Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: help! kan mijn website niet in de root map van LAMP server plaatsen?  (gelezen 1037 keer)

Offline Bogey

  • Lid
Hallo ik ben totaal nieuw op gebied van linux, voorheen had ik een server draaien via windows server 2008, maar ik ben overgestapt naar linux ubuntu,
mijn probleem is dat ik  de lamp server goed heb geinstalleerd. Nu wilde ik mijn eigen website in die map plaatsen via een externe harde schijf die in NTFS is geformateerd. maar het kopieren lukte niet. toen heb ik de website in rar ingepakt en op me oude server geplaatst en via de linux server weer gedownload en ook uitgepakt. Nu wilde ik de uitgepakte inhoud in de map /var/www/ plaatsen, wat de rootmap van je site blijkt te zijn, maar dat wil niet omdat ik dan een rode balk krijg en geen rechten heb? hoe kan ik dit oplossen zodat ik het wel in die map kan plaatsen?

mvg Bogey.

Re: help! kan mijn website niet in de root map van LAMP server plaatsen?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/12, 19:26:12 »
Door voor het kopieer commando sudo te zetten. Dan moet je het wachtwoord opgeven en kan je bestanden/mappen in die map zetten.
Bijvoorbeeld:
sudo cp -R /home/Bogey/webding/* /var/www/webstuf
« Laatst bewerkt op: 2011/09/12, 19:34:23 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: help! kan mijn website niet in de root map van LAMP server plaatsen?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/12, 19:37:28 »
Meer informatie over sudo kun je hier vinden:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Sudo

Ook deze link: http://wiki.ubuntu-nl.org/NetwerkenEnServers kan erg interessant zijn

En een goede handleiding in het engels kun je hier vinden: https://help.ubuntu.com/10.04/serverguide/C/serverguide.pdf
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline MKe

  • Lid
Re: help! kan mijn website niet in de root map van LAMP server plaatsen?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/12, 21:17:27 »
Is gewoon een rechten kwestie.
Er zijn een aantal mogelijkheden:

- Je kopieerd het hele zwikkie naar de home map van je user je server, gaat naar die server met ssh (of gewoon direkt achter rechtstreeks op die machine) en kopieerd dat als sudo de boel naar de /var/www sudo cp -r mapnaam /var/wwwJe moet dan wel even je wachtwoord intikken en je gebruiker moet sudo rechten hebben.

- Als je op de server zit, type sudo chmod 777 /var/wwwIdereen kan nu schrijven naar die map, dus ook je apache-user. Je kunt nu de boel downloaden zoals je al probeerde. Vergeet niet de rechten weer terug te zetten, want met 777 is het vragen om problemen, de hele boel staat open, dus aan het einde: sudo chmod 755 /var/www- Zorg ervoor dat je user eigenaar wordt van de /var/www:sudo chown -R user /var/wwwZet i.p.v. user je eigen username op de server. Hierna kun je zonder sudo schrijven in de /var/www map, maar de apacheserver kan dit niet, dus je blijft beveiligd.

Er zijn nog wel wat meer mogelijkheden. Ik zou persoonlijk eerst voor de eerste methode gaan.

Offline Bogey

  • Lid
Re: help! kan mijn website niet in de root map van LAMP server plaatsen?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/12, 21:31:23 »
Thanx voor de info allemaal ik ga hier gelijk mee an de slag kom ik niet uit dan hoop ik jullie om hulp te kunnen vragen

mvg Bogey  :D