Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.  (gelezen 4217 keer)

hallo
ik heb misschien een groot probleem ontwikkeld door mijn eigen fout.
Om lang verhaal kort te maken, mijn pc start niet meer op door een bepaalde instelling die ik gister hebt ingevoerd.
Omdat de pc niet meer opstart kan ik dus niet meer mijn instelling veranderen zodat de pc weer normaal opstart.
Dus dacht ik van om de harde schijf eruit te halen en deze via externe behuizing (via usb) aan te sluiten op mijn laptop.
Zo kan ik dan het hele opstarten omzeilen en kan ik zo mijn instelling veranderen in de hardeschijf veranderen zodat het weer normaal opstart.
1 (groot?) probleem, ik heb deze harddisk voor de grap ooit eens laten encrypten.
Als ik de hardeschijf aansluit op mijn laptop vraagt het mij om een wachtwoord, dit wachtwoord weet ik gewoon maar laptop accepteerd deze niet.
ik krijg dan de melding: "kan 500 gb encrypted niet aankoppelen, operation was cancelled"
Ik dacht wtf, dit is gewoon mijn wachtwoord wat ik al 3 jaar gebruik.
Dus terug de harde schijf aan de orginele pc aangesloten,  en daar het encryption wachtwoord ingevoerd.
De pc accepteerd het encryption wachtwoord dus gelukkig weer wel maar blijft hangen in de opstart proces door mijn instellings fout.

Dus nogmaals heb ik de hardeschijf weer aan mijn laptop aangesloten en weer krijg ik de melding "kan 500 gb encrypted niet aankoppelen, operation was cancelled"
ik kan wel in de hardeschijf komen, en zo door de bestanden bladeren.
Maar als ik iets wil veranderen (bijv map verwijderen ofzo) dan vraagt het weer om een wachtwoord, en deze accepteerd hij weer niet en krijg ik de melding: "your authentication attempt was unsuccesfull, try again later"

Waarom accepteerd het mijn correcte wachtwoord niet?
ik kan er dus met mijn pc niet in de hardeschijf wegens het niet opstart, maar via een omweg word mijn wachtwoord niet geaccepteerd....
Deze hardeschijf bevat hoop waardevolle gegevens (nog zwak uitgedrukt) so please laat dit weer goed komen.

ik ben trouwens een noob in dit spul dus graag in jip en janneke taal  :-[
« Laatst bewerkt op: 2018/05/02, 09:43:00 door ubuntugirl2 »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #1 Gepost op: 2018/05/02, 09:36:42 »
Opstarten met een installatie CD/DVD/USB ?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline carbon

  • Lid
Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #2 Gepost op: 2018/05/02, 09:41:21 »
Live versie ? en kijken of je dan bij kunt?
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #3 Gepost op: 2018/05/02, 09:42:33 »
Live versie ? en kijken of je dan bij kunt?

Opstarten met een installatie CD/DVD/USB ?
ehm.. die heb ik niet?
en wat zou ik daarmee kunnen dan? daar kom ik toch niet mee in de hardeschijf?

ik ben trouwens een noob in dit spul dus graag in jip en janneke taal  :-[
« Laatst bewerkt op: 2018/05/02, 20:58:19 door ubuntugirl2 »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #4 Gepost op: 2018/05/02, 10:00:44 »
Hoi Girl,

Het probleem oplossen is nog wat anders dan hier een antwoord tikken, maar volgens mij zit jij niet zo diep in de nesten. Het is wel iets aparts.

Als jij op die encrypte schijf de bestanden kan zien via USB ben je de encryptie al voorbij. Dat je niks kan veranderen is dan een kwestie van rechten. Ik denk echter dat we beter kunnen proberen de machine normaal op te starten.

Ken je het GRUB menu? GRUB is het opstartgebeuren. Tegenwoordig zie je dat niet meer. Maar als je je opstart in de war hebt gebracht kan je er aardig mee uit de voeten. Druk bij het opstarten de rechter Shift toets in en je zie het menu verschijnen. Brengt je dat op het goede spoor?

Nee? Dan moet je ons vertellen wat er fout is gegaan en wat er te zien is wanneer je PC niet doorstart. Voor een installatie DVD of USB valt overigens te zorgen. Stuur me dan een persoonlijk berichtje.

Succes,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jan11000

  • Lid
Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #5 Gepost op: 2018/05/02, 10:05:07 »
Altijd een bootable cd/usb stick van je installatie bewaren, hier kun je vaak iets meer repareren of nog naar het internet gaan.

Wat voor fout zie je bij booten?,
wat zie je bij booten?
wat heb je gewijzigd waardoor het niet meer werkt?
Zonder info kunnen we niet helpen.

mouten van je encrypted schijf, je kunt dus wel naar de files kijken? hoe heb je encryptie gedaan?
heb je op je andere pc/laptop, dezelfde encryptie geinstalleerd?
is je mount probleem misschien een rechten probleem, omdat je user anders is?

probeer eens te mounten als admin.

Nu weet je waarom je geen encryptie moet gebruiken.

Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #6 Gepost op: 2018/05/02, 10:06:55 »
Hoi Girl,

Het probleem oplossen is nog wat anders dan hier een antwoord tikken, maar volgens mij zit jij niet zo diep in de nesten. Het is wel iets aparts.

Als jij op die encrypte schijf de bestanden kan zien via USB ben je de encryptie al voorbij. Dat je niks kan veranderen is dan een kwestie van rechten. Ik denk echter dat we beter kunnen proberen de machine normaal op te starten.

Ken je het GRUB menu? GRUB is het opstartgebeuren. Tegenwoordig zie je dat niet meer. Maar als je je opstart in de war hebt gebracht kan je er aardig mee uit de voeten. Druk bij het opstarten de rechter Shift toets in en je zie het menu verschijnen. Brengt je dat op het goede spoor?

Nee? Dan moet je ons vertellen wat er fout is gegaan en wat er te zien is wanneer je PC niet doorstart. Voor een installatie DVD of USB valt overigens te zorgen. Stuur me dan een persoonlijk berichtje.

Succes,

Just

bedankt voor je reactie.
ik ga wat proberen...
« Laatst bewerkt op: 2018/05/02, 20:58:51 door ubuntugirl2 »

Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #7 Gepost op: 2018/05/02, 10:16:17 »


Ken je het GRUB menu? GRUB is het opstartgebeuren. Tegenwoordig zie je dat niet meer. Maar als je je opstart in de war hebt gebracht kan je er aardig mee uit de voeten. Druk bij het opstarten de rechter Shift toets in en je zie het menu verschijnen. Brengt je dat op het goede spoor?

ja ik kan het GRUB menu activeren met de shift toets. (weer wat geleerd)
maar en dan?
« Laatst bewerkt op: 2018/05/02, 20:59:27 door ubuntugirl2 »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #8 Gepost op: 2018/05/02, 10:17:18 »
Nu weet je waarom je geen encryptie moet gebruiken.
Als het encrypted is met de standaard Ubuntu oplossing mag dat geen probleem zijn:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieVersleuteldeHardeSchijf#Live_dvd
« Laatst bewerkt op: 2018/05/02, 10:31:38 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #9 Gepost op: 2018/05/02, 10:35:06 »
ik gebruik overigens linux mint 18.3
En dat is dus GEEN Ubuntu, onderwerp daarom verplaatst.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #10 Gepost op: 2018/05/02, 10:35:56 »
Altijd een bootable cd/usb stick van je installatie bewaren, hier kun je vaak iets meer repareren of nog naar het internet gaan.

Wat voor fout zie je bij booten?,
wat zie je bij booten?
wat heb je gewijzigd waardoor het niet meer werkt?
Zonder info kunnen we niet helpen.

mouten van je encrypted schijf, je kunt dus wel naar de files kijken? hoe heb je encryptie gedaan?
heb je op je andere pc/laptop, dezelfde encryptie geinstalleerd?
is je mount probleem misschien een rechten probleem, omdat je user anders is?

probeer eens te mounten als admin.

Nu weet je waarom je geen encryptie moet gebruiken.

het opstart probleem.
gister was ik lang bezig met het uitvogelen hoe je instelt dat vpn zichzelf automatisch opstart bij het opstarten van de pc.
Dit is het topic: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=104134.0

gisteravond had ik dan eindelijk het antwoord gevonden.
1: probleem, tijdens het opstart proces van de pc starte de pc niet 1 vpn server maar allemaal tegelijk (en dat zijn er 1000+)
En toen ging het fout.
Open den duur blijft het opstart proces dan ook hangen op:
"failed to start login service, see systemct1 status lightdm.service for details"
"stopped light display service"
"starting detect the availble GPU's and deal with any system changes"
"starting light display manager"
"failed to start display manager.
en herhaalt dit bovenstaande steeds weer.

Hoe heb ik de encryptie gedaan?
Dat kon je aanvinken tijdens het installatie proces van linux mint 18.3.

Alleen de pc waar de hardeschijf is zat is encrypt.
De laptop waar ik nu op zit is dat niet en nooit geweest. (hoezo?)

ik kan idd de files zien.
Het is dan ook kwestie van ff vpn servers files verwijderen of een regeltje in een gedit aanpassen zodat de pc tijdens het opstarten het vpn niet meer tegelijkertijd  aanslingerd.
Maarja als het wachtwoord niet geaccepteerd word kan ik niks doen.

mijn user is anders? die vraag begrijp ik niet.
ik krijg alleen de vraag of ik mijn wachtwoord in wil vullen als ik een file wilt openen, er word niet gevraagd naar mijn username)

ik krijg nu trouwens het idee dat ik encryptie en rechten door elkaar haal?
Beide wachtwoorden zijn hetzelfde dus het kan niet zijn dat ik steeds een verkeerd wachtwoord invul omdat ik denk dat ik mijn encryptie wachtwoord moet invullen.
« Laatst bewerkt op: 2018/05/02, 10:49:30 door ubuntugirl2 »

Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #11 Gepost op: 2018/05/02, 10:41:49 »
ik gebruik overigens linux mint 18.3
En dat is dus GEEN Ubuntu, onderwerp daarom verplaatst.
mint is toch ook onderdeel van ubuntu?
in gnub staat namelijk ook: "version 2.02 beta 2-36ubuntu3.14+linuxmint1"

sorry overigens  :-[
« Laatst bewerkt op: 2018/05/02, 11:04:35 door ubuntugirl2 »

FrSu

  • Gast
Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #12 Gepost op: 2018/05/02, 11:11:33 »
Mint is ooit op Ubuntu gebouwd, maar is daardoor wel een andere distro geworden dan Ubuntu. Vandaar het verplaatsen. Is een goede actie van de Administrator om het forum op orde te houden. Niks erg.

OT: Je hebt kennelijk een probleem geintroduceerd door het VPN gebeuren. Wil je dit nu oplossen of de data veilig stellen? Het eerste lijkt me het beste. Vraag is of iemand hier daar genoeg verstand van heeft om je hiermee verder te helpen. Ik zelf helaas niet, maar er zijn hier veel leden met veel Linux kennis. Even geduld is dan een schone zaak.

Ik hoop dat je snel geholpen kunt worden.

Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #13 Gepost op: 2018/05/02, 11:16:28 »
. Wil je dit nu oplossen of de data veilig stellen?
Date veilig stellen/erbij kunnen is nu prioriteit nr 1!!!!
dat hele vpn gebeuren zal mij een worst wezen momenteel. dat weet ik wel weer opnieuw te instaleren.
De date is 1000x belangrijker.

Het meest frustrerende is dat het maar een kleine ingreep is om het probleem op te lossen. Ik weet zelfs hoe.
Alleen het hele wachtwoord probleem gooit roet in het eten.   >:(
En nu rijst er al de hele tijd de vraag bij mij op, waarom accepteerd alleen de pc het wachtwoord en andere computers niet?
is het hele encryptie soms gebasseerd dat er maar 1 computer toegang mag hebben ofzo?
« Laatst bewerkt op: 2018/05/02, 11:19:49 door ubuntugirl2 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #14 Gepost op: 2018/05/02, 12:48:22 »
Als je de computer opstart met Shift ingedrukt, dan zou het grub menu moeten verschijnen. In dat menu kies je "- linux mint 18.3 cinnamon 64 bit, with linux 4.8.0-53-generic (recovery -> " en dan kan je naar een beheerdersprompt. Dan zal het de kunst zijn daar je systeempartitie aan te koppelen, en het foute configuratiebestand terug te herstellen. Beter nog: meteen eerst eens al je persoonlijke data naar een USB harde schijf kopiëren. Dan ben je meteen op het droge voor wat de data betreft. Vereist echter een beetje terminalwerk.

Gemakkelijker, als het lukt, is je computer opstarten van een live CD. Vanaf de live sessie kan je dan als beheerder je bestanden veilig stellen en je configuratiebestand herstellen.

Ik begrijp dat de encryptie er is via Linux Mint. Dan zou je die partitie onder eender welk Mint (en zelfs Ubuntu) systeem moeten kunnen aankoppelen, ook op een andere computer.

Ik had meer specifieke antwoorden willen geven, maar ik moet zeggen dat de precieze omstandigheden mij uit bovenstaande informatie niet duidelijk zijn.
« Laatst bewerkt op: 2018/05/02, 12:51:55 door vanadium »

Offline vanadium

  • Lid
Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #15 Gepost op: 2018/05/02, 12:55:59 »
Citaat
Dus nogmaals heb ik de hardeschijf weer aan mijn laptop aangesloten en weer krijg ik de melding "kan 500 gb encrypted niet aankoppelen, operation was cancelled"
ik kan wel in de hardeschijf komen, en zo door de bestanden bladeren.
Maar als ik iets wil veranderen (bijv map verwijderen ofzo) dan vraagt het weer om een wachtwoord, en deze accepteerd hij weer niet en krijg ik de melding: "your authentication attempt was unsuccesfull, try again later"
Blijkbaar kan je hier vanaf de laptop wél de bestanden doorbladeren, maar ze niet aanpassen. Hoeft niet. Als je ze ziet, kan je ze ook kopiëren op een externe harde schijf. Dat is toch het eerste wat ik zou proberen. Als je data veilig zijn, is het niet zo erg meer mocht er later nog iets fout gaan.

Offline jan11000

  • Lid
Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #16 Gepost op: 2018/05/02, 13:04:09 »
Blijkbaar wordt je gemount(je ziet de files), maar misschien als readonly.

User is eigennaar van de files, dus als jij als andere user iets probeert, dan werkt dit niet.
Maar als admin kun je wel weer meer.
Dus probeer te mounten als  admin, dan kun je normaal alles wijzigen, bijv met gedit.

Dus mounten zodat je kunt schrijven(misschien als admin proberen),
dan als admin gedit starten, en je file wijzigen.

Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #17 Gepost op: 2018/05/02, 13:23:35 »
Citaat
Dus nogmaals heb ik de hardeschijf weer aan mijn laptop aangesloten en weer krijg ik de melding "kan 500 gb encrypted niet aankoppelen, operation was cancelled"
ik kan wel in de hardeschijf komen, en zo door de bestanden bladeren.
Maar als ik iets wil veranderen (bijv map verwijderen ofzo) dan vraagt het weer om een wachtwoord, en deze accepteerd hij weer niet en krijg ik de melding: "your authentication attempt was unsuccesfull, try again later"
Blijkbaar kan je hier vanaf de laptop wél de bestanden doorbladeren, maar ze niet aanpassen. Hoeft niet. Als je ze ziet, kan je ze ook kopiëren op een externe harde schijf. Dat is toch het eerste wat ik zou proberen. Als je data veilig zijn, is het niet zo erg meer mocht er later nog iets fout gaan.

Dat gaat niet want belangrijke bestanden staan in de map "documenten"
Maar ik kan daar niet komen. 
normaal zou ik dus home -> mypc -> hier moeten mappen staan zoals documenten, afbeeldingen etc moeten staan toch?
ik krijg alleen dit te zien.

« Laatst bewerkt op: 2018/05/02, 13:32:31 door ubuntugirl2 »

Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #18 Gepost op: 2018/05/02, 13:31:28 »
wel kan ik naar het open vpn map.
in de map home.conf staan alle vpn servers. als ik deze verwijder zou het probleem opgelost kunnen zijn en mijn pc weer normaal kunnen starten ipv alle 1000+ servers tegelijk te starten?
Maarja wachtwoord word niet geaccepteerd...


Offline vanadium

  • Lid
Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #19 Gepost op: 2018/05/02, 13:34:20 »
Citaat
Dus nogmaals heb ik de hardeschijf weer aan mijn laptop aangesloten en weer krijg ik de melding "kan 500 gb encrypted niet aankoppelen, operation was cancelled"
ik kan wel in de hardeschijf komen, en zo door de bestanden bladeren.
Maar als ik iets wil veranderen (bijv map verwijderen ofzo) dan vraagt het weer om een wachtwoord, en deze accepteerd hij weer niet en krijg ik de melding: "your authentication attempt was unsuccesfull, try again later"
<snip>

Dat gaat niet want belangrijke bestanden staan bij in de map "documenten"
Maar ik kan daar niet komen. 
normaal zou ik dus home -> mypc -> hier moeten mappen staan zoals documenten, afbeeldingen etc moeten staan toch?
ik krijg alleen dit te zien.
<snip>[/img]
Dat klinkt dan anders dan wat ik uit je geciteerde tekst begreep.

Heb je al eens geprobeerd dat desktopbestand :"Access-Your_Privata-Data.desktop" op te starten? Wellicht dat dat bedoeld is om je home partitie te decrypteren.

Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #20 Gepost op: 2018/05/02, 13:38:20 »
Citaat
Dus nogmaals heb ik de hardeschijf weer aan mijn laptop aangesloten en weer krijg ik de melding "kan 500 gb encrypted niet aankoppelen, operation was cancelled"
ik kan wel in de hardeschijf komen, en zo door de bestanden bladeren.
Maar als ik iets wil veranderen (bijv map verwijderen ofzo) dan vraagt het weer om een wachtwoord, en deze accepteerd hij weer niet en krijg ik de melding: "your authentication attempt was unsuccesfull, try again later"
<snip>

Dat gaat niet want belangrijke bestanden staan bij in de map "documenten"
Maar ik kan daar niet komen. 
normaal zou ik dus home -> mypc -> hier moeten mappen staan zoals documenten, afbeeldingen etc moeten staan toch?
ik krijg alleen dit te zien.
<snip>[/img]
Dat klinkt dan anders dan wat ik uit je geciteerde tekst begreep.

Heb je al eens geprobeerd dat desktopbestand :"Access-Your_Privata-Data.desktop" op te starten? Wellicht dat dat bedoeld is om je home partitie te decrypteren.

als ik daarop klik gebeurt er niks.

in de readme staat:
Citaat
THIS DIRECTORY HAS BEEN UNMOUNTED TO PROTECT YOUR DATA.

From the graphical desktop, click on:
 "Access Your Private Data"
or
From the command line, run:
 ecryptfs-mount-private

geen idee wat hiermee bedoeld word.

Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #21 Gepost op: 2018/05/02, 13:41:10 »


Gemakkelijker, als het lukt, is je computer opstarten van een live CD. Vanaf de live sessie kan je dan als beheerder je bestanden veilig stellen en je configuratiebestand herstellen.



zo'n livecd is zo'n usbstick waarop een .iso bestand staat om linux mee op een computer te kunnen instaleren?
zoja wat zou ik daar mee moeten kunnen dan? dan zit je toch alsnog met dat stomme gecrypte wachtwoord waarmee ik niet in de bestanden kan?
dan krijg je hetzelfde effect als dat ik nu met mijn laptop op de hardeschijf aansluit toch?   
ik begrijp je tactiek niet helemaal...
« Laatst bewerkt op: 2018/05/02, 14:04:42 door ubuntugirl2 »

Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #22 Gepost op: 2018/05/02, 16:27:55 »
Als je de computer opstart met Shift ingedrukt, dan zou het grub menu moeten verschijnen. In dat menu kies je "- linux mint 18.3 cinnamon 64 bit, with linux 4.8.0-53-generic (recovery -> " en dan kan je naar een beheerdersprompt.
het recovery menu geeft aan -> Filesystem state: read only
hoort dit zo? want zo kunnen we niks doen lijkt me?
Verder weet ik niet wat ik doen moet.

Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #23 Gepost op: 2018/05/02, 16:33:27 »


Gemakkelijker, als het lukt, is je computer opstarten van een live CD. Vanaf de live sessie kan je dan als beheerder je bestanden veilig stellen en je configuratiebestand herstellen.



ik neem ff aan dat zo'n livecd zo'n usbstick is waarmee je linux op je pc kan installeren.
zo'n usb heb ik net gemaakt en de pc mee opgestart.
als ik op het encrypte harde schijf klik vraagt het om mijn wachtwoord.
Als antwoord krijg ik: Unable to mount 500 gb encrypted, operation was cancelled.


Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #24 Gepost op: 2018/05/02, 16:36:18 »
is er iemand die in de buurt van emmeloord of kampen woont?
het is cruciaal dat ik weer toegang krijg tot de gegevens en begin behoorlijk te stressen hierover nu.
« Laatst bewerkt op: 2018/05/02, 16:40:16 door ubuntugirl2 »