Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internetprobleempjes (Flash in Opera, Wehkamp?, spam in Evolution)  (gelezen 4134 keer)

Hallo mensen!

Ik ben sinds kort enthousiast bezig met Ubuntu (eerst Feisty, nu Gutsy) en heb het ook al bij diverse anderen geïnstalleerd.

Toch heb ik nog enkele problemen die ik nog niet heb kunnen oplossen, met betrekking tot internet en e-mail:

Flash in Opera:
Ik zou graag Opera gebruiken. Op een andere computer (oud beestje) die ik gebruikt heb als proef voor Ubuntu is mij wel gelukt hier flash draaiend te krijgen. Opera op de nieuwe computer ziet flash echter wel (door experimenteren met pluginlokaties op dit moment zelfs 3 keer), flash filmpjes worden echter getoond als grijze vlakken. In Firefox werkt Flash uitstekend.
Het gaat om de volgende versies: Opera Versie 9.25 Bouwnummer 687, Shockwave Flash 9.0 r115.

Wehkamp werkt niet:
Het is mij niet gelukt vanaf mijn eigen systeem de website van www.wehkamp.nl te openen, dit zowel met Firefox, Opera als IE6 (IEs4linux). Op een ander ubuntu systeem werkt deze site direct, de enige verschillen die mij significant lijken tussen beide machines (zitten op hetzelfde LAN) zijn de volgende applicaties: MySQL, APACHE 2, GPROFTPD. De frontpage van Wehkamp zit op aspx, andere asp pagina´s werken echter wel. Uiteraard zal dit probleem ook bij andere sites voorkomen, maar ik heb er nog geen kunnen vinden.

Spam in Evolution:
Ik heb Spamassasin geïnstalleerd en geactiveerd in Evolution. Ik zie wel dat de eigenschappen van de mail onderzocht worden wanneer ik ze als spam klasseer. Zeer eenvoudig te klassificeren mails (herkenbare woorden in de titel bijvoorbeeld) worden nog steeds (na ca. 3 weken handmatig sorteren) niet automatisch herkend. Mis ik hierin een stap?

Hopelijk kan een van jullie mij helpen met een of meerdere van deze problemen, om zo mijn Ubuntugenot nog verder aan te sterken.

Alvast bedankt!

Groeten,
Joep
Open your eyes and get open...
Look through the Windows and discover a whole new world of freedom :O

Internetprobleempjes (Flash in Opera, Wehkamp?, spam in Evolution)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/12, 07:46:41 »
Goedemorgen Joep,

Leuk om te zien dat je zo enthousiast bezig bent met het verspreiden van Ubuntu.

Zou je iets meer kunnen zeggen over het probleem met Wehkamp? Ik kijk net even via Flock (Firefox met veel extra's) en daar draait het zonder problemen. Wat precies werkt niet.

Groetjes

Jan

Internetprobleempjes (Flash in Opera, Wehkamp?, spam in Evolution)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/12, 08:04:04 »
Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie.

Dat is inderdaad het vreemde. Op andere Ubuntu computers werkt het wel. Ik merk wel dat er, zodra als ik de browser stop in ieder geval het favoicon bijft staan. Laat ik de browser doorgaan dan eindigt dat uiteindelijk met een foutmelding vanwege request timeout.

Ik heb op deze computer in 3 browsers geprobeerd (zie beginpost) en de enige verschillen die ik kan noemen zijn de 3 serverprogramma´s. Deze wil ik echter graag behouden.

Groeten,
Joep
Open your eyes and get open...
Look through the Windows and discover a whole new world of freedom :O

Offline siegi

  • Lid
Internetprobleempjes (Flash in Opera, Wehkamp?, spam in Evolution)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/12, 12:13:24 »
Voor je opera probleem probeer een de beta versie van opera 9.50. Deze werkt wel met de vernieuwde flash.

Offline petervs

  • Lid
Internetprobleempjes (Flash in Opera, Wehkamp?, spam in Evolution)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/12, 12:23:12 »
Nu ik dit zo lees...ik heb nog niet eerder 'n probleem gehad met het bekijken van websites dus ik probeer www.wehkamp.nl en bij mij werkt het ook niet!
(Mozilla Firefox 2.0.0.11, Copyright (c) 1998 - 2007 mozilla.org)

edit: tekst wel, plaatjes niet.
Ubuntu MATE 16.04

Internetprobleempjes (Flash in Opera, Wehkamp?, spam in Evolution)
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/12, 17:35:24 »
Siegi,
Bedankt voor de tip!
Hoe kan ik een update doen naar de beta versie? In synaptics staat nog steeds de versie die ik nu ook heb.

Edit: dit is al gelukt, gewoon de .deb downloaden van de Opera site. Flash werkt prima! Bedankt voor de hulp!

Schiemanski,
Volgens mij heb je dan geen flash geïnstalleerd. Ik zie trouwens helemaal niks. Het ligt sowieso niet aan Firefox, omdat Opera en Internet Explorer het ook niet doen.

Groeten,
Joep
Open your eyes and get open...
Look through the Windows and discover a whole new world of freedom :O

Offline petervs

  • Lid
Internetprobleempjes (Flash in Opera, Wehkamp?, spam in Evolution)
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/12, 21:53:44 »
Nee, die site is niet goed gemaakt. blijkt dat je eerst 'n heel stuk naar beneden moet scrollen en dan pas de plaatjes.
Ubuntu MATE 16.04

Offline lizardman

  • Lid
Internetprobleempjes (Flash in Opera, Wehkamp?, spam in Evolution)
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/12, 22:03:54 »
Citaat van: Schiemanski
Nee, die site is niet goed gemaakt. blijkt dat je eerst 'n heel stuk naar beneden moet scrollen en dan pas de plaatjes.
Dat had ik eerst ook bij wehkamp. Als je je letters kleiner maakt (ctrl - )werkt het wel goed.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Internetprobleempjes (Flash in Opera, Wehkamp?, spam in Evolution)
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/12, 22:34:06 »
Ok, de site mag dan niet goed gemaakt zijn (alhoewel wehkamp laatst nog een accesibility award had gekregen geloof ik), dan nog zou ik iets moeten zien. Ik zie nu dus in drie totaal verschillende browsers helemaal niets.

De pagina blijft laden (document 0B in opera balk) tot aan een time-out. Dit zowel met de introductiepagina http://www.wehkamp.nl/w2/Default.aspx als met de google cache hiervan. Een subpagina, zoals bijvoorbeeld http://www.wehkamp.nl/w2/Winkelen/Categorie.aspx?CC=C12, wordt wel geladen, maar ontzettend traag en totaal verkeerd gerenderd.

Edit: het is nu een keer gelukt ook de introductiepagina voor de timeout te laden in opera. Verder toch heeel!!! traag (5 minuten) en met het middenblok verschoven naar beneden. Inderdaad is dit op zoom 50% niet meer het geval, maar dat wordt toch echt te klein. Bovendien is deze snelheid onwerkbaar. Het is trouwens niet zo dat ik wehkamp zo hard nodig heb. Het stoort me alleen dat ik niet kan uitvinden waarom het niet werkt op het ene, maar wel op het andere systeem.

Verder, zoals reeds gemeld, lukt het wel vlekkeloos op een ander ubuntu systeem binnen hetzelfde huisnetwerk. Enige verschillen zijn dus APACHE Mysql en GPROFTP, voor zover mij van belang lijkt.

Kan iemand me ook nog helpen met het spamfilter van evolution? (zie beginpost)

Groeten,
Joep
Open your eyes and get open...
Look through the Windows and discover a whole new world of freedom :O

Offline lizardman

  • Lid
Internetprobleempjes (Flash in Opera, Wehkamp?, spam in Evolution)
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/12, 22:43:43 »
Dat klinkt haast als een dns probleem, heb je op alle computers dezelfde dns ingevuld? Volgens mij mag Apache en MySQL geen invloed hebben op hoe firefox  pagina's handelt.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Internetprobleempjes (Flash in Opera, Wehkamp?, spam in Evolution)
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/13, 06:10:52 »
Er zijn wat stappenplannen beschikbaar voor het instellen van Evolution zodat het op de juiste manier gebruik maakt van SpamAssassin:

http://krath.dk/linux/evolution_spamfilter/
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=99603

Helaas kan ik er niet meer over zeggen. Zelf gebruik ik de spamfilters die Thunderbird gebruikt en die werken grandioos.

Internetprobleempjes (Flash in Opera, Wehkamp?, spam in Evolution)
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/13, 08:04:27 »
Sorry om in te breken, maar ik heb die dingen even doorgelezen over die spamfilters.  Beetje verouderd, en enkel toegankelijk voor gevorderden: shellscriptjes schrijven en zo... (om opties te kunnen doorgeven, want dat kan niet rechtstreeks in het venster voor "berichtenfilters", om maar één voorbeeld te geven.) :(
Mijn idee is dat het tegenwoordig allemaal nogal los loopt met die spam, ik bedoel daarmee dat ik spamassasin en bogofilter heb.  De plugins daarvan staan aangevinkt in Evolution onder Bewerken-->Plugins en "that's it, folks".  
Misschien dat ik in het begin nog regelmatig mailberichten moest aanklikken "merk als junk", maar dat vermindert met de tijd.  (hij léért het dus wel, hé)  Het is natuurlijk ook altijd nuttig om regelmatig eens in die spam-map te gaan kijken en dan goede berichten (false positives) niet gewoon te verplaatsen, maar alléén te markeren als "geen junk": hij verplaatst ze dan zélf !  En niet alleen zomaar naar de inbox, maar ook nog eens volgens de volgende filters die je zelf hebt ingesteld. (heb net nog een folder van een grootwarenhuis-die ik wel wil ontvangen- teruggevonden in de spam-map, heb die gemarkeerd als "geen junk" en hij heeft 'm verplaatst naar de map die bedoeld is voor deze folders...)

Edit: dingen benadrukt...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Internetprobleempjes (Flash in Opera, Wehkamp?, spam in Evolution)
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/14, 23:44:43 »
Wat dns betreft, deze worden dynamisch uitgedeeld door de router, en zouden dus voor alle systemen hetzelfde zijn.

Ik heb ondertussen al bijna een maand netjes alle spammails gesorteerd. Spamassasin lijkt echter niet echt zelflerend te zijn, (voor het oog) identieke mailtjes komen net zo makkelijk 10 keer binnen. Ik heb wel handmatig wat filters ingesteld, maar dit lijkt me toch niet de bedoeling.
Open your eyes and get open...
Look through the Windows and discover a whole new world of freedom :O