Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost: Tweede, interne, harde schijf niet benaderbaar.  (gelezen 11053 keer)

Opgelost: Tweede, interne, harde schijf niet benaderbaar.
« Gepost op: 2010/07/04, 15:06:25 »
Hallo,

Ik heb net een nieuwe computer gekocht, met twee harde schijven ingebouwd (250GB & 1TB).  Op de 250GB heb ik Ubuntu 10.04 gezet, inclusief alle updates.  Maar de tweede schijf van 1TB blijft onzichtbaar voor Ubuntu, nergens tevoorschijn te toveren!  Heeft er iemand een idee waar dit aan kan liggen?  Kwestie van te formateren en/of te partitioneren?  Een Master/Slave probleem?
Overigens wordt die 1TB schijf bij het installeren van Ubuntu wel correct herkend.  Aangezien ik ook Kubuntu wil proberen, heb ik geprobeerd deze op de 1TB schijf te zetten (met Ubuntu al op de 250GB).  Dat gaat goed tot aan de stap waar ik de 1TB schijf selecteer om kubuntu op te zetten, daarna crasht de installer bijna onmiddellijk.

Johan.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/12, 20:14:50 door Johan Nooyen »
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Re: Tweede, interne, harde schijf niet benaderbaar.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/04, 15:16:04 »
Heb je die Tb schijf een koppelpunt gegeven bij de installatie? Doe eens in de terminal sudo fdisk -l en cat /etc/fstaben post de uitdraai hier aub
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Tweede, interne, harde schijf niet benaderbaar.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/04, 15:17:31 »
je zou bijna denken dat de schijf defect is of het systeem [moederbord/bios] hem niet ondersteund.

kan je hem mounten met de gparted live cd en zo kleinere partities aanmaken?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Tweede, interne, harde schijf niet benaderbaar.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/04, 18:15:00 »
Gparted installeren, daar moet je hem normaal zien, (nieuwe manier is system-administration- disk utility). Hier kun je hem formateren of zien waar hij gekoppeld is, meestal in de map media.

Met gksudo pysdm (even installeren) kun je ook de schijf koppelen aan een map in je home map, dus verbinden met een map, dan met gksudo nautilus de rechten van de nieuwe map naar jezelf veranderen. (misschien kun je dit ook met de "disk utility" doen, maar dit is nieuw voor mij).

Re: Tweede, interne, harde schijf niet benaderbaar.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/05, 23:43:26 »
Hallo,

Ben er via Systeem/Beheer/Schijfgereedschap achter gekomen dat de schijf wel degelijk herkend wordt.  De naam is: /dev/sdb, locatie: poort 2 van SATA host-adapter (maar bij verbinding staat: ATA?).  Al de rest klopt als een bus (model, serienummer, firmware-versie, capaciteit).  Ik kan wel kiezen tussen 'schijf formatteren' & 'volume formateren'.  klikken op 'schijf formatteren' geeft een nieuw schermpje met een droplist (Master Boot Record/GUID-partitietabel/Niet partititoneren/Apple partition Map).  Klikken op 'Volume formatteren' geeft de keuze uit Ext4, FAT, Wisselgeheugen, ReiserFS, etc...).  Ook kan ik de schijf hier een nieuwe naam geven.  Qué?  Verder heb ik hier een zelf-test uitgevoerd, en die geeft aan dat de schijf kerngezond is, wat ook al uit de SMART-gegevens bleek.
Dus: de schijf wordt herkend (/dev/sdb), met naam en eigenschappen & is kerngezond.  Alleen blijft ie voorlopig onvindbaar, niet in computer, media of devices.  Grrrr....

Johan.

Ps.
Als jullie wat screenshots willen: laat maar weten.
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Re: Tweede, interne, harde schijf niet benaderbaar.
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/06, 00:54:40 »
Even een vraagje, is die 1TB ooit al eens ingebouwd geweest, of is hij 'fabrieksnieuw'?.
Wat ik eigenlijk bedoel, is er ooit al eens naar een filesysteem geformateerd?
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tweede, interne, harde schijf niet benaderbaar.
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/06, 09:22:20 »
Volg de raad van summer of 69 eens op, en dan hebben we alle informatie. Als je hulp wil, is er informatie nodig.

Re: Tweede, interne, harde schijf niet benaderbaar.
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/07, 00:18:49 »
@ summer of 69:

-sudo fdisk -l, geeft:

johan@johan-desktop:~$ sudo fdisk -l

Schijf /dev/sdb: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 121601 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x00000000

Schijf /dev/sdb bevat geen geldige partitietabel

Schijf /dev/sda: 250.1 GB, 250059350016 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 30401 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x00067597

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1       29178   234368000   83  Linux
/dev/sda2           29178       30402     9828353    5  Uitgebreid
/dev/sda5           29178       30402     9828352   82  Linux wisselgeheugen

Schijf /dev/sdc: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 121601 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0xe8900690

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdc1               1      121601   976760001    c  W95 FAT32 (LBA)

Schijf /dev/sdd: 8036 MB, 8036285952 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 977 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x00034ae5

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdd1   *           1         929     7462161    b  W95 FAT32
/dev/sdd2             930         977      385560    5  Uitgebreid
/dev/sdd5             930         977      385528+  82  Linux wisselgeheugen
johan@johan-desktop:~$

-cat /etc/fstab, geeft:

johan@johan-desktop:~$ cat  /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc                                       /proc  proc  nodev,noexec,nosuid  0  0 
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=59f0c8b5-ab3b-4ec7-9646-bf79405dad0a  /      ext4  errors=remount-ro    0  1 
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=8912b9fa-cbb9-4be7-92e3-d01503179ac6  none   swap  defaults             0  0 
johan@johan-desktop:~$

@ donpedro II:

Die schijf is fabrieksnieuw.

Johan.
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Re: Tweede, interne, harde schijf niet benaderbaar.
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/07, 00:34:29 »
Citaat
Schijf /dev/sdb bevat geen geldige partitietabel
Ik zou toch eens proberen om met bijvoorbeeld Gparted de schijf te formateren naar een filesysteem EXT4.
Eens kijken of Gparted de schijf wil formateren zonder foutmelding.

BTW, Gparted installeer je via het Software Centrum.

Geef ook eens de output van
sudo blkid
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Tweede, interne, harde schijf niet benaderbaar.
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/07, 00:46:31 »
Een kleine toevoeging, waardoor ik het vermoeden krijg dat Gparted wel eens moeilijk zou kunnen doen  >:(
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1192598
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Tweede, interne, harde schijf niet benaderbaar.
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/07, 08:13:20 »
Volgens fdisk heb je 4 schijven in je systeem.
Probeer eens een screenshot te maken als je gparted hebt opgestart en uploaden naar bv. photobucket : http://photobucket.com/
 Rechtsboven kun je kiezen welke schijf je viewt (sda - sdb -sdc - sdd)
Als je de schijven wil inrichten met gparted neem je best de gparted cd. Kun je hier downloaden  : http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/
De .iso nemen en branden als image op een cd en daar de pc mee opstarten (bootvolgorde veranderen in je bios en bij het opstarten van gparted de eerste optie nemen - default)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tweede, interne, harde schijf niet benaderbaar.
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/07, 09:08:56 »
Probeer eens een screenshot te maken als je gparted hebt opgestart en uploaden naar bv. photobucket : http://photobucket.com/
 
Deze omslachtige werkwijze heeft geen zin. Al die informatie is reeds beschikbaar in de uitvoer van "sudo fdisk -l". De schijf sdb lijkt dus inderdaad niet gepartitioneerd. Dat zou mij verwonderen: een schijf die je aankoopt, is normaal wel gepartitioneerd (vergeten in de fabriek?). Ik zou dus ook het advies van donpedroII volgen, en eens zien of ik hem zelf kan partioneren en formatteren.

Re: Tweede, interne, harde schijf niet benaderbaar.
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/07, 13:51:56 »
@ vanadium
Ik geef toe dat zulks nogal omslachtig is maar volgens fdisk -l is er sprake van 4 schijven. En is er een windows versie op geïnstalleerd?
Vind je die uitdraai van fdisk -l niet vreemd?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tweede, interne, harde schijf niet benaderbaar.
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/07, 13:57:15 »
Ik vind die niet vreemd, behalve dan dat er geen partitietabel wordt herkend op sdb. Het lijkt mij vreemd dat een fabrikant niet gepartitioneerde schijven zou leveren.

Verder blijkt uit het eerste berichtje dat het installatieprogramma er blijkbaar niet in slaagt iets met de sdb te doen:
Overigens wordt die 1TB schijf bij het installeren van Ubuntu wel correct herkend.  Aangezien ik ook Kubuntu wil proberen, heb ik geprobeerd deze op de 1TB schijf te zetten (met Ubuntu al op de 250GB).  Dat gaat goed tot aan de stap waar ik de 1TB schijf selecteer om kubuntu op te zetten, daarna crasht de installer bijna onmiddellijk.

Re: Tweede, interne, harde schijf niet benaderbaar.
« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/07, 14:03:50 »
Misschien dan best de pc opstarten met de livecd van gparted en sdb naar wens proberen in te richten
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline emargen

  • Lid
Re: Tweede, interne, harde schijf niet benaderbaar.
« Reactie #15 Gepost op: 2010/07/07, 15:34:14 »
Met het programma "PySDM" kun je het gebruik van je harddisken goed regelen. 
Het is een grafisch pakket dat het aankoppelen van je disken regelt. 

Het programma staat na installatie onder Systeem/Beheer/"Storage Device Manager". Werkt perfect!!

Installeren kan via Synaptic of tik in een terminal:  sudo apt-get install pysdm

Suc6!

Re: Tweede, interne, harde schijf niet benaderbaar.
« Reactie #16 Gepost op: 2010/07/07, 18:09:38 »
Voor alle duidelijkheid:

de computer is helemaal brandnieuw en is gekocht zonder OS erop.  Wel had mijn computerboer er Ubuntu 10.04 opgezet, om te testen of alles wel werkte.  Maar ook toen was de 1TB schijf niet te zien.  Aangezien ik toch niet tevreden was met bepaalde keuzes, heb ik een volledige nieuwe install gedaan (en daar kon ik dus wel die schijf selecteren om U. op te zetten).  Ik zal één en ander van de suggesties eens proberen en de resultaten hier zetten.  Heb voorlopig wel even weinig tijd (zaterdag naar Prince  O0)!

Johan.
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Re: Tweede, interne, harde schijf niet benaderbaar.
« Reactie #17 Gepost op: 2010/07/07, 18:17:52 »
Het is nog maar woensdag  :lol:
Ik zou toch eens checken met de gparted cd ( zie m'n post nr. 10) Als je daarmee opstart is er geen enkel schijf aangekoppeld. Kijk eens of je daarmee die schijf kunt inrichten.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Tweede, interne, harde schijf niet benaderbaar.
« Reactie #18 Gepost op: 2010/07/08, 11:10:59 »
Misschien dan best de pc opstarten met de livecd van gparted en sdb naar wens proberen in te richten

Ik had onlangs hetzelfde probleem net als de TS met een nieuwe HD.

Zoals Summer al zegt, maak een Gparted live-cd en boot hiervan, dan kan je deze HD wel zien en bewerken.
Nadat ik toen 1 partitie had gemaakt zo groot als de HD en geformateerd had kon ik er alles mee doen.

Lastige was daarna dat Ubuntu 10.04 er niet op wilde installeren, maar dat heb ik al eerder meegemaakt.

Dus toen weer booten van de Gparted live-cd en de partitie unallocated gemaakt.
Hierna werkte alles naar behoren en werd de HD gewoon herkend.....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Tweede, interne, harde schijf niet benaderbaar.
« Reactie #19 Gepost op: 2010/07/08, 11:52:23 »
Dat is dan heel de uitleg, bedankt Gandyman ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Tweede, interne, harde schijf niet benaderbaar.
« Reactie #20 Gepost op: 2010/07/08, 22:34:18 »
Het ziet er naaruit dat het opgelost is.  Heb ondertussen de GParted-iso.  Met dit in het achterhoofd, heb ik eerst de 'Ubuntu eigen' gereedschappen een kans gegeven (systeem>beheer>schijfgereedschap, zie eerder).  Het volume dus maar eens geformateerd (naar ext4) en gemount.  De schijf kreeg een snelkoppeling op het bureaublad en verscheen ook onder computer/Media.  Vervelend genoeg: als ik ze wou openen, dan verscheen een mapje 'Lost & Found', met een slotje erop...  En inderdaad: ik had geen rechten op deze map!  In het bureaublad rechtsklikken op de schijf en de eigenschappen opvragen leerde dat er een map van 46 GB op stond?  Terwijl andere info vermeldde dat er amper 1 Mb in gebruik was?  Bon, dan nog maar eens rechts op geklikt, en voor formateren gekozen, deze keer het (blijkbaar default) MS formaat gekozen.  En vanaf toen loopt ie dus als een zonnetje, geen problemen met rechten of (onbestaande?) 46 Gb grote mappen.  Houd het nog even in beraad, maar is volgens mij opgelost.

Met dank voor alle suggesties en goede raad!

Johan.
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tweede, interne, harde schijf niet benaderbaar.
« Reactie #21 Gepost op: 2010/07/09, 08:58:28 »
geen problemen met rechten of (onbestaande?) 46 Gb grote mappen.
Rechten zijn geen probleem. Dat isiets wat je zelf moet controleren.
En inderdaad, een Windows formaat heeft daar geen "last" van want ondersteunt geen rechten.
Als je deze schijf in FAT hebt geformatteerd, controleerd ie dan regelmatig. Een fatvolume is niet robust tegen foutjes en kan gaandeweg beschadigd worden. Op het ogenblik dat je foutmeldingen krijgt, kan het al veel te laat zijn.