Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu  (gelezen 5979 keer)

Offline Rob

  • Lid
geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Gepost op: 2009/02/16, 21:42:48 »
Ik heb geen netwerkverbinding onder XP, sinds mijn upgrade naar 8.10. Na een harde reset, spanning eraf met als resultaat een lege bios (batterij is leeg), werkt mijn netwerkverbing weer wel.

Als ik vervolgens ubuntu (waar internet prima draait) weer gedraaid heb en na een herstart weer XP start, dan ziet ie mijn upc modem niet meer en de netwerkkaart denkt dat er geen kabel aanhangt.

Heeft iemand enig idee of ubuntu iets wijzigt, waardoor mijn netwerkkaart onder windows van slag raakt. Volgens apparaatbeheer zou alles prima moeten werken.
ASUS P4PE/P4 running@2800Mhz/2048MB

"Pessisme is volgens mij een anagram van meepisssm en aangezien dat niet bestaat zal pessimisme ook wel niet bestaan"

Re: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/16, 22:26:05 »
Normaal is het omgekeerd. http://sites.google.com/site/computertip/geenbedraadinternet
Probeer het toch eens toe te passen en kijken of het werkt. Ik heb zelf ook UPC, bij mij werkt het wel.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Rob

  • Lid
Re: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/17, 11:31:32 »
Herkent in het omgekeerde geval ubuntu wel het modem? Want in windows zegt de netwerkkaart gewoon dat er helemaal niks aan hangt. Dankjewel voor de tip iig, ik ga het zeker even proberen.

update, ik heb het ip adres vrijgegeven onder windows, maar het resultaat blijft hetzelfde. Is het mogelijk dat Ubuntu het ip adres vasthoudt?

Mvg,

Rob
« Laatst bewerkt op: 2009/02/17, 19:51:45 door Rob »
ASUS P4PE/P4 running@2800Mhz/2048MB

"Pessisme is volgens mij een anagram van meepisssm en aangezien dat niet bestaat zal pessimisme ook wel niet bestaan"

Re: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/17, 21:15:04 »
Normaal houd Ubuntu dit niet vast. Dit zou het zelfde effect moeten hebben al ipconfig /release in windows, nu dus in een terminal sudo dhclient3 -r eth0 Probeer dit eens op Windows als voor staande niet helpt http://www.computerhandleiding.nl/netwerk/ip-adres-configuratie-windows2000-xp.html
Krijg je nu wel verbinding?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline hotrod

  • Lid
Re: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/18, 00:00:57 »
Ik had hier zo n  gelijk probje, ook met upc.
Volgende oplossing werkte hier wel.
Alles uit pc router en modem.
Daarna eerst modem aan 2 min wachten tot alle lichtjes branden, dan router aan router kriigt nu ip adres,weer even wachten tot alles draait en dan pas pc opstarten (pc krijgt nu ip adres van router) en dan loopt bij mij alles wel.

Offline Rob

  • Lid
Re: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/18, 14:25:55 »
@Gijs
sudo dhclient3 -r eth0, heeft geen resultaat :( en als ik vervolgens ipconfig /renew uitvoer in windows terminal, dan wordt er aan gegeven dat er geen apparaat aanhangt.

@hotrod
modem resetten en pc opstarten werkt ook niet :(

Iets zorgt ervoor dat mijn netwerkkaart volgens apparaatbeheer normaal functioneert en toch niet werkt.

Zou het kunnen dat er iets in de bios gewijzigd wordt door ubuntu, waardoor de netwerkkaart onder windows niet werkt?

Mvg,
Rob



ASUS P4PE/P4 running@2800Mhz/2048MB

"Pessisme is volgens mij een anagram van meepisssm en aangezien dat niet bestaat zal pessimisme ook wel niet bestaan"

Offline siegi

  • Lid
Re: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/18, 15:18:12 »
Het zou kunnen dat UPC je mac adres of hostname onthoud.
Mac adres zou in principe geen probleem mogen zijn als het gaat om dezelfde computer, hostname misschien wel.
http://blog.fon.com/nl/archive/technology/fon-aansluiten-op-een-upc-chello-account.html
Gaat wel over een fon router maar het principe van geen verbinding hebben is hetzelfde.


Re: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/18, 17:04:06 »
@Gijs
sudo dhclient3 -r eth0, heeft geen resultaat :( en als ik vervolgens ipconfig /renew uitvoer in windows terminal, dan wordt er aan gegeven dat er geen apparaat aanhangt.
Zou het kunnen dat er iets in de bios gewijzigd wordt door ubuntu, waardoor de netwerkkaart onder windows niet werkt?

Mvg,
Rob
Heb je wat in de link staat nog uitgevoerd? Als je bij apparaten kijkt in windows staat de kaart wel aangegeven en is de juiste driver geïnstalleerd?Installeer in ieder geval de driver opnieuw ongeacht of de kaart wel of niet vernoemd wordt
De BIOS kan je normaal niet wijzigen met een OS, ongeacht welke. Wat wel mogelijk is dat er door je reset de fabriek instellingen zijn teruggezet.Je kan natuurlijk altijd de BIOS instellingen nalopen, alhoewel ik niet denk dat dit nog invloed zou hebben, aangezien de kaart wel door Ubuntu wordt herkend.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Rob

  • Lid
Re: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/18, 19:48:47 »
Ik heb alles uitgevoerd wat in de link stond. = ipconfig /release en daarna /renew.

De uitkomst van ipconfig is dat er geen mogelijkheid is om te communiceren omdat er geen kabel is aangesloten.
Wat betreft de driver opnieuw installeren, dat had ik reeds geprobeerd en dat werkte niet.

Er lijkt dus een verschil te zijn tussen:
PC van spanning ontdoen resultaat= blanco bios, vervolgens XP starten resultaat= werkende internetverbinding

en:
PC van spanning ontdoen resultaat= blanco bios,vervolgens Ubuntu starten resultaat= werkende internetverbinding, daarna computer uitzetten, weer aanzetten en XP opstarten = resultaat geen werkende internetverbinding, maar wel goed werkende netwerkkaart.

Mvg,

Rob
ASUS P4PE/P4 running@2800Mhz/2048MB

"Pessisme is volgens mij een anagram van meepisssm en aangezien dat niet bestaat zal pessimisme ook wel niet bestaan"

Re: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/18, 20:33:08 »
Ik doelde op deze link http://www.computerhandleiding.nl/netwerk/ip-adres-configuratie-windows2000-xp.html  Even een andere vraag is je batterij nog wel 100%?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Rob

  • Lid
Re: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/19, 10:15:59 »
nee, de batterij is leeg. Vandaar dat bij een complete power off (stekker uit stopcontact) de bios gereset is.
Als dit gebeurt is dan werkt alles prima. Zolang er spanning op de PC blijft staan vanuit de voeding, dan gaat het mis.

Alles van de link heb ik uitgevoerd alleen het werkt echt niet. Gewoon omdat ipconfig niks heeft om mee te werken. Hij kan nergens ip gegevens van uitlezen.

Mvg,

Rob

ASUS P4PE/P4 running@2800Mhz/2048MB

"Pessisme is volgens mij een anagram van meepisssm en aangezien dat niet bestaat zal pessimisme ook wel niet bestaan"

Re: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/19, 13:49:55 »
Dan ziet Windows je kaart dus niet, kan je niet kijken op de site van de fabrikant van de kaart/moederbord of ze een update hebben voor je driver?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Rob

  • Lid
Re: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/19, 17:14:32 »
Beste Gijs,

Windows ziet mijn netwerkkaart, sterker nog apparaatbeheer beweert dat de kaart prima werkt. Het probleem is dat ie dat dus niet doet. Op een of andere manier  lijkt het voor de netwerkkaart alsof er geen kabel aanhangt.:S

Mvg,

Rob
ASUS P4PE/P4 running@2800Mhz/2048MB

"Pessisme is volgens mij een anagram van meepisssm en aangezien dat niet bestaat zal pessimisme ook wel niet bestaan"

Offline siegi

  • Lid
Re: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/19, 19:24:46 »
Bekijk mijn vorige post aub nog eens even.
Ik gok dat het daar wat mee te maken heeft.
Linux kan niets veranderen aan de bios, netwerkkaart.

Offline Rob

  • Lid
Re: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/19, 19:58:21 »
@Siegi
Sorry, ik had jou reply nog helemaal niet gelezen. Ik heb er zojuist naar gekeken en het uitgeprobeerd.

Alleen om bij het mac adres van het modem te komen, moet de netwerkkaart verbinding kunnen maken met het modem en dat gaat dus niet.

Mvg,

Rob
ASUS P4PE/P4 running@2800Mhz/2048MB

"Pessisme is volgens mij een anagram van meepisssm en aangezien dat niet bestaat zal pessimisme ook wel niet bestaan"

Re: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/19, 22:16:22 »
Via Ubuntu toch wel ???
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline siegi

  • Lid
Re: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/20, 16:21:54 »
Het gaat eigenlijk om het mac adres van de computer, en niet dat van de modem. Sommige modems hebben de vervelende eigenschap dat ze moeten gereset worden als er een andere computer op wordt aangesloten. Anders zullen ze geen verbinding geven.
Maar bij UPC zit het blijkbaar nog erger.

Als het om dezelfde netwerkkaart gaat zou het mac adres eigenlijk in principe niet mogen veranderen. Misschien wordt er iets gedaan op basis van hostname.

Offline Rob

  • Lid
Re: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/20, 17:11:19 »
@Gijs
Inderdaad dat is nu net het hele probleem, via ubuntu heb ik werkend internet maar onder XP dus niet, zelfde netwerkkaart zelfde pc zelfde modem.
@Siegi
Wat betreft de hostname?? daar heb ik geen kaas van gegeten. Ben net iets meer dan leek, maar dan houdt het gauw op.

Als het gaat om resetten van het modem, dat hoeft dus niet. Alleen de pc heeft kennelijk een compleet geresette bios nodig.
ASUS P4PE/P4 running@2800Mhz/2048MB

"Pessisme is volgens mij een anagram van meepisssm en aangezien dat niet bestaat zal pessimisme ook wel niet bestaan"

Offline hotrod

  • Lid
Re: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/20, 23:57:35 »
Het gaat eigenlijk om het mac adres van de computer, en niet dat van de modem. Sommige modems hebben de vervelende eigenschap dat ze moeten gereset worden als er een andere computer op wordt aangesloten. Anders zullen ze geen verbinding geven.
Maar bij UPC zit het blijkbaar nog erger.

Als het om dezelfde netwerkkaart gaat zou het mac adres eigenlijk in principe niet mogen veranderen. Misschien wordt er iets gedaan op basis van hostname.

Ik heb hier UPC en kan alles erop aansluiten no probs hiero hoor.
Of het nu windows (XP of Vista) is of ubuntu of kubuntu alles draait hier als een speer.
Werk met met een router (belkin) met 1 ,2 soms drie of vier pc tegelijk op vaste aansluiting en 1 laptop draadloos, en alles tegelijk.
Zodra je je MAC adres van je pc cloned die regelrecht met je router verbonden is ziet upc alleen je MAC adres van je vaste pc, wat je er daarna op aan sluit zien ze niet.

Offline siegi

  • Lid
Re: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2009/02/21, 00:15:31 »
Met een router heb je idd niet veel problemen :)

Offline mcgyver

  • Lid
Re: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2009/02/26, 06:38:35 »
Wat siegi zegt klopt. Mijn zus heeft UPC en daar gaat het ook zo. Zodra je een andere pc er in steekt (of zodra de modem van UPC denkt dat dat zo is) kan je hem resetten. Je kan ook in windows iets doen, maar gewoon uitdoen en wachten is sneller en makkelijker.

Re: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2009/02/26, 14:33:45 »
Toch wel dringend aan te raden om die batterij van je bios eens te vervangen.
Merkwaardig (misschien zelfs verdacht?) dat die batterij leeg is. Komt volgens mij niet zo vaak voor.
Heb hier wel PC's van 10 jr oud en daar is de batterij van het bios nog steeds OK.
Controleer ook meteen of er lekkage vanuit de batterij heeft plaatsgehad. Dat kan nl heel vervelende gevolgen hebben voor je moederboard. Check altijd eerst je hardware VOOR je met de software begint te stoeien.

Inderdaad beetje vreemd dat XP niet en Ubuntu wel verbindt. In XP kun je de netwerkverbinding laten controleren op problemen door IE. Die geeft ook nauwkeurig aan waar de eventuele fout zit.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline hotrod

  • Lid
Re: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2009/02/28, 00:03:44 »
Wat siegi zegt klopt. Mijn zus heeft UPC en daar gaat het ook zo. Zodra je een andere pc er in steekt (of zodra de modem van UPC denkt dat dat zo is) kan je hem resetten. Je kan ook in windows iets doen, maar gewoon uitdoen en wachten is sneller en makkelijker.
NOOIT windows iets laten doen (als je bij upc bent) want dan krijg je nooit weer internet verbinding.
Als je een andere pc aansluit dan gewoon de boel resetten .
Volgorde is wel van belang, alles uit en dan het modem opstarten en daarna pas de pc.
Wel belangrijk is ook dat je niet te snel alles weer aandrukt, bij elke handeling wacht 3 minuten alles moet eerst wel verbinding hebben.
Bij een router alles uit, daarna eerst modem opstarten, als alles verbinding heeft de router opstarten zodra deze verbinding heeft de pc opstarten.
Nu moet alles weer normaal draaien.

Re: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2009/03/07, 21:55:43 »
Heeft de topicstarter eigenlijk nog een oplossing gevonden ?
Ik zit hier met hetzelfde probleem. Vooraleer ik alle suggesties ga proberen, wil ik graag weten of er bij Rob eentje van gewerkt heeft.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: geen vaste netwerkverbinding onder XP wel onder ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2009/03/08, 00:12:51 »
Ik heb ook UPC, tijden terug had ik een PC en een netwerkkaart van UPC. Toen ik een router kocht heb ik het macadres van die kaart gekloond in mijn router, ander kaartje in mijn PC gestopt. Er zitten nu 3 PC's op en een draadloze verbinding. XP en Ubuntu PC's door elkaar en voorheen een met dualboot. Volgens mij doen ze tegenwoordig niet meer zo moeilijk bij UPC over routers. Misschien een idee om open DNS is te proberen
https://www.opendns.com/start/device/ubuntu

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.