Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CD rom lezen werkt niet goed na installatie Xubuntu 10.04  (gelezen 881 keer)

Offline pietervm

  • Lid
CD rom lezen werkt niet goed na installatie Xubuntu 10.04
« Gepost op: 2010/12/22, 14:01:24 »
Goedendag,

Kort geleden heb ik Xubuntu 8.04 vervangen door 10.04 op mijn HP-Compaq d330st computer.  daarbij direkt alle upgrades laten uitvoeren.

Vandaag blijkt de cd lezer een aantal oudere cd rom schijven (max. 2 jaar oud) niet te willen lezen.
De vers gebrande CDR met Xubuntu 10.04 (die ik heb gebruikt voor installatie) wordt  wel gelezen, evenals een 2 jaar oude CDR met Ububtu 8.04 erop.

Uitgetest met Windows XP op dezelfde computer met zelfde CD lezer werken de oudere cd-roms prima. Ook op mijn oude Apple e-mac kunnen de genoemde cdrs prima gelezen worden.

Testen op audio cd´s: soms wel en soms doen die het niet.

De floppy drive doet het ook niet meer sinds ik Xubuntu 10.04  als OS heb.
Mijn 2 usb sticks doen het wel, worden beide door het systeem gezien.

merkwaardig..........

Later deze middag heb ik mijn CDR's getest in mijn losse, via de USB verbonden Iomega CD lezer/schrijver. Onder Xubuntu 10.04 wordt er hetzelfde gereageerd als bij de ingebouwde CD lezer: een oude Xubuntu 8.04 installatieschijf wordt wel herkend maar mijn andere CDR niet.

Onder Windows XP op dezelfde computer worden in beide CD drives al mijn CDR probleemloos herkend en gelezen. Ook even de floppy drive onder Windows getest: werkt dan prima.

Er moet dus iets mis zijn met de schijfherkenning onder Xubuntu 10.04. onder Xubuntu 8.04 had ik daar nooit problemen mee.

mvg, Pieter.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/22, 16:52:46 door pietervm »

Offline pietervm

  • Lid
Re: CD rom lezen werkt niet goed na installatie Xubuntu 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/28, 11:58:08 »
Goedendag,

Het probleem met het herkennen en lezen van oudere CDROM schijven is opgelost, althans gedeeltelijk.

Het blijk noodzakelijk om Ubuntu 10.4 te installeren. Ubuntu 10.4 blijkt niet alleen qua grafische interface een stuk verder ontwikkeld dan Xubuntu maar ook mijn CDROM's worden onder Ubuntu 10.4 prima herkend. Zowel op het bureaublad verschijnt het CD icoon en ook in 'Bestandsbeheer'. Naarnaast is in Ubuntu>'Bestandsbeheer' ook de 'Windows' ntfs-partitie van mijn harde schijf leesbaar en toegankelijk.

Helaas werkt mijn floppy drive nog steeds niet. Maar dat vind ik niet erg, floppy disks gebruik ik al geruime tijd niet meer. Belangrijke bestanden daarvan heb ik al eens op CDROM gezet.

Naderhand heb ik ook het Xubuntu desktop pakket geinstalleerd. Telkens als ik de computer opstart kan ik kiezen onder Gnome dan wel onder Xfce4 te werken.

Maar wat ik nog steeds vreemd vind is dat in 'bestandsbeheer' onder Xfce4 noch mijn CDROM's noch de 'Windows' partitie van mijn HD herkend worden.

Gelukkig ziet Gnome er onder 10.4 er een stuk beter uit dan onder 8.04 Niet meer dat overheersende akelige bruin/geel. Maar voor mijn bureaublad achtergrond onder Gnome heb ik toch de achtergrond van Xfce4 geinstalleerd. Dat blauw vind ik een stuk prettiger ogen.

Mvg, Pieter.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/28, 11:59:48 door pietervm »