Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp nodig bij partitionering  (gelezen 1064 keer)

DarkEra

  • Gast
Hulp nodig bij partitionering
« Gepost op: 2008/03/03, 13:03:34 »
Hallo allemaal,

Ik heb overwogen en gekozen om toch een dual boot te gaan maken van mijn laptop. Dus Windows XP en Ubuntu erop.
Maar nu komt mijn vraag. Ik heb een harde schijf van ongeveer 50GB erin zitten waarvan op dit moment ongeveer 42GB over is. Nu wil ik Ubuntu opnieuw installeren met een apparte home, root en swap partitie. Maar hoe kan ik deze schijf nu het beste indelen qua ruimte? Hoeveel GB voor de home en root partitie?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Offline siegi

  • Lid
Hulp nodig bij partitionering
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/03, 13:15:08 »
Voor swap partitie lijkt me 1gb.
Voor een root partitie zou ik een 4 gb nemen zodat je nog wat ruimte hebt voor eventueel extra zaken.
Want bv ook de /tmp maakt deel uit van je root partitie.
En voor de homepartitie de rest :)

Persoonlijk houd ik /home en root partitie samen om mijn ruimte optimaal te gebruiken :)

Offline Ben37

  • Lid
Hulp nodig bij partitionering
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/03, 13:17:33 »

Hulp nodig bij partitionering
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/03, 13:28:19 »
4 Gig voor de /  "root" is bij Gutsy een beetje weinig heb ik laats gemerkt ?
Ik had 7Gig toebedeeld echter na wat geinstalleer liep hij al snel vol.
Dit nog terwijl ik een aparte temp partitie had gemaakt.

Bij 42GB en 2 Gig moederbord geheugen zou de volgende indeling meest idiaal zijn.
(indien je de /home gescheiden wilt houden, anders is Siege zijn oplossing om  / en /home samen te houden beter.)

/ =10Gig
/home =30Gig
Swap =2Gig

Indien je maar 1 Gig op het moederbord hebt en OF toch nooit suspend gebruikt kan je net zo goed voor Swap 1Gig gebruiken.
Suspend of slaapmode is zowiezo niet echt aan te raden, beter is de pc gewoon afsluiten.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Hulp nodig bij partitionering
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/03, 20:29:55 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hulp nodig bij partitionering
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/03, 20:55:06 »
Citaat van: Johanvd
Hier staat ook een uitleg: https://wiki.ubuntu.com/OntwerpDocumentatie/PartitiesEnBestandssystemen
Goed verhaal. Eén (taalkundige?) correctie: de uitgebreide (extended) partitie is *zelf ook* een gewone primaire partitie. De tekst suggereert een tegenstelling tussen primaire partities en de uitgebreide partitie. Die tegenstelling is er niet.

De uitgebreide partitie is een normale primaire partitie, *waarvan de ruimte* is omgetoverd tot vestigingsplaats voor logische partities.

DarkEra

  • Gast
Hulp nodig bij partitionering
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/04, 02:06:20 »
Bedankt voor jullie reacties en hulp. ;)

Ik zal maar gaan voor de normale veilige manier en de begeleide functie gebruiken, lijkt me veel beter. Geen zorgen, ik kom er wel aan uit nu.

Met vriendelijke groet,

Dark Era