Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Feisty Fawn op Acer Aspire  (gelezen 910 keer)

Coenox

  • Gast
Feisty Fawn op Acer Aspire
« Gepost op: 2007/07/07, 14:25:17 »
Na hele goede ervaringen met Kubuntu 6.06 op een oude Dell, probeer ik nu Ubuntu 7.04 op mijn nieuwe Acer Aspire notebook te installeren. Lukt dus niet. Ik krijg wel het opsartscherm, maar bij het verder opstarten van de life cd krijg ik een probleem met de X server. Heeft wellicht alles te maken met het feit dat ik een Ati Mobility Radeon videokaart heb.

Ik heb al geprobeerd wat in http://www.ubuntux.org/x-server-problem-during-install wordt gesuggereerd, via sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg .  

Ik heb een officiele ubuntu CD, daar ligt het dus niet aan. De Ubunutu 6.06 cd start wel. Kan ik die eerst installeren en dan upgraden naar 7.04 ?

Wie helpt ? Ik wil liever geen Vista gebruiken.

Feisty Fawn op Acer Aspire
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/07, 16:34:20 »
Om welk type ATI videokaart gaat het precies? Dit bepaalt welke driver moet worden gekozen. (vesa, ati, radeon, fglrx).

https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI?highlight=%28ati%29

Coenox

  • Gast
Feisty Fawn op Acer Aspire
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/07, 23:25:17 »
Aangeraden wordt om eerst vesa te kiezen en dan na de installatie fglrx te installeren. Maar bij mij maakt het niet uit wat ik kies. De X server wil maar niet starten. Ik heb zowel vesa als ati geprobeerd.

Ik heb een ATI Mobility Radeon X1300 , waarvan ik overigens elders op dit forum lees dat ie niet zo geschikt is voor linux. Heb ik weer....

Feisty Fawn op Acer Aspire
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/08, 02:49:09 »
Het handigst is om de alternate-install cd te downloaden (een iso bestand) en deze te branden. (Je kan controleren of de download goed is verlopen via de checksum, branden bij voorkeur op zo laag mogelijke snelheid.) Je kan hem hier vinden:

http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloadmirrors

(ubuntu-7.04-alternate-i386.iso)


Deze cd heeft een tekst-installer, welke normaal gesproken gewoon moet werken. (Laat de cd zichzelf ook eerst even controleren.) Pas na de installatie, tijdens de eerste keer booten vanaf harde schijf, zal je dan een foutmelding krijgen (omdat de juiste grafische driver nog niet geinstalleerd is). Je kan dat dan doen via een serie commando's in te tikken in de console:

sudo apt-get update

sudo apt-get install xorg-driver-fglrx

sudo depmod -a

sudo aticonfig --initial

sudo aticonfig --overlay-type=Xv


Zie voor meer info:
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI

Citaat
Ik heb een officiele ubuntu CD, daar ligt het dus niet aan. De Ubunutu 6.06 cd start wel. Kan ik die eerst installeren en dan upgraden naar 7.04 ?
De 6.06 cd heeft hetzelfde type installer als een alternate-cd. Ik denk dat upgraden nog meer problemen gaat geven dan de manier hierboven. Waarschijnlijk moet je dan toch handmatig de driver installeren en vervolgens upgraden van 6.06 naar 6.10 en dan naar 7.04 (waarschijnlijk iedere keer met x-server crashes).
Als je van experimenteren houdt kan je het natuurlijk proberen :)

Als er problemen zijn, laat het weten. Succes!

Coenox

  • Gast
Feisty Fawn op Acer Aspire
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/08, 11:06:35 »
Bedankt. Ik ga dit proberen. Waarschijnlijk zal ik dan een netwerk kabel in moeten pluggen. Volgens mij wordt de wifi kaart ook niet herkent en die heb ik dan echt nodig om de juiste drivers te halen.

Coenox

  • Gast
Feisty Fawn op Acer Aspire
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/08, 14:18:32 »
Happyhamster,

Supertip ! Tijdens het huis poetsen heb ik de alternate CD (gelijk ook maar de AMD64 versie) gedownload, gebrand, geinstalleerd en vervolgens de drive volgens de door jouw aangegeven stappen. Combi met de ATI/Acer toch niet zo dramatisch als ik dacht. Ik zit nu vanaf mijn Acer met Ubuntu deze post te schrijven. Geweldig bedankt.

Volgende uitdaging: Wifi draaiende krijgen ....