, deze bepalen de plek waar de inhoud moet komen, het menu wordt "on the fly" gemaakt, door de inhoud van de map, of sub-map te lezen.
De breedte van de pagina wordt bepaald door de browser, dat kan in HTML !
Er is gelukkig geen online editter, alle files zijn read-only, dus de beveiliging ligt voor het grootste deel bij de LAMP-server en maar voor een klein deel bij het script.
Pagina's maak ik voor het gemak vaak met Amaya, waarna ik ze met gedit converteer naar HTML-5.

Ieder zijn mening toch?
« Laatst bewerkt op: 2016/04/07, 21:20:22 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Frederik

  • Gast
Re: Kompozer
« Reactie #9 Gepost op: 2016/04/08, 10:46:18 »
Ieder zijn mening toch?

Laten we het daar maar bij laten, niemand hier zit te wachten op een welles nietes discussie.

Re: Kompozer
« Reactie #10 Gepost op: 2016/04/08, 11:15:23 »
Een website met een CMS neemt veel meer ruimte in, dan een HTML site (alle scripts nemen ook ruimte in)

Je vergeet nog een mooie tussenweg Ron.
Een php site. Dan kun je nog efficiënter werken (ook in ruimte) dan met html alleen (headers, footers, etc), en je gaat wel net iets professioneler richting cms zonder een volledige cms te draaien. En het is helemaal handig als je standaard wijzigingen door wilt voeren omdat je dat zo in kunt richten dat je dat op één plek aanpast waardoor het op elke pagina doorgevoerd wordt.

Leuk inderdaad die joombla's en andere scripts. Vaak mee bezig geweest.
Vaak genoeg om te kunnen concluderen dat je afhankelijk bent van voorgeïnstalleerde en daardoor niet onderscheidende stijlscriptjes.
En daarnaast heb ik te vaak veiligheidslekken weg moeten programmeren, en zelfs ooit in een zeer bekend forumscript een vrij goed verborgen backdoor gevonden.
Alleen al in de install.php staat niet zelden grabware. En wie installeert nog handmatig een CMS want 'die install.php is toch zo handig'. ;)

Kunnen verwerken in een simpel tekstprogrammaatje met kennis van html/php/sql/etc is dus best wenselijk als je een CMS script op je wensen af wilt stemmen.
Nee, niemand gaat nog een volledige cms schrijven maar het is toch handig als je over de vaardigheid beschikt hoe je aanpassingen aan kunt brengen.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/08, 11:18:19 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kompozer
« Reactie #11 Gepost op: 2016/04/08, 12:08:30 »
Je vergeet nog een mooie tussenweg Ron.
Een php site.
De uitleg van "mijn" CMS systeem is juist dat :lol:
één moeder pagina, waar alles in geplaatst wordt, enz.

Om eerlijk te zijn, beheer ik wel een website, die met een soort CMS werkt, namelijk DocuWiki als CMS.
Dit is de kleinste CMS mogelijkheid, die een onbeperkt aantal gebruikers aan kan, en iedere gebruiker kan eigen functies hebben.
Toegang, schrijven en admin, zijn afzonderlijk geregeld, in dit geval een "must",  omdat er maar een handje vol mensen mag lezen.
Een soort privé Wiki dus, die ook nog eens verstopt zit op internet :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Kompozer
« Reactie #12 Gepost op: 2016/04/08, 14:56:56 »
De uitleg van "mijn" CMS systeem is juist dat :lol:
één moeder pagina, waar alles in geplaatst wordt, enz.
Dat had ik niet door omdat je het specifiek over HTML bleef hebben. Sorry.  :-[

Dit is de kleinste CMS mogelijkheid, die een onbeperkt aantal gebruikers aan kan, en iedere gebruiker kan eigen functies hebben.

 ^-^ Verre van de kleinste mogelijkheid met zijn 3,1Mb. De simpelste CMS is een inlogsysteem met wachtwoord beveiligde doch open directories. En dat is te maken met een handjevol kb'tjes.  ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kompozer
« Reactie #13 Gepost op: 2016/04/08, 15:51:13 »
De simpelste CMS is een inlogsysteem met wachtwoord beveiligde doch open directories. En dat is te maken met een handjevol kb'tjes.  ;)
Helaas .........
Het is bedoeld voor ICT-leken, dus een online editter, een onbeperkt aantal gebruikers en een beveiliging tegen het opvragen van pagina's.
Nu is het zo, dat je eerst moet inloggen, anders heb je geen toegang tot de website.
Afhankelijk van je status, mag je daarna pagina's veranderen, aanmaken, of verwijderen.
Het aantal gebruikers kent geen limiet, ze moeten alleen door de admin ingevuld worden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kompozer
« Reactie #14 Gepost op: 2016/04/08, 15:52:54 »
De simpelste CMS is een inlogsysteem met wachtwoord beveiligde doch open directories. En dat is te maken met een handjevol kb'tjes.  ;)
Helaas .........
Het is bedoeld voor ICT-leken, dus een online editter, een onbeperkt aantal gebruikers en een beveiliging tegen het opvragen van pagina's.
Nu is het zo, dat je eerst moet inloggen, anders heb je geen toegang tot de website, de inhoud is politiek gevoelig en bevat ondermeer alle verslagen van de wekelijkse vergaderingen van B&W in de gemeente, vanaf medio 2007!
Afhankelijk van je status, mag je daarna pagina's veranderen, aanmaken, of verwijderen.
Het aantal gebruikers kent geen limiet, ze moeten alleen door de admin ingevuld worden.

Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Kompozer
« Reactie #15 Gepost op: 2016/04/09, 11:00:50 »
 ^-^ Ja klopt. Waar ik het over had is ook wel een zeer uitgeklede versie van CMS en behoeft enige kennis.  ;)

Wel een mooi systeem overigens wat je vernoemt.  Ziet er goed uit.
Ik heb het gehad onder win, maar ik moet me toch ook weer eens gaan verdiepen in een eigen (linux) internetservertje hier. Toch wel héndig.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kompozer
« Reactie #16 Gepost op: 2016/04/09, 11:09:19 »
ik moet me toch ook weer eens gaan verdiepen in een eigen (linux) internetservertje hier. Toch wel héndig.
Je zult het nodig hebben :lol:
In 16.04 is de PHP versie van 5 naar 7 geupgrade (waar is 6?).
Deze versie is kritischer op de juiste syntax en zou veiliger zijn.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline krogtwil

  • Lid
Re: Kompozer
« Reactie #17 Gepost op: 2016/04/16, 17:15:41 »
Wat een veelheid aan reacties op mijn vraag.
Nu jullie, als deskundigen, er toch zo diep op ingegaan zijn een andere vraag:

Ik had ooit een website gemaakt met gewoon hml pagina's. Het vervelende was, dat ik niet wist hoe je alles zo kunt instellen dat, na aanpassingen de website toch niet werd geopend in de vorige versie. Je moest dus steeds je browsergeschiedenis wissen om de laatste versie te kunnen openen. Ooit vertelde iemand me dat hier een trucje voor was. Weet iemand van jullie wat dit is? Ik ben daarna overgestapt op WP,

Houdt er met reacties s.v.p. rekening mee dat ik een oude nitwit ben

Met veel dank,

krogwil

Offline sidonia

  • Lid
Re: Kompozer
« Reactie #18 Gepost op: 2016/04/16, 17:21:38 »
Browser instellen, dat bij afsluiten van je browser je geschiedenis wordt gewist.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kompozer
« Reactie #19 Gepost op: 2016/04/16, 18:22:47 »
Neem in de header de volgende regel op:<META HTTP-EQUIV="Pragma" CONTENT="no-cache">Wanneer je HTML-4.01 gebruikt, dan zet dat de cache van de browser uit.
Een andere mogelijkheid is:<meta http-equiv="Cache-Control" content="no-store" />Willen deze 2 niet werken, dan is er ook nog:<meta http-equiv="cache-control" content="max-age=0" />
<meta http-equiv="cache-control" content="no-cache" />
<meta http-equiv="expires" content="0" />
<meta http-equiv="expires" content="Tue, 01 Jan 1980 1:00:00 GMT" />
<meta http-equiv="pragma" content="no-cache" />
Gewoon even spelen dus ..............

« Laatst bewerkt op: 2016/04/16, 18:24:58 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Kompozer
« Reactie #20 Gepost op: 2016/04/16, 18:33:46 »
Het cache hoeft niet leeg. De pagina forceren opnieuw te laden is ook al voldoende.

Met google kom je heel ver met het zoeken van de juiste codes.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Kompozer
« Reactie #21 Gepost op: 2016/04/16, 22:53:12 »
Kretologie en weinig overtuiging Ron.
Oneens, Ron weet wat-ie zegt.

Joomla en WordPress zijn uitstekende alternatieven, waar miljoenen individuen met veel plezier gebruik van maken en niet kwetsbaarder dan een ander programma of systeem.
Miljoenen - mee eens. Niet kwetsbaarder - oneens. Tallose WordPress-aanvullingen/add-ons zorgen voor problemen.

Als je dat wel vind, kom dan met argumenten en benoem waarom iets niet veilig is. De kwetsbaarheid ligt namelijk in de handen van de gebruiker.
In de handen van de onwetende ontwerper, eerder.

En html leren doet natuurlijk alleen iemand nog uit de vorige eeuw die niet is meegegaan met de webdesign ontwikkelingen. Kompozer, Amaya en BG en Expression Web zorgen er nu juist voor dat je niet zelf het wiel van html schrijven met een kladblok hoeft uit te vinden: ik heb nog nooit een responsive ontwerp gezien gemaakt met Kladblok Gedit of wat dan ook.
Die eerste zin doet me sterk denken aan "Maar waarom html-code schrijven als er zo'n mooi programma als Microsoft FrontPage bestaat?". Responsive design maak je heel eenvoudig met JQuery en een teksteditor.

Vergat ik nog te vermelden dat googlesites ook een prima alternatief is.
Ieder z'n heug.

Re: Kompozer
« Reactie #22 Gepost op: 2016/04/17, 18:34:22 »
Joomla en WordPress zijn uitstekende alternatieven, waar miljoenen individuen met veel plezier gebruik van maken en niet kwetsbaarder dan een ander programma of systeem.
Miljoenen - mee eens. Niet kwetsbaarder - oneens. Tallose WordPress-aanvullingen/add-ons zorgen voor problemen.

Als je dat wel vind, kom dan met argumenten en benoem waarom iets niet veilig is. De kwetsbaarheid ligt namelijk in de handen van de gebruiker.
In de handen van de onwetende ontwerper, eerder.

Helemaal mee eens. Heel vaak met dat soort scripts gewerkt en je wilt niet weten hoeveel foutjes ik in beveiligingen heb gevonden. Zelfs in specifieke beveiligingsscripts die zeer simpel onveilig en daardoor simpel toegankelijk waren.
En zelfs ooit een bewuste backdoor ontdekt, in het officiele download-pakket van de originele CMS (dus niet van een mirror of dergelijke).  :police: Ik durf de naam ervan hier openbaar niet eens te noemen omdat het zo'n bekende en veel gebruikte software is (gelukkig maar in een versie aangetroffen en later nooit meer)

(ubuntu-nl.org draait er niet op)

Die eerste zin doet me sterk denken aan "Maar waarom html-code schrijven als er zo'n mooi programma als Microsoft FrontPage bestaat?". Responsive design maak je heel eenvoudig met JQuery en een teksteditor.

Ja grappig. Heb jij ook weleens gekeken hoe ongunstig frontpage schrijft? Vaak genoeg met hele simpele html-handelingen frontpage sites met 2/3 verkleint en toch gewoon hetzelfde eindresultaat. Niet erg bij een simpel klein websiteje, maar bij een serieuze site genereer je 3x zoveel dataverkeer en dat kan snel duur uitpakken met een klein dataverkeer-pakketje.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/18, 10:00:37 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kompozer
« Reactie #23 Gepost op: 2016/04/17, 19:50:03 »
Heb jij ook weleens gekeken hoe ongunstig frontpage schrijft?
Frontpage maakt iets dan op HTML lijkt, maar dat veel syntax fouten heeft.
Neem dan liever goede WYSIWYG editter, of leer HTML, zo moeilijk is dat niet.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline krogtwil

  • Lid
Re: Kompozer
« Reactie #24 Gepost op: 2016/05/21, 15:35:56 »
Mooi van al die geweldige discussies, maar de link die ik eerder van iemand kreeg heb ik nu nog niet.
Het gaat dus om een link waarmee je direct Kompozer kunt installeren.

Met vriendelijke groet aan allen,

krogtwil