Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe USB stick formateren?  (gelezen 20715 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #25 Gepost op: 2010/07/10, 14:08:06 »
Wellicht heb jij het over de naam van een individueel bestand: die kan inderdaad niet langer zijn dan 256 karakters.

Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #26 Gepost op: 2010/07/10, 14:09:52 »
FAT32. Eenvoudigweg omdat praktisch alle OS'en met dit bestandssysteem overweg kunnen.
+1
Zo eenvoudig is het.
Mag ik daar even een soort van onderbouwing bij?
Waarom FAT32? Ik zie er de voordelen niet van

NTFS-
-Leesbaar en schrijfbaar in Windows en Linux (ik reken Windows voor XP niet meer mee)
-De lengte van de "sectoren" zin korter dus minder "verlies" oftewel meer opslagruimte dan met FAT32 hoewel je dan wel een minimale groote moet hebben voor je dat merkt.
-Geen probleem met grote bestanden >4Gb
-betere foutafhandeling dan FAT
-mogelijkheid tot versleutelen en beveiligen ingebouwd (toegegeven, dat werkt alleen als je elke keer dezelfde computer gebruikt)


Mac OS X.

Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #27 Gepost op: 2010/07/10, 20:59:36 »
Wellicht heb jij het over de naam van een individueel bestand: die kan inderdaad niet langer zijn dan 256 karakters.
Dat klopt, jij hebt het over het padnaam. We praten dus over twee verschillende dingen  =D
Daar kun je lekkere discussies van krijgen..
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #28 Gepost op: 2010/07/10, 21:20:42 »
Goed, ik was dus iets verkeerds aan het opzoeken geweest, hier is het goed: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_systems
Volgens dit verhaal is dus dat NTFS 266 characters lang padnaam aan kan (zoals ik al meerdere malen heb mogen ondervinden) maar alle EXT filesystemen zijn "unlimited".
Concreet betekend dit voor de TS dat als hij kopieert van EXT naar NTFS of FAT dat hij rekening moet houden met de 266 limit, met kopieren van EXT naar EXT zijn er geen limieten.

Mooi filesysteem, dat EXT4 XD... moeten we op de zaak ook maar eens invoeren op die Windows servers  ;)!!
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #29 Gepost op: 2010/07/10, 21:44:18 »
Citaat
Als ik op Ext3 een bestand delete wordt deze tenminste overschreven!!??
1) Is dat wel zo?
2) Maakt het je uit dat een bestand effectief volledig overschreven wordt?
1) http://en.wikipedia.org/wiki/Ext3#Recovery, aangezien dit mogelijk is is het niet waar.
2) Normaal kost het alleen relatief veel tijd, maar het kan handig zijn als je wilt dat het niet mogelijk is om data te herstellen. (Bijv. handig voor vertrouwelijke gegevens e.d.)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #30 Gepost op: 2010/07/11, 12:27:22 »
1)De inode wordt overschreven. De eigenlijke data worden NIET overschreven en kunnen gerecupereerd worden, hoewel dat niet simpel is. Een gewone "undelete" werkt dus niet omdat alle informatie waar het bestand stond op de schijf, verdwenen is.

2) Zoals je aangeeft, is een gewoon gewist bestand op ext al moeilijk te recupereren. De noodzaak voor de gebruiker die niet bij het Atomic Agency, de FBI of weet ik wat werkt om een bestand effectief en 100% te zappen zal in de praktijk eerder beperkt zijn voor de modale computergebruiker.