Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: aanraden muziek speler ?  (gelezen 1521 keer)

Offline Musiqlova

  • Lid
aanraden muziek speler ?
« Gepost op: 2021/04/25, 23:48:16 »
Hallo,

een volledig nieuwe linux gebruiker hier. werk op Ubuntu studio (20.04)
Ik zit al een tijdje te zoeken naar een goede muziekplayer software om  mijn collectie cd's in te laden en meer.
heb gelezen dat audacious veel word geprezen (vooral de muziek kwaliteit) maar het lukt me niet bij deze software om automatisch de cd info te verkrijgen bij cd's inladen. alsook mis ik wat een gestroomlijnde interface waar alles in een keer overzichtelijk is.
Clementine of beter de fork "strawberry" ogen mij beter maar daar kan ik geen cd inladen (rippen)
Ik ben mss te veeleisend in een keer? 
Moet ik eerst mijn cd rippen (zelf info toevoegen) en toevoegen aan "muziek" om ze daarna te kunnen inporteren in clementine/strawberry als files? dit lijkt me wel wat omslachtig .

kan iemand een goed software aanraden voor het importeren met een goede database info (en mogelijk album-art) liefst geen Itunes daar ik niet helemaal tevreden ben van dit programma.

bedankt ! :)

Offline Musiqlova

  • Lid
Re: aanraden muziek speler ?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/04/26, 00:04:49 »
Ik probeer nu terug via Asunder cd's in te laden ,blijkbaar deed CDDB server het niet meer, maar moet het aangepast worden .
daarna alles naar audacious of strawberry dan .
 :rolleyes:

Offline wowo

  • Lid
Re: aanraden muziek speler ?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/26, 00:41:09 »
Er zijn zeer veel wegen die naar Rome leiden en je zult waarschijnlijk veel adviezen met verschillende mogelijkheden krijgen.

Ik zorg er bv voor dat mijn muziek met de juiste info getagd wordt mbv MusicBrainz Picard (aanwezig in Ubuntu Software Centrum; leercurve is vrij steil maar de mogelijkheden overweldigend). De taginformatie sla ik op in de muziekfile zelf) Picard kan ook cd's inlezen. Let op: De MusicBrainz Database ( https://musicbrainz.org/) is release gericht.
Om mijn  muziek te ordenen (bibliotheek aanmaken met behulp van de tags) maak ik gebruik van Logitech Media Server die op mijn NAS staat geïnstalleerd. Ik heb verschillende Logitech afspeel apparaten (Logitech Squeezebox Touch etc.) Dit zal voor jouw geen optie zijn omdat Logitech hiermee gestopt is. De community hierachter is nog springlevend maar dan moet je zelf wel je eigen afspeelapparaten maken  ;). Zie https://forums.slimdevices.com/.

Clementine vind ik een prima all-in-one programma:
- daar kan je muziek mee taggen
- een muziekbliotheek mee opbouwen
- audio-cd's mee rippen
Zorg wel dat je een goede muziekdatabase instelt waar de info vandaan wordt gehaald en dat je de tags in je muziekfiles opslaat.

Audacious gebruik ik alleen om incidenteel muziekfiles af te spelen maar de bibliotheekfunctie gebruik ik niet.
Voor het rippen van cd's (komt nog maar zelden voor) gebruik ik Rubyripper maar er veel andere simpelere rippers in Ubuntu te vinden.

Alvorens je een definitieve keuze maakt voor de tagmethode/muziekbibliotheek/muziekspeler/ripper zal je het beste zelf wat moeten gaan uitproberen.

Als er geen tijd/zin hebt om dit allemaal te doen, zijn er nog altijd online streaming-diensten........
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: aanraden muziek speler ?
« Reactie #3 Gepost op: 2021/04/26, 01:00:50 »
Ik probeer nu terug via Asunder cd's in te laden ,blijkbaar deed CDDB server het niet meer, maar moet het aangepast worden .
Bij CDDB kan je in Asunder (ook een prima ripper) invoeren:
Server: gnudb.gnudb.org
Port: 8880
Deze CDDB voldoet voor normaal gebruik maar de MusicBrainz Database is beter en veel uitgebreider wat betreft de mogelijke taginfo..
Omdat jij de cd's zelf in bezit hebt kan je eventueel de foute info zelf in Asunder corrigeren.
De taginfo die opgeslagen wordt is sumier (album; artist; audiolength; encodersettings; genre; title; track; year).

Ps ik neem aan dat je de cd's ript in FLAC (lossless)?
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: aanraden muziek speler ?
« Reactie #4 Gepost op: 2021/04/26, 22:29:19 »
Oef gevaarlijk topic haha, hier zullen de meningen heel sterk over uiteenlopen.

Zelf gebruik ik graag Cantata, dat was een tijdje de standaardspeler in Kubuntu. Goede balans tussen functionaliteit en gewicht. Ook fijn vind ik het makkelijk schakelen tussen weergave van bestanden in de muziekmap en bibliotheek. Een minpuntje is omgang met verzamelalbums (met verschillende artiesten) maar daar is omheen te werken door toepassen van tag Album Artist.
 
Audacious heb ik (zoals wowo ook aangeeft) achter de hand voor het afspelen van losse bestandjes. Die is lekker licht en je sleept er makkelijk bestanden in. Grappig aan Audacious is dat je oude Winamp-skins kan gebruiken.
 

Offline Musiqlova

  • Lid
Re: aanraden muziek speler ?
« Reactie #5 Gepost op: 2021/04/26, 22:59:49 »
Hallo Wowo,
bedankt voor uw hulpzame response!
Asunder werkt behoorlijk met de gnudb.gnudb.org server . het is idd wel vrij basic .
heb MusicBrainz picard geinstalleerd en het lijkt mij een uistekende software en zeker de uitgebreide database en plugins . nu crahed het programma wel telkens ik op een bevestigings/save/import knop duw wat het onbruikbaar maakt op de moment.
las op hun forum dat er nog iemand dergelijk probleem ondervond maar dan op een windows 10 pc . ik ga het wel verder uitzoeken. maar probeer ook even de clementine verder .

kan je de musicBrainz database gebruiken in clementine?

Ik wou graag mijn cd  collectie volledig inladen, omdat ik software gebruik om nummers  en solo's van de plaat af te schrijven, streaming service is dan zeker niet handig plus dan is de muziek nooit echt van jou.

Ik had de eerste cd 's ingeladen in OGG formaat met vrij hoge bits (stand 8 van 10) ik vreezde dat Flac mss té veel ruimte zou gaan innemen, het zijn wel richting duizend cd's.

Muziek via je server lijkt me ook zeer leuk !

bedankt nogmaals!


Offline Musiqlova

  • Lid
Re: aanraden muziek speler ?
« Reactie #6 Gepost op: 2021/04/26, 23:18:20 »
alle tips welkom!
cantata kende ik nog niet. bedankt.
idd veel keuze, het word wat zoeken en proberen.  er zijn ook veel mogelijkheden  :o

Offline vanadium

  • Lid
Re: aanraden muziek speler ?
« Reactie #7 Gepost op: 2021/04/27, 10:43:23 »
Ik had de eerste cd 's ingeladen in OGG formaat met vrij hoge bits (stand 8 van 10) ik vreezde dat Flac mss té veel ruimte zou gaan innemen, het zijn wel richting duizend cd's.
USB opslag is op dit moment goedkoop. Ik zou, moest ik dit nu herdoen, zeker in flac formaat  archiveren. Flac behoudt de originele kwaliteit van de CD audio. Neemt ongeveer de helft in van het niet gecomprimeerde geluid (ogg of mp3 met hoge bitrate zal op ongeveer één vijfde komen). Je hebt zo eens en voorgoed je collectie op harde schijf gezet. Vanuit dat archief kan je dan omzetten naar ogg voor dagelijks gebruik. Wil je ooit een ander formaat, dan maak je dit terug vanaf je flac archief. Bij conversie van flac naar ogg worden alle tags meegenomen, behalve eventueel ingesloten album art.

Offline wowo

  • Lid
Re: aanraden muziek speler ?
« Reactie #8 Gepost op: 2021/04/27, 12:53:44 »
heb MusicBrainz picard geinstalleerd en het lijkt mij een uistekende software en zeker de uitgebreide database en plugins . nu crahed het programma wel telkens ik op een bevestigings/save/import knop duw wat het onbruikbaar maakt op de moment.
Waarschijnlijk heb je MusicBrainz Picard geinstalleerd via het Ubuntu Softwarecentrum en dan wordt er de zgn "snap"-versie geinstalleerd. Dat heeft voordelen want dan wordt altijd geupdated naar een nieuwere versie, maar het snap-gebeuren is nog steeds vrij nieuw en gaat gepaard met wat onhebbelijkheden.
Zelf ben ik er (nog?) geen grote voorstander van en gebruik voor veel gebruikte programma's nog altijd de "apt" versie bijgewerkt met behulp van ppa's van de oorspronkelijke ontwikkelaar. (gebruik hiervoor MusicBarinz Stable ppa: https://launchpad.net/~musicbrainz-developers/+archive/ubuntu/stable
In de terminal:
sudo add-apt-repository ppa:musicbrainz-developers/stable
sudo apt-get update
sudo apt-get install picard
En dan updatebeheer nog even doen. Nb de "snap"-versie en deze "apt"versie kunnen naast elkaar geinstalleerd worden.

Als je dit allemaal nog niet aandurfd kan je een "apt" versie ook via Synaptic op Picard en alles installeren of direct via de terminal:
sudo apt-get install picardDan wordt wel een oudere versie geinstalleerd van Picard (2.3.1). Eventueel kan die oude versie met behulp van bovenstaande ppa bijgewerkt worden tot versie 2.6.2.
Het kan namelijk zijn dat jouw snap versie deze (vervelende) problemen geeft maar dat weet ik niet zeker.

MusicBrainz Picard is mijns inziens een geweldig programma met heel veel mogelijkheden, ook om de boel vergaand te automatiseren:
- Bestanden automatisch hernoemen
- Bestanden verplaatsen
- Tags opslaan
- Automatisch hoesafbeeldingen ophalen
- Cd's opzoeken
- Plugins
- Scripting
- etc. etc.
Kortom een hele nieuwe hobby erbij. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: aanraden muziek speler ?
« Reactie #9 Gepost op: 2021/04/27, 13:05:55 »
kan je de musicBrainz database gebruiken in clementine?
Ja dat kan zie https://www.clementine-player.org/. Dat zal je zelf echter verder moeten uitzoeken. ;)
Ik wou graag mijn cd  collectie volledig inladen, omdat ik software gebruik om nummers  en solo's van de plaat af te schrijven, streaming service is dan zeker niet handig plus dan is de muziek nooit echt van jou.

Ik had de eerste cd 's ingeladen in OGG formaat met vrij hoge bits (stand 8 van 10) ik vreezde dat Flac mss té veel ruimte zou gaan innemen, het zijn wel richting duizend cd's.
Alvorens je met het echte bulkwerk begint: eerst de nodige proeven doen (zoals je al doet)
Ik ga volledig mee met wat Vanadium zegt: als je gaat rippen doe het dan in 1x goed dwz rip in een lossless formaat zoals Flac dat ook een goede ondersteuning biedt voor het opslaan van tags. Ruimte kost tegenwoodig relatief weinig en het rippen kost heel veel tijd.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Musiqlova

  • Lid
Re: aanraden muziek speler ?
« Reactie #10 Gepost op: 2021/04/29, 00:51:25 »
Bedankt voor jullie vriendelijke hulp en ervaren advies.

Ik kan al wat verder gaan proberen dan  :D







Offline Musiqlova

  • Lid
Re: aanraden muziek speler ?
« Reactie #11 Gepost op: 2021/04/29, 20:43:33 »
musicBrainz werkt nu prima via apt versie in terminal. Update beheer gaf geen updates voor musicbrainz  , maar ook niet nodig. had ook even gehoord via het forum van musicbrainzzelf  en in ubuntu 20.04 had hij ook de bug . maar in nieuwere versies niet. 
Een externe SSD is onderweg en dan maar beginnen aan het rippen in Flac en taggen.

Oef gevaarlijk topic haha, hier zullen de meningen heel sterk over uiteenlopen.

Zelf gebruik ik graag Cantata, dat was een tijdje de standaardspeler in Kubuntu. Goede balans tussen functionaliteit en gewicht. Ook fijn vind ik het makkelijk schakelen tussen weergave van bestanden in de muziekmap en bibliotheek. Een minpuntje is omgang met verzamelalbums (met verschillende artiesten) maar daar is omheen te werken door toepassen van tag Album Artist.
 
Audacious heb ik (zoals wowo ook aangeeft) achter de hand voor het afspelen van losse bestandjes. Die is lekker licht en je sleept er makkelijk bestanden in. Grappig aan Audacious is dat je oude Winamp-skins kan gebruiken.
 

de Cantata software lijkt me ook wel interresant als musicplayer én zeker voor later met een extra pc als server voor de muziek.
voorlopig is het pronpakket voor cantata  mij wel nog wat chinees,  ??? moet ik alle drie de pakketten downloaden(clicken)?  of alleen de .debian? is afkomstig van packages.ubuntu.com.

 Download cantata
Bestand   Grootte (in kB)   MD5 checksum
cantata_2.4.1.ds1-1.dsc    2,3 kB    8df6505fa4abc21573e905aaf901e30e
cantata_2.4.1.ds1.orig.tar.xz    2.559,2 kB    524c2b3e5afc2a06431c4acb2b36cfb2
cantata_2.4.1.ds1-1.debian.tar.xz    9,8 kB    45c728f3b8ce26a493974a3f8fb0e6ed


sorry  :D


bedankt weeral!
« Laatst bewerkt op: 2021/04/29, 22:03:46 door Musiqlova »

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: aanraden muziek speler ?
« Reactie #12 Gepost op: 2021/04/30, 11:41:47 »
Normaal hoef je geen aparte files te downloaden, Cantata zit als het goed is gewoon in de repo's. Doe in de terminal:
sudo apt install cantata
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Musiqlova

  • Lid
Re: aanraden muziek speler ?
« Reactie #13 Gepost op: 2021/04/30, 19:47:27 »
ok bedankt,  :)
het doet het nu , ook  MPD geinstalleerd via repo's

Re: aanraden muziek speler ?
« Reactie #14 Gepost op: 2021/05/01, 14:58:59 »
Voor simpel afspelen gebruiken wij Rhythmbox. Werkt perfect (in softwarecentre).
Daarop spelen wij bestanden, cd's en wereldwijde radio.

Voor verjaardagen en feesten gebruiken wij het uiterst professionele MIXXX. (ook in sofrtwarecentre). Ruim instelbaar met ruime settingsopties en diverse uiterlijken.
Bestanden en cd's.
Heerlijk dan op de Auto-DJ stand  8-) Visite de DJ (zelf afspeellijst aanvullen)

« Laatst bewerkt op: 2021/05/01, 15:02:22 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Musiqlova

  • Lid
Re: aanraden muziek speler ?
« Reactie #15 Gepost op: 2021/05/02, 01:02:01 »
 =D ga ik zeker ook es uit proberen ! had al" transitions dj" geinstalleerd daar kan je je mix ook mee opnemen .

(hopelijk corona snel voorbij dat we nog eens muziek voor anderen kunnen spelen!)

Re: aanraden muziek speler ?
« Reactie #16 Gepost op: 2021/05/02, 19:33:19 »
=D ga ik zeker ook es uit proberen ! had al" transitions dj" geinstalleerd daar kan je je mix ook mee opnemen .

(hopelijk corona snel voorbij dat we nog eens muziek voor anderen kunnen spelen!)

Met MIXXX kun je je mix ook opnemen (in mp3 en wav als ik het goed heb uit mijn hoofd).
Sterker nog, je kunt er zelfs streaming internetradio mee verzenden  =D (mits je provider dat goed vindt .. vaak niet)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore