Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu gecrashed, blijft hangen in GRUB  (gelezen 5717 keer)

Re: Ubuntu gecrashed, blijft hangen in GRUB
« Reactie #25 Gepost op: 2009/09/21, 14:51:51 »
Ik heb gezocht, maar ik heb geen Ubuntu disk meer.
Nadat Ubuntu was gecrashed, heb ik Vista gestart. Deze was bij het opstarten erg traag en later nog trager bij het afsluiten. Ik vermoed nu, dat Vista die disk file heeft aangepast, gecorrigeerd, verwijderd, omdat de interne structuur misschien was aangetast door Ubuntu.
Zou kunnen, maar dan zou er een verborgen map of bestand met een naam als C:\found.000 moeten bestaan. Je schreef immers eerder dat CHKDSK heeft gelopen. Heb je daar al naar gekeken?

socreuuu

  • Gast
Re: Ubuntu gecrashed, blijft hangen in GRUB
« Reactie #26 Gepost op: 2009/09/23, 09:59:36 »
Zou kunnen, maar dan zou er een verborgen map of bestand met een naam als C:\found.000 moeten bestaan. Je schreef immers eerder dat CHKDSK heeft gelopen. Heb je daar al naar gekeken?

Ja, niets te vinden van CHKDSK restanten. En dat vind ik vreemd, maar het is wel Vista. Ik schat de kans hoog in dat MS dat nu op een andere manier verwerkt.

Ik heb dit weekend Ubuntu geinstalleerd op een ander partitie, met de 'uitgebreide' GRUB loader. Het grappige is dat ik nu twee GRUB bootloaders heb. De eerste laat de nieuwe Ubuntu zien met recovery en Windows. Kies ik voor Windows dan krijg ik opnieuw een GRUB4DOS bootloader te zien. Dat is de versie voor het kiezen van Windows en de Wubi Ubuntu installatie.

Wel raar tijdens mijn officiële Ubuntu installatie is dat de installer melde dat Windows 100MB aan diskruimte claimde. Wel raar voor een pas gekocht systeem, met Windows Home Basic, zonder extra software. Al voor 100MB aan data verbruikt. Misschien dat die Wibu ´Endless Virtual Disk´, toch nog ergens rond zweeft....

Toch wil ik jullie bedanken voor de Ubuntu support. Het heeft mij erg geholpen!. Na 15-jaar aan Windows terreur, ga ik het toch de overstap wagen. Ik zelf ben een ZZP'er die geheel afhankelijk is van computers en internet. Nu met Vista krijg ik de melding dat sommige -gekochte- software pakketten, niet meer compartibel zijn met Vista. Dus als Vista meent mij te moeten overhalen op de aanschaf van updates. Ik wil daar vanaf. Software van 4-jaar oud is absoluut niet versleten!
Ik ben met dit akkefietje 10 dagen uit de running geweest. Ik moet nu weer aandacht besteden aan werk.
Hartelijke groeten,
Pieter

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu gecrashed, blijft hangen in GRUB
« Reactie #27 Gepost op: 2009/09/23, 15:09:06 »
Hoi Pieter,

wat jij hebt is geen "dubbele grub".  Er is het gewone grub- menu dat je het eerst ziet.
En dan kom je in het starmenu van Win.. terecht waar ook de keuze voor de wubi in staat.
Daarna kom je (als die wubi er nog is) misschien in het starmenu van de grub4dos terecht.
Maar dat is geen "echte" grub ...   een wubi- verhaal dus.

Hoe doe je het nu met jouw "verloren" data ?  Heb je er al iets terug ?

track

Re: Ubuntu gecrashed, blijft hangen in GRUB
« Reactie #28 Gepost op: 2009/09/23, 18:26:48 »
Grub4dos is een heel 'echte' Grub. Je kunt er alles mee wat je met de Linux Grub kunt en dan nog wat meer. Alleen is het primair bedoeld om onder DOS of Windows te worden aangeroepen. Je kunt een menu.lst in de root van de Windowspartitie zetten (C:\menu.lst dus), maar doe je dat niet, dan zal een /boot/grub/menu.lst op een echte Linuxpartitie ook worden gevonden. Verder kan je Grub4dos zo instellen dat je het bootmenu van Windows niet eens te zien krijgt. Voor mijn eigenzinnige dual boot pc, die om onduidelijke redenen compleet de hik krijgt als het MBR geen Windows bootrecord bevat, was het een uitkomst.

Eerlijk gezegd snap ik niet goed hoe Pieter precies aan Grub4dos komt in de Wubi-context. Ik heb zo'n anderhalf jaar geleden ook wat met Wubi gespeeld, maar daar zat geen Grub4dos bij. Het werkte uitsluitend met wijzigingen in de boot.ini van Windows. Is dat in de recentere versies van Wubi anders?