Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: thunderbird instellen kopie op server  (gelezen 2122 keer)

thunderbird instellen kopie op server
« Gepost op: 2014/07/17, 15:53:57 »
Hoe laat ik bij thunderbird een kopie van het bericht op de server staan?
pop of imap, maakt niet uit.
We zitten met meerdere accounts en computers op 1 email adres.
Ik bedoel dus niet standaard imap.
Dat gaat mis zodra iemand mail weggooit of lokaal archiveert.
Dan verdwijnt het door de synchronisatie bij de andere uit de inbox.

alvast dank!
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline vanadium

  • Lid
Re: thunderbird instellen kopie op server
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/17, 16:30:02 »
Hoe laat ik bij thunderbird een kopie van het bericht op de server staan?
pop of imap, maakt niet uit.
Maakt wel uit. Met IMAP werk je eigenlijk op de server. Alles wat jij (of anderen) met de email doen, ziet iedereen die met diezelfde mailbox werkt.

Citaat
We zitten met meerdere accounts en computers op 1 email adres.
Ik bedoel dus niet standaard imap.
Dat gaat mis zodra iemand mail weggooit of lokaal archiveert.
Dan verdwijnt het door de synchronisatie bij de andere uit de inbox.
Zo werkt het exact. Geen andere mogelijkheid met IMAP.

Met POP worden je mails gedownload, en standaard van de server gewist. Alles wat iemand er mee doet, betreft alleen zijn eigen computer. Je kan POP instellen dat de mails ook op de server blijven. Maar dan zal iemand anders die inlogt, de reeds gedownloade mails toch niet krijgen.

Mail is in principe iets individueels. Wil je met meerderen op één enkele mailbox werken, dan moet je afspraken maken. Geen mails wissen, archiveren op de server (gemakkelijk in Thunderbird: druk op a). Ik denk dat er niet veel anders opzit.

Re: thunderbird instellen kopie op server
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/17, 16:38:40 »
ok
thanks.

dat van die pop en downloaden wist ik niet.

groet,
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: thunderbird instellen kopie op server
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/17, 23:31:14 »
Als ik mijn E-mailaccaunt op meerdere PCś in Thunderbird installeer dan halen beide PC's en een laptop  alle mail binnen (Pop) Ik moet dan wel op alle machines mijn accaunt instellen dat de mail op de server blijft staan (in mijn geval staat dat ingesteld op negen dagen. Zo krijg ik alle mail binnen op twee PC's en mijn laptop. Lijkt mij dat als je synchronisatie uitschakelt dat je probleem is opgelost.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/18, 08:23:43 door BenMedia »
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline vanadium

  • Lid
Re: thunderbird instellen kopie op server
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/18, 08:26:14 »
Komt het dan niet voor dat bepaalde berichten twee keer binnengehaald worden? Of is de server in staat onderscheid te maken tussen de computers die de mail binnenhalen, waardoor een bericht dat op een bepaald systeem al gedownload werd, niet opnieuw wordt gedownload. Of anders is Thunderbird slim en slaat de extra kopie niet op als een identiek bericht al aanwezig is in de inbox.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: thunderbird instellen kopie op server
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/18, 08:31:21 »
Komt het dan niet voor dat bepaalde berichten twee keer binnengehaald worden? Of is de server in staat onderscheid te maken tussen de computers die de mail binnenhalen, waardoor een bericht dat op een bepaald systeem al gedownload werd, niet opnieuw wordt gedownload. Of anders is Thunderbird slim en slaat de extra kopie niet op als een identiek bericht al aanwezig is in de inbox.

Vanadium. Tot op heden heb ik nog nooit problemen gehad met dubbele mail op 1 dezelfde PC. De server ziet waarschijnlijk in de verborgen map "Thunderbird" of de mail ooit al binnen gehaald is of niet. Zolang die map dus onaangeroerd blijft gaat alles goed. (Ik ben bij KPN, ik weet dus niet zeker of andere providers exact zo werken)
« Laatst bewerkt op: 2014/07/18, 08:48:02 door BenMedia »
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline koos4401

  • Lid
Re: thunderbird instellen kopie op server
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/18, 10:55:20 »
Idem, maar met provider Zeelandnet.
Vasthouden op server: 30 dagen;
E-mail-client(s): Evolution & thunderbird

Tot op heden heb ik nog nooit problemen gehad met dubbele mail op 1 dezelfde PC. De server ziet waarschijnlijk in de verborgen map "Thunderbird" of de mail ooit al binnen gehaald is of niet. Zolang die map dus onaangeroerd blijft gaat alles goed.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline vanadium

  • Lid
Re: thunderbird instellen kopie op server
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/18, 11:36:41 »
Dat is inderdaad zoals ik verwacht dat het werkt, maar de vraagsteller wil de mail kunnen lezen met meerdere gebruikers vanaf meerdere computers. Als het ingesteld is zoals jullie beschrijven, dan worden de mails slechts één keer gedownload. Een andere gebruiker die later inlogt zal dan de reeds door de ene gebruiker gedownloade mails niet meer zien.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: thunderbird instellen kopie op server
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/18, 11:58:04 »
Dat is inderdaad zoals ik verwacht dat het werkt, maar de vraagsteller wil de mail kunnen lezen met meerdere gebruikers vanaf meerdere computers. Als het ingesteld is zoals jullie beschrijven, dan worden de mails slechts één keer gedownload. Een andere gebruiker die later inlogt zal dan de reeds door de ene gebruiker gedownloade mails niet meer zien.

Vanadium. Je bent mis. (of ik moet de vraag verkeerd begrijpen, dat kan natuurlijk ook)  Op elke pc wordt het mailtje keurig binnengehaald.
Stel dat jij mij nu een mailtje stuurt en ik ontvang deze op mijn pc thuis, ik open deze en lees jou mail en vervolgens staat deze mail keurig in "postvak in"  Nu ga ik vanavond (als voorbeeld) naar de camping en start daar mijn laptop op, ik open op de laptop Thunderbird en dan komt ook daar in postvak in keurig dit mailtje nog een keer binnen.
Je kunt dit ook op 1 pc uittesten door met verschillende mailprogrammas re werken. Wel even op in je accaunt bij beide programmaś instellen "mail op de server laten voor ?? dagen"
« Laatst bewerkt op: 2014/07/18, 12:09:41 door BenMedia »
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: thunderbird instellen kopie op server
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/18, 12:18:10 »
Hoe laat ik bij thunderbird een kopie van het bericht op de server staan?

We zitten met meerdere accounts en computers op 1 email adres.

alvast dank!
Peter

Ik maak hier uit op dat meerdere personen de mail van 1 E-mailadres binnenhengelen.
Zou leuk zijn als TS ook even mee kwam lezen en zijn mening gaf :-)
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline vanadium

  • Lid
Re: thunderbird instellen kopie op server
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/18, 12:24:49 »
Dat is wat ik aangaf. Mijn antwoorden zijn antwoorden op de door TS gestelde vraag.

Re: thunderbird instellen kopie op server
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/18, 12:26:52 »
TS is imker en was even druk met zijn bijen.
Als de natuur roept kan je dat niet verschuiven. ;-)

Na het eerste antwoord van Vanadium te hebben gelezen ben ik naar een andere oplossing gaan zoeken.
Die heb ik nog niet gevonden.

Ik kon op mijn thunderbird niet de optie 'leave mail on server" vinden,
waarschijnlijk omdat het een imap account is.
Hoe verander ik in Thunderbird het servertype?
Of is een nieuw (pop) account aanmaken dan de oplossing?

En voor de appel gebruikers onder ons;
hoe verander je servertype bij appelmail van imap naar pop?

thx
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: thunderbird instellen kopie op server
« Reactie #12 Gepost op: 2014/07/18, 13:32:20 »
Dat is wat ik aangaf. Mijn antwoorden zijn antwoorden op de door TS gestelde vraag.

Ze zitten dus met meerdere personen op 1 E-mailadres, dan kan dat op meerdere pc's binnengehaald worden (met een pop accaunt) en daar blijft elk bericht staan totdat de gebruiker het zelf verwijdert. ongeacht wat er op de andere PC gebeurt.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/18, 13:45:06 door BenMedia »
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: thunderbird instellen kopie op server
« Reactie #13 Gepost op: 2014/07/18, 13:50:16 »
Dat is wat ik aangaf. Mijn antwoorden zijn antwoorden op de door TS gestelde vraag.

Ze zitten dus met meerdere personen op 1 E-mailadres, dan kan dat op meerdere pc's binnengehaald worden (met een pop accaunt) en daar blijft elk bericht staan totdat de gebruiker het zelf verwijdert. ongeacht wat er op de andere PC gebeurt.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline koos4401

  • Lid
Re: thunderbird instellen kopie op server
« Reactie #14 Gepost op: 2014/07/18, 14:22:37 »
Ik denk dat hier een stukje verwarring zit tussen vanadium en Benmedia(+Koos4401).
Ik bedoel downloaden van hetzelfde mailbericht op verschillende computers (verschillende MAC-adressen)
Misschien bedoelt vanadium : Verschillende gebruikersaccounts van verschillende gebruikers op één computer (= één en hetzelfde MAC-adres) en dus bovendien  binnen één OS?
Reaktie graag  :|(Tenzij dit wordt beoordeeld als naar Off-topic glijdend)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: thunderbird instellen kopie op server
« Reactie #15 Gepost op: 2014/07/18, 14:29:33 »
ok
min of meer opgelost
- mail lokaal opgeslagen. inkomend en uitgaand.
- imap account verwijdert
- pop account aangemaakt
- getest
- mail van lokale map terug gezet
- getest en werkt.

toen de mac
- imap account verwijdert. mail backup was niet mogelijk, want de imap server was leeg door mijn download
- pop account aangemaakt
- getest
- op mijn machine mail doorgestuurd als bijlagen
- op de mac mail ontvangen met bijlagen
- relevante bijlagen verplaatst naar inbox
- mail verzenden/ontvangen getest en werkt

dus het probleem is opgelost, maar door de imap accounts te verwijderen en nieuwe pop accounts aan te maken.
Overigens @Vanadium,  we kunnen allebei op verschillende machines de mail downloaden vanwege de optie "leave mail on server"
Blijkbaar houdt de server bij van welke machine mail wordt gevraagd.
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...