Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan Ubuntu niet meer starten, driver problemen?  (gelezen 2492 keer)

Offline Mister[W]

  • Lid
Kan Ubuntu niet meer starten, driver problemen?
« Gepost op: 2010/05/18, 11:24:05 »
Hallo iedereen,

allereerst wil ik even melden dat ik niet veel ervaring heb met Ubuntu. (Lees een paar week hoogstens)
ik was bezig met downloaden van mpeg codec voor het kijken van alle soorten video.
Onder het installeren/downloaden is ubuntu (10.04 64 bit) ineens uitgegaan/afgesloten.
Bij het herstarten kreeg/krijg ik de volgende melding:

Ubuntu draait in veilige grafische modus
Uw scherm, grafische kaart en invoerapparaten
konden niet juist gedetecteerd worden. U zult deze zelf
moeten instellen.

Dan moet ik op ok klikken
krijg je zo'n menuutje met opties.
Niets werkt, enkel de functie om in de terminal te komen.

Nu heb ik al wat rondgezocht natuurlijk.
sudo nano /etc/X11/xorg.confdriver veranderd in vesa, hem opnieuw later configureren, verwijderd en opnieuw laten aanmaken...
Maar uiteindelijk werkt niets op een of andere manier.

Of moet ik het probleem ergens anders zoeken?

Systeem: Sony Vaio FW41ZJ/H
CPU: Intel Core 2 Duo Mobile P8700
Mem.: 6GB
GC: Radeon Mobility HD4650
Res.: 1920x1080
HDD: 500GB
Ubuntu 10.04 64 bit.

Ik hoor wel.

[edit]
Alles heeft tot zaterdag perfect gewerkt!
Niks geen problemen met drivers of iets dergelijks.
Omdat afbeeldingen meer zeggen:

« Laatst bewerkt op: 2010/05/18, 12:09:12 door Mister[W] »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Kan Ubuntu niet meer starten, driver problemen?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/18, 19:46:41 »
Kan je doorstarten vanuit die veilige grafische modus?
Of via de recovery mode vanuit grubmenu?

En die mpeg codec. Wat en waar gedownloaded en waarvoor?
« Laatst bewerkt op: 2010/05/18, 19:48:49 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline timosha

  • Lid
Re: Kan Ubuntu niet meer starten, driver problemen?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/18, 20:03:08 »
@Mister (W)

Waarom ben je dit probleem aan het crossposten? Denk je dat het dan sneller opgelost is?
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Mister[W]

  • Lid
Re: Kan Ubuntu niet meer starten, driver problemen?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/18, 20:08:15 »
Doorstarten wil niet, hij blijft eeuwig hangen in het paarse laadscherm.
Recoverymode, hoe kom je daar? Want voordat ik ook nog maar iets kan doen geeft hij al dat schermpje in beeld.
Eh, ja of het echt mpeg codec waren weet ik niet precies. Hij wou mijn video niet afspelen, alleen geluid.
Dus (shame) ik was een hele rij gstreamer codec aan het installeren in de hoop dat er iets goeds tussen zat.
(heb weinig ervaring met ubuntu, en ik heb zo al eens wat opgelost, lol)

De terminal is dus wel goed toegangelijk. Nou ja, in het ergste geval koop ik een externe schijf en copy ik alles daar maar heen en dan op nieuw installeren....


At timosha:
Ik dacht eerst dat dit bij de drivers zou horen. Vervolgens bedacht ik mij dat het ook gewoon iets in de sofware zou kunnen zijn, maar ik kan geen topics verwijderen....

Re: Kan Ubuntu niet meer starten, driver problemen?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/18, 23:47:11 »
Citaat
Recoverymode, hoe kom je daar?

Bij het opstarten meteen de Linker Shift-toets blijvend indrukken, dan kom je in het grub menu waar je voor de recovery mode kan kiezen.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Mister[W]

  • Lid
Re: Kan Ubuntu niet meer starten, driver problemen?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/19, 08:57:20 »
Goedemorgen!

Bedankt voor de posts, en voor het sluiten van andere topic.
heb beide herstelmodi geprobeerd, pakketten gedownload, memtest gedaan.
Maar nog steeds niets.

Trouwens: er komt ook een behoorlijke ruis uit de speakertjes.

Ik bedacht mij, zou het ook nog gewoon kunnen dat het een hardware probleem is?

-En nog even een extra vraag, kan ik mijn schijf backuppen (totaal kopieren) naar een externe usb schijf in de terminal?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan Ubuntu niet meer starten, driver problemen?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/19, 10:03:02 »
Ik bedacht mij, zou het ook nog gewoon kunnen dat het een hardware probleem is?
Dat is zeer goed mogelijk, temeer daar het tevoren wel ging. Zou op een falen van de grafische kaart kunnen wijzen.

Citaat
-En nog even een extra vraag, kan ik mijn schijf backuppen (totaal kopieren) naar een externe usb schijf in de terminal?
Natuurlijk. Maar hier zijn we weer bij de bekende backup problematiek. Mijn visie is dat het geen zin heeft je ganse partitie te backuppen. Stel dat je je  grafische kaart vervangt door een ander model, dan kan je met je backup al in de problemen komen.

Ik zou gewoon mijn eigen (unieke en waardevolle) gegevens backuppen, en het systeem zelf vers herinstalleren indien nodig.

Backuppen van gewone gegevens aan de commandolijn kan je handig met rsync. Stel, je USB wordt aangekoppeld in /media/USB, dan is een volledige backup van je documenten mogelijk met

rsync -av ~/Documenten /media/USB

Spijts mijn adviezen heb je de vrijheid natuurlijk om je eigen zin te doen. Een ganse partitie (bijvoorbeeld /dev/sda1) kan je naar een bestand schrijven met het "dd" commando:

dd if=/dev/sda1 of=/media/USB/sda1

Op je schijf wordt nu een bestand "sda1" aangemaakt, dat een "image" is van je partitie. Dit doe je vanaf een live CD of een recovery prompt, omdat je de betreffende partitie best ontkoppelt vooraleer je hieraan begint.

Offline Mister[W]

  • Lid
Re: Kan Ubuntu niet meer starten, driver problemen?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/19, 10:37:47 »
Mocht het een hardware probleem zijn, dan gaat hij terug voor RMA.
Laptop, nog geen jaar oud. Laat ik wel aan Sony over.

Verder was ik druk bezig met iso's maken van dvd's... Om zo een bibliotheek aan te leggen.
Zou het een beetje jammer vinden als ik die opnieuw moet kopieren... kost zoveel tijd.
Bedankt voor de informatie!
Ik pruts nog even verder, maar ik denk toch dat het backuppen wordt.
Dan even Windows weer proberen. :-X

Offline Tom

  • Lid
Re: Kan Ubuntu niet meer starten, driver problemen?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/19, 11:10:29 »
Zou ook herinstalleren ,zo blijf je prutsen alhoewel je er van leert.
Als U opnieuw geinstalleerd heeft volgt U dit >http://wiki.ubuntu-nl.org/ qua multimedia hoeft U ook geen Gstreamers meer te installeren.  :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline timosha

  • Lid
Re: Kan Ubuntu niet meer starten, driver problemen?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/19, 11:24:54 »
Mocht het een hardware probleem zijn, dan gaat hij terug voor RMA.
Laptop, nog geen jaar oud. Laat ik wel aan Sony over.

Dit is geen hardware probleem, dit is heel duidelijk een crash van xserver-xorg-video-radeon. De crash wordt waarschijnlijk veroorzaaakt door het installeren van die codecs.

De enigste manier om dit op te lossen is om die codecs te verwijderen en xserver-xorg-video-radeon en xserver-xorg-video-all opnieuw te installeren.

De snelste manier is om een backup te maken van je persoonlijke data en helemaal opnieuw te installeren, zoals Wanda schrijft.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Mister[W]

  • Lid
Re: Kan Ubuntu niet meer starten, driver problemen?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/19, 14:09:54 »
Iedereen bedankt voor de moeite.
Ik heb zojuist even een TB extern gekocht.
Morgen binnen als het goed is, wel jammer van 't geld, heb opzich al wel een TB extern, maar ja, die is weer net te vol...
Tot slot even een vraag op de reactie van Vanadium,
hoe kom je er in de terminal achter welke naam hij heeft, sda0 of sda1 of wat dan ook maar?
En de persoonlijke map, daarin staat alles geloof ik. Deze map is gewoon /home/username   toch?

Offline timosha

  • Lid
Re: Kan Ubuntu niet meer starten, driver problemen?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/19, 14:12:24 »
sudo fdisk -l
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan Ubuntu niet meer starten, driver problemen?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/19, 14:30:43 »
En de persoonlijke map, daarin staat alles geloof ik. Deze map is gewoon /home/username   toch?

Je persoonlijke map is inderdaad /home/usernaam. Afgekort: ~ (probeer eens: "echo ~").

De home map bevat je eigen data, maar ook gebruikersinstellingen van de programma's in verborgen bestanden en/of directories. De bestandsnamen beginnen met een punt: dergelijke namen worden door linux als "verborgen bestanden" behandeld: je ziet ze niet en ze zitten je dus niet in de weg tijdens je dagelijkse werk.

Je kan al die verborgen bestanden backuppen, en veilig terugplaatsen op een herinstallatie van hetzelfde systeem. Voor een nieuwere versie van linux is er nooit garantie dat het formaat van de configuratiebestanden identiek gebleven is. Terugplaatsen van oude configbestanden onder een nieuwe Ubuntu versie zal niet gegarandeerd 100% werken. In de praktijk is het beter vers te installeren, en naar behoefte je instellingen opnieuw aan te passen. Zo is je systeem bovendien eens grondig opgeschoond. Daarom maak ik mij persoonlijk enkel zorgen om mijn persoonlijke data (documenten, foto's, ....).


Offline Mister[W]

  • Lid
Re: Kan Ubuntu niet meer starten, driver problemen?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/19, 14:49:02 »
Oke, nou ik zie het weer rooskleurig in  =D
Even iets wat ook nog in mij opkomt,
als pc 1 in de terminal draaid, dan staat Ubuntu aan toch?
Opzich werkt het, maar het grafische mist.
Internet werkt dan ook, want hij kan packages downloaden.

Is het ook mogelijk om met pc2 (ook Ubuntu indien nodig) verbinding te maken met pc1?
En zo ook bij alles te kunnen?

ExternBureablad of zo?