Ondersteuning > Installatie

Probleem met cryptsetup

(1/1)

Math.:
Na een lange tijd distro-hoppen heb ik weer eens besloten Ubuntu (24.04 LTS) op mijn laptop te installeren.

Ik heb een standaard installatie uitgevoerd en de partities door Ubuntu zelf laten indelen met ZSF en encryptie, maar er is toch iets mis gegaan.
Wanneer ik de laptop opstart krijg ik bij het ontgrendelen van mijn geëncrypteerde partitie de melding te zien:

--- Code: ---cryptsetup: WARNING: Option 'cipher' missing in crypttab for plain dm-crypt mapping dm_crypt-0. Please read /usr/share/doc/cryptsetup-initramfs/README.initramfs.gz and add the correct 'cipher' option to your crypttab(5).
--- Einde van code ---

Heb er het één en ander over opgezocht en werd geadviseerd de grootte van de partitie toe te voegen aan m'n /etc/crypttab, in mijn geval size=4096 volgens de blkid output.
Echter blijf ik de melding krijgen en duurt het nu een stuk langer voordat m'n laptop opstart.

Hoe kan ik dit probleem het beste oplossen?

Mijn crypttab ziet er momenteel zo uit:

--- Code: ---dm_crypt-0 PARTUUID=1df06f56-b03d-4256-a5ea-78109a5577fb /dev/urandom swap,initramfs,size=4096
--- Einde van code ---

Math.:
Ik heb maar even een nieuwe installatie gedaan, maar blijf het probleem helaas houden. Heb daarna even Linux Mint 21.3 (Virginia) geprobeerd en daar gaat het wel goed met dezelfde installatie methode (ZFS en encryptie).

Er zit dus iets niet goed bij de Ubuntu installatie...

Math.:
En maar eens Ubuntu 24.04 op mijn Dell XPS 13 laptop geïnstalleerd... Precies hetzelfde verhaal, krijg dezelfde warning.

Ronaldus:
Ik gebruik altijd LVM met full disk encryptie > daar nooit een probleem gehad (ook in 24.04 niet).

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie