Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie  (gelezen 24591 keer)

ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Gepost op: 2011/10/06, 19:29:45 »

Zoals ik meestal doe als er een nieuwe versie uitkomt van ubuntu heb ik op 1 van mijn computers alvast de nieuwe test versie van ubuntu 10.10 gezet.
boehoe wat een tegenvaller... unity vond ik al niks en nog steeds niet... het reageert traag... switchen naar werkbladen is gedoe en geen direct overzicht en switchen naar openstaande applicaties en geen direct en overzichtelijke toegang tot de menustructuur van applicaties, instellingen of bestandslocaties. Gnome vond ik 100x beter en flexibeler.
Op 10.10 moet gnome apart worden geinstalleerd ... dat ging prima, maar de nieuwe versie van Gnome is een dramatische achteruitgang bij de vorige versies... het lijkt nu meer op de Xubuntu versie van gnome... geen snelle rechtermuisknop opties (voor b.v. links op de werkbalken zetten of op de desktop), het verdwijnen van de systeembeheer en voorkeuren... ik ril er van... dat wat voor mij ubuntu zo eenvoudig en overzichtelijk maakte is grotendeels weg... als dit Ubuntu 10.10 wordt, ga ik jankend terug naar 10.4 en moet ik gaan uitkijken naar een andere distro... met pijn in het hart.... ik zat al op ubuntu sinds Feisty.... zie ik het allemaal te somber in of is dit echt waar het heen gaat.... wie heeft een idee hierover???
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/06, 19:31:56 »
Pak Xubuntu 11.10 (ik vind het een verademing!):
http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

De Xubuntu-instructiepagina heb ik al volledig bijgewerkt voor 11.10.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/10/06, 19:36:27 door Pjotr »

Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/06, 19:36:42 »

Oeps jeetje Pjotr... jij hebt ubuntu ook al achter je gelaten dus .... wat ik constateer bij 10.10 klopt dus.... ik haat de complexe manier van short cuts op de menubalk maken in xubuntu... dat zie ik nu terug in gnome onder ubuntu...
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/06, 19:43:53 »
Och, Unity is een stuk verbeterd t.o.v. 11.04, toen was het veel erger.... Ik kan er op zich best mee werken in 11.10, want de ergste ellende is er inmiddels uit verdwenen. Maar ik vind Xfce (Xubuntu) gewoon makkelijker en fijner.

Over die menubalk in Xubuntu: dat is een stuk verbeterd hoor, in Xfce 4.8 (die in Xubuntu 11.10 zit). Toepassingen toevoegen aan het uitklapbare dok is een makkie. Probeer het maar eens.

Overigens blijven de instructies op mijn website primair gericht op de hoofdversie van Ubuntu, die met Unity dus. Ik laat m'n bezoekers niet in de steek.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/10/06, 19:48:04 door Pjotr »

Offline Tom

  • Lid
Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/06, 19:45:00 »
Ben ook over op Xubuntu nu de 11.04 is zeer goed en de 11.10 wordt nog beter.
Mint12 komt uit met de keuze Gnome 2 of Gnome 3 en daar zal het van af hangen of Mint 13 LTS G2 of G3 wordt.
Ik ga Xubuntu alleszins houden zolang mijn hardware het doet natuurlijk.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/06, 20:00:44 »
ok Pjotr ik ga xubuntu nog uitproberen en wacht dan wel braaf op versie 10.10... met Unity kan ik wel leven maar niet lekker computeren... ik irriteer me er mateloos aan. Voor mezelf kan ik met ubuntu altijd nog even op 11.4 blijven. En Linux Mint is zeker ook een optie... maar maak nog meer zorgen over hoe dat op mijn werk moet. Met een non profit met 150 man personeel draaien we bijna volledig op Ubuntu Lucid. Ik kan me voorstellen dat het nog lastig kiezen wordt hoe en of we daar verder gaan met Ubuntu als het deze richting uit blijft gaan. Jammer zou dat zijn.

En ja... ik zou liever op ubuntu blijven maar ga toch ook maar eens bij linux mint boeren en xubuntu uitproberen.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/06, 20:02:50 »

Wanda ook bedankt... heb net ff ook naar linux mint gekeken... dat komt toch ook wel fraai over... en ik neem aan dat de home partitie bijna net zo makkelijk over te zetten is naar Mint?
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline Tom

  • Lid
Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/06, 20:21:47 »
Geen probleem. ;)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/06, 20:36:37 »
Mogen we misschien je specs weten? Want op mijn PC is Unity in 11.10 supersnel.

Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/06, 20:47:48 »
oeh dat moet ik dan ook ergens vandaan kunnen plukken.... ik draai nu 11.10  op een toshiba laptop A100-795 2 GB memory, 1,66 ghz dual core dual boot met windows vista.

Mijn twee net books en desktop op 11.4
videokaart onbekend volgens system...
Gaat me overigens bij unity niet alleen om de snelheid, maar het totale gebrek aan snel kunnen swithchen tussen applicaties en werkbladen... onoverzichtelijk.... maar goed smaken zullen wel verschillen..
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/06, 20:57:51 »
11.10 wordt nog beter.
Rectificatie: is beter :lol:
En natuurlijk gebruikersvriendelijk, zoals ik geen andere distro weet, een heerlijk systeem !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ramana

  • Lid
Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/06, 21:03:15 »
Of stap over naar Kubuntu of Xubuntu! KDE en XFCE profiteren van de (OK, subjectief oordeel) miskleun van Unity. Gnome3 heeft naar mijn idee een goed concept, maar Unity hinkt op twee gedachten en bevat daardoor een aantal logische fouten (waarom moet dat rommelige verzamelbalkje links staan? (bij G3 is het een verklaarbare keuze: alle vier de kanten worden zinvol benut)) en irritante opties (waarom wordt de gebruiker als hij of zij een applicatie wil starten eraan herinnerd dat er applicaties zijn in dezelfde categorie die geïnstalleerd kunnen worden? Waarom toont het beknopte menu de eerste vier alfabetische applicaties (i.p.v. bijvoorbeeld de vier belangrijkste of meest gebruikste?). Vandaag weer mee zitten spelen met Gnome3 en Unity, maar Unity zie ik niet zitten. G3 heeft wel wat (het idee erachter klopt volledig, maar het duurt nog ff voordat... (doet me denken aan KDE 4.0. Dat was dramatisch slecht, maar het concept was super! En nu met KDE 4.7.1: helemaal super: je gelooft het niet, het gebruikt meer geheugen dan XFCE, maar de processor belasting is minder!).
« Laatst bewerkt op: 2011/10/06, 21:05:04 door Ramana »

Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/06, 21:10:31 »
11.10 wordt nog beter.
Rectificatie: is beter :lol:
En natuurlijk gebruikersvriendelijk, zoals ik geen andere distro weet, een heerlijk systeem !

Welk systeem bedoel je nou Ron??
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/06, 21:15:42 »
Of stap over naar Kubuntu of Xubuntu! KDE en XFCE profiteren van de (OK, subjectief oordeel) miskleun van Unity. Gnome3 heeft naar mijn idee een goed concept, maar Unity hinkt op twee gedachten en bevat daardoor een aantal logische fouten (waarom moet dat rommelige verzamelbalkje links staan? (bij G3 is het een verklaarbare keuze: alle vier de kanten worden zinvol benut)) en irritante opties (waarom wordt de gebruiker als hij of zij een applicatie wil starten eraan herinnerd dat er applicaties zijn in dezelfde categorie die geïnstalleerd kunnen worden? Waarom toont het beknopte menu de eerste vier alfabetische applicaties (i.p.v. bijvoorbeeld de vier belangrijkste of meest gebruikste?). Vandaag weer mee zitten spelen met Gnome3 en Unity, maar Unity zie ik niet zitten. G3 heeft wel wat (het idee erachter klopt volledig, maar het duurt nog ff voordat... (doet me denken aan KDE 4.0. Dat was dramatisch slecht, maar het concept was super! En nu met KDE 4.7.1: helemaal super: je gelooft het niet, het gebruikt meer geheugen dan XFCE, maar de processor belasting is minder!).

Unity hinkt voor mij vooral 1 been.... maar goed... ik wil het ook niet volledig afkatten.... er zal wel een idee achter zitten... de visuele opstarters komen uiteraard het meest in zicht, maar dat kon ik onder gnome 2 prima zelf regelens en hoe ik het zelf wilde in de menu balk. Ik vind de huidige knoppen lelijk, te groot, te traag en ik mis gewoon het snel met 1 klik kunnen wisselen van werkblad en aplicatie. Gnome 3 vind ik echt ERG tegenvallen.
Gnome onder voorgaande ubuntu versies vond ik perfect qua gebruikersgemak, indeling van aplicaties en systeem functies en qua flexibiliteit..... maar goed... ga zeker kubuntu/xubuntu en mint nog uitproberen.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline Tom

  • Lid
Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/06, 21:16:59 »
Ron bedoelt de nieuwe Xubuntu 11.10 die eind deze maand uitkomt dacht de 13 okt.
Die gaat ook mijn Xubuntu 11.04 vervangen.

PS: Ben ook met Feisty begonnen. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/06, 21:38:47 »
hmmm nou goed te horen dat jullie zo enthousiast zijn over xubuntu.... en de KDE desktop... dat biedt perspectief
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline Tom

  • Lid
Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/06, 21:42:33 »
KDE ken ik zelf niet nog nooit geprobeerd ,maar er zijn hier (forum) verschillende die KDE gebruiken.

Denk het beste is proberen en kijken welke u en de collega´s (werk) het beste liggen. :)
« Laatst bewerkt op: 2011/10/06, 21:45:13 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #17 Gepost op: 2011/10/06, 21:44:13 »
Ik merk trouwens net dat Amsn helemaal niet overweg kan met Unity.... gespreksvensters openen niet.... en kan al helemaal geen twee gesprekken te gelijk voeren... bijzonder...
Het gebruiksgemak van Unity zou gelijk met sprongen verbeteren als je direct uit een aplicatie naar de knoppenbalk kon zonder eerst je aplicatie weg te moeten klikken... grrr.. volgens mij waren computers tegenwoordig bedoeld om makkelijk en snel te kunnen multi tasken...
« Laatst bewerkt op: 2011/10/06, 21:46:55 door weiland »
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #18 Gepost op: 2011/10/06, 22:00:50 »
hmmm nou goed te horen dat jullie zo enthousiast zijn over xubuntu....
Die bedoelde ik dus .......
Let wel, mijn PC moet doen wat ik wil en zoals ik wil.
Met de "oude" Gnome2 was dat zo, met de nieuwe XFCE (Xubuntu 11.10) is dat zo !
In het begin is het even wennen, het is tenslotte anders dan Gnome2, maar het kan alles en is simpel aan te passen aan je wensen.
Wil je een bling-bling systeem met toeters en bellen, dan is KDE de beste.
Het is dus voor het grootste deel afhankelijk van je persoonlijke smaak en voorkeur (en hardware).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #19 Gepost op: 2011/10/06, 22:04:07 »
Het gebruiksgemak van Unity zou gelijk met sprongen verbeteren als je direct uit een aplicatie naar de knoppenbalk kon zonder eerst je aplicatie weg te moeten klikken... grrr..

Je kan toch binnen de applicatie je muisaanwijzer naar links toe bewegen tot aan de rand van het scherm en dan komt de knoppenbalk  te voorschijn zonder de applicatie te moeten sluiten of wegklikken.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #20 Gepost op: 2011/10/06, 22:13:34 »
bij mij niet hoor haha....

Ik moet eerst de aplicatie sluiten of verbergen en de andere openstaande aplicatie sluiten en verbergen en dan pas komt bij mij de knoppenbalk te voorschijn... misschien een leuk nieuwtje in 10.10....

Nee dat lieg ik.. ik moet de openstaande aplicatie wegklikken ... dan komt de knoppenbalk te voorschijn... en dan kan ik de andere openstaande aplicatie via de knoppen openen... das 2 muisklikken meer per aplicatiewisseling dan onder gnome in 11.4
« Laatst bewerkt op: 2011/10/06, 22:19:09 door weiland »
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline OrangeTux

  • Lid
Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #21 Gepost op: 2011/10/06, 22:39:43 »
bij mij niet hoor haha....

Ik moet eerst de aplicatie sluiten of verbergen en de andere openstaande aplicatie sluiten en verbergen en dan pas komt bij mij de knoppenbalk te voorschijn... misschien een leuk nieuwtje in 10.10....

Nee dat lieg ik.. ik moet de openstaande aplicatie wegklikken ... dan komt de knoppenbalk te voorschijn... en dan kan ik de andere openstaande aplicatie via de knoppen openen... das 2 muisklikken meer per aplicatiewisseling dan onder gnome in 11.4

Ken je de sneltoetsen in unity niet? Kort de windows toets indrukken opent de dash, druk je de toets langer in dan komt de unitybar tevoorschijn. En er zijn veel meer sneltoetsen die unity erg snel en gemakkelijk maken. Ziehier https://lh3.googleusercontent.com/_1QSDkzYY2vc/TbVnyAUtG3I/AAAAAAAAEGo/xbI3PnYNEkw/cbjs0.resized.png

Ik moest noodgedwongen terug naar gnome 2.x. Maar ik ervoer dat als zo onhandig. Nee, doe mij maar unity.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #22 Gepost op: 2011/10/06, 23:10:11 »
Ik moest noodgedwongen terug naar gnome 2.x. Maar ik ervoer dat als zo onhandig. Nee, doe mij maar unity.
Smaken en voorkeuren verschillen, dus ........ zelf ervaren is het beste !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #23 Gepost op: 2011/10/06, 23:16:15 »
nou die windows knop werkt inderdaad... irritant dat het dash gelijkt over je blad ligt... langer vasthouden werkt alleen maar als je de windowsknop ingedrukt houdt en dan een programma start.. als die helemaal onderaan zit moet je de windowsknop ingedrukt houden en in de knoppenbalk doorrijden naar beneden... wat is er simpeler dan je veel gebruikte programmas gewoon met hun icoontje in je bovenbalk te hebben... ik heb unity dan helemaal niet nodig... snel switchen tussen openstaande aplicaties via de benedenbalk.... dat vind ik handig en snel...
Je link heb ik bekeken... maar combifunctietoetsen heb ik sinds wordperfect dos uit mijn kop verbannen om nooit meer terug te halen.... Maar ieder zijn smaak en voorkeur... ik heb gekozen voor ubuntu mede op basis van gnome zoals het was t/m 11.4. Dat beviel me uitstekend. ik snap je voorkeur best, maar het is niet de mijne.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline retep

  • Lid
Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #24 Gepost op: 2011/10/07, 07:13:34 »
Ik moet toe geven dat de unity balk voor mij beter zou wezen als deze permanent zichtbaar is en kleiner knoppen zou hebben. Ik heb namelijk ook enig probleem om hem snel te voorschijn te halen door de muis naar de linker kant te bewegen en som wil ik dat ding helemaal niet aan klikken maar kom dan toch als een duveltje te voorschijn.