Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: goede cursus QT4/C++ gezocht  (gelezen 10052 keer)

goede cursus QT4/C++ gezocht
« Gepost op: 2008/05/12, 18:31:25 »
Ik ben, zoals jullie hopelijk weten, bezig met een nieuwe distro genaamd Sylphase. Deze gebruikt het RPM-pakketsysteem. Ik weet niet hoe het voor .deb's is, maar RPM's maken is een traag en lastig werkje. Voornamelijk het feit dat alle bestanden in verschillende deelpakketen moeten gestoken worden en deze in lijsten moeten worden opgenoemd (wildcards niet toegestaan!) is nogal vervelend. Daarom zat ik te denken aan een mooie GUI. Nu is het feit dat er al GUI's voor RPM-build bestaan, maar deze zijn nogal hard-coded op het gebied van de mappenhierarchie (m.a.w. onbruikbaar voor Sylphase). Bovendien maken ze de volledige RPM al, wat niet gaat, voormits ik op Ubuntu de RPM- specs wil gaan maken om ze op sylphase te bouwen. En ik wou die GUI dus programmeren in QT 4.

Nu zijn er nog wat probleempjes mee, namelijk dat ik niet veel (of laten we zeggen: niet genoeg) weet van C++. Okee, ik kan "Hello world" schrijven, ik kan een beetje met pointers goochelen, wat variablen maken, er waardes aan toekennen en er mee rekenen. Een object heb ik nog niet durven instantieren. In java zou je het zo doen:
Object o = new Object("Hallo");Alhoewel in C++... daar hebben de volgende vier dingen alle vier een andere betekenis:
Object o;
Object o("Hallo");
Object o = "Hallo";
Object o = new Object("Hallo")
Niet echt gemakkelijk om te onthouden, maar goed.

Wat ik dus zoek, is een handleiding C++ die me de basiselementen leert, met focus op QT 4 en het programmeren in QT 4/C++ in KDevelop, en die dus ook uitlegt hoe ik een QT 4-omgeving opzet in KDevelop. Liefst nog eentje die er van uit gaat dat je Ubuntu gebruikt :). Ja ik weet dat ik veel vraag :). Weet iemand zo'n handleiding?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline siegi

  • Lid
goede cursus QT4/C++ gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/12, 18:39:45 »
http://doc.trolltech.com/4.4/tutorials-tutorial.html
Dit is al een basis, natuurlijk nog niet veel.
En natuurlijk de hoofdpagina
http://doc.trolltech.com/4.4/index.html

goede cursus QT4/C++ gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/12, 18:58:35 »
Citaat van: siegi
http://doc.trolltech.com/4.4/tutorials-tutorial.html
Dit is al een basis, natuurlijk nog niet veel.
En natuurlijk de hoofdpagina
http://doc.trolltech.com/4.4/index.html
Die had ik zelf ook al gevonden :). Maar helaas ken ik nog niet genoeg van C++ om dat te volgen :(.

- sey
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
goede cursus QT4/C++ gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/13, 01:43:50 »
Ofwel begin je met een deftig C++ boek en neem je daarna een boek zoals C++ GUI Programming with Qt 4, Second Edition ofwel ga je meteen aan de slag en leer je enkel hetgeen je echt nodig hebt van C++ om het in combinatie met Qt te gebruiken (STL wordt dan bv. nauwelijks bekeken omdat Qt dat toch vervangt) en dan neem je dus dit boek: An Introduction to Design Patterns in C++ with Qt 4 en daarna eventueel nog C++ GUI Programming with Qt 4, Second Edition

Zomaar aanradertjes hoor. Die boeken worden namelijk meestal aangeraden door de mensen van Trolltech zelf, en door veel onafhankelijke Qt ontwikkelaars. Ik heb ze zelf niet eens gelezen. An Introduction to Design Patterns in C++ with Qt 4 heb ik wel eens vastgehad en zag er goed uit. Alleen oplossingen van opdrachten zaten er niet bij en dat is natuurlijk wel spijtig omdat je dan niet goed je oplossing kan controleren.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

goede cursus QT4/C++ gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/13, 08:02:22 »
De enigste C++ boeken die wij in de bieb hebben, gaan er van uit dat je dos 3 of CP/M gebruikt... :(. Bovendien gaan ze er ook van uit dat je precies weet hoe het geheugen en de processor van een computer werkt... En de boekhandel... ik heb er nog niet gekeken, maar ik denk toch dat die boeken redelijk duur zijn, of niet?

- sey
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
goede cursus QT4/C++ gezocht
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/13, 21:26:31 »
Processor is minder belangrijk, tenzij je geavanceerde optimalisaties wil doen, maar je moet wel een beetje snappen hoe het geheugen in je computer werkt, anders snap je bv. het nut en doel van pointers niet.

Sommige boeken zijn duur. Sommige boeken zijn goedkoop. Gewoon een keertje 'shoppen'.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline idefix

  • Lid
goede cursus QT4/C++ gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/13, 21:40:34 »
Citaat van: profoX
Processor is minder belangrijk, tenzij je geavanceerde optimalisaties wil doen, maar je moet wel een beetje snappen hoe het geheugen in je computer werkt, anders snap je bv. het nut en doel van pointers niet.

Sommige boeken zijn duur. Sommige boeken zijn goedkoop. Gewoon een keertje 'shoppen'.
"De Slegte" is niet slecht (die in Gent toch niet...)
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Danuvius

  • Gast
goede cursus QT4/C++ gezocht
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/13, 23:31:49 »
Je moet wel oppassen met c++, want je er gemakkelijk de computer mee doen crashen, dus raad ik je aan een boek te gebruiken. Ik zou eerst een boek als C++ van Leen Ammeraal (oud boek -> 2001) of een nieuwer boek als Aan de slag met c++ van Gertjan Laan. (Ik heb een boek over java van hem en dat wordt bij ons op de khl en ik denk ook een ander boek  van hem op kul gebruikt.) Het boek gaat van begin tot redelijk gevorderd en ik denk zelfs met STL.
Daarna raad ik net als profox C++ GUI Programming with Qt 4 aan. Ik heb nog de first edition. Goed boek met veel uitleg. Dat start op niveau van beginner. Het boek is ongeveer de gedrukte versie van de Qt4 help (boek bevat iets meer secties) documenten, dus zou je eventueel gewoon die kunnen downloaden. Maar ik vind van een scherm aflezen nogal irritant.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
goede cursus QT4/C++ gezocht
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/14, 16:10:07 »
Een computer doen crashen met C++? Misschien jaren geleden met heel oude besturingssystemen waar het geheugen van programma's niet voldoende afgeschermd werd, maar we werken tegenwoordig allemaal met moderne besturingssystemen ;) je moet processen al realtime gaan draaien, of kerneldrivers schrijven, vooraleer het je computer zomaar kan laten crashen.. of je moet echt moeite doen om een programma te schrijven dat je computer doet vastlopen.

Cursussen van voor 2004 over C++ zou ik eerst maar eens goed controleren omdat het vaak verouderde cursussen zijn die je niet-gestandardiseerde C++ leren (bekend voorbeeld: iostream.h versus iostream).
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Danuvius

  • Gast
goede cursus QT4/C++ gezocht
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/14, 23:20:39 »
Citaat van: profoX
Een computer doen crashen met C++? Misschien jaren geleden met heel oude besturingssystemen waar het geheugen van programma's niet voldoende afgeschermd werd, maar we werken tegenwoordig allemaal met moderne besturingssystemen ;) je moet processen al realtime gaan draaien, of kerneldrivers schrijven, vooraleer het je computer zomaar kan laten crashen.. of je moet echt moeite doen om een programma te schrijven dat je computer doet vastlopen.
Dat was met zin voor overdrijving geschreven, maar docenten en informatica-studenten hebben wel gewaarschuwd dat je er toch wel serieuze problemen mee kan krijgen bij slecht geschreven uitgebreidde programma's en aangezien hij met een linux-distro bezig is, denk ik dat er uiteindelijk wel complexe programmas moeten geschreven worden.

C++ is algemeen beschouwd als een complex(ere) taal en eigenlijk een combinatie van lowlevel en highlevel talen
en dus best aangeleerd met een boek.

Citaat van: profoX
Cursussen van voor 2004 over C++ zou ik eerst maar eens goed controleren omdat het vaak verouderde cursussen zijn die je niet-gestandardiseerde C++ leren (bekend voorbeeld: iostream.h versus iostream).
Het is een cursus van Leen Ammeraal, Nederlandse docent, en zijn cursussen worden gebruikt door universiteiten, dus durf ik er wel vanuit gaan dat die goed is en de gestandardiseerde c++ aanleren, maar een beetje verouderd in verband met strings, vectors, ... Het is standaard ISO/IEC 14882 uit 1998, dus verouderd. Daarom raadde ik vooral het boek van Gertjan Laan aan uit 2006 dat wel de standaard uit 2003 bevat.

goede cursus QT4/C++ gezocht
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/15, 08:09:31 »
Dat boek van Leen Ammeraal heb ik al eens gelezen, en geloof me, na 3 pagina's haakte ik af. Ten eerste gaan ze veel te snel vooruit voor een beginner, ten tweede worden dingen in een onlogische volgorde gezet, ten derde is er geen verbetersleutel voor de oefeningen...

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline idefix

  • Lid
goede cursus QT4/C++ gezocht
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/15, 08:15:23 »
Citaat van: SeySayux
Dat boek van Leen Ammeraal heb ik al eens gelezen, en geloof me, na 3 pagina's haakte ik af. Ten eerste gaan ze veel te snel vooruit voor een beginner, ten tweede worden dingen in een onlogische volgorde gezet, ten derde is er geen verbetersleutel voor de oefeningen...

- SeySayux
"Aan de slag met c++" van Gertjan Laan is echt een aanrader (vierde editie)! Dit boek is helder geschreven, al gaat het tempo ook hier nogal snel. Maar je wilt toch de taal leren binnen het bestek van één boek? Dan moet het wel een beetje vooruitgaan. En je mag niet vergeten: een taal leren kost nu eenmaal moeite:met vallen en opstaan. Maar Gertjan Laan geeft je een HEEL goede leidraad.
Support bacteria. They're the only culture some people have.

goede cursus QT4/C++ gezocht
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/15, 17:42:33 »
Ik kan nu zeggen dat ik in C++ kan programmeren.

Dank je wel, http://www.cplusplus.com !

- Seysayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Danuvius

  • Gast
goede cursus QT4/C++ gezocht
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/15, 19:42:29 »
Zo snel gaan die boeken toch niet vooruit? Ik ken nu wel Java en dat helpt veel, maar ik persoonlijk vind die boeken nogal chill vooruit gaan. Als ik vergelijk met die we op school gebruiken, is dat wat trager en die gaan zelfs rustig. Simpeler kom je ze niet tegen en zeker niet in het Nederlands.

Je kan eventueel ook de wikipedia-cursus over c++ nemen.
http://nl.wikibooks.org/wiki/Programmeren_in_C%2B%2B

Voor c++ in combinatie met qt4 raad ik je aan de qt help documenten te bekijken.
http://doc.trolltech.com/

Dit is een site met (delen van) het boek An Introduction to Design Patterns in C++ with Qt 4 online.
http://cartan.cas.suffolk.edu/moin/OopDocbook?page=index.html

Offline eendje

  • Lid
goede cursus QT4/C++ gezocht
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/15, 20:15:28 »
Citaat van: profoX
Een computer doen crashen met C++? Misschien jaren geleden met heel oude besturingssystemen waar het geheugen van programma's niet voldoende afgeschermd werd, maar we werken tegenwoordig allemaal met moderne besturingssystemen ;) je moet processen al realtime gaan draaien, of kerneldrivers schrijven, vooraleer het je computer zomaar kan laten crashen.. of je moet echt moeite doen om een programma te schrijven dat je computer doet vastlopen.

Cursussen van voor 2004 over C++ zou ik eerst maar eens goed controleren omdat het vaak verouderde cursussen zijn die je niet-gestandardiseerde C++ leren (bekend voorbeeld: iostream.h versus iostream).
Het is voor mij een hele tijd geleden dat ik C++ heb gehad (2001 geloof ik), maar toen was het inderdaad met Microsoft Dvelopment Studio op (ik dacht XP) heel makkelijk om de boel te crashen. Gewoon een pointer naar een array maken en dan buiten het bereik van de array schrijven :P Ik was gewend met Pascal te werken en daar gaan de array's van 1 tot n en bij C++ van 0 tot n-1. Er werd toen totaal totaal niet gecontroleerd of je buiten het aangevraagde geheugen schreef. Erg dom. Of het nu zo makkelijk gaat weet ik niet. Wat ook erg makkelijk was, was het programmeren van memoryleaks :P
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
goede cursus QT4/C++ gezocht
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/15, 20:39:54 »
memleaks zijn nog steeds makkelijk... hoewel je met guarded pointers (bv. met Qt's QPointer; of STL's auto_ptr) en door bepaalde technieken toe te passen en door te controleren met memory leak checkers (bv. Valgrind) je normaal gezien memleaks wel kan vermijden ;)

Windows XP zou je normaal gezien - in de meeste gevallen - ook wel moeten beschermen tegen crashen van het OS door een 'crappy programma'.. zie ook General Protection Fault: http://en.wikipedia.org/wiki/General_protection_fault en Segmentation Fault: http://en.wikipedia.org/wiki/Segmentation_fault
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Danuvius

  • Gast
goede cursus QT4/C++ gezocht
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/15, 22:56:48 »
Met STL std::string class kun je ook crashes krijgen met visual studio, maar bij de nieuwere versies is niet meer.
Je kan nog steeds gemakkelijk serieuze problemen krijgen zoals je zelf zei, maar deze worden meestal veroorzaakt door slecht geschreven code en daarom raad ik aan een boek te gebruiken om c++ leren.

Het boek Thinking in c++ kan je downloaden. Het zou goed moeten zijn.
http://www.mindview.net/Books/DownloadSites/