Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zorin OS 5  (gelezen 6791 keer)

Offline RikRik

  • Lid
Zorin OS 5
« Gepost op: 2012/01/26, 11:15:48 »
Ik ben heel benieuwd naar de volgende versie van Zorin OS 5..
Zorin 5 is Ubuntu 11.04 met een eigen grafische schil, ik vind dit een prachtig systeem, maar de ondersteuning zal toch ergens in (April) 2012 afgelopen zijn?
Nergens kan ik iets vinden over de ontwikkeling en plannen van Zorin..
Ik heb het idee dat men eerst wacht op Ubuntu 12.04

Offline RikRik

  • Lid
Re: Zorin OS 5
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/26, 12:00:08 »
Zorin OS 5.2 is Ubuntu 11.04  ik kan nergens iets vinden over de ontwikkeling van Zorin

Re: Zorin OS 5
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/26, 13:58:40 »
Dat dus femke.

Plus: wat maakt de ondersteuning uit? Ze kunnen zelf ook doorontwikkelen als ze dat zelf willen. Bodhi ondersteunt ook nog zo'n 3 jaar op de desktop terwijl het onderliggende Ubuntu 10.04 daar al eerder mee ophoudt voor de desktop.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Zorin OS 5
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/26, 17:09:00 »
M.a.w. hoewel de ondersteuning van Ubuntu stopt, zou het best wel eens kunnen zijn dat b.v. de beveiligingsupdates e.d. gewoon door blijven gaan omdat Zorin dit gaat overnemen.

Zorin heb ik nu een tijdje op een pc staan en ik begin steeds meer de werking van dit systeem te waarderen.  Zorin is snel,  functioneel en mooi om te zien.   

Re: Zorin OS 5
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/30, 08:34:02 »
Zorin is best leuk om mee te spelen. Wij gebruiken het als basis voor het MUP One-project, een multimediatoolkit voor het onderwijs:

http://www.basiscursusubuntu.nl/2011/12/16/spelen-met-zorin-os/

Dat er nu een versie ligt op basis van LXDE is niet verrassend. Zorin moet het een beetje hebben van de Windows-like grafische interface en dat is afhankelijk van de verdere ontwikkeling van Unity en GnoMenu. Wat mij betreft ben ik vooral nieuwsgierig wat Zorin met Ubuntu 12.04 gaat doen.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Zorin OS 5
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/30, 11:31:20 »
Zorin is best leuk om mee te spelen. Wij gebruiken het als basis voor het MUP One-project, een multimediatoolkit voor het onderwijs:

http://www.basiscursusubuntu.nl/2011/12/16/spelen-met-zorin-os/

Dat er nu een versie ligt op basis van LXDE is niet verrassend. Zorin moet het een beetje hebben van de Windows-like grafische interface en dat is afhankelijk van de verdere ontwikkeling van Unity en GnoMenu. Wat mij betreft ben ik vooral nieuwsgierig wat Zorin met Ubuntu 12.04 gaat doen.

k ben ook heel benieuwd wat Zorin gaat doen met Ubuntu 12.04, nergens kan ik iets vinden over de ontwikkeling van een nieuwe versie.
Ik heb ondertussen al heel wat distro's bekeken die op de lijst van distrowatch vermeld staan en in eerste instantie vond ik Zorin te veel op windows lijken, maar na  een tijdje ben ik de  werking en de interface steeds meer gaan waarderen. Zorin heeft een uiterst functionele menu en werkbalk. Een simpel iets als de locatie van het zoekvenster in het menu, het vastzetten van favorieten op de werkbalk, een wisknop in de map recente documenten, de prachtige animaties, de standaard instellingen van compiz na de installatie van Zorin, zoals roterende desktop, desktop zoomen met de scrolwiel van de muis, de muiscursor op een mp3 begint direct met afspelen, enz enz...
Misschien dat de ontwikkelaars van Zorin echt niet weten hoe ze met Ubuntu 12 Zorin kunnen verbeteren.. Ik zou het echt niet weten, Zorin 5 is misschien te perfect..er is helemaal niets wat, volgens mij, verbeterd kan worden..
« Laatst bewerkt op: 2012/01/30, 11:33:07 door RikRik »

Offline MKe

  • Lid
Re: Zorin OS 5
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/30, 21:08:35 »
Interessant, welke DE gebruikt Zorin eigelijk?

Re: Zorin OS 5
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/31, 08:57:28 »
Het aantal opties hangt af van de versie van Zorin. Het project biedt een aantal betaalde versies aan met daarin extra thema's. Op mijn onderzoekslijstje staat het punt: "Hoe krijg ik nieuwe thema's geïnstalleerd in de gratis versie?". De handleiding is duidelijk, maar de nieuwe thema's verschijnen niet in de themawisselaar van Zorin.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Zorin OS 5
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/31, 10:00:29 »
Topic opgeschoond, voor heen-en-weer discussies is er IRC.

Desktopomgevingen zijn aangegeven in de link, door Jan geplaatst: http://www.basiscursusubuntu.nl/2011/12/16/spelen-met-zorin-os/
Verdere info & screenshots: http://zorin-os.com/tour.html
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Zorin OS 5
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/31, 14:10:57 »
Interessant, welke DE gebruikt Zorin eigelijk?

GNOME 2.

FrSu

  • Gast
Re: Zorin OS 5
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/10, 21:47:19 »
In afwachting wat Mint 13 mij gaat brengen op mijn netbookje heb ik er eens wat beter naar gekeken

Een mooie uitgebreide distro met 3 desktop mogelijkheden. Win 7, Linux en Win XP. Voor mij niet zo interessant, maar voor een beginner vanaf Win wordt de overstap wel erg gemakkelijk gemaakt.

Wat mij met name opvalt is de basis instelling met Compiz. Werkt goed en alles reageert supersnel, zelfs op mijn oude PC bak en op mijn netbookje is het zelfs in de Live USB al erg snel. :o

Voor iemand die liever met Gnome 2 werkt ook een aanrader om eens te bekijken. :P

Offline RikRik

  • Lid
Re: Zorin OS 5
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/12, 00:17:12 »
Citaat
Wat mij met name opvalt is de basis instelling met Compiz. Werkt goed en alles reageert supersnel, zelfs op mijn oude PC bak en op mijn netbookje is het zelfs in de Live USB al erg snel
Compiz en zorin os 5 is prachtig, een aanrader voor de compiz -fan! Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe versie van Zorin.

FrSu

  • Gast
Re: Zorin OS 5
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/17, 08:36:59 »
Ik nu ook, nadat ik Mint 13 RC Cinnamon even bekeken heb.

Snelheidsverbetering op Live USB lijkt er wel te zijn t.o.v. de geinstalleerde 12. Ik zal Mate ook nog even bekijken. Mint 12 is voor mij te langzaam op mijn netbookje.

De kans is dus groot dat het Zorin 6 gaat worden. Ben niet zo geinteresseerd in de Win desktops, maar de Gnome is prima. Heb echter in de Live USB van 5 nog niet kunnen vinden hoe ik Mintmenu er in kan installeren. Komt in synaptic gewoon niet tevoorschijn bij het zoeken.

FrSu

  • Gast
Re: Zorin OS 5
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/19, 09:39:27 »
Vandaag is Zorin 6 Core RC uitgekomen:

http://distrowatch.com/?newsid=07256


Offline RikRik

  • Lid
Re: Zorin OS 5
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/19, 18:38:34 »
Vandaag is Zorin 6 Core RC uitgekomen:

http://distrowatch.com/?newsid=07256

Heb je Zorin  6 al geprobeerd FrSu ? 

Ik heb het even bekeken met de live-dvd en ik kan niet anders zeggen dat het een geweldig mooie distro is geworden. Mijn favorieten zijn Linux Mint met Cinnamon, Ubuntu 12.04 met de nieuwe Unity maar Zorin 6 is ook zeer de moeite waard om eens te proberen. 
Het is wel heel verleidelijk om Ubuntu 12.04 alweer te vervangen door Zorin 6  :|
Voorlopig blijf ik bij Ubuntu met Unity, Unity ga ik steeds meer waarderen, maaar....
Petje af voor de ontwikkelaars van Zorin !!

Edit: met de rechtermuistoets kan je de dock afsluiten, ik zie het nut niet van deze optie :-)
« Laatst bewerkt op: 2012/05/19, 18:54:44 door RikRik »

FrSu

  • Gast
Re: Zorin OS 5
« Reactie #15 Gepost op: 2012/05/20, 13:28:16 »
Ik ga de 6 op mijn test PC zetten om uit te proberen.

Heb de 5 op mijn netbookje naar z'n grootje geholpen door een upgrade te laten doen naar 11.10. Dat was dus niet zo slim. Had de 5 net naar mijn wensen ingericht. :'(

 Pinguy Eee OS doet bijna hetzelfde dus heb ik dit eerst maar even op mijn (dagelijks gebruik) netbookje gezet.

Over de 6 is al een ander topic geopend, door Vistaus zag ik. http://forum.ubuntu-nl.org/andere-distributies/zorinos-6/
« Laatst bewerkt op: 2012/05/20, 13:31:40 door FrSu »

FrSu

  • Gast
Re: Zorin OS 5
« Reactie #16 Gepost op: 2012/05/27, 17:43:59 »
Ik had heel veel vastlopers met 6, dus heb ik 5.2 Core er weer opgezet.
Onderste paneel verwijdert, Docky er voor in de plaats met een 2de Docky links voor de mappen, net zoals in Pinguy.
Mintmenu geïnstalleerd en het Zorin menu verwijderd.

Ik denk dat ik hiervan mijn eigen versie ga maken,....... als ik het zou kunnen =D

Gnome 2 met alle mogelijkheden en lekker rap, wat wil ik nog meer?

Voorlopig een blijvertje op dit netbookje ;).

http://imageshack.us/photo/my-images/10/schermafdrukc.png/

http://imageshack.us/photo/my-images/14/schermafdruk1k.png/
« Laatst bewerkt op: 2012/05/27, 20:48:33 door FrSu »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Zorin OS 5
« Reactie #17 Gepost op: 2012/05/28, 10:08:24 »
Jammer dat Zorin 6rc zoveel foutmeldingen en vastlopers geeft, ik ben benieuwd hoe de final het zal doen. Je hebt van Zorin 5 helemaal een nieuwe distro gemaakt, ziet er prachtig uit FrSu. 
Een nieuwe voor distrowatch FrSuOS 1.0   ^-^

Gisteren heb ik op een oude pentium 4 xubuntu 12.04 geïnstalleerd, het is opmerkelijk hoe soepel deze os draait op een oude pc. Misschien een os om eens een keer te proberen. Xubuntu is opmerkelijk beter dan zijn voorgangers.

FrSu

  • Gast
Re: Zorin OS 5
« Reactie #18 Gepost op: 2012/05/28, 10:51:09 »
Off topic: Ik heb Xubuntu 12.40 al op mijn oude Packard Bell Easynote laptop staan.
Draait inderdaad behoorlijk goed (De PB is erg lastig voor Linux). De PB gaat binnenkort in de verkoop, want ik gebruik 'm verder niet. Ideaal voor een scholier, of iemand die gewoon zoiets in de kamer nodig heeft voor dagelijks gebruik met internet etc.

On topic: Zorin 5.2 Core draait op dit (dagelijks gebruik) netbook je als een tierelier, heb nog geen problemen kunnen ontdekken. =D

Offline RikRik

  • Lid
Re: Zorin OS 5
« Reactie #19 Gepost op: 2012/05/28, 11:15:36 »
Off topic: zet je je Packard Bell Easynote hier te koop ? Mijn dochter heeft gisteren haar NetBook in het water laten vallen  :o    We hebben hem in de zon laten drogen maar bij het opstarten komt er alleen nog maar een lange piep toon en na een tijdje start het systeem wel op maar loopt vervolgens vast, ik ben bang dat het einde verhaal is. Misschien heb ik wel belangstelling voor je Packard Bell Easynote..
Ik vraag mij af of de NetBook een beetje betaalbaar gerepareerd kan worden, de toetsenbord moet sowieso vervangen worden, enkele toetsen ontbreken nu  :-[

On topic. Zodra Zorin 6 final beschikbaar is ga ik het nog een keer proberen, Zorin 6 is immers een prachtige os. 

FrSu

  • Gast
Re: Zorin OS 5
« Reactie #20 Gepost op: 2012/06/02, 08:40:20 »
@RikRik Als je interesse hebt in de PB PM me dan maar even.

OS 5 draait hier nu een weekje en ik ben erg onder de indruk.

Snel en stabiel, nog geen fout kunnen ontdekken  ^-^.

Ook de looks in de Gnome sessie bevalt mij erg goed met de aanpassingen die ik gedaan heb.
Zo goed zelfs dat ik de Win sessies nog niet eens geprobeerd heb, realiseer ik mij nu. :o

Zal er toch nog even naar kijken.


FrSu

  • Gast
Re: Zorin OS 5
« Reactie #21 Gepost op: 2012/06/02, 09:05:01 »
Hmm, dat is nu jammer. Na de wissel komt de originele Gnome sessie weer tevioorschijn en zijn mijn aanpassingen weg.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Zorin OS 5
« Reactie #22 Gepost op: 2012/06/02, 11:38:58 »
@FrSu. Je hebt een PB ontvangen.

FrSu

  • Gast
Re: Zorin OS 5
« Reactie #23 Gepost op: 2012/06/03, 10:43:27 »
Inmiddels Zorin 5.2 Core met succes op mijn Packard Bell Easy Note laptop gezet. Draait op het eerste gezicht goed. Nog even wat verder testen.

De PB is nogal kieskeurig met distro's, veel draait er niet op. Maar Zorin lijkt het, net als Xubuntu, wel goed te doen.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Zorin OS 5
« Reactie #24 Gepost op: 2012/06/04, 22:56:38 »
Heb nu uiteindelijk ook de Zorin Os 5.2 geïnstalleerd op mijn oude laptop pentium 3, ok het zal dan een oudere Ubuntu zijn, maar deze draait soepel en is grafisch niet zo zwaar,  waardoor ik weer zelf's een DVD optrede met VLC in groot scherm kan bekijken, dan vind ik het wel best zo.