Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MS Word documenten in Ubuntu openen  (gelezen 5356 keer)

Offline jonge_itr

  • Lid
MS Word documenten in Ubuntu openen
« Gepost op: 2012/11/17, 23:43:23 »
Ik heb een vraagje. Ik wil graag mijn in windows Word gemaakte documenten in de nieuwe ubuntu versie zoals ik in Windows. Ik heb geprobeerd via Eigenschappen/openen met, maar daar staat ms office er niet in de lijst bij helaas. Ik moet steeds via een snelkoppeling verwijzen naar de ms bestanden wat best vermoeiend is. Ook heb ik geprobeerd via openen met/toevoegen maar kon geen command toevoegen.
Weet iemand hoe dat te oplossen is?

Groetjes

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: MS Word documenten in Ubuntu openen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/17, 23:51:24 »
Openen in Libre Office Writer? In Ubuntu zit geen MS Office, hoor....

Offline Wout55

  • Lid
Re: MS Word documenten in Ubuntu openen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/18, 08:26:24 »
Als je libre office opent kan je de wordbestanden gewoon openen. Als je klaar bent kan je ze weer als word bestand opslaan.

Offline jonge_itr

  • Lid
Re: MS Word documenten in Ubuntu openen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/18, 16:29:54 »
Het probleem is dat ik het niet in word zelf kan openen, wel in libre office en open office, alleen dan mis ik de opmaak en de fonts en bijhorende effects en zo. Als ik een word document in libreoffice zie ik niet de fonts en effecten die ik MS office wel heb toegevoegd en zo.

Offline HarzG

  • Lid
Re: MS Word documenten in Ubuntu openen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/18, 16:34:34 »
Als je het Word-document bewaard in het .doc-formaat (MSOffice 97/2000/XP/2003), dan is de kans aanzienlijk groter dat de meeste opmaak/effecten met LibreOffice en Word gelezen/geschreven kunnen worden. Kies je voor het .docx-formaat, dan kan je veel meer problemen verwachten.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/18, 16:36:19 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: MS Word documenten in Ubuntu openen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/18, 17:20:11 »
Het probleem is dat ik het niet in word zelf kan openen, wel in libre office en open office

Zoals gezegd, MS Word is geen standaard onderdeel van Ubuntu, LibreOffice Writer wel.  :)

Met de software van het wine pakket (Microsoft Windows Compatibility Layer, zie het Ubuntu Softwarecentrum) kan MS Office (waarschijnlijk, hier is het gelukt) in Ubuntu worden geïnstalleerd maar dat lost het probleem van slechte uitwisselbaarheid helaas alleen voor jou op (als je een licentie voor MS Office hebt).
Klik links bovenin op Documentatie

Re: MS Word documenten in Ubuntu openen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/18, 19:28:45 »
Het is inderdaad zo dat OoO en LO documenten slecht uitwisselbaar zijn met MSO en omgekeerd. Skydrive van Microsoft is een online office en is toegankelijk vanuit Linux. Soms zijn er problemen. Maar Thinkfree.com die ook gratis weboffice aanbied, is nog minder een aanrader. Zelfs als u Java goed werkend krijgt onder Linux, hun server heeft regelmatig een time-out waardoor u de wijzigingen in uw documenten niet kan opslaan. Maar zoals aangehaald, Skydrive is van Microsoft, net als Hotmail, en soms geeft dit problemen. Maar ik vermoed dat Skydrive wel mooi de layout van uw word-documenten gaat weergeven. Als u uw documenten van Skydrive download, zijn deze wel geconverteerd naar MSO 2007 extensies zoals *.docx. Waarmee ik enkel wil aantonen dat alles wat Microsoft aanbiedt commercieel getint is.

Re: MS Word documenten in Ubuntu openen
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/18, 19:36:57 »
Het probleem is dat ik het niet in word zelf kan openen, wel in libre office en open office, alleen dan mis ik de opmaak en de fonts en bijhorende effects en zo. Als ik een word document in libreoffice zie ik niet de fonts en effecten die ik MS office wel heb toegevoegd en zo.

Wat betreft de fonts is er eigenlijk geen probleem. Je kan gewoonweg de fonts uit Windows kopiëren en in Ubuntu plaatsen (bvb. in de hidden folder .fonts van je home-folder). Eventueel kan je Fontmatrix installeren om je fonts te beheren. Moraal van het verhaal blijft, gebruik een layout die in beide toepassingen handelbaar is. Dat is in ieder geval de policy die wij ons bedrijf hanteren.

Re: MS Word documenten in Ubuntu openen
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/18, 20:16:55 »
Het is inderdaad zo dat OoO en LO documenten slecht uitwisselbaar zijn met MSO en omgekeerd. Skydrive van Microsoft is een online office en is toegankelijk vanuit Linux. Soms zijn er problemen. Maar Thinkfree.com die ook gratis weboffice aanbied, is nog minder een aanrader. Zelfs als u Java goed werkend krijgt onder Linux, hun server heeft regelmatig een time-out waardoor u de wijzigingen in uw documenten niet kan opslaan. Maar zoals aangehaald, Skydrive is van Microsoft, net als Hotmail, en soms geeft dit problemen. Maar ik vermoed dat Skydrive wel mooi de layout van uw word-documenten gaat weergeven. Als u uw documenten van Skydrive download, zijn deze wel geconverteerd naar MSO 2007 extensies zoals *.docx. Waarmee ik enkel wil aantonen dat alles wat Microsoft aanbiedt commercieel getint is.

doc gaat altijd prima tussen MS Office en LibreOffice. Docx gaat alleen prima tussen die twee als er geen tabellen en effecten zijn toegepast (dus alleen tekst).
Trouwens, docx is een ISO-standaard dus om het nu op commercieel te gooien...

Offline Dave

  • Lid
Re: MS Word documenten in Ubuntu openen
« Reactie #9 Gepost op: 2012/11/18, 20:47:14 »
misschien dat abiword een optie is wanneer het enkel om word bestanden gaat

Re: MS Word documenten in Ubuntu openen
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/18, 22:39:32 »
misschien dat abiword een optie is wanneer het enkel om word bestanden gaat

Abiword opent doc erg slecht en docx is al helemaal niet te doen, zelfs niet alleen tekst. LibreOffice is wat dat betreft heilig te noemen in vergelijking met Abiword.

Offline Willy4

  • Lid
Re: MS Word documenten in Ubuntu openen
« Reactie #11 Gepost op: 2012/11/19, 02:50:23 »
Je kan eventueel Softmaker Office installeren. Die is wel compatibel met MS-Office. Softmaker Office is closed source en de nieuwere versies zijn niet gratis, maar Softmaker Office 2008 is dat wel. Je moet alleen een gebruikersnaam en emailadres opgeven, dan krijg je de sleutel gemaild.
Softmaker heeft geen speciale 64bit versie, maar als je eerst ia32-libs installeert, werkt ie ook op een 64bit systeem.
http://www.softmakeroffice.com/
http://www.softmaker.com/english/tipslinux_en.htm
« Laatst bewerkt op: 2012/11/19, 02:52:15 door Willy4 »
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline jonge_itr

  • Lid
Re: MS Word documenten in Ubuntu openen
« Reactie #12 Gepost op: 2012/11/20, 00:17:43 »
Bedankt voor jullie reacties en bijdragen. Ik ga proberen softmaker te installeren en de bestanden als .doc en niet als .docx te opslaan.

Offline cornouws

  • Lid
Re: MS Word documenten in Ubuntu openen
« Reactie #13 Gepost op: 2012/11/21, 11:40:16 »
Het probleem is dat ik het niet in word zelf kan openen, wel in libre office en open office, alleen dan mis ik de opmaak en de fonts en bijhorende effects en zo. Als ik een word document in libreoffice zie ik niet de fonts en effecten die ik MS office wel heb toegevoegd en zo.

Het gaat bij jou dus om de uitwisseling met Word en Writer van LibreOffice.
Dat gaat voor het merendeel goed, maar wanneer er problemen mee zijn, willen de ontwikkelaars dat graag weten. Om te kunnen verbeteren. Zo werkt dat met open source. Maar dat kan dus alleen als er duidelijke, specifieke meldingen zijn. Daarmee kunnen wij, gewone gebruikers, helpen.

Een pagina met algemene informatie daarover is deze:  http://wiki.documentfoundation.org/QA en in het Nederlands hebben we deze http://wiki.documentfoundation.org/BugReport/nl

Als je ondersteuning wilt van andere gebruikers bij het melden van de problemen, dan kun je de 'users' of nog 'discus' mailing lijst nemen die op deze pagina staat vermeld: http://nl.libreoffice.org/ondersteuning/mailinglijsten/

Je bijdrage wordt zeer gewaardeerd ! :-)

Re: MS Word documenten in Ubuntu openen
« Reactie #14 Gepost op: 2012/11/21, 12:42:17 »
Three of five biggest OOXML support issues fixed in open source office

https://joinup.ec.europa.eu/news/three-five-biggest-ooxml-support-issues-fixed-open-source-office