Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Office 2007 en OpenOffice - GUI voor de omzetter  (gelezen 3940 keer)

Mathiasdm

  • Gast
Office 2007 en OpenOffice - GUI voor de omzetter
« Gepost op: 2007/10/15, 21:20:03 »
Misschien hoort dit bericht niet echt op een Ubuntu-forum, maar ik denk dat behoorlijk wat Ubuntu-gebruikers een dergelijk programma handig zouden vinden...

Er is een open source programma dat ontwikkeld wordt om omzetting tussen OOXML (het Office 2007 bestandsformaat) en ODF (het OpenOffice bestandsformaat) uit te voeren.
Helaas kan je voor dit programma enkel kiezen tussen:
-een Office plug-in (niet bepaald nuttig voor mensen die geen Office hebben)
-een command-line tool (niet bepaald nuttig voor mensen die geen fan zijn van de command-line)

Dus heb ik (in 't afgelopen uur) een kleine GUI in elkaar geflanst. Het is bijzonder eenvoudig (en misschien een beetje onhandig, aangezien je telkens opnieuw moet zeggen waar het omzetter-programma zich bevindt), en ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

Momenteel heb ik het trouwens niet open source gereleased (het is precies het releasen nog niet waard :-p), maar dat komt misschien nog. Voorlopig is het dus:
-Copyright (c) Mathiasdm
-Je mag dit bestand gratis (niet betalend!) verspreiden, maar mijn copyright moet vermeld worden (dus gewoonweg deze en bovenstaande lijn).

Stappen om het te doen werken (op Windows -- op Linux kan je misschien de converter doen werken met Mono, maar de vorige keer dat ik het probeerde, lukte dat niet.):
-Haal Odf-converter af (command-line tool) (Haal desnoods eerst het .NET-framework af)
-Unzip het in een of andere map
-Haal mijn GUI af
-Dubbelklik op mijn GUI
-Geef de locatie van het .exe-bestand van de Odf-converter in
-Geef de locatie van je Office 2007-bestand in
-Converteren!




Reacties (en constructieve kritiek) worden gewaardeerd!

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Office 2007 en OpenOffice - GUI voor de omzetter
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/15, 22:42:11 »
wat dacht je van hier de oxt file te downloaden en in openoffice te installeren. Ik weet niet zeker of het gaat in openoffice 2.2, maar in 2.3 werkt het.

of je download het debje van getdeb.net
http://www.getdeb.net/release.php?id=1519

dan zit het ingebakken in je openoffice.org
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Mathiasdm

  • Gast
Office 2007 en OpenOffice - GUI voor de omzetter
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/16, 01:07:36 »
Da's waar, maar dat is enkel voor Word-documenten (heb het zelf ook al geprobeerd).

Eigenlijk heb ik deze odf-converter-gui gemaakt omdat mijn zus soms pptx-bestanden nodig heeft, en die command-line kan dan wat vervelend zijn ;)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Office 2007 en OpenOffice - GUI voor de omzetter
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/16, 08:56:36 »
de .deb heb ik niet getest, maar hier een screenshot van de .oxt plugin:
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Mathiasdm

  • Gast
Office 2007 en OpenOffice - GUI voor de omzetter
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/16, 10:46:46 »
Oh... Dat lijkt me wel handig :-)

Nu ja, nu heb ik intussen toch mijn Java wat opnieuw opgefrist ;-)

Offline vanadium

  • Lid
Office 2007 en OpenOffice - GUI voor de omzetter
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/16, 13:54:16 »
Stuur alstublieft docx bestanden terug naar afzender in plaats van maar MS achterna te hollen en het te proberen openen. Anders zitten we binnen de kortste keren weer met dezelfde situatie die we nu met doc kennen: een geheime standaard die ons opgedrongen wordt en die enkel met MS Office correct te openen valt.

Mathiasdm

  • Gast
Office 2007 en OpenOffice - GUI voor de omzetter
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/16, 14:05:03 »
Citaat van: vanadium
Stuur alstublieft docx bestanden terug naar afzender in plaats van maar MS achterna te hollen en het te proberen openen. Anders zitten we binnen de kortste keren weer met dezelfde situatie die we nu met doc kennen: een geheime standaard die ons opgedrongen wordt en die enkel met MS Office correct te openen valt.
Docx is een stap in de goede richting, en veel beter dan doc.

Offline Dave

  • Lid
Office 2007 en OpenOffice - GUI voor de omzetter
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/16, 17:40:04 »
?

Wat ik begreep is dat microsoft weer een nieuwe standaard door wilde drukken en nu ook met hun laatste office dus vanadium heeft een heel sterk punt.

Helaas dat het vaak andersom werkt en men ook direkt het nieuwste wil hebben van de werkgever.

Offline Dave

  • Lid
Office 2007 en OpenOffice - GUI voor de omzetter
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/16, 17:41:05 »
Daarbij, een bedrijf wil ook geen opdracht missen natuurlijk.

Mathiasdm

  • Gast
Office 2007 en OpenOffice - GUI voor de omzetter
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/16, 19:12:32 »
Citaat van: Dave
?

Wat ik begreep is dat microsoft weer een nieuwe standaard door wilde drukken en nu ook met hun laatste office dus vanadium heeft een heel sterk punt.

Helaas dat het vaak andersom werkt en men ook direkt het nieuwste wil hebben van de werkgever.
Wat ik bedoelde met 'stap in de goede richting' en 'grote verbetering' is het publiceren van de specificaties van ooxml (zelfs al zijn ze immens ingewikkeld).
Als Microsoft dat niet had gedaan, zou het nog jaren duren voor men ooxml in OpenOffice en anderen zou kunnen gebruiken.

De odf-converter van eind september werkt trouwens al zéér goed! Een geavanceerde pptx is behoorlijk goed omgezet in odf-formaat, dus ben ik zeer tevreden :-)

Offline vanadium

  • Lid
Office 2007 en OpenOffice - GUI voor de omzetter
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/16, 20:58:37 »
Citaat van: Mathiasdm
Docx is een stap in de goede richting, en veel beter dan doc.
Zolang docx geen echte open standaard is, maakt die "stap" niets uit: mijden als de pest tot ze in orde zijn. Een ezel stoot zich geen tweemaal ...


Offline Mij

  • Lid
Office 2007 en OpenOffice - GUI voor de omzetter
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/07, 23:26:05 »
Waarom niet gewoon als GPL licenseren? Je verkoopt het toch niet? En als het gebruikt zou worden is het alleen maar fijn ;) alle software (ook closed) wordt er beter van.