Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lubuntu & Dropbox  (gelezen 3285 keer)

Lubuntu & Dropbox
« Gepost op: 2012/05/31, 20:03:08 »
os = Lubuntu 12.04

Ik probeer Dropbox werkend te krijgen onder Lubuntu 12.04, maar dit lukt niet. Ik download van de Dropbox site de ubuntu 32 bits installer. De installatie zit in een 'loop' wanneer de 'proprietary daemon' gedownload moet worden. Download loopt keurig tot 100% en daarna gebeurt er niets meer...
Hoe krijg ik Dropbox werkend onder Lubuntu 12.04?

Alvast bedankt
Een boek doet het altijd...

Re: Lubuntu & Dropbox
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/31, 20:07:08 »
Ja, die van de website is broken. Je moet Dropbox gewoon uit het Softwarecentrum installeren, die werkt wel.

Re: Lubuntu & Dropbox
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/01, 23:38:49 »
Heb Dropbox via synaptic geinstalleerd. Krijg echter de melding : 'Couldn't start dropbox. This is usually because of a permissions error'.
Een boek doet het altijd...

Offline Dave

  • Lid
Re: Lubuntu & Dropbox
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/02, 18:19:02 »
Ja je moet wel de goede account gegevens invoeren en wellicht eerst even inloggen via de browser.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Lubuntu & Dropbox
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/02, 18:22:30 »
Kan Dropbox eigenlijk überhaupt wel integreren in LXDE?

Offline axelv

  • Lid
Re: Lubuntu & Dropbox
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/02, 22:05:25 »
Het kan zijn dat door je vorige installaties de rechten op je .dropbox map verandered zijn. Deze moeten van jouw zijn, niet van root. Dit kan je controleren door volgend commando in de terminal in te geven: (kopieer en plak):
ls -ld ~/.dropboxZijn deze anders, verwijder de .dropbox (verborgen map) map. Daarna moet je gewoon dropbox opstarten, email adres ingeven, wachtwoord,...
« Laatst bewerkt op: 2012/06/02, 22:07:04 door axelv »

Re: Lubuntu & Dropbox
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/03, 12:02:44 »
Kan Dropbox eigenlijk überhaupt wel integreren in LXDE?

Alleen als je zelf gaat prutsen met mappen. of je moet nautulus installeren in lubuntu, maar dan verlies je wel het lichtgewicht aspect van je installatie.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Lubuntu & Dropbox
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/03, 23:27:17 »
@ dave : Beide gedaan. Werkt niet...
@axelv : .dropbox map kan ik nergens vinden!? (en ja, ik heb onder view 'show hidden files' aangevinkt)
@vincentlaborant : om te testen heb ik nautilus geinstalleerd > ook dan werkt dropbox niet!

Ik ben geen expert op dit gebied, maar ik geloof dat de vraag van Pjotr ('Kan Dropbox eigenlijk überhaupt wel integreren in LXDE?') een heel goeie is.
Mijn gedachtengang was de volgende alvorens ik met dit dropbox-gepiel begon : aangezien lubuntu op ubuntu is gebasseerd, zou je toch denken dat dropbox net zo makkelijk te installeren moet zijn en gewoon zou moeten kunnen draaien onder lubuntu. Blijkbaar niet dus....
Bedankt voor jullie reacties en adviezen, maar ik denk dat eerst Pjotr's vraag beantwoord moet worden en wanneer het antwoord daarop bevestigend is, dan zou het prettig zijn wanneer een (l)ubuntu-goeroe ook nog zou kunnen vertellen hoe men dropbox op simpele wijze geinstalleerd en werkend kan krijgen onder lubuntu.
Nogmaals dank voor alle reacties, maar ik heb op dit moment een beetje het gevoel dat we met 'schoten hagel' bezig zijn in de hoop het probleem te raken.
Kortom, is er iemand die echte oplossing omtrent het raadsel 'lubuntu&dropbox' kent??? Zo ja, we vernemen het volgaarne ;).



Een boek doet het altijd...

Re: Lubuntu & Dropbox
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/06, 11:40:40 »
Ik hoop toch wel dat iemand iets weet, want wanneer Dropbox niet integreerbaar is in Lubuntu (of misschien zou ik moeten zeggen LXDE) dan zou ik dit wel een enorm manco vinden in dit OS dat gepromoot wordt als zeer goed in zijn categorie. Er zijn tegenwoordig zoveel mensen die Dropbox gerbruiken dat de mogelijkheid zelfs bestaat dat ze een OS terzijde schuiven wannneer dit niet Dropbox ondersteunt. Lijkt me een gemiste kans...

Dus wie o wie weet iets??? (Ik ben na uren googelen een tikkie daas aan het worden )
Een boek doet het altijd...

Offline axelv

  • Lid
Re: Lubuntu & Dropbox
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/06, 11:59:08 »
Volgens mij kan je sowieso dropbox installeren, onafhankelijk van je werkomgeving (LXDE, Xfce,...) omdat dropbox een service is die op de achtergrond draait en geen grafische schil nodig heeft. Op mijn openbox installatie, kon ik zelf moeiteloos dropbox installeren. Het enige dat je moet hebben voor dropbox is een werkende internetverbinding, het programma en de map ~/Dropbox.
De vraag is dus niet of je het überhaupt kan integreren, maar waarom het bij jou niet lukt...

Anders begin je met een schone lei en verwijder je alles van dropbox wat je tot nu toe hebt, en installeer je het opnieuw. Probeer dit in een terminal te doen en post je resultaten hier.
Verwijderen:
sudo apt-get remove --purge dropbox
sudo apt-get autoclean
Dit commando verwijdert alle programma bestanden en configuratie bestanden. Verwijder ook de Dropbox map in je home map. Maak wel  eerst een backup van eventuele bestanden die je hier al naar hebt gekopieerd.

Installeren (kijk wel eerst welke afhankelijkheden hij probeert te installeren vooraleer je op Yes drukt):
sudo apt-get install dropbox
« Laatst bewerkt op: 2012/06/06, 12:09:06 door axelv »

Re: Lubuntu & Dropbox
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/06, 20:30:59 »
Axelv bedankt voor je reactie!

Ik heb de terminalcommando's uitgevoerd en krijg na het install-commando de volgende output :

Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
E: Unable to locate package dropbox

Dropbox kan niet gevonden worden??? Vreemd....
Een boek doet het altijd...

Offline axelv

  • Lid
Re: Lubuntu & Dropbox
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/06, 21:12:27 »
Nee dit is niet vreemd, je zal zien dat dropbox-nautilus wel bestaat... Maar dit zou ik niet direct aanraden. Dit trekt veel gnome-afhankelijkheden met zich mee. Ik heb nog eens gezocht op het internet, misschien moet je dit eens proberen:

Ik denk dat ik je niet verder kan helpen dan dit. Ik heb geen lxde meer. Je zal zelf één en ander moeten proberen... (tenzij iemand anders raad weet)

Veel succes nog!  ^-^

Offline jolo

  • Lid
Re: Lubuntu & Dropbox
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/06, 21:20:56 »
Dan zou je de workaround van deze topic kunnen proberen http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=216916 Alleen constateerde ik daar in één foutje. In de plaats van sudo apt-get install dropbox [Enter] typ je
sudo apt-get install nautilus-dropbox [Enter] Dus
sudo apt-get install nautilus
sudo apt-get install nautilus-dropbox
dropbox autostart y
sudo apt-get remove nautilus
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Lubuntu & Dropbox
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/07, 16:19:21 »
Jolo je workaround-tip heeft de oplossing gebracht! Bedankt! Hieronder zet ik nog even de stappen bij elkaar die ervoor zorgen dat Dropbox werkt onder Lubuntu :

Open terminal en voer onderstaande commando's in (copy-paste!).

sudo apt-get install nautilus

sudo apt-get install nautilus-dropbox

dropbox autostart y

sudo apt-get remove nautilus

Ik kreeg steeds de meldingen van Dropbox  “permission denied” en “access denied”, waardoor Dropbox dus niet kon syncen. Heb dit als volgt opgelost (met rootrechten) :

Open terminal > sudo pcmanfm

Ga naar de map Dropbox (/home/gebruiker/dropbox) en rechtsklik erop. Klik op 'Properties' en vervolgens op de tab 'Permissions'. Zorg dat bij 'Owner' en 'Group' ROOT staat vermeld en dat onder 'Access Control' bij alledrie de opties (Owner, Group en Other) READ and WRITE rechten zijn toegekend. Klik op 'OK' en reboot de computer.

Als het goed is, moet Dropbox nu automatisch starten en zouden er geen problemen meer mogen zijn met het syncen.
Een boek doet het altijd...

Offline jolo

  • Lid
Re: Lubuntu & Dropbox
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/07, 21:07:29 »
Kreeg je die “permission denied” en “access denied” van dropbox dan direct bij het inloggen in Lubuntu? Ik had de commando's gisterenavond even getest, op één van mijn oude test-pc's in Xubuntu 12.04. Ik zag na de reboot en het inloggen een Dropbox venster: "Dropbox is running from an unsupported location. Please visit http://dropbox.com/install to download and install the latest version."

Als ik klik op "Don't Ask Again" Dan verschijnt bij de volgende inlog, deze vraag opnieuw. Daarna kan een account worden aangemaakt. Die “permission denied” en “access denied” heb ik niet gezien. Ik had geen wijzigingen aangebracht in de rechten van mappen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM