Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP installeren  (gelezen 1135 keer)

Offline Cantodea

  • Lid
XP installeren
« Gepost op: 2006/09/19, 18:27:59 »
Hallo,

Ik weet het, t'is beter om eerst Xp te installeren en dan (k)ubuntu om een dual boot op te zetten.  Maar ja, ik heb jaren gedraaid zonder Xp en nu komen de kinderen met speciale cd's van school die het enkel maar doen met XP (zelfs niet met Mac) een schande...

Nu wil ik dus opnieuw een dualboot opzetten, maar mijn Kubuntu is nu zo mooi geconfigureerd dat ik niet graag opnieuw zo willen beginnen.

Is dit dus mogelijk? En zo ja hoe begin ik er best aan?

Cantodea

Offline Dave

  • Lid
XP installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/19, 18:45:11 »
wat het beste is weet ik niet maar ik zelf zou xp op een aparte schijf installeren met de ubuntu schijf uitgeschakeld. Kan daar in ieder geval niets mee mis gaan.
daarna met grub aan de gang.

XP installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/19, 18:51:20 »
Zoals Dave het suggereert heb ik het ook gedaan. Eerst in linux alles van de ene fysieke harde schijf op de andere zetten waar de Ubuntu sessie op stond. Toen even de stekker uit die schijf getrokken, opstarten met winXP cd erin, niets aan het handje. Toen de andere harde schijf de stekker er weer in, zorgen in de bios dat ie eerst van de Ubuntu harde schijf probeert te booten. Volgens mij hoefde ik grub niet eens in te stellen om de winXP schijf te herkennen, maar als ik dit wel heb gedaan was het in ieder geval zo eenvoudig dat ik het me niet meer herinner. Als je maar 1 fysieke harde schijf hebt is het waarschijnlijk lastiger.

budster

  • Gast
XP installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/19, 18:52:19 »
Je kan natuurlijk even kijken of de software onder wine werkt, en je kan overwegen om contact met de school op te nemen en de mensen daar te vertellen dat het niet correct is om er blind vanuit te gaan dat mensen microsoft producten gebruiken. Wellicht zijn er opensource alternativen voor die software die jij hun kunt aandragen.

De open source methode is volgens mij toch iets wat bijzonder goed in een onderwijssysteem past. Bij beide is kennisoverdracht een belangrijke factor.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
XP installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/19, 18:57:15 »
VMWare zou wel eens iets voor u kunnen zijn.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Cantodea

  • Lid
XP installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/19, 19:11:40 »
VMware en wine heb ik geprobeerd
Wine werkt niet.  VMware werkt wel, maar is in mijn geval maar een halve oplossing, omdat voor bepaalde toepassingen 3D nodig is die dan weer niet werken in VMWare.
Liever dus een dualboot.
Natuurlijk breng ik de scholen op de hoogte en heb zelfs kontakt opgenomen met de software fabrikant, die niet wenst te reageren uiteraard...
Twee HD's heb ik voorlopig niet, ik zou dus moeten partioneren.

Vanavond heb ik trouwens ouderraad in betreffende school, de gelegheid om dit aan te kaarten.
Ik hou jullie op de hoogte.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
XP installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/19, 19:15:32 »
Over welke software gaat 't eigenlijk?
Is 't niet mogelijk om Linux software te gebruiken zodat de werkjes die de school verwacht toch uitgevoerd kunnen worden?

Trouwens zijn jullie in Nederland verplicht een pc aan te schaffen omdat jullie kids naar school gaan?
Wat met de minder bedeelde ouders die (zogezegd) die software niet kunnen betalen?
Kunnen de scholen geen pc of laptop ter beschikking stellen voor leerlingen van ouders zonder pc?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
XP installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/19, 19:20:46 »
Gwoon tegen XP zeggen, dat hij maar een partitie mag gebruiken.
Hier na is je MBR overschreven.
Start de alternate CD en kies voor herstellen.
In het volgende menu voor GRUB kiezen en klaar ......
Alleen moet je de file /boot/grub/menu.lst wel aanpassen .....
Alles is te vinden op de wiki !

Succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

budster

  • Gast
XP installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/19, 19:51:08 »
Citaat van: bartek
Trouwens zijn jullie in Nederland verplicht een pc aan te schaffen omdat jullie kids naar school gaan?
Wat met de minder bedeelde ouders die (zogezegd) die software niet kunnen betalen?
Kunnen de scholen geen pc of laptop ter beschikking stellen voor leerlingen van ouders zonder pc?
Alle scholen hebben computers ter beschikking waar studenten eventueel hun huiswerk op kunnen maken, maar ik denk toch dat merendeel van de studenten hun huiswerkt thuis op de computer maken.