Ondersteuning > Software en configuratie

Echte Puzzelaars-hulp gezocht om mijn old-timer-pc weer aan de praat te krijgen

<< < (5/5)

DeBaas:
Na het geheel nog eens doorgelezen te hebben komt bij mij een oude herinnering boven.
Een gedeeltelijk defecte video chip.
Dan werkt VGA tekst (nog) wel maar grafisch is geheel weg en veroorzaakt reset.
Zou bij jou mogelijk ook zo zijn?
Een ander probleem zou een beschadigd BIOS kunnen zijn.
Opnieuw flashen wil dan nog wel eens helpen.
Ook daar een aantal ervaringen mee (3 van 10 lesPC's)
Geen idee waar jouw huis woont  =D maar e.e.a. is bij dit probleem moeilijk op afstand uit te proberen.

Goese Duikertje:
Hoi DeBaas! Ik heb een donkerbruin vermoeden dat je hier wel eens op het juist spoor zit. Ik had al wel een nieuwe ( oud model) videokaart gekocht,maar deze heeft alleen 2 DP aansluitingen en dat krijg ik dán weer niet werkend op het scherm.Ook niet als ik op het scherm de instellingen aanpas. Maar ook dan zit ik altijd nog met het kip of het ei-problem. Want óm een nieuwe videokaart te laten werken....,héb je een werkend systeem nodig met de juiste drivers. En dát heb ik juist niet. Maar dat die video-chip een lelijke tik kan hebben gehad is heel goed mogelijk. Ik had destijds een zware electrische Overload aan het huis door werkzaamheden.Reden dat die pc begon te hikken. Maar waar ik puur instinctief ook aan denk is dus die BIOS. Ik denk dat ik die dan eerst maar eens ga uitproberen. Heb het nog nooit gedaan,maar wellicht leer ik ervan. Ik laat wel weten of het gelukt is.

Goese Duikertje:
Hoi Allemaal! Nou ,ik ben er wel mee bezig geweest, mein got! Voor elke keer dat ik op die oude pc wil werken,moet ik eerst mijn werk-pc helemaal afkoppelen en dan die oude pc weer optuigen.En ook weer andersom,enz. Ik had op de site van Asus de laatste schijnbaar dé bios file binnengehaald. Maar er stond bij “update”als enige van alle anderen. Niet dé bios-file. Toch maar genomen. Allen zijn ± 400 a 500 kb groot.Wat ik wat erg weing vind,maar goed. Volgens het boekje van de asus P5VD2-MX zit er een ingebakken flash-optie in de bios die dan met orginele MB-cd samenwerkt om op zoek te gaan naar dé file:  P5VD2MX_1017.BIN ...Maar om het weer lekker onduidelijk te maken staat er nadrukkelijk beschreven dat je die BIN moet veranderen in .ROM. Ik heb beiden inmiddels uitgeprobeerd, maar telkens als ik in dat flash-dos zit, gaat hij bezig maar stopt op het einde van het proces in een blauw deel dat volgens de legenda inhoudt ; géén update!!
Het gaat ook allemaal razendsnel en hij herstart zelf direct en dan blijkt wel dat het start-scherm ineens een groot Intel-logo erbij heeft staan en de bios is ook enigszins anders. Maar dát is hét! Mogelijk dat hij niets heeft ( kunnen) updaten??

Daarna had ik ineens dat er meer problemen waren met het scherm, oftewel geen beeld.Ook de dvd-player deed ineens heel weinig en bij het opstarten kreeg ik geen “start-piep”. Dus dacht ik dat nu de videokaart helemaal gesloopt zou zijn en heb dus maar op de VGA aansluiting de interne driver gedaan.Dat werkte enigszins wel weer. Ik denk erover om dan maar eens alles dat ik heb kunnen vinden op het web bij elkaar op 1 dvd te doen en hopen dat die software dan zelf maar het juiste kan kiezen…? Ik heb, nadat hij die eerste keer het systeem opstartte met die BIN file, er na nog maar eens een Damn Small Linux geprobeerd te installeren,maar dat werd direct weer een XZ-compressed Data is corrupt….!!gloeiende…!

Enfin, aldoende leert men ,zeggen ze! Ik ben bang dat het iets te maken heeft met dus dat dieper liggende gebied van óf die Video-chip, óf de interne Bios-geheugen-chip. Ik zou blijkbaar iets moeten doen aan die corrupte ZSTD- en die XZ-data…..? Maar hoe en waar ??? Graag meer tips en adviezen.Mijn trucken-doos is zo langzamerhand wel leeg. 

Goese Duikertje:
Hoi Allemaal! Gezien alle stappen tot nu toe die helaas nog geen doorbraak hebben gegeven, blijf ik tegen het kern-probleem aan lopen dat er dus iets mis is met mijn "  ZSTD- en XZ-data, deze schijnen corrupt te zijn". Gezien ik alleen maar een geheel lege HD heb, móet het dus wel iets zijn op het Moederbord. ( Video-chip of Bios ) Ik heb veel kunnen zien op het web i.r.t zstd en xz ,maar dat zijn allemaal eindeloze tover-formules van hogere wiskunde,zónder bruikbare aanwijzingen. In feite is mijn grote vraagstelling heel simpel:

Hoe verwijder ik ALLE zstd en xz-data uit het systeem ?

Zodat ik dáárna, weer een geheel normale en gezonde installatie kan uitvoeren. Ik begrijp dat dit zstd een " geschenk uite de Hemel "is van ene Facebook......,maar ook dat er onlangs via dat xz-gedoe voor het eerst iets van een echte virus o.i.d in Linux terecht is gekomen....!!! Ik meen dat dit al wel weer onder controle zou moeten zijn,maar toch! Wie kan het me zeggen?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie