Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe maak ik een backup van de /homemap vanmijn LTS 7.04 Ubuntu server?  (gelezen 1093 keer)

Offline jnn1

  • Lid
Hallo,
Ik werk veel met Ubuntu Desktop 7.10 maar heb ook een kleine server draaien onder Ubuntu 7.04 LTS (dus niet grafisch). Ik wil een backup maken van mijn /homemap en die branden op een CD. Alhoewel ik veel gelezen heb, ben ik er niet in geslaagd een backup te maken van deze LTS server. Mijn bedoeling is dit via Putty te doen. Kan iemand mij een link doorsturen of het in niet al te technische taal dit uitleggen? Ik kan met een Terminalvenster werken.
Alvast bedankt.
Paul

Offline woteb

  • Lid
Hoe maak ik een backup van de /homemap vanmijn LTS 7.04 Ubuntu server?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/27, 13:48:23 »
Eerst een opmerking: Feisty Fawn 7.04 is géén LTS, dat is Dapper Drake 6.06 en 6.06.1.
Feisty Fawn is dus een tussenversie, zij het een hele goede. Zelf heb ik voor mijn server Dapper Drake 6.06.1 draaien. Uitermate robuust. Maar dat is niet jouw vraag.

Dan PuTTY, dat is een ssh terminal waarmee je vanaf een ander systeem (bij voorkeur een werkstation binnen het netwerk, maar van buiten het netwerk kan ook) op de server kunt werken. Met andere woorden: Je werkt vanaf het werkstation alsof je op de server zelf aan het werk bent.

Als je een CD-brander op de server hebt aangesloten kun je met cdrecord CD's gaan branden. Programma's als K3b zijn in feite niets anders dan grafische schilletjes om cdrecord heen.

Je zou dan eens moeten zoeken naar parameters van cdrecord en dan kun je scriptjes maken (of een groot script) waarmee je vanaf een werkstation CD's op de server kunt gaan branden.

Dat is een mogelijkheid.

Dan is er nog een alternatief. Als je met nfs werkt, kun je op een werkstation met een CD brander toegang krijgen (in /etc/exports op de server aangeven welk werkstation dat is) en dan mounten op het werkstation. Dan kun je inderdaad je hele /home directory van de server op -DAT- werkstation gaan branden.

Maak maar eens een keuze tussen deze twee mogelijkheden, dan kunnen we je eventueel verder helpen als je er niet uitkomt.

1. Puty: CD's branden op de server vanaf een werkstation.
2. nfs: CD's branden (bestanden van de server) op een werkstation.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline jnn1

  • Lid
Hoe maak ik een backup van de /homemap vanmijn LTS 7.04 Ubuntu server?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/27, 18:42:53 »
Hartelijk dank voor het reageren. Ik werk al sinds een 2tal jaar met plezier met Putty op mijn server. Het maakt mij niet uit hoe het gebeurt: eigenlijk is het ook goed als ik het op een USBstick of een compact flash zet... Ik ken het programma'tje nfs niet, maar als jij denkt dat het beter is heb ik daar niets tegen. Ik werk meestal vanuit mijn huis met Ubuntu 7.10 via internet op de server, maar er staat ook een PC (Windows XP) naast de server. Mijn doel is een kopie van alle instellingen te maken om dit te kunnen gebruiken indien mijn harddisk het laat afweten.(is al eens voorgekomen...) Is het misschien mogelijk om de backup op de harddisk van de server te schijven en hem dan naar mijn huis te downloaden, zodat ik hem hier kan branden? Het is maar een idee...
Groeten,
Paul Jansen

Offline woteb

  • Lid
Hoe maak ik een backup van de /homemap vanmijn LTS 7.04 Ubuntu server?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/27, 21:57:35 »
Kun je even (??) aangeven hoe de situatie precies is: Dus hoeveel systemen je hebt (1 server, tweer werkstations bijv.), want ik krijg nu de indruk dat je een systeem hebt wat als server kan draaien, maar eigenlijk een 'gewoon' werkstation is (of ik lees verkeerd). Voor de oplossing van vragen is het altijd handig om zo zorgvuldig mogelijk aan te geven wat de situatie is, en wat je daaraan wil veranderen. Dan kunnen we je optimaal helpen (indien de kennis daarvoor natuurlijk eventueel voorhanden is).... ;)
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline jnn1

  • Lid
Hoe maak ik een backup van de /homemap vanmijn LTS 7.04 Ubuntu server?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/27, 23:55:37 »
Ok, ik begrijp het.
Ik heb ergens een server draaien met een kaartlezer voor de satelliet. Deze server is een AMD 1800+ PC met Ubuntu 7.04 LTS en een 20Gb harde schijf. Deze staat alleen te draaien met 3 decoders erop aangesloten die deze kaart delen (ikzelf, mijn broer en mijn zus) De decoders staan via internet op de server aangesloten. Ik heb dit nu na lang te programmeren lekker aan het draaien. Ik kan via Putty deze server starten, stoppen enz, enz. Uit veiligheid wil ik nu een kopie maken van de instellingen, om die bij een probleem achter de hand te hebben.
Alvast bedankt voor de moeite...
Paul

Offline woteb

  • Lid
Hoe maak ik een backup van de /homemap vanmijn LTS 7.04 Ubuntu server?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/28, 00:04:41 »
Aha.... Als je hem toch af en toe stopt, en -als- er een USB-poort op zit, dan is het niet zo moeilijk om daar een prachtig backupsysteem voor te bedenken. Het mooiste zou zijn als je -ook- nog een usb disk zou hebben van een behoorlijk aantal GB's. Die externe USB disk bij voorbaat met Ext3 geformatteerd. Maar het is al laat (ook voor mij), maar hier kom ik zeker op terug....
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline MBS

  • Lid
Hoe maak ik een backup van de /homemap vanmijn LTS 7.04 Ubuntu server?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/28, 00:08:37 »
Toevallig ben ik hier net mee bezig geweest en er staat ergens op dit forum een handige link maar ik heb hem nog bij de hand.
http://www.xs4all.nl/~dabos/phowto/movehome

Offline hadez

  • Lid
Hoe maak ik een backup van de /homemap vanmijn LTS 7.04 Ubuntu server?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/28, 00:11:25 »
USB stick: $ sudo cp -R /home /media/USBSTICK (USBSTICK=mountplaats van je usbsticky)

Offline rja

  • Lid
Hoe maak ik een backup van de /homemap vanmijn LTS 7.04 Ubuntu server?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/28, 00:50:39 »
Je kunt inplaats van Putty ook - scp - Winscp gebruiken om je backup te kopieren naar je windows computer.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Hoe maak ik een backup van de /homemap vanmijn LTS 7.04 Ubuntu server?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/28, 11:30:35 »
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog