Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: E-boeken lenen uit de bibliotheek en lezen op Sony e-reader  (gelezen 1921 keer)

Offline Hmenger

  • Lid
E-boeken lenen uit de bibliotheek en lezen op Sony e-reader
« Gepost op: 2017/07/22, 12:57:07 »
Op mijn pc gebruik ik Ubuntu 14.04 (64bits). Ik heb ook een Sony e-reader (de PRS-T2) die mij goed bevalt. Mijn pc en mijn  e-reader communiceren probleemloos met elkaar, direct of via Calibre.
Ik ben lid van de bibliotheek en ik kan dus e-books lenen. Het is mogelijk om e-bibliotheekbooks op een e-reader te zetten, maar dat kan alleen via je pc. Daarvoor moet je eenmalig enkele handelingen op je pc verrichten: je moet om te beginnen Adobe digital editions downloaden en een Adobe-account aanmaken. Maar voor de Sony e-reader moet je daarnaast ook nog het programma Sony Reader op je pc installeren. Daarmee moet het mogelijk zijn geleende e-books via je pc naar de Sony e-reader over te zetten.
Probleem: ADE en de Sony Reader zijn er alleen voor Windows en MAC.
Ik heb Wine geïnstalleerd en daarmee kan ik ADE aan de praat krijgen. Het lukt zelfs om e-books in ADE te lenen (downloaden) en op mijn pc te lezen: dat werkt prima. Maar de Sony Reader installer wil niet starten via Wine: ik krijg keurig een foutmelding: "het besturingssysteem is niet geschikt voor het uitvoeren van Reader voor pc". Hoe los ik dit op?
Ik heb mijn vraag al voorgelegd aan Sony en aan de bibliotheek. Heeft iemand van jullie een idee?
Harm Menger.

Offline rico70

  • Lid
Re: E-boeken lenen uit de bibliotheek en lezen op Sony e-reader
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/22, 13:09:41 »
Met gekochte ebooks met Adobe DRM is opstarten met ADE onder wine voldoende om ze daarna met Calibre met de deDRM plugins te kunnen lezen en over te zetten naar ieder apparaat wat jij wilt. Kan zijn dat dit ook met huur boeken gaat, of er zou nog een beveiliging op moeten zitten

Offline peer

  • Lid
Re: E-boeken lenen uit de bibliotheek en lezen op Sony e-reader
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/23, 07:38:31 »
installeer windows in virtualbox en richt die in voor het e-bookmanagement. Dan kun je zowel ADE installeren als de sony e-books software

Calibre is een mooi programma dat kan communiceren met bijna alle e-readers (ook met mijn sony). Ik heb ook eens gekeken hoe het werkt om e-books te downloaden van de bibliotheek. Downloaden gaat goed en lezen op de pc (in windows) ook met de adobedigitaleditions software. Daarna heb ik geprobeerd om de boeken te openen met calibre (in linux) maar dat werkt niet. het zijn beschermde bestanden en die wil calibre niet openen. Een optie is dan om de beveiliging (illegaal) te verwijderen maar dat is geen mooie optie.

Windows in virtualbox vind ik een prettigere oplossing dan werken met wine. Ik houd linux en windows het liefst zo veel mogelijk gescheiden. Daarom wil ik geen wine op mijn pc installeren.
Ik zoek eerst een linux-alternatief voor een windows-applicatie en als dat niet lukt dan werk ik in virtualbox met windows.

Re: E-boeken lenen uit de bibliotheek en lezen op Sony e-reader
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/23, 13:35:54 »
Ik ben lid van de bibliotheek en ik kan dus e-books lenen. Het is mogelijk om e-bibliotheekbooks op een e-reader te zetten, maar dat kan alleen via je pc.

Er is ook een app voor telefoons en tablets. Erg handig zeggen de gebruikers hier in huis er van.

(ik weet niet of dit jouw vraagstuk gaat oplossen, maar misschien toch leuk om te vermelden voor wie het nog niet wist)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Hmenger

  • Lid
Re: E-boeken lenen uit de bibliotheek en lezen op Sony e-reader
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/23, 15:19:12 »
Dank voor jullie reacties.
Ik heb diverse e-boeken gekocht (steeds bij bol.com, meen ik) en die laten zich prima van mijn pc overzetten naar mijn Sony e-reader, direct even goed als via Calibre. ADE heb ik daar nooit voor nodig gehad.
Ik heb ook geprobeerd om met Calibre het boek dat ik met ADE van de biep had geleend, te benaderen, maar dat is mij niet gelukt. En om nou de beveiliging te gaan omzeilen, mwaah, dat doe ik toch nog maar liever niet.
En ja, ik heb ook een tablet. De bibliotheekapp op die tablet doet het goed. Maar ik vind een e-reader prettiger om te lezen (lichter in gewicht dan een tablet). Hoewel veel boeken ook illustraties bevatten die op de e-reader niet en op de tablet wel mooi uitkomen.
Ik ga kijken of het met virtual box wil lukken.
Misschien komt er nog een reactie van Sony en van de online-bibliotheek.
Harm Menger.

Re: E-boeken lenen uit de bibliotheek en lezen op Sony e-reader
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/24, 10:15:41 »
Beste Harm,
Kun je niet vanuit het op je pc opgestarte Adobe programma rechtsstreeks naar je e-reader kopieëren? De pc zou de reader als aangekoppeld apparaat moeten weergeven.
Bij mijn e-readers is dat wel het geval, maar dat zijn geen Sony's.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline Hmenger

  • Lid
Re: E-boeken lenen uit de bibliotheek en lezen op Sony e-reader
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/24, 14:00:39 »
Beste Kirstie,
De online-bibliotheek geeft een goede instructie voor het lenen van e-books en inderdaad: alleen voor de e-reader van Sony geldt die omweg via Sony Reader. Ik heb geprobeerd om het geleende boek vanuit ADE over te zetten naar mijn Sony e-reader, maar dat is me niet gelukt.
Ik heb ook geprobeerd rechtstreeks, d.w.z. zonder de tussenstap van mijn pc, met mijn e-reader (dus via wifi) de online-bibliotheek te benaderen. Maar ook op die manier lukt het niet om de boeken op mijn e-reader te krijgen.
Harm

Re: E-boeken lenen uit de bibliotheek en lezen op Sony e-reader
« Reactie #7 Gepost op: 2017/07/24, 15:35:24 »
Beste Harm,
Tja elke ereader heeft zo voor- en nadelen. Jammer dat dit zo lastig gaat. Ereaders en lezen.. het vraagt vaak om de nodige hacks helaas.
Hopelijk heeft nog iemand anders een goede tip.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline Hmenger

  • Lid
Re: E-boeken lenen uit de bibliotheek en lezen op Sony e-reader
« Reactie #8 Gepost op: 2017/07/25, 14:25:01 »
Beste allen,
Het is gelukt! De oplossing bleek verrassend simpel te zijn.
Ik heb een instructie gekregen van een medewerker van de online-bibliotheek. Hij legde mij uit dat e-boeken die je met ADE van de e-biep leent, wel degelijk via "de verkenner" te benaderen zijn. In Ubuntu werkt dat niet, zelfs niet met Wine, maar ADE toonde wel op een gegeven moment een pad naar het geleende boekbestand, zij het in Windowsterminologie (C/..my documents). Na enig zoeken met bestandsbeheer kwam ik er achter dat ADE simpelweg een eigen map heeft aangemaakt in de hoofdmap Documenten. Die map heet "My Digital Editions". En jawel hoor, daarin stond keurig het boek dat ik had geleend, opgeslagen in epub-formaat. Vervolgens heb ik dat boek in een oogwenk in mijn e-reader geladen. Op het eerste gezicht ziet het er precies zo uit als ieder ander boek dat ik in mijn e-reader heb geladen.
Wel moet je e-reader geautoriseerd zijn. Dat kan via een willekeurige windowscomputer. Maar ik heb dat niet zo gedaan. Ik weet alleen niet meer precies hoe ik het wel heb gedaan. Ik meen dat mijn e-reader is geautoriseerd op het moment dat ik via wifi contact zocht met de online-bibliotheek. Het lukte toen niet om een boek daadwerkelijk langs die weg te downloaden op mijn e-reader, maar ik meen dat ik toen wel de melding kreeg "uw r-reader is geautoriseerd".
Dank jullie voor het meedenken.
Harm Menger.

Offline aartje

  • Lid
Re: E-boeken lenen uit de bibliotheek en lezen op Sony e-reader
« Reactie #9 Gepost op: 2017/07/25, 14:34:42 »
Beste allen,
Het is gelukt! De oplossing bleek verrassend simpel te zijn.
 In Ubuntu werkt dat niet, zelfs niet met Wine, maar ADE toonde wel op een gegeven moment een pad naar het geleende boekbestand, zij het in Windowsterminologie (C/..my documents). Na enig zoeken met bestandsbeheer kwam ik er achter dat ADE simpelweg een eigen map heeft aangemaakt in de hoofdmap Documenten. Die map heet "My Digital Editions". En jawel hoor, daarin stond keurig het boek dat ik had geleend, opgeslagen in epub-formaat. Vervolgens heb ik dat boek in een oogwenk in mijn e-reader geladen. Op het eerste gezicht ziet het er precies zo uit als ieder ander boek dat ik in mijn e-reader heb geladen.

Fijn dat het werkt Harm, maar de constatering dat het niet werkt onder Wine is (in ieder geval voor mij) niet juist.
Bij mij (Mint18 Mate) werkt het (ADE) nl. wel onder Wine . De map  "My Digital Editions" staat gewoon in mijn home-directory.
Je moet wel je ereader (een Kobo in mijn geval) authoriseren en dat heb ik ook gedaan (hoe weet ik niet meer precies...).
Ik kan de boeken gewoon 21 dagen lenen en daar is geen Windows aan te pas gekomen.

Offline Hmenger

  • Lid
Re: E-boeken lenen uit de bibliotheek en lezen op Sony e-reader
« Reactie #10 Gepost op: 2017/07/28, 11:38:05 »
Beste Aartje,
Hoho: ik heb geschreven dat ADE wel degelijk via Wine werkt in mijn Ubuntu 14.04. D.w.z. ik kan een e-bibliotheekboek lenen en als ik dan met een enkele muisklik wine-ADE start op mijn pc, staat het geleende boek keurig op mijn boekenplank en kan ik het openen en lezen, d.w.z. op mijn pc.
De instructie die ik van de bibliotheekmedewerker heb gekregen, luidt: "klik met de rechter muisknop op de thumbnail van het boek in ADE en kies dan de optie: 'bestand tonen in verkenner'; vervolgens kun je het e-boek kopiëren naar je e-reader." Dit geldt dus voor Windowscomputers. Als ik in Ubuntu/Wine/ADE met de rechter muisknop op de thumbnail van het boek klik, krijg ik als enige optie te zien: "settings" en daarmee kun je Adobe Flash instellen, maar niet het geleende e-boek benaderen.
Hoe dan ook, door te bladeren in de Flashsettings, zag ik ineens een pad naar de map Documenten. Toen ik daar in ging kijken, vond ik de map "my Digital Editions" en toen .. bingo.
In Mint is het kennelijk nog makkelijker om een geleend e-book te benaderen.
Al met al hebben we nu een aardige instructie voor mensen die op hetzelfde probleem stuiten. Windows hebben we inderdaad (alweer) niet nodig.
Harm.
 

Offline Mikkel

  • Lid
Re: E-boeken lenen uit de bibliotheek en lezen op Sony e-reader
« Reactie #11 Gepost op: 2018/02/09, 20:05:30 »
Je moet wel je ereader (een Kobo in mijn geval) authoriseren en dat heb ik ook gedaan (hoe weet ik niet meer precies...).

En juist dat zou ik graag willen weten. ;)
Één van mijn huisgenoten heeft een Kobo e-reader en wil e-booken lenen uit de bieb. We zijn vanochtend tevergeefs aan het knoeien geweest om die reader te authoriseren. Adobe Digital Editions 4.5 gedownload en geprobeerd te installeren m.b.v Wine, maar dat lukte niet. Daarna (via een tip op 'een' website) Play On Linux geïnstalleerd vanuit Synaptic Pakketbeheer.

Met POL kon ADE wél geïnstalleerd en daarna de pc geauthoriseerd. Maar daarna moet de e-reader ook nog geauthoriseerd worden en dát is een probleem, want de optie 'Apparaten'(of 'Devices' of 'naam.van.de.e-reader') is nergens te bekennen in ADE.  ???
ADE starten en daarna de Kobo aansluiten op de pc,
of eerst de Kobo aansluiten en pas daarna ADE starten,
of de Kobo (veilig) verwijderen en opnieuw aansluiten terwijl ADE openstaat.....
Het maakt niet uit, in ADE blijft de optie 'Apparaten' onzichtbaar. :( 

'k Heb uiteraard de nodige tijd besteed aan zoeken op het wereldwijde web, maar alle gebruiksaanwijzingen/probleemoplossingen gaan ervan uit dat je in ADE de optie 'Apparaten' ziet staan.
Misschien kan aartje zich nog herinneren hoe hij zijn Kobo e-reader heeft kunnen authoriseren (mijn dank zou groot zijn :) ) of heeft een van de andere kenners hier voor mij dé tip?
Of is dit een kwestie van jammer-maar-helaas-pindakaas?  :|

't Wordt waarschijnlijk pas zondag of maandag eer ik hier weer kom, dus mócht iemand in de tussentijd een tip hebben, dan kan ik die pas over een paar dagen uitproberen.
« Laatst bewerkt op: 2018/02/09, 20:07:01 door Mikkel »

Offline ajjp

  • Lid
Re: E-boeken lenen uit de bibliotheek en lezen op Sony e-reader
« Reactie #12 Gepost op: 2018/02/09, 21:36:40 »
Een topic van een half jaar geleden, opgelost bovendien, daar plak je nu een totaal andere vraag aan vast.
Houd het overzichtelijk een maak een nieuw topic aan, met de juiste header.