Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Externe schijf onleesbaar  (gelezen 1897 keer)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
[opgelost] Externe schijf onleesbaar
« Gepost op: 2012/04/10, 16:50:46 »
Iemand een idee hoe ik dit zou kunnen fixen? Het betreft een WD elements HD van een vriendin die van de 1 op de andere dag niet meer leesbaar is? Er staan niet te openen mappen met bijzondere leestekens op en de eigenschappen zijn qua datum/tijd absurd...
« Laatst bewerkt op: 2012/04/14, 21:00:10 door valk »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Externe schijf onleesbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/10, 16:51:10 »
Nog een plaatje van het eigenschappen scherm....

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe schijf onleesbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/10, 17:09:37 »
Eigenaardig. Er is iets raars mee aan de hand, maar toch blijkt linux een partitietype te herkennen en als dusdanig aan te koppelen. Om te weten hoe Linux de schijf herkent, kan je in een terminal eens "sudo blkid" uitvoeren. Ik vermoed dat het om een corrupte FAT partitie zal gaan.

Herstellen zonder herformatteren zal wellicht niet mogelijk zijn. Staat er informatie op waarvan er geen reservekopie is, dan kan je proberen een deel hiervan te recupereren met testdisk/photorec.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Externe schijf onleesbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/10, 17:18:35 »
Bedankt voor de tip!

Dit zegt sudo blkid, kan je daar iets aan zien? De schijf wordt dus inderdaad wel gekoppeld en ook correct uitgelezen als een elements externe HD.

maarten@supersnel:~$ sudo blkid
[sudo] password for maarten:
/dev/sdh1: LABEL="Elements" UUID="C44F-C5F7" TYPE="vfat"
maarten@supersnel:~$

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Externe schijf onleesbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/10, 17:46:43 »
Ubuntu herkent het als een FAT partitie.
Wat ik nu zou doen is als eerste een backup maken van de schijf zoals die nu is.
Dan kan je altijd daarop terugvallen als je pogingen om het te repareren het alleen maar erger hebben gemaakt ;)
Zorg voor genoeg vrije schijfruimte op je interne schijf en voer deze commando's uit:
sudo apt-get update
sudo apt-get install ddrescue
sudo dd_rescue -v /dev/sdh1 /home/maarten/backup-elements.img
Dit installeert het terminalprogramma dd_rescue en maakt een image van de beschadigde partitie.
Hierna kan je met herstelprogramma's kijken of je nog wat van de schijf kan maken.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Externe schijf onleesbaar
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/10, 17:51:46 »
Bedankt, ik zal het eens proberen! En dat met test disk of zoiets proberen wat te redden? Misschien nog meer programma suggesties?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Externe schijf onleesbaar
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/10, 17:59:58 »
Een standaard "fsck" van de partitie zou ik als eerste proberen. Evt. ook de checkdisk van Windows aangezien het een Windowsindeling is.

Via de disk utility kan je in Ubuntu de check doen, of via de terminal via sudo fsck /dev/sdh1. Zorg er dan wel voor dat die partitie niet gemount is.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe schijf onleesbaar
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/10, 19:29:25 »
De partitie wordt dus inderdaad als een fat partitie herkend en gemount. Zoals Johan zegt, zou ik ook eerst fsck proberen, maar ik vermoed dat dat niet veel zal kunnen redden, buiten een massa "lost clusters" die in cryptische bestanden gezet zijn.

De suggestie om een image te maken zou ik zeker ter harte nemen. Zo geeft het niet wat je allemaal op de schijf uitprobeert. Lukt het niet, dan zet je de image terug en probeert van vooraf aan. Om gegevens te recupereren met photorec kan je trouwens de image gebruiken. Gerecupereerde bestanden worden dan elders op je schijf geplaatst.

Je zegt het niet, maar helaas heb je wellicht geen backup. Heb je die wel, doe dan geen verdere moeite en herformatteer de schijf. Best in een iets robuster, modern bestandssysteem. Als de schijf op Windows moet, dan kan Linux goed met ntfs overweg. Anders hou je het best bij ext4.

Re: Externe schijf onleesbaar
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/10, 21:38:34 »
Je zou kunnen proberen of je met testdisk de partitietabel kunt herstellen, als dit het probleem is.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Externe schijf onleesbaar
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/10, 22:22:18 »
De schijf is niet van mijzelf, maar van een vriendin. En ze heeft wel een gedeelte van de schijf elders als backup, maar helaas niet alles. Vandaar dat ik toch wil proberen te redden wat er te redden valt.

Ik zal eerst eens een image maken en dan de andere tips proberen.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Externe schijf onleesbaar
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/14, 20:59:35 »
Ik heb wat pogingen gedaan met fsck en testdisk, maar dat lukte niet goed.
Nu met Photorec aan de slag en dat gaat langzaam, maar het lijkt erop dat alles terug te halen is!  :D