Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sitecom WL-168 (WLAN USB-plug) werkend krijgen onder Gutsy  (gelezen 6279 keer)

brbtrg

  • Gast
Sitecom WL-168 (WLAN USB-plug) werkend krijgen onder Gutsy
« Gepost op: 2007/11/26, 18:16:55 »
Hallo,

Ik ben een Linux-newbie en heb een tijdje geleden Gutsy geinstalleerd. Ik wil ook graag met ubuntu werken, maar zonder internet lukt dat niet echt. Ik heb naast Ubuntu ook FDOS, Windows 98 en windows XP op mijn computer staan. Internetten moet via XP (waar ik wel officiele drivers en een applicatie voor heb), om vervolgens de bestanden van de schijf te halen in Ubuntu. Dat is niet echt handig en om te updaten enzo, dus mijn computer moet aangesloten worden op een andere desktop om te updaten. Ik heb al geprobeerd om met NDISgtk (NDISwrapper) de bijgeleverde XP drivers te installeren, en hij ziet de USB-plug dan wel, maar hij ziet mijn router niet en heeft een signaalsterkte van 0 als ik het handmatig instel. Kan iemand mij helpen?

BTW ik heb WPA2-PSK beveiliging (10 tekens), maar dat in ubuntu invoeren heeft ook geen zin.

Offline emargen

  • Lid
Sitecom WL-168 (WLAN USB-plug) werkend krijgen onder Gutsy
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/28, 13:21:59 »
Als je de USB-plug goed hebt geïnstalleerd zou de netwerkmanger je draadloze netwerk wel moeten zien!
Je kunt dit testen door  via de Netwerkmanager (verbindings-icoon in de rechterbovenhoek) handmatig een draadloze verbinding instellen. Als die werkt in "zwervende modus" opnieuw configureren met dezelfde gegevens en de zwervende modus uitzetten.

Om te testen of het ingestelde ook werkt voer je in een termininal het commando:
sudo /etc/init.d/networking restart
(... geef dan het password voor sudo)

Als de verbinding dan werkt kun je ervoor zorgen dat het ook na een herstart weer werkt door het volgende te doen:

Voer in een terminal het commando:

gksudo gedit  /etc/rc.local

Voeg het volgende commando in: /etc/init.d/networking restart
en sla het bestand op.

Bij een volgende herstart wordt nu het netwerk opgestart!

Overigens blijkt het installeren van WICD een stabielere draadloze verbinding te geven...daarover is in dit forum ook al het nodige gezegd!

brbtrg

  • Gast
Sitecom WL-168 (WLAN USB-plug) werkend krijgen onder Gutsy
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/28, 19:26:28 »
bedankt alvast ik zal mijn best doen

brbtrg

  • Gast
Sitecom WL-168 (WLAN USB-plug) werkend krijgen onder Gutsy
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/04, 17:13:13 »
Als ik probeer wat jij zegt geeft hij deze melding:

root@BRB:/home/brbtrg# sudo /etc/init.d/networking restart
 * Reconfiguring network interfaces...                                          
SIOCADDRT: No such process
Failed to bring up wlan0.
                                                                         [ OK ]

Wat nu? Moet ik andere drivers hebben ofzo? (onder xp werkt alles wel goed en ndisgtk zegt ook dat alles goed is, en networkmanager ziet hem ook maar de ontvangst ofzo zie ik niet)

Offline emargen

  • Lid
Sitecom WL-168 (WLAN USB-plug) werkend krijgen onder Gutsy
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/04, 19:48:53 »
Misschien kun je je hardware wat duidelijker omschrijven, het probleem ligt blijkbaar wat ingewikkelder! Welk type netwerkkaart heb je?

In het topic http://forum.ubuntu-nl.org/topic/18867 kwam quick30 met een goede hint! Maar op dit forum staan misschien nog wel meer goede stappen voor jouw!

brbtrg

  • Gast
Sitecom WL-168 (WLAN USB-plug) werkend krijgen onder Gutsy
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/05, 14:35:39 »
hmm, madwifi kan ik eens proberen op te zoeken en dan kijken of het lukt. btw Ik heb een Sitecom WL-168 WLAN USB-plugje (samen met WLAN-router WL-160 in pakket WL-535).

Bedankt alvast ik probeer of het op die manier wel lukt.

Offline emargen

  • Lid
Sitecom WL-168 (WLAN USB-plug) werkend krijgen onder Gutsy
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/05, 16:25:17 »
Ik heb zo snel niets kunnen vinden over jouw USB stick. Het kan zijn dat je met Madwifi verder komt en anders misschien naar Ndswrapper moet kijken! Misschien is handig als je eerst nog eens kijkt naar de hardware en wat er al over bekend is.
 
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport?highlight=%28hardware%29

brbtrg

  • Gast
Sitecom WL-168 (WLAN USB-plug) werkend krijgen onder Gutsy
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/06, 21:18:18 »
Ik heb al geprobeerd met ndiswrapper! En ndiswrapper zegt dat de driver werkt, maar als ik het netwerk handmatig probeer in te stellen (ESSID en WPA2 enz) werkt het gewoon niet (kan pagina niet laden enz)!

En nee, hij staat niet in de lijst van ondersteunde USB-plugs (Belkin bijv ook niet). Maar Sitecom en Belkin zijn zowat de enige die te koop zijn in nederland! Ik hoop dat ik ooit nog kan internetten met die plug onder ubuntu...

Offline emargen

  • Lid
Sitecom WL-168 (WLAN USB-plug) werkend krijgen onder Gutsy
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/07, 09:49:50 »
Pfffffffff..............vooralsnog niet zo'n gelukkig huwelijk Ubuntu en USB-plugjes! Wel jammer want met een distributie als puppy linux krijg je die dingen wel zo aan de praat!.........zouden ze toch eens naar moeten kijken in de volgende release........of update!!

Misschien zijn er nog echte cracks op dit forum die je goede (wel werkende) tips kunnen geven!!....de moeite waard om toch nog even rond te neuzen!!

Offline emargen

  • Lid
Sitecom WL-168 (WLAN USB-plug) werkend krijgen onder Gutsy
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/07, 09:55:16 »
P.s. nog één tip..........kun je in de documentatie vinden met wat voor chipset het ding werkt. Vaak worden dezelfde chipssets door meedere fabrikanten gebruikt. Het kan dan best zijn (is mijn ervaring) dat één driver voor meerdere apparaten de oplossing geeft!

https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WirelessCardsSupported#head-603c9481d6c6288b6b674cc50132d21f6d539c53

Overigens is het zo dat er veel meer USB-sticks van andere merken in nederland worden verkocht. 3com heeft blijkbaar een aantal sticks die "out of the box" werken..........

brbtrg

  • Gast
Sitecom WL-168 (WLAN USB-plug) werkend krijgen onder Gutsy
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/08, 19:04:01 »
Ja ok bedankt, ik zal kijken...

Ik bedenk me in een keer, mischien moet ik WPA2 uitzetten en dan nog eens proberen?

En als ik die van 3com koop, moet ik dan met madwifi of ndiswrapper de drivers installeren?

Offline petervs

  • Lid
Sitecom WL-168 (WLAN USB-plug) werkend krijgen onder Gutsy
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/08, 21:29:02 »
Madwifi ondersteund geen usb :

http://madwifi.org/wiki/Compatibility
Ubuntu MATE 16.04

Offline petervs

  • Lid
Sitecom WL-168 (WLAN USB-plug) werkend krijgen onder Gutsy
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/08, 21:57:22 »
Als er staat out of the box, dan hoef je niets te doen, alleen inpluggen
Ubuntu MATE 16.04

brbtrg

  • Gast
Sitecom WL-168 (WLAN USB-plug) werkend krijgen onder Gutsy
« Reactie #13 Gepost op: 2007/12/10, 20:05:14 »
ok! mischien moet ik die dan maar eens proberen...

Edit: Ik heb een ander plugje gekocht: de Netgear WG111v3. Nadat ik met Ndisgtk de windows drivers (die in C:\Windows\inf zaten) heb geinstalleerd, werkt het perfect! Met WPA2 versleuteling!

marmel

  • Gast
Sitecom WL-168 (WLAN USB-plug) werkend krijgen onder Gutsy
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/23, 10:24:43 »
Hallo ben nieuw met ubuntu en probeer onder 8.04 de WL-168 van sitecom aan het de praat  te krijgen, maar het lukt niet. Veel tips etc. van forums gedaan maar loop nu vast. Wie weet de oplossing? status:

windows xp driver(.inf) met nsdiswrapper etc. op de pc operationeel. Geeft ook aan hardware beschikbaar: ja in draadlozenetwerk aansturing.

in terminalvenster, lsusb ziet hij de USBstick wel

heb het idee dat de laatste stap, net nog een duwtje moet zijn, maar hoe ?? Wie heeft een oplossing.

vraag hierbij is:

1) hoe kan ik de hardware (usbstick) aan en uitzetten in terminalvenster?
2) hoe kan ik de .sys file van de driver CD in ubuntu operationeel maken?

alvast bedankt voor de hulp

Offline Petervdw

  • Lid
Sitecom WL-168 (WLAN USB-plug) werkend krijgen onder Gutsy
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/23, 11:22:18 »
Aan marmel
Via Systeem>Beheer>Netwerk>ontgrendelen.
Vraag 1: Staat daar draadloos bij?
Vraag 2: Wat staat er onder DNS?
Vr.groet, peter

Waarom begin je onder een oud topic (solved) opnieuw? Waarom start je geen nieuw topic? Valt veel meer op.

marmel

  • Gast
Sitecom WL-168 (WLAN USB-plug) werkend krijgen onder Gutsy
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/23, 12:46:09 »
Hey Peter, ook forum is nieuw voor me ben nooit zo actief geweest met dit, maar neem de tip gelijk mee voor de volgende keer, thanx.

antw 1 ==> nee
antw2 ==> DNS 10.0.0.138, maar dat is natuurlijk van mijn vaste LAN toch ??

start het topic wel ff als nieuw, nognaals thanx 4 d tip

gr

marco