Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wie kan me tippen over de juiste software  (gelezen 371 keer)

Wie kan me tippen over de juiste software
« Gepost op: 2016/10/29, 14:37:45 »
Hoi Allemaal,

Graag wat advies. Ben geen wetenschapper maar zou graag eens middels eenvoudige simulatie-software, liefst natuurlijk Ubuntu, willen bekijken hoe het proces verloopt wanneer een cel langzaam verzadigd wordt met stikstof. Dus ook onder verschillende omgevings-drukken. Wat er voor gevolgen zijn voor die cel en inhoud. Eventueel ook met gebruik van ander stoffen zoals helium, waterstof of pure zuurstof. Geen idee óf er dergelijke software bestaat, dus als iemand me goede tip kan geven dan graag. Alvast bedankt.

Goese Duikertje

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wie kan me tippen over de juiste software
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/29, 15:05:43 »
Hoi Duikertje,

Moet ik er dan aan denken dat jij wel de verschijnselen weet en dat dan in beeld wilt krijgen via een zelf te maken animatie of video? Of zoek je een video die dat laat zien en die dan afspelen op jouw computer? Zoiets als dit?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Wie kan me tippen over de juiste software
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/02, 11:14:44 »
Hi Just,
Dank voor je reactie. Ben even weggeweest. Interessante video maar dat gaat meer over landbouwtechniek i.r.t. symbioses. Ik zoek meer iets van een sim-programma waar je zelf bepaalde factoren kunt invoeren die dan de gevolgen daarvan laat zien. Dus bv, je hebt een cel onder normale omgevings-druk. Vervolgens vergroot je bv die druk naar iets van 3 bar. Dan zou je moeten kunnen zien wat er allemaal in die cel plaats vindt. ( Verhoogde o2, n2 en helium-levels.) Dan ga je die druk weer terug brengen op verschillende snelheden. Hoe is die invloed op de cel? Wanneer ontstaat er schade? Welke chemische reactie kunnen er gaan ontstaan, enz. Wellicht zoek ik iets dat niet betsaat? Mocht je nog iets kunnen tippen, dan heel graag!

Groet,

Don

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wie kan me tippen over de juiste software
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/02, 12:00:12 »
Hallo Don,

Die video bracht je wel zover dat ik nou begin te snappen wat jij zoekt. Als ik dat niet weet komen we er nooit uit. Ik ben niet thuis in dat vakgebied. Ik moet het hebben van mijn handigheid in het zoeken en kennis van Linux.

Brengt deze webpagina  je op ideeën?

Aan de ene kant is de kans groot dat dit soort programma's puur voor een ander computersysteem worden geschreven. Wie weet draait dat dan onder Wine. Aan de andere kant is het zo speciaal dat programmeurs misschien juist kiezen voor Linux als het bijvoorbeeld studenten zijn.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Wie kan me tippen over de juiste software
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/02, 13:11:04 »
Hi Just,

Nogmaals dank. Ben eens wezen kijken op die site en inderdaad lijkt die game " Immune Attack" enigzins te zijn wat ik zoek. Daar wordt al gewaarschuwd dat die link een Trojan is en je moet dan naar de website zelf. Echter, het lukt me niet om het te downloaden. Je komt dan heel gauw in allerlei wat schimmige USA-sites die zich ook bezig houden met nucluaire staats-problemen....maar downloaden van de game is er niet bij...!Is dan weer verhuist of dwingt je te registreren enz. Ben niet zo gek op gedwongen registraties bij de USA. Ben bang dat ik een witte raaf zoek.

Groet,
Don

Re: Wie kan me tippen over de juiste software
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/02, 14:09:32 »
Hallo, als je "linux chemical simulation software" intypt in een zoekmachine krijg je heel wat links terug met software die ook op Linux draait.

Deze bijvoorbeeld, maar ik weet niet precies of je zoiets zoekt of een ding dat video's produceert.
https://sourceforge.net/projects/dwsim/

Re: Wie kan me tippen over de juiste software
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/02, 15:08:32 »
Heb je zelf het wiskundige model opgesteld?
Dan is het een kwestie van een Matlab / Simulink achtige tool gebruiken:
https://wiki.archlinux.org/index.php/List_of_applications/Science
https://help.ubuntu.com/community/UbuntuEngineering


Misschien zit hier iets bij:
https://wiki.archlinux.org/index.php/List_of_applications/Science#Chemistry_and_biology

Re: Wie kan me tippen over de juiste software
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/03, 10:02:08 »
Hoi Allemaal,
Leuk dat jullie meedenken en alvast bedankt voor de tips. Ziet er interessant uit en daar ga ik nu eens flink mee aan de gang.
Groet,

Goese Duikertje Don