Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: sleutelbos en in bios komen  (gelezen 972 keer)

Offline MartinV

  • Lid
sleutelbos en in bios komen
« Gepost op: 2017/05/21, 08:29:08 »
Beste

Gisteren Ubuntu geïnstalleerd, naast windows 10 om te proberen. Alleen nu heb ik een windows probleem (tijd staat niet goed, waarschijnlijk al die aanpassingen in eufi enzo), en die kan ik oplossen volgens windows in de bios, echter de bios knop bij mijn Lenovo aan de zijkant functioneert niet meer. Kan ik via ubuntu erin komen? (opgelost, via system setup)

Ik heb ik chrome geinstalleerd (ubuntu), ben ik gewend, echter hij vraagt steeds om de "sleutelbos" te ontgrendelen. Hoe kom ik hier vanaf?

alvast bedankt,

Martin
« Laatst bewerkt op: 2017/05/21, 09:14:00 door MartinV »


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: sleutelbos en in bios komen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/05/21, 10:31:03 »
Om in de BIOS te komen, moet je (meestal) een toets (of toetsen) vasthouden tijdens het opstarten, dus voordat er een systeem geladen wordt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: sleutelbos en in bios komen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/05/21, 11:38:27 »
Om in de BIOS te komen, moet je (meestal) een toets (of toetsen) vasthouden tijdens het opstarten, dus voordat er een systeem geladen wordt.
Met de oplossing die ik in mijn eerdere bericht gaf, hoef je het BIOS überhaupt niet in.  :)

Offline MartinV

  • Lid
Re: sleutelbos en in bios komen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/05/21, 21:01:56 »
Sleutelbos:
https://sites.google.com/site/computertip/tips3#TOC-Schakel-het-wachtwoord-voor-de-sleutelbos-uit
(punt 18, rechterkolom)

Ik begrijp dat je beter kan los inloggen in ubuntu zonder sleutelbos, ipv automatisch inloggen en dan de sleutelbos ook niet gebruiken, laat staan alles open te zetten. Laat ik eerste maar doen, anders heb ik allerlei sleutelbossen straks.

Nu heb er ergens gelezen op forum  Systeem -> Beheer -> Aanmeldvenster. Ik kom die alleen nergens tegen.
Ben wel  via systeeminstellingen en dan gebruikers acc. daar staat automatisch inloggen aan, maar die krijg ik niet uit.

Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: sleutelbos en in bios komen
« Reactie #5 Gepost op: 2017/05/22, 10:37:09 »
Ik begrijp dat je beter kan los inloggen in ubuntu zonder sleutelbos, ipv automatisch inloggen en dan de sleutelbos ook niet gebruiken, laat staan alles open te zetten. Laat ik eerste maar doen, anders heb ik allerlei sleutelbossen straks.

Nu heb er ergens gelezen op forum  Systeem -> Beheer -> Aanmeldvenster. Ik kom die alleen nergens tegen.
Ben wel  via systeeminstellingen en dan gebruikers acc. daar staat automatisch inloggen aan, maar die krijg ik niet uit.

Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Op het ogenblik heb ik alleen een afgeleide van Ubuntu in gebruik op mijn computers (Linux Mint 18.1), dus helaas kan ik niet voor je nakijken hoe dat gaat in de werkomgeving Unity van Ubuntu. Hopelijk kan iemand anders je wel helpen.  :)

Offline sidonia

  • Lid
Re: sleutelbos en in bios komen
« Reactie #6 Gepost op: 2017/05/22, 10:58:56 »
Bij gebruiker moet je eerst ontgrendelen, voordat je iets kunt wijzigen.
Na ontgrendelen kun je het aanpassen.

Offline MartinV

  • Lid
Re: sleutelbos en in bios komen
« Reactie #7 Gepost op: 2017/05/23, 21:42:29 »
Bij gebruiker moet je eerst ontgrendelen, voordat je iets kunt wijzigen.
Na ontgrendelen kun je het aanpassen.

Ja ik zag rechts in de hoek, bedankt!