Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op deze laptop  (gelezen 1770 keer)

Shonof

  • Gast
Ubuntu op deze laptop
« Gepost op: 2008/01/11, 19:02:20 »
Ik heb vandaag deze laptop gekocht.

MSI EX610-013NL
http://www.alternate.nl/html/product/details.html?articleId=-1066243&showTechData=true

Nu doe ik het aan gaat het automatisch vista installeren!!! Niet goed!!!
Nu wil ik ubuntu installeren, maar dat mag niet van mijn ouders omdat ze bang zijn. Dat het niet werkt en dat vista niet meer terug gezet kan worden (er zit geen vista CD of DVD bij).

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen of het nog mogelijk is na de installatie nog vista te kunnen installaren (er zit geen vista CD of DVD bij). Alvast bedankt voor de moeite.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Ubuntu op deze laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/11, 19:06:43 »
Als je Ubuntu installeert kan je Vista gewoon blijven staan hoor! Daarvoor moet je wel eerst zorgen dat je Vista volledig 'in orde' is op je laptop. Als dat gebeurd is kan je de laptop opnieuw opstarten, maar dan vanaf de Ubuntu CD. Als die helemaal gestart is kan je eerst een proberen of alles werkt. Er wordt dan nog helemaal niets geïnstalleerd, dus je moet zeker geen bang hebben dat er wat mis kan lopen!
Werkt alles goed en wil je Ubuntu installeren dan kan je op het bureaublad de installer starten.
Je Vista nadien opnieuw installeren kan helaas niet als je geen CD hebt. Zit er ook geen recovery CD bij je laptop?

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Shonof

  • Gast
Ubuntu op deze laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/11, 19:12:32 »
Dit is zeker geen recovery CD?

Drivers, Utilities, Manual        staan erop. De enige CD die erbij zit.

Anders word het stieken Ubuntu installeren.

Offline petervs

  • Lid
Ubuntu op deze laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/11, 19:13:38 »
als er geen recovery-cd bijzit, dan moet je deze eerst zelf branden.
Ubuntu MATE 16.04

Shonof

  • Gast
Ubuntu op deze laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/11, 19:34:18 »
Ik lees net in het boekje dat erbij zit. Als je f3 indrukt onder booten dan kom je in de msi recovery mode. Dus dan is het mischiem wel zo dat ik vista terug kan zetten na de ubuntu installatie? Of toch niet?

Ubuntu op deze laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/11, 19:39:50 »
Alle bestanden voor recovery staan op je harde schijf. De kans is groot dat deze op een aparte recover partitie staan. Als ik jou was zou ik deze eerst op een cd/DVD branden. Als je dan iets fout doet en alles weggooit, kan je via die bestanden op DVD toch nog recovery doen. Ik ben zo eens mijn win XP kwijt geraakt. had de partitie recover weg gedaan. En daarmee, was ik mijn licentie kwijt. Medion wou wel de bestander er terug opzetten voor 50€.

Offline Nick1890

  • Lid
Ubuntu op deze laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/11, 20:05:14 »
Als je op zeker wilt spelen, kun je ook je Vista installatie ongemoeid laten en Wubi installeren.
Wubi 7.04 komt overeen met Ubuntu 7.04 doch voor zover ik weet steekt de Wubi 7.10 versie van Ubuntu nog steeds in de Beta fase.
Ikzelf gebruik die Wubi 7.04 reeds 4 maand in parallel met WinXP en het werkt perfect. Is niks trager dan mijn Ubuntu 7.04 op de laptop en heeft identiek dezelfde faciliteiten.  Een aanrader voor beginners die niet continu willen klungelen met een LiveCD.

Google maar eens naar "Wubi"
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Offline Jan E.

  • Lid
Ubuntu op deze laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/12, 13:55:47 »
Dat Wubi idee is wat minder.. tenzij je ook de ISO van Ubuntu 7.04 er bij hebt, Men beweert dat het met nieuwere versies ook moet kunnen, maar dat is mij niet gelukt.

Ik heb hier Ubuntu naast Vista draaien. Geen enkel probleem.

Als die mogelijkheid in je PC zit, maak dan een setje recovery DVD's. Zo niet, moet je vertrouwen op de Recovery die in het systeem zit. Ik heb inmiddels zelf die set gewoon aangevraagd bij HP (de fabrikant van mijn laptop) en de hele recovery partitie verwijderd. Scheelt weer 8 Gb.

Verder, maak gewoon de Vista install af, start het ding een paar keer op, laat hem updaten en als ' ie dan klaar is, doe je de Ubuntu CD er in en kan je hem installeren. Ubuntu leidt je volledig aan het handje door de installatie. Lees steeds goed het scherm. Op het moment dat je bij schijfindeling komt, kies je natuurlijk niet voor hele schijf gebruiken, maar voor het alternatief. Dan zal Ubuntu aanbieden de Vista schijf te verkleinen. Accepteer dat voorstel. En een kleine 30 min later heb je een werkend Ubuntu systeem, naast je Vista.

Het klinkt vrij simpel en dat is het ook. Natuurlijk kan het mis gaan, maar als je goed leest, nadenkt en dan doet, gaat het over het algemeen goed.

succes!


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Ubuntu op deze laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/10, 21:55:55 »
Tip:
veel pc/notebook leveranciers bieden hun klanten een downgrade naar xp aan.
verder opletten bij het partitioneren als je doorgaat met vista, de recovery versie staat op een aparte partitie op de harde schijf.
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...