Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Live CD zoooo tergend traag  (gelezen 1558 keer)

Gast

  • Gast
Live CD zoooo tergend traag
« Gepost op: 2006/10/18, 21:11:48 »
Ik probeer Ubuntu aan de praat te krijgen op mn Toshiba Satellite Pro 480CDT met 175Mb intern geheugen. Wat een drama. Het gaat tergend traag. Toen uiteindelijk de desktop er stond en de CD-speler rust nam, heb ik in alle voorzichtigheid via het Install-icon een poging gewaagd Ubuntu geinstalleerd te krijgen en dat is inmiddels een uur geleden. Op het scherm zie ik enkel dat het Install-icon af en toe van kleur verandert en verder hoor ik alleen maar de CD-speler krassen. Ik gun mijn laptop graag een tweede leven met een Linux-distributie maar tot op heden word ik daar niet vrolijk van (ook de installatie van Debian en DSL stemden mij droevig..).
Vraag ik iets teveel van mijn laptopje? *wink*

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Live CD zoooo tergend traag
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/18, 21:27:36 »
Nee, je vraagt niet te veel van het laptopje, wanneer de vraag is, of je Ubuntu kan "runnen".
Wel vraag je te veel, wanneer je met 175MB Ubuntu op de grafische manier wilt installeren.
Mijn tip:
Download de alternate CD, die installeert in tekst-mode en is op jouw systeem een stuk sneller.

Het is een 233 MHz PC, met 175MB geheugen ?
Daar zou ik veel liever de alternate CD van Xubuntu voor nemen, die zal op jouw systeem veel sneller lopen.
Xubuntu loopt op elke machiene waar Win98 op kan lopen.

Hopelijk heb je iets aan mijn tips, houdt mij op de hoogte a.u.b.
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Live CD zoooo tergend traag
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/18, 21:32:48 »
ik denk dat de volledige ubuntu wel wat zwaar is voor het beesje anders zoek even naar lichtere vormen en kijk gewoon even naar de sys eisen van hey programma dan weet je wat je kan verwachten.
suc6  T

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Live CD zoooo tergend traag
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/18, 22:13:35 »
Het kan ook een probleem met ACPI zijn..

Als je de CD insteekt en de computer opstart,
stel dan via de F-toetsen je taal/toetsenbord instelling etc. in
en druk dan op F6 en typ achter de 2 streepjes: noapic

als dit niet helpt, probeer het eens met: noapic nolapic
of: noapic nolapic pci=noacpi acpi=off
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Gast

  • Gast
Live CD zoooo tergend traag
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/20, 08:59:42 »
Citaat van: r0n.
Nee, je vraagt niet te veel van het laptopje, wanneer de vraag is, of je Ubuntu kan "runnen".
Wel vraag je te veel, wanneer je met 175MB Ubuntu op de grafische manier wilt installeren.
Mijn tip:
Download de alternate CD, die installeert in tekst-mode en is op jouw systeem een stuk sneller.

Het is een 233 MHz PC, met 175MB geheugen ?
Daar zou ik veel liever de alternate CD van Xubuntu voor nemen, die zal op jouw systeem veel sneller lopen.
Xubuntu loopt op elke machiene waar Win98 op kan lopen.

Hopelijk heb je iets aan mijn tips, houdt mij op de hoogte a.u.b.
Ron
Ron,
Xubuntu doet het inderdaad beter. Ik heb zelfs kunnen internetten vanaf de live cd ;-).
Jammers is alleen dat de schermresolutie niet in te stellen is. Mijn laptop heeft een 800x600 scherm maar Xubuntu laat maar 640x480 zien. De optie 800x600 is niet in te stellen (Optie Default is de enige).
Het installeren is ook niet goed mogelijk omdat het installatie-window te groot is. De buttons bijv. vallen buiten het scherm en zijn daardoor praktisch onbereikbaar. Resizen is me nog niet gelukt. Heb je nog tips om deze newbee een stap verder te brengen?

Groet, Egbert

Offline Dave

  • Lid
Live CD zoooo tergend traag
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/20, 11:33:17 »
bij het starten van de live cd staan de opties voor scherm etc onderin beeld voor die verder gaat.
met de F toetsen kun je dat instellen.

Live CD zoooo tergend traag
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/20, 16:20:18 »
wat betreft je beeldscherm instellingen, doe het volgende commando in de terminal:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Niet doen wanneer je nog vanaf de live-CD draait, maar wanneer je opgestart bent na de installatie.

Gast

  • Gast
Live CD zoooo tergend traag
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/20, 16:40:16 »
Citaat van: Dave
bij het starten van de live cd staan de opties voor scherm etc onderin beeld voor die verder gaat.
met de F toetsen kun je dat instellen.
Daarvan heb ik gebruik gemaakt en die instelling wordt kennelijk genegeerd.  Dit probleem heb ik trouwens bij Ubuntu niet!  

Sinds ik met de verschillende Linux(-varianten) aan de slag bent om het op mijn laptopje aan de praat te krijgen, komt het oude vertrouwde hobbyisme gevoel weer helemaal terug. Dat was ik met Windows even kwijtgeraakt want dat doet het gewoon..... ;-)

Gast

  • Gast
Live CD zoooo tergend traag
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/20, 16:53:13 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
wat betreft je beeldscherm instellingen, doe het volgende commando in de terminal:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Niet doen wanneer je nog vanaf de live-CD draait, maar wanneer je opgestart bent na de installatie.
Dan moet ik eerst kunnen installeren en dat gaat praktisch niet omdat het installatie-window groter is dan het beschikbaar scherm en ik daardoor niet bij de buttons en andere uit het zicht verdwenen objecten kan komen.

Offline Dave

  • Lid
Live CD zoooo tergend traag
« Reactie #9 Gepost op: 2006/10/20, 17:01:27 »
Citaat van: Egbert
Citaat van: Dave
bij het starten van de live cd staan de opties voor scherm etc onderin beeld voor die verder gaat.
met de F toetsen kun je dat instellen.
Daarvan heb ik gebruik gemaakt en die instelling wordt kennelijk genegeerd.  Dit probleem heb ik trouwens bij Ubuntu niet!  

Sinds ik met de verschillende Linux(-varianten) aan de slag bent om het op mijn laptopje aan de praat te krijgen, komt het oude vertrouwde hobbyisme gevoel weer helemaal terug. Dat was ik met Windows even kwijtgeraakt want dat doet het gewoon..... ;-)
nahh, je was er waarschijnlijk aan gewend en wist de weg ook.
want java en flash zit er standaard ook niet in. dan nog je voorkeuren want wie wil die kinderlijke layout met al die kleurtjes nu. enz enz.
dan nog de software. en niet te vergeten de zeer velen die problemen hebben/hadden met sp1 en sp2 wat vaak alleen op te lossen was door een nieuwe computer te kopen.

Gast

  • Gast
Live CD zoooo tergend traag
« Reactie #10 Gepost op: 2006/10/20, 17:12:30 »
Citaat van: Egbert
Citaat van: CORVUS_CORAX
wat betreft je beeldscherm instellingen, doe het volgende commando in de terminal:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Niet doen wanneer je nog vanaf de live-CD draait, maar wanneer je opgestart bent na de installatie.
Dan moet ik eerst kunnen installeren en dat gaat praktisch niet omdat het installatie-window groter is dan het beschikbaar scherm en ik daardoor niet bij de buttons en andere uit het zicht verdwenen objecten kan komen.
Mijlpaal: het installeren loopt! Gewoon niet letten op de verborgen buttons maar alles met Enter bevestigen.

Lekker  weer hobbyen, mijn creativiteit stimuleren en mijn probleemoplossendvermogen weer prikkelen...
Dat heb ik zo gemist met Windows. Linux here I come....!  hehe ;-)

Gast

  • Gast
Live CD zoooo tergend traag
« Reactie #11 Gepost op: 2006/10/20, 20:22:06 »
Citaat van: Egbert
Citaat van: Dave
bij het starten van de live cd staan de opties voor scherm etc onderin beeld voor die verder gaat.
met de F toetsen kun je dat instellen.
Daarvan heb ik gebruik gemaakt en die instelling wordt kennelijk genegeerd.  Dit probleem heb ik trouwens bij Ubuntu niet!
Ik ben eruit. Mijn scherm is 800x600 maar om het beelvullend te krijgen moet ik 1024x768 instellen bij Xubuntu...
Logisch toch..? :)

Gast

  • Gast
Live CD zoooo tergend traag
« Reactie #12 Gepost op: 2006/10/21, 10:52:03 »
Citaat van: Egbert
Mijlpaal: het installeren loopt! Gewoon niet letten op de verborgen buttons maar alles met Enter bevestigen.

Lekker  weer hobbyen, mijn creativiteit stimuleren en mijn probleemoplossendvermogen weer prikkelen...
Dat heb ik zo gemist met Windows. Linux here I come....!  hehe ;-)
Ook Xubuntu loopt te traag op mijn laptopje om er plezierig mee te kunnen werken. Ik ben daarom nu met DSL-N aan de slag. Dus nu ook weer op zoek naar een ander forum...)-:

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Live CD zoooo tergend traag
« Reactie #13 Gepost op: 2006/10/21, 12:15:01 »
Probeer eens Fluxbuntu
Deze heeft een ubuntu basis maar werkt met Fluxbox ipv GNOME of Xfce. En ie ie sneller dan Xubuntu.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"