Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ADSL modem  (gelezen 4861 keer)

ADSL modem
« Gepost op: 2007/06/23, 23:12:42 »
Ok uitdaging voor de mensen die de welwillende mensen over de streep willen trekken...

Ik probeer zo veel mogelijk mensen die ik ken te laten overschakelen op ubuntu. Dit begint aardig te lukken. Nu ben ik bij iemand bezig waar ik ubuntu heb mogen installeren naast windows. Ik ben er van overtuigd dat die gewoon de windows links laat liggen als ik de ubuntu ten minste tegoei aan de praat krijg. Ik krijg het internet niet werkend. Hij heeft Belgacom ADSL en zijn USB modem wordt niet ondersteund. Geen probleem dacht ik. Ik zoek op het internet voor een oplossing (via windows) want er moet toch iemand te vinden zijn die dit doet???

Wel, ik vindt genoeg informatie in verband met een driver die voor de meeste USB ADSL-modems werkt. Ook op dit forum (vb: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/10197). Ok, even proberen....
 Wel een probleempje, ik heb twee keuzes, een .deb installeren die afhankelijk is van 'pppoe' wat nog niet geïnstalleerd is. Of een 'make install' doen met een juist geïnstalleerd ubuntu-systeem waar dus dingen zoals build-essential niet op geïnstalleerd is.

Ik zit met het dilemma ik wil internet hebben maar om de juiste driver te kunnen installeren heb ik internet juist nodig. :(

Heeft iemand een computer kunnen configureren voor ADSL via USB? Let wel, ik zou dit zo vlot mogelijk moeten kunnen doen. Dan is die man volledig verkocht en die kan voor veel mond op mond reclame zorgen...

jimb

  • Gast
ADSL modem
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/24, 09:56:06 »
Maar als je hier kunt posten...heb je toch ergens internet?
En je modem wat je aan de gang wil krijgen?
Wat vooreen is dat? (speedtouch?)

Offline hello

  • Lid
ADSL modem
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/24, 10:19:28 »
Kan je de pppoe driver niet downloaden van Ubuntu Packages (http://packages.ubuntu.com) op je windows en dan het bestand openen in Ubuntu? pppoe: http://packages.ubuntu.com/feisty/net/pppoe Opgelet: je moet de dependency's manueel downloaden. Deze worden niet mee in het bestand geleverd. De dependency's staan op de pagina vermeld.

ADSL modem
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/24, 16:54:49 »
Citaat van: hello
Kan je de pppoe driver niet downloaden van Ubuntu Packages (http://packages.ubuntu.com) op je windows en dan het bestand openen in Ubuntu? pppoe: http://packages.ubuntu.com/feisty/net/pppoe Opgelet: je moet de dependency's manueel downloaden. Deze worden niet mee in het bestand geleverd. De dependency's staan op de pagina vermeld.
Dank je! Hey dit wist ik niet dat dit bestond!

Dus ik kan al de dependency's gewoon op een CD'tje zetten en eigenlijk een soort van driverCD maken voor de USB modem.

Als dit lukt, zet ik die gewoon op internet voor de volgende sukkelaar die een USB-modem aangesmeerd krijgt van belgacom en co.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
ADSL modem
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/24, 16:57:58 »
De dependencies zijn als het goed is standaard op een systeem geinstalleerd. Het deb van pppoe dus overbrengen naar andere pc en dan dubbelklikken.

Offline hello

  • Lid
ADSL modem
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/25, 09:42:51 »
Pas op met die driver cd: als je later ubuntu opnieuw installeert, maar dan een hogere versie (bv. in oktober 7.10) dat je opnieuw naar die Ubuntu Packages gaat en daar  zoekt (niet de link die ik gegeven heb) naar pppoe maar dan voor Gutsy. Anders kan het zijn dat je problemen krijgt.

Veel succes ermee!

ADSL modem
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/09, 20:24:05 »
Ok, hier ben ik weer.

Blijkbaar gaat het over een ASUS AAM6000UG modem met een alcatel chipset. Deze wordt niet door eciadsl ondersteund. Ik heb de volgende wiki dan geprobeerd (deze is speciaal voor modems met een alcatel chipset): https://help.ubuntu.com/community/UsbAdslModem/ueagle-atm#head-1d5fc52bb036fc5c0eb798530b7f0403911d9f23

Het rare is dat als ik aan de stap "pon ueagle-atm" kom, dat hij enkel zegt dat de plugin pppoa.so wordt geladen en dan gebeurt er niets. Als ik ifconfig doe, is er ook geen ppp0 bij gekomen.

Ik vermoed dat de wiki verouderd is. Ik merkte ook aan de configuratiebestanden "/etc/ppp/chap-secrets" en "/etc/ppp/pap-secrets" dat de layout van de bestanden niet het zelfde is als aangegeven in de wiki.

Aan de configuratiebestanden alleen kan het volgens mij niet zitten omdat de modem helemaal niets doet. Geen enkel lampje brand of flikkert.

Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
ADSL modem
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/09, 20:59:43 »
Het klinkt misschien heel lomp, maar ik vind USB modems echt rotzooi. Koop voor 20 euro een modem die je gewoon met een netwerkkabel aansluit en je voorkomt heel veel gezeur.

Deze uitspraak is gebaseerd op mijn ervaringen met USB modems in Windows, in Linux zal het nog erger zijn gok ik.
Slechte drivers, onbegrijpelijke errors, een trage verbinding en slechte support van de fabrikant/internetprovider.
Veel verder dan "installeer de driver opnieuw", of "installeer Windows opnieuw" komt het vaak niet.

Modems die via een netwerkkabel werken, werken altijd, en met alle besturingssystemen.
Bespaar je een hoop moeite en koop een modem die wel goed is, is mijn advies.

Edit: volgens die wiki moeten bij een eerdere stap al de lampjes op de modem gaan branden.
Gebeurt dit niet, dan gebruik je waarschijnlijk de verkeerde driver, of werkt de driver gewoon niet goed.

ADSL modem
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/10, 07:04:08 »
Citaat van: Johanvd
Het klinkt misschien heel lomp, maar ik vind USB modems echt rotzooi. Koop voor 20 euro een modem die je gewoon met een netwerkkabel aansluit en je voorkomt heel veel gezeur.

Deze uitspraak is gebaseerd op mijn ervaringen met USB modems in Windows, in Linux zal het nog erger zijn gok ik.
Slechte drivers, onbegrijpelijke errors, een trage verbinding en slechte support van de fabrikant/internetprovider.
Veel verder dan "installeer de driver opnieuw", of "installeer Windows opnieuw" komt het vaak niet.

Modems die via een netwerkkabel werken, werken altijd, en met alle besturingssystemen.
Bespaar je een hoop moeite en koop een modem die wel goed is, is mijn advies.

Edit: volgens die wiki moeten bij een eerdere stap al de lampjes op de modem gaan branden.
Gebeurt dit niet, dan gebruik je waarschijnlijk de verkeerde driver, of werkt de driver gewoon niet goed.
Je hebt gelijk hoor, maar blijkbaar zijn er in mijn buurt veel mensen met USB-modems. Ik kan toch moeilijk tegen iedereen zeggen dat ze een nieuwe modem moeten kopen en terwijl vertellen dat Ubuntu een volwaardig alternatief is?

Als de modem ingestoken wordt, dan branden de lampjes even. Ook in dmesg komt er een vermelding van de modem.

Offline hello

  • Lid
ADSL modem
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/22, 16:38:37 »
Als je je wat in het engels kan behelpen, kan je je vraag misschien eens stellen op http://ubuntuforums.org/. Daar zijn nog meer leden dan hier, misschien dat zij je kunnen helpen, want ik denk niet dat we er hier nog uitkomen. Sorry

ADSL modem
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/22, 17:19:38 »
Citaat van: hello
Als je je wat in het engels kan behelpen, kan je je vraag misschien eens stellen op http://ubuntuforums.org/. Daar zijn nog meer leden dan hier, misschien dat zij je kunnen helpen, want ik denk niet dat we er hier nog uitkomen. Sorry
Ik heb de modem aan de praat gekregen maar het inbellen naar SKYNET loopt fout. Dat zit ergens in de communicatie naar belgacom. Alleen de persoon die de verbinding met belgacom aan de praat heeft gekregen gaat mij nu nog kunnen helpen. Die heb ik nog niet gevonden. Zelfs bij Belgacom weten ze niet hoe het moet. Zij kunnen me enkel vertellen dat ik pppoa moet gebruiken met inbelnumer 8,35 en dat ik dhcp moet gebruiken.
Ik heb hulp gehad van een fransman. In Frankrijk gebruiken ze het gelijkaardige systeem als wij hier gebruiken bij USB modems. We dachten dat enkel het inbelnummer anders was maar er zit toch nog een addertje onder het gras.

Ik blijf natuurlijk proberen maar dat is van lange adem want ik doe dit op iemand anders zijn computer. Als het lukt zal ik het wel hier posten.

Offline hello

  • Lid
ADSL modem
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/22, 17:21:02 »
Succes!

Leendertdecae

  • Gast
ADSL modem
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/09, 14:19:45 »
hallo, ik heb ongeveer hetzelfde probleem, ik kan met mijn asus usb modem niet gebruiken onder linux, in windows lukt het wel...
De lampjes branden even maar dan gaan ze allemaal een voor een uit...
Moet ik die PPPoe drivers EN die ander driver downloaden?

ADSL modem
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/09, 20:16:56 »
Sorry, ik ben er al even niet meer mee bezig geweest, wegens tijdgebrek.

De korte pijn lijkt toch een nieuwe modem kopen :(

Leendertdecae

  • Gast
ADSL modem
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/11, 19:36:41 »
Hmm, ja daar heb ik ook al over nagedacht maar ik las op divrse fora dat Asus 2 modems met dezelfde naam op de markt gebracht heeft; een met linux drivers en een met gebrekkige linux drivers. Ik denk dat ik de verkeerde drivers aan het proberen ben...

maarten80

  • Gast
ADSL modem
« Reactie #15 Gepost op: 2007/09/14, 16:28:25 »
bij mij is dat gelukt voor unitedtelecom. Als ik het goed heb, moest ik die 8 en 35 waarden ergens in een bestandje ingeven. Ook de inbelnaam en het paswoord moesten in een bestand. Ik weet echter niet meer hoe het bestand noemde. Ik had echter een 'goeie' handleiding gevonden op de site van de modem-maker (Speedtouch V2 als ik het goed heb)

... krijg ik het eindelijk werkend (na een paar dagen zwoegen), wat doet men vader 2 dagen later? ... inderdaad een nieuwe modem kopen die gewoon met de kabel werkt :mad: :D

ADSL modem
« Reactie #16 Gepost op: 2007/09/15, 09:53:24 »
Heb je die handleiding nog?

ADSL modem
« Reactie #17 Gepost op: 2007/09/15, 10:03:05 »
Citaat van: Leendertdecae
Hmm, ja daar heb ik ook al over nagedacht maar ik las op divrse fora dat Asus 2 modems met dezelfde naam op de markt gebracht heeft; een met linux drivers en een met gebrekkige linux drivers. Ik denk dat ik de verkeerde drivers aan het proberen ben...
Ja, klopt Asus heeft twee verschillende chipsets gebruikt gehad.

maarten80

  • Gast
ADSL modem
« Reactie #18 Gepost op: 2007/09/17, 10:14:25 »
Ik zal eens kijken of ik ze nog vind. Hopelijk heeft mijn vader die papieren niet weggegooid. Kan wel pas in het weekend kijken. Dan kom ik nog eens thuis...
Ik heb ze in ieder geval gevonden via google

misschien ben je hier al iets mee

gevonden op http://www.e-tech.nu > support > adsl downloads > helemaal onderaan de pagina, de adsl V2 dat was de modem die ik geïnstalleerd heb gekregen.

Leendertdecae

  • Gast
ADSL modem
« Reactie #19 Gepost op: 2007/09/19, 17:25:30 »
Maar kan iemand mij een site linken waar ik beide drivers kan downloaden? Dan zou ik al een stuk verder zijn...
Die 35 en 8 heb ik ook ergens ingegeven, het probleem blijven de drivers... De lampkes branden een secondje en vallen dan weer uit...

Offline Kev

  • Lid
ADSL modem
« Reactie #20 Gepost op: 2007/09/19, 17:34:50 »
Wat je ook kunt doen is een gemeenschappelijk gedeelde FAT32 partitie gebruiken en vanuit windows al de benodigde bestanden downloaden, die in die map zetten en dan die map via ubuntu benaderen, door hem te mounten en dan kun je de pakketjes installeren, je moet geen zotte kuren gaan uithangen met cd's en dergelijke. Je kunt het even gemakkelijk gewoon op een harde schijf droppen, desnoods een draagbare, alles is beter dan met cd'tjes te prullen.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Leendertdecae

  • Gast
ADSL modem
« Reactie #21 Gepost op: 2007/09/19, 21:03:01 »
wel ja, dat is dus wa ik doe he, ik download de bestanden in windows en zet ze op mn memstick om er in Ubuntu te installeren maar om de een of andere reden werkt da nie om die domme modem aan de praat te krijgen...
Heb eens aan mn ouders gevraagt om een ethernet modem te kopen maar kzit hier nog me 2 zussen en 1 broer die ook van deze pc gebruik maken, ze willen niets liever dan die kakawindows om op internet te gaan dus willen mn ouders het paswoord daar behouden. Hoe dom de reden ook klinkt, de usb modem moet blijven.

Offline Kev

  • Lid
ADSL modem
« Reactie #22 Gepost op: 2007/09/19, 22:23:14 »
Wel weet je wat je zou kunnen doen, je ouders van de voordelen van een ethernetmodem overtuigen, er zijn er zoveel, namelijk, dat je via ethernet snellere surfsnelheden kunt behalen dan met USB, om nog maar te beginnen he.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Leendertdecae

  • Gast
ADSL modem
« Reactie #23 Gepost op: 2007/09/20, 18:01:20 »
:p dat is idd een heel leuk argument :). Maar ze trappen er niet in. En de modem saboteren heeft ook geen zin want dan heeft het hele netwerk geen internet meer...

Offline Kev

  • Lid
ADSL modem
« Reactie #24 Gepost op: 2007/09/21, 14:05:17 »
Het beste is dan om eens contact op te nemen met je provider en te zien of er eventueel geen mogelijk is om een andere modem aan te kunnen sluiten.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.