Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: triple boot  (gelezen 2798 keer)

dimitripauwels

  • Gast
triple boot
« Gepost op: 2008/07/16, 19:26:43 »
Ik heb een voor mij moeilijke vraag

Ik ga het er toch op wagen en ubuntu installeren naast mijn vista machine (voorlopig heb ik het wireless probleem nog niet opgelost)

De bedoeling is dat er later een andere distro bijkomt (backtrack)

Hoe kan ik de partitie nu het best aanpakken?

Ik voorzie zo'n 300GB voor ubuntu (waarvan later zo'n 50 gb  overgaat naar backtrack)

Een linux partitie heeft steeds het volgende nodig volgens mij

/ root
/ home
/ swap

de root zou ik zo'n 20GB maken
de swap 2 GB (heb 4 gb intern geheugen en ik ga de 64 bit versie installeren)
home de rest (dus zo'n 270 gb)


als ik later backtrack wil installeren, dien ik dan een nieuwe swap te maken?
kan ik die van ubuntu niet "recycleren" gezien die swap toch maar is om te gebruiken als het intern geheugen het niet haalt

iemand tips voor de grootte van backtrack?
ik dacht 15 gb root
33 gb home
2gb swap

Vista is nu reeds geinstalleerd, ubuntu zou ik graag nu doen (binnen dit en enkele dagen).

Een how to back track heb ik reeds gevonden op internet, de installatie loopt gelijk met ubuntu
de ubuntu how to heb ik al meermaals gebruikt en geschikt bevonden!

hopelijk weten jullie een antwoord

alvast bedankt

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
triple boot
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/16, 20:07:44 »
Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit gehoord van backtrack, maar blijkbaar is dit een zoveelste Linux distrubutie?
Let even op: "/" is niet hetzelfde als "/root", iets wat in de toekomst anders wel eens voor verwarring kan zorgen.
"/" wordt wel "root" geheten.

Voor / is 10 tot 15GB voldoende, de swap dient 2 keer je ram geheugen te zijn.

Een swap partitie kan gedeeld worden tussen verschillende distributies.

Als je de partities voor Ubuntu gaat maken zou ik ook al dadelijk de gewenste partities voor backtrack maken. Het verkleinen van partities kan uuuren in beslag nemen, wat je een tweede keer wachten bespaart.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

triple boot
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/16, 20:21:06 »
backtrack is een distributie die gebruikt wordt om security te testen. van bijvoorbeeld (draadloze) netwerken heeft alle programma's en bibliotheken die daarover gaan standaard al geinstalleerd staan.

triple boot
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/16, 20:24:43 »
Lees hier eens.

Dan weet je meteen dat je vanaf drie distributies, waarvan minstens twee Linux, je beter GEEN aparte /home kunt maken.  Je verdeelt dus je harde schijf in drie: een stuk ntfs voor je Vista, en twee keer ext3 voor die twee Linuxen. Je kan van één daarvan wel een uitgebreide partitie maken, dan kun je ze later altijd nog opdelen als je er nog een vierde, vijfde of zo distro wil opzetten.
Heb er zelf momenteel vier: XP, Hardy, Mandriva en Gutsy op een tweede interne schijf...

Edit: duidelijk gemaakt dat er maar één uitgebreide partitie mag zijn
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

dimitripauwels

  • Gast
triple boot
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/16, 20:27:44 »
/ wordt toch steeds gebruikt voor de root partitie?

als mijn swap 2* mijn intern geheugen is, dan zou dat 8gb zijn? Is dit niet wat teveel van het goede?

De back track zou gemaakt worden op basis van de ubuntu home.

Daar zou ik dan wat ruimte afnemen.

Hoe zou je het dan doen?

ntfs vista 450 gb

/ 20gb root partitie                voor ubuntu
/ 2 gb swap partitie
/ 220 gb home

/ 15 gb root partitie              voor backtrack
/ 33 gb home
/ 2gb swap

voor informatie over backtrack www.remote-exploit.org

het is een "security" distro vooral gericht op beveiliging. oorspronkelijk is het een live cd maar hij kan ook geinstalleerd worden. Hij is slackware based.

dimitripauwels

  • Gast
triple boot
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/16, 20:33:18 »
@ allen: alvast bedankt voor de antwoorden

@ prosper

ik ben even niet mee

3 partities (ik neem aan logische, primaire)

vista: ntfs
ubuntu: ext3
backtrack: ext 3

waar wordt de swap dan gezet?

in je link (wat ik al eens snel gelezen heb) wordt er aangeraden geen aparte home te maken en de swap te laten delen door de 2 linux distros

zou het er dan zo uit moeten zien?

vista: ntfs
ubuntu: ext 3
backtrack : ext3
/ swap: 2gb
/ home partitie


als er maar één home partitie is, gaat backtrack (die ik als laatste ga installeren) de ubuntu gegevens dan niet overschrijven?

misschien best alles eerste eens proberen in een virtuele machine?

nogmaals bedankt voor de antwoorden

triple boot
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/16, 20:49:40 »
Lees deze documentatie eens door.

Je maakt dus vier partities aan
één primaire geformateerd ntfs (vista)
één primaire geformateerd ext3 (voor Backtrack, zonder aparte /home)
één uitgebreide geformateerd ext3 die je later opdeelt in zoveel stukken als je wil.  Daarin kan je dus een aparte swappartitie maken, die je later voor al je distro's gebruikt.
nog één primaire die je later nog altijd eens voor iets anders kunt gebruiken, maar die bvb bij mij dient voor gegevensopslag over alle distro's heen.  Ik mount die als een map in /home.  Zelfs de "mijn documenten" van de windowsgebruikers staan daarop en ik kan vanuit elke Linux ervan lezen.  Wel zo handig :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

dimitripauwels

  • Gast
triple boot
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/16, 21:04:11 »
Waar komt dan de ubuntu installatie?
als ik het goed snap heb je in jouw voorbeeld enkel vista en backtrack

zal ook nog eens verder googelen want het is écht chinees voor mij :s

vier partities :
één primaire geformateerd ntfs (vista)
één primaire geformateerd ext3 (voor Backtrack, zonder aparte /home)
één uitgebreide geformateerd ext3 die je later opdeelt in zoveel stukken als je wil.  Daarin kan je dus een aparte swappartitie maken, die je later voor al je distro's gebruikt.
nog één primaire die je later nog altijd eens voor iets anders kunt gebruiken, maar die bvb bij mij dient voor gegevensopslag over alle distro's heen.  Ik mount die als een map in /home.  Zelfs de "mijn documenten" van de windowsgebruikers staan daarop en ik kan vanuit elke Linux ervan lezen.  Wel zo handig

triple boot
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/16, 21:52:18 »
In die uitgebreide maak je nog een logische partitie aan waarin je ubuntu kunt installeren, wederom zonder aparte /home en met gebruik van die ene swap.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

dimitripauwels

  • Gast
triple boot
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/16, 21:58:36 »
Nu ben ik mee

die home is dus eigenlijk een map waar alle distro's aan kunnen

en kan ik bvb bij de laatste installatie, bij backtrack dan (of eender welke distro) gewoon die map aanduiden als mijn home. Ik neem aan dat naar die home dan niets wordt  weggeschreven van installatiebestanden?

triple boot
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/16, 23:08:02 »
Nee, je bent nog niet helemaal mee. :(

Elke distro heeft gewoon zijn eigen home, maar die zit niet in een aparte partitie.  Elke distro staat op één partitie, met zijn eigen root en zijn eigen home en al de rest van zijn eigen systeembestanden. Alleen de swap is voor iedereen dezelfde.

Die ene datapartitie (bvb sda3) kan je wel achteraf (na het installeren) aankoppelen als een map (bvb) /home/data
Dan moet je alleen als gebruiker de gewoonte nemen om je bestanden op te slaan in (submappen van) die map /home/data.

Voor het permanent koppelen moet je dan wat dingen zetten in een configuratiebestandje /etc/fstab

Dat wordt dan een regeltje zoals
/dev/sda3 /home/data ext3 nodev,nosuid 0 2
maar dat is dan weer een ander verhaal.  

Bemerk dat het overigens ook perfect mogelijk is dit reeds aan te geven ijdens het installeren, maar dat kan ik niet zo direct zonder bvb een screenshotje van je installatieprogramma.  Is bij mij weer een tijdje geleden, en fouten in terminologie kunnen dramatische gevolgen hebben.  Het is belangrijk dat we elkaar op dat moment goed verstaan.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
triple boot
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/16, 23:40:07 »
Ja inderdaad, 8GB swap is wat veel van het goede :)
"/" is inderdaad nog altijd "root".
"/root" kan ook "root" genoemd worden, dit kan anders verkeerd geïnterpreteert worden.

Maar Prosper, let op met die /home voor alle distro's te gebruiken:

Theoretisch gezien is dit mogelijk, maar praktisch gezien doe je dit best niét. Waarom? Distro 1 gebruikt bijvoorbeeld Firefox versie 1.5, terwijl distro 2 Firefox 2.0 gebruikt. Welke instellingen worden op je /home weggeschreven? Hier kunnen dus conflicten ontstaan. Kort gezegd: gebruik niet dezelfde /home partitie voor meerdere distributies, dit is om problemen vragen.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

triple boot
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/17, 00:15:07 »
Scormen, herlees wat ik schreef: elke distro heeft zijn eigen /home, maar niet als aparte partitie.
Ik stel alleen voor om eigengemaakte bestanden, foto's en dergelijke op een map /home/data te zetten die op zijn aparte partitie staat en dan wel kan gebruikt worden door alle distro's.
De gebruikersinstellingen in de .verborgen mappen worden voor elke distro weggeschreven in de /home/gebruiker mappen van de partitie van die distro en kunnen zo niet in conflict komen.  Dat is heel het punt van die uitleg van Pjotr...

Edit: typo's en kleine verduidelijkingen.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

dimitripauwels

  • Gast
triple boot
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/19, 16:01:05 »
Ik denk dat ik het begrepen heb prosper

ik ben momenteel bezig het volgende te doen:

sda1 : ntfs vista
nieuwe partitie 1: ext 3      (primaire partitie)
nieuwe partitie 2 :              (uitgebreide partitie)
        - nieuwe partitie ext 3 (logisch)
        - nieuwe partitie swap (logisch)
        - nieuwe partitie ext 3 (logisch)
nieuwe partitie 3: ext 3 (primaire partitie)

de bedoeling is dat ik ubuntu op de nieuwe partitie 2 ga zetten

hopelijk is dit allemaal eenbeetje goed

heb zo veel mogelijk jouw raad gevolgd

triple boot
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/19, 17:04:40 »
Ja, ziet er goed uit.
Je bedoelt natuurlijk wel dat je ubuntu installeert op één van die twee logische partities, de nieuwe partitie 2 is ahw een zak waarin twee grote en één kleine zak zitten en daarbuiten geen plaats meer is.
Ik neem aan dat je je partities gaat maken met de live-CD van gparted ?

Je zult daarna moeten kiezen voor handmatig indelen, dan kies je één van de nieuwe partities, behalve die ntfs natuurlijk. Je kan gelijk welke partitie kiezen, of dat nu de eerste nieuwe of de derde nieuwe, of één van die twee logische in die uitgebreide partititie is.  Belangrijk is dat je kiest om daar / aan te koppelen. Verder kies je alléén nog maar die kleine partitie om als swap te gebruiken.

Het aankoppelen van een /home/data kan altijd achteraf...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

dimitripauwels

  • Gast
triple boot
« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/19, 19:24:56 »
ik ben het nu aan het resizen

ik zit momenteel aan de fase

copy ....sectors using a blocksize of 64 ...

hij moet nog ongeveer 1u 20 doen zegt hij

zijn er nog veel fases na dit?

als dit gedaan is moet hij de partities nog aanmaken, maar ik neem aan dat dat iets sneller gaat?

ik ben nu al van 16u bezig

Morgen vertrek ik op weekend, hopelijk is het snel gedaan :s

ik doe het met de ubuntu live cd, hopelijk heb ik geen slechte keuze gemaakt :'(

dimitripauwels

  • Gast
triple boot
« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/19, 21:36:52 »
het is gelukt en gedaan!


ik heb nu de partities zoals hierboven beschreven

voor zij die geinteresseerd zijn, ff de "statistieken" van mijn resizing

ik ben om 16u begonnen en gparted had gedaan rond 21u

ik ben van een hd van 750 gig gegaan naar 2 partities

de partitie is verkleint naar 400 gig ntfs

en zo kleinere partities gemaakt

vista deed ff moeilijk dat er bestanden verwijderd waren maar de howto op internet wees me de weg

ik hou jullie op de hoogte van de install van ubuntu, dat zal iets voor maandag of dinsdag zijn

nu kan ik gerust op weekend vertrekken ;)

dimitripauwels

  • Gast
triple boot
« Reactie #17 Gepost op: 2008/07/21, 20:06:29 »
de installatie van ubuntu is gelukt

ik heb de 64 bit versie geinstalleerd omwille van de volgende redenen:

4 gb ram
quad core

de installatie ging vlekkeloos

ik zit nu op de uitgebreide partitie zoals hierboven beschreven

er zijn dus nog 2 primaire partities beschikbaar

ubuntu heeft 2 gb swap en 15 �  20 gb / beschikbaar, de rest, zo'n 75gb is /home

mijn draadloos werkt, maar niet met de originele wifi adapter (reeds eerder beschreven)

ik had reeds een AWUS 036h gekocht, deze werkt zéér snel (bijna out of the box)

nu kan ik proberen zoeken naar een werkende driver voor mijn onboard wifi, zodat die usb weg kan ;)

kan ik zonder problemen een andere os installeren dewelke dan even vlot in de grub verschijnt? De swap kan ik overnemen, dus enkel een /home en een / zijn nog nodig ?

alvast bedankt voor jullie raad.
Als de mods het ok vinden, mag hier [OPGELOST] voor komen.  Ik ben tevreden ;)

een installatie op 20 min , werkend, mooi mooi

triple boot
« Reactie #18 Gepost op: 2008/07/21, 21:18:15 »
Herlees nog eens goed de documentatie die ik in 4 en in 7 heb aangeraden...

Je hebt nu twee partities voor Linux (een / en een /home) en een swap, allemaal als deel van die ene uitgebreide partitie.  Je hebt nog een ntfs-partitie met Vista, en dan nog twee primaire partities.  Zo begrijp ik jouw beschrijving.

Als je nu nog andere OS-en wilt, kan dat er nog één zijn als je per sé een aparte /home wil, of nog twee, als je voor elk OS één partitie gebruikt.  In alle gevallen kun je tijdens de eerste stappen van de installatie de reeds bestaande swap aanduiden om als swap te gebruiken.  Tot zover geen probleem.
Overigens is mijn advies, gebaseerd op dat van Pjotr (zie #4) om per bijkomend OS slechts één partitie te gebruiken.  

Let er in alle gevallen tijdens het handmatig installeren van nieuwe OS-en op dat je geen andere partities koppelt tijdens het installeren.  Je kunt die beter slechts koppelen wanneer je die nodig hebt via Locaties-->Computer of via een aanpassing in een systeembestandje waar we het dan nog wel over hebben. Niet doen tijdens de installatie.  Dat is vragen om problemen.  Let ook goed op hoe je het startmenu in orde krijgt (puntje 3 uit de site van #4).

In elk geval veel succes.

Ik heb er een tijd geleden nog serieus mee gevochten, maar de nieuwere versies van Ubuntu maken het wel gemakkelijker dan nog maar een paar maanden geleden.
Veel plezier.

PS: Je kan een draadje op opgelost zetten onderaan je eerste post...  Heb dat nu even voor je gedaan.

Prosper
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...