Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) 5,8 GHz frequentie  (gelezen 1743 keer)

Offline RikRik

  • Lid
(Opgelost) 5,8 GHz frequentie
« Gepost op: 2013/12/11, 19:33:58 »
Ik had een Rapoo 1090P draadloze Muis gekocht, leuk dingetje maar wel met een probleem. De Rapoo 1090P Draadloze Muis is de eerste muis op de markt die gebruik maakt van de 5,8 GHz frequentie.
Als ik de computer start dan wordt de muis niet herkend, als ik de draadloze adapter verwijder en weer terug plaats in de usb, kan ik de muis gewoon gebruiken. Ik moet dus na elke herstart het adapter er even uit trekken en terugplaatsen. Het heeft niets met Ubuntu te maken, in windows heb ik hetzelfde probleem. Het is volgens mij dan ook een echte hardwareprobleem., maar ik heb geen idee waar ik de oplossing moet zoeken. Iemand een idee? Heeft het te maken met de 5,8 GHz frequentie??
« Laatst bewerkt op: 2013/12/31, 16:50:29 door RikRik »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 5,8 GHz frequentie
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/11, 23:06:23 »
Als je het in Windows ook hebt zal het wel een hardwareprobleem zijn. Ik gok dat er iets niet helemaal goed gaat met de verbinding tussen de ontvanger en de muis. Zit er geen knopje op de muis om opnieuw te verbinden?

Offline RikRik

  • Lid
Re: 5,8 GHz frequentie
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/12, 20:37:14 »
Er zit een aan en uit knopje op de muis maar dit helpt niet. Als de muis eenmaal werkt en je laat Ubuntu de computer herstarten, dan werkt de muis wel direct.
Wanneer het probleem zich voor doet: alleen na een koude start van de pc Het zou misschien een bios-instelling kunnen zijn :|

Re: 5,8 GHz frequentie
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/17, 08:22:12 »
Ik had laatst ook een nieuwe draadloze muis en toetsenbord gekocht.
Ongeveer het zelfde probleem, maar dan tijdens gebruik op willekeurige momenten.
Bleek dat het bereik werd verstoord. Met een usb verlengkabeltje de dongel dichterbij plaatsen heeft bij mij geholpen.

5,8 GHz heeft waarschijnlijk nog sneller last van objecten die tussen de dongel en de muis staan dan een 2,4 GHz.

Offline RikRik

  • Lid
Re: 5,8 GHz frequentie
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/27, 16:53:55 »
5,8 GHz heeft waarschijnlijk nog sneller last van objecten die tussen de dongel en de muis staan dan een 2,4 GHz.

Sorry voor de late reactie, maar het probleem met de muis bleef bestaan op diverse Ubuntu varianten en windows 7. Ik heb nu op de pc voor de lol windows 8 geïnstalleerd en de muis werkt nu perfect. Het heeft dus niets met m'n hardware te maken maar toch een software probleem. De muis zou minder storingsgevoelig moeten zijn
Citaat
De standaard 2,4 GHz frequentie raakt inmiddels aardig vol, met het Wi-Fi signaal, bluetooth en overige apparatuur. Storing in de verbinding is met deze muis verleden tijd.
bron:
http://www.computerstore.nl/product/169604/rapoo-1090p-draadloze-muis.html
Gewoon een kwestie van wachten op een versie van Ubuntu waar het wel goed mee gaat, Tot die tijd is het nog een beetje behelpen  ;)

Offline RikRik

  • Lid
Re: 5,8 GHz frequentie
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/31, 16:49:42 »
Gewoon een kwestie van wachten op een versie van Ubuntu waar het wel goed mee gaat, Tot die tijd is het nog een beetje behelpen  ;)
De muis werkt sinds kort probleemloos met Ubuntu 13.10  ^-^ (geen idee welke update dit heeft verholpen)