Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatievragen Xubuntu Alternate  (gelezen 774 keer)

lordwodan

  • Gast
Installatievragen Xubuntu Alternate
« Gepost op: 2007/02/07, 23:47:54 »
Hallo,

Ik ben bezig met de installatie van Xubuntu 6.06LTS Alternate-cd.

Meteen bij het begin moet ik een keuze maken tussen OEM en text. Wat houdt dit in? in de docu van 6.06 wordt er niet over gerept...

Bedankt

Offline wutnubu

  • Lid
Installatievragen Xubuntu Alternate
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/08, 06:46:56 »
Text is de tekstversie van de installatie van de grafische versie.
Voor minder snelle pjoeters dus. Geen grafische overhead tijdens installeren.
Deze gebruik ik altijd, werkt een stuk sneller en geeft minder problemen.

OEM is voor pjoeters die software meegeleverd krijgen bij de verkoop (ofzo).
Moet je dus niet kiezen, heb ik eens per ongeluk gedaan, je snapt er dan helemaal niets meer van na de eerste opstart.

Succes

Van Wikipedia:

OEM is een acroniem voor Original Equipment Manufacturer. Dit is een bedrijf dat producten/componenten maakt die worden gebruikt in producten van een ander bedrijf, van schokdempers tot harde schijven.

OEM's zijn niet altijd de originele bouwers. Met name bij PC's en daaraan gerelateerde randapparatuur kopen OEM's duizenden systemen in bij zogenaamde IHV's (Independent Hardware Vendor) die de hardware eigenlijk in elkaar zetten. OEM's passen deze systemen slechts in beperkte mate aan: plaatsen er bv. hun logo's op en verkopen deze complete systemen onder eigen naam. Voorbeelden van bekende OEM's zijn Dell, HP en Gateway.

Een OEM-CD is een CD-ROM van een fabrikant van een OEM-computer. De CD bevat meestal drivers voor de hardware van de computer, software die wordt meegeleverd en vaak een OEM versie van het besturingssysteem.

[bewerk] OEM en retail in de computerwinkel

Hardware zoals CD-ROM spelers is soms te koop als OEM-versie in tegenstellling tot een Retail-versie, vaak voor een wat lagere prijs. De OEM versie bevat dan geen handleiding en drivers, en is eenvoudiger verpakt. Aangenomen wordt dat de 'OEM' geen handleiding nodig heeft en de drivers al heeft.

Software is soms ook in een OEM versie te koop. Deze versies worden over het algemeen alleen verkocht in combinatie met een nieuwe PC of een onderdeel als een harde schijf. Het prijsverschil kan aanzienlijk zijn, maar de bijgeleverde documentatie is over het algemeen zeer beknopt.

lordwodan

  • Gast
Installatievragen Xubuntu Alternate
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/12, 20:10:03 »
ah duidelijk.

ik heb hem met de "text" versie geinstalleerd nu (dit keer Kubuntu)

nog steeds veel extra's maar hij draait!