Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Help Aub, ik wil via Ubuntu in mn boot.ini settings komen  (gelezen 5215 keer)

Offline g078

  • Lid
Hallo,

ik heb naar een tip van een vriend omdat iets niet wilde lukken mn boot.ini op safeboot gezet in windows MSconfig, maar nu start mn windows Helemaal NIET meer op geen 1 manier.

nu moet ik het dus terug veranderen maar dat kan dus niet aangezien je in windows moet zitten om in MSconfig te komen.

nu is mij door een aantal mensen verteld dat ik dit met Ubuntu kan doen, mn safeboot weghalen in mn boot.ini.

maar hoe? ik kan er niet achter komen ik heb minstens al 50 websites bezocht en allemaal hebben ze het er wel over maar zeggen ze niet hoe ik er kom.

ik heb ubuntu al gebrand op cd en al in mijn pc gedaan maar ik heb geen idee wat ik moet doen om bij mn boot settings te komen.

ik wil alleen maar safeboot weghalen zodat ik in mn windows kan komen, dan is alles opgelost.


ik hoop echt dat iemand mij kan helpen want er staan zoveel belangrijke dingen op mijn computer en ubuntu is mn enige hoop.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/07, 17:29:48 door g078 »

dat komt omdat ubuntu grub gebruikt.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Bazzertje

  • Gast
Experimenteren zonder back-up.........
Volgende keer echt eerst een back-up maken.

Succes!

Offline HarzG

  • Lid
... zucht ...

Als je dan eenmaal bij je bestanden kunt, kun je C:\boot.ini aanpassen en simpelweg /SAFEBOOT uitgummen. Een eenvoudige tekstverwerker wel vereist (notepad). Mocht het niet ter plekke aan te passen zijn kun je boot.ini natuurlijk op usb kopiëren en op een werkende win machine aanpassen en weer terug plakken.

Het aanpassen van de c:\boot.ini is ook mogelijk met de Ubuntu live-CD. Zoek daarmee in de boot.ini naar de regel met safeboot en verwijder de complete regel. Dat was het advies - of dat werkt, weet ik niet.

btw: Het is mooi met safeboot en andere beveiligssites. Vooral dat je bij safeboot als "customer" zoekend naar een contact op een dode link terecht komt.
Lijkt mij echt "professioneel", sorry.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline g078

  • Lid
Hoi, ja dit begrijp ik allemaal wel dit heb ik al ontelbaar keren gelezen om C:\boot.ini  aan te passen.

maar Hoe precies waar kom ik daar met ubuntu, wat moet ik aanklikken etc om daar te komen.

en ja ik kan ook geen backup maken dus dit is mn enige oplossing, het enige wat ik moet doen is safeboot uitzetten.

kan iemand Exact uitleggen hoe ik daar kom via ubuntu? ik weet niet eens waar ik de commands moet invoeren en wat precies, die dingen bedoel ik.

Offline HarzG

  • Lid
Je geeft weinig/geen informatie over je systeem, vandaar dat alleen geraden kan worden ...

Je koppelt de Windows-partitie aan in een modus dat je lezen+schrijven kan.
Dat kan bijv. in de terminal (door het menu bladeren van de live-CD).

Je typt in de terminal:
sudo mount -t ntfs-3g /dev/sda1 /mntHiermee is de 1e (waarschijnlijk de Windows) partitie gekoppeld en te beenaderen via de "map" /mnt.
Vervolgens typ je in de terminal:
gksudo gedit /mnt/boot.iniHiermee heb je boot.ini geopend en kan je het bestand wijzigen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline g078

  • Lid
Hoi,

als ik dit invoer sudo mount -t ntfs-3g /dev/sda1 /mnt

zegt ie, there is no such file or directory

en als ik dit invoer gksudo gedit /mnt/boot.ini

dan opent ie een blank modus genaamd boot.ini

maar ik moet dus geen blank krijgen, ik moet het bestand openen waarbij de text al staat en ik alleen het boot stukje hoef te editen.

ik denk niet echt dat mijn systeem er veel mee te maken heeft maar hier wat info:

Packard bell 2469, Windows XP SP2

- Intel Pentium D820 Processor Type
- 2.8GHz, 800MHz FSB, 2MB Cache
- 1GB DDR RAM
- 160GB Hard Disk Drive
- Multi-Format Dual Layer DVD RW Drive
- 512MB nVidia GeForce 7300 SE Graphics

wat ik wil is volgems mij zo gebeurd, alleen weet ik even niet hoe ik het voor elkaar moet krijgen.
 

Je kan grafisch werken in Ubuntu? Doe dan het volgende, ga naar Systeem>Beheer>Schijfgereedschap selecteer daar de partitie met Windows.
Onderaan in het midden staat een knop met Volume aankoppelen, staat er Volume ontkoppelen, dan is de partitie al aangekoppeld.
In beide gevallen open je erna een terminal en typt gksudo nautilus, nu opent nautilus in de rootmode. Navigeer nu naar de map /media als het goed is zie je hier de Windows partitie, navigeer nu naar het bestand boot.ini en klik met de rechtermuisknop op het bestand. Kies in het venster wat je krijgt de tweede optie Openen met gedit, staat deze niet genoemd kies dan Andere toepassing, kies in dat venster gedit. Nu opent het bestandje en kan je de wijzigingen aanbrengen. Ben je klaar, het bestand opslaan. Sluit alles af en start de computer opnieuw op en kies Windows in het Grub menu. Lukt het nu?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline heir4c

  • Lid
Heb je sowieso ubuntu wel op je computer staan? Heb je sowieso al eens ubuntu gebruikt?
Ik denk het niet. Wat ik op maak uit je berichten is dat je enkel Windows erop staan hebt en dat je nu met de ubuntu LiveCD je installatie wil redden.
Boot met de cd (dat heb je blijkbaar al gedaan)
Dan heb je twee keuzes. Ubuntu uitproberen zonder te installeren en ubuntu installeren.
Welkom op het forum,

Kies de eerste optie (de linkse dus) en klik daarop en laat het Live-gedeelte opstarten.
Dan als je het Bureaublad te zien krijgt klik je Alt+F2 in en dan krijg je een venstertje te zien waar je iets kan intikken.
Tik het volgende in:
gksudo nautilusKlik op uitvoeren.
Nu word het bestandssysteem geopend. Links in de lijst zie je waarschijnlijk de windows partitie staan. Klik erop en navigeer naar je boot.ini
Nu kan je alles aanpassen wat je wil.

Kan je hiermee verder? Laat iets weten.
ThanX

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline g078

  • Lid
Heb je sowieso ubuntu wel op je computer staan? Heb je sowieso al eens ubuntu gebruikt?
Ik denk het niet. Wat ik op maak uit je berichten is dat je enkel Windows erop staan hebt en dat je nu met de ubuntu LiveCD je installatie wil redden.
Boot met de cd (dat heb je blijkbaar al gedaan)
Dan heb je twee keuzes. Ubuntu uitproberen zonder te installeren en ubuntu installeren.
Welkom op het forum,

Kies de eerste optie (de linkse dus) en klik daarop en laat het Live-gedeelte opstarten.
Dan als je het Bureaublad te zien krijgt klik je Alt+F2 in en dan krijg je een venstertje te zien waar je iets kan intikken.
Tik het volgende in:
gksudo nautilusKlik op uitvoeren.
Nu word het bestandssysteem geopend. Links in de lijst zie je waarschijnlijk de windows partitie staan. Klik erop en navigeer naar je boot.ini
Nu kan je alles aanpassen wat je wil.

Kan je hiermee verder? Laat iets weten.
ThanX

Met vriendelijke groet,
heir4c

Hoi, als ik dat doe kom ik in de map Root.

staat wel een mapje met Boot bij maar in dat mapje zit er geen 1 file waarbij ik de boot ini kan veranderen, dus volgens mij zitik helemaal niet in mn windows partitie. want er staan in die root map ook bestanden met de naam linux erin dus is volgens mij van ubuntu zelf.



aan de linkerkant zie ik staan, Root, Desktop, File System, Network, Trash.

dus volgens mij zit ik toch niet goed?


Offline rja

  • Lid
Re: Help Aub ik word gestoord, ik wil via Ubuntu in mn boot.ini settings komen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/05, 14:58:13 »
Hoe ziet je partitie indeling eruit ?.

Geef de output van sudo fdisk -l via een terminal in deze thread.


Offline heir4c

  • Lid
Re: Help Aub, ik wil via Ubuntu in mn boot.ini settings komen
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/05, 15:00:58 »
Zie je de windows partitie niet ertussen staan (meer naar onderen in de lijst)?
File system zijn alle mappen die onder de / (rootpartitie) staan. (/bin /boot /usr /home enz...)
Maar links zou je die windows partitie moeten zien staan als je gedaan hebt wat Gijsbert zei i.v.m. het aankoppelen van de windows partitie.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline HarzG

  • Lid
Re: Help Aub, ik wil via Ubuntu in mn boot.ini settings komen
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/05, 15:19:58 »
Als er een Windows-partitie aanwezig is, dan staat die misschien onder /media/_naam_van_de_partitie.
Je komt naar /media door via filesystem te bladeren.

De inhoud van het bestand ziet er volgens mij standaard zo uit in Windows XP Home:
Citaat van: C:\boot.ini
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect

Als het bestand niet meer te vinden is op de standaardplek (direct onder C:\), dan heeft misschien safeboot e.e.a. verplaatst en zo veilig opgeborgen dat de normale gebruiker er niet meer bij kan.

Terugkomend op de back-up:
Je kan, als alle pogingen tot herstel mislukken, een back-up van de Windows-data maken met de Ubuntu live-CD. Zoals als eerder werd gezegd, kan je de partitie van Windows in normale systemen zien als een submap van /media. Als die niet te zien is (of als een lege map getoond wordt), dan kan de partitie handmatig met Nautilus ("verkenner") gekoppeld worden of met de terminalopdrachten die ik voorstelde.
Als de partitie gevonden/gekoppeld is, kan je alles op een externe harde schijf of een (grote) USB-stick zetten.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/06, 11:49:38 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline koos4401

  • Lid
Re: Help Aub, ik wil via Ubuntu in mn boot.ini settings komen
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/05, 15:49:20 »
In - in ieder geval Vista - is boot.ini een tabblad, dus onderdeel van msconfig. Msconfig.exe vind je in: Windows/system32/
 Omdat het volgens mijn dualbootcomp in een exe verstopt zit, twijfel ik wat aan je succes. Toch sterkte!

Edit: misschien kun je hier wat mee: http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/Rebuilding+Boot.ini vooral het hoofdje "Rebuilding..." met mbv EasyBCD ; volgens mij is EasyBCD ook bootable te vinden op het internet./end Edit
« Laatst bewerkt op: 2011/02/05, 15:59:53 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline g078

  • Lid
Re: Help Aub ik word gestoord, ik wil via Ubuntu in mn boot.ini settings komen
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/07, 00:22:22 »
Hoe ziet je partitie indeling eruit ?.

Geef de output van sudo fdisk -l via een terminal in deze thread.



sudo fdisk -l

Disk /dev/sda: 300.1 GB, 300069052416 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 36481 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x17df17de

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1        1019     8185086   1c  Hidden W95 FAT32 (LBA)
/dev/sda2   *        1020        4934    31447237+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda3            4936       36481   253393245    7  HPFS/NTFS




volgens mij is sda2    mijn hoofdschijf met alle instellingen en programmas, sda3 is voor opslag

maar ik zie ze beide niet staan bij File System in Ubuntu, ook niet in de media map.

enig idee hoe ze zichtbaar worden?

Offline g078

  • Lid
Re: Help Aub, ik wil via Ubuntu in mn boot.ini settings komen
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/07, 00:29:05 »

dat had ik begrepen ja, alleen wist ik niet hoe ik er moet komen via ubuntu

Offline Nardon

  • Lid
Re: Help Aub, ik wil via Ubuntu in mn boot.ini settings komen
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/07, 11:05:26 »
Probeer nu eens dit commando:

sudo mount -t ntfs-3g /dev/sda2 /mnt

A;s het goed is kun je dan wel bij die partitie komen.

Offline g078

  • Lid
Re: Help Aub, ik wil via Ubuntu in mn boot.ini settings komen
« Reactie #17 Gepost op: 2011/02/07, 14:26:38 »
Probeer nu eens dit commando:

sudo mount -t ntfs-3g /dev/sda2 /mnt

A;s het goed is kun je dan wel bij die partitie komen.

hoi,

als ik dat doe dan doet ie niks maar gaat ie simpelweg naar de volgende regel (weer opnieuw iets invoeren)

maar ik denk wel dat ik zoiets als dit moet hebben ja, het klinkt als de oplossing alleen werkte deze code niet.

ligt het aan mij of kan het ook anders?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Help Aub ik word gestoord, ik wil via Ubuntu in mn boot.ini settings komen
« Reactie #18 Gepost op: 2011/02/07, 15:24:53 »
ik denk niet echt dat mijn systeem er veel mee te maken heeft maar hier wat info:

Packard bell 2469, Windows XP SP2

- Intel Pentium D820 Processor Type
- 2.8GHz, 800MHz FSB, 2MB Cache
- 1GB DDR RAM
- 160GB Hard Disk Drive
- Multi-Format Dual Layer DVD RW Drive
- 512MB nVidia GeForce 7300 SE Graphics

Als dit jouw systeem is, van welk systeem is deze output dan........ ???

sudo fdisk -l

Disk /dev/sda: 300.1 GB, 300069052416 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 36481 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x17df17de

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1        1019     8185086   1c  Hidden W95 FAT32 (LBA)
/dev/sda2   *        1020        4934    31447237+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda3            4936       36481   253393245    7  HPFS/NTFS

Offline HarzG

  • Lid
Re: Help Aub, ik wil via Ubuntu in mn boot.ini settings komen
« Reactie #19 Gepost op: 2011/02/07, 16:03:26 »
sudo mount -t ntfs-3g /dev/sda2 /mntals ik dat doe dan doet ie niks maar gaat ie simpelweg naar de volgende regel (weer opnieuw iets invoeren)

maar ik denk wel dat ik zoiets als dit moet hebben ja, het klinkt als de oplossing alleen werkte deze code niet.

Als je geen foutmelding ziet, is de partitie gekoppeld en nu te vinden onder de map /mnt.

Hierna kan, zoals in het bericht 04 Februari 2011, 22:13:10 gezegd, onderstaande opdracht uitgevoerd worden.
gksudo gedit /mnt/boot.ini
Maar misschien kan je nog reageren op de vraag van Mikkel, daar ben ik ook benieuwd naar.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline g078

  • Lid
Re: Help Aub ik word gestoord, ik wil via Ubuntu in mn boot.ini settings komen
« Reactie #20 Gepost op: 2011/02/07, 17:12:07 »
ik denk niet echt dat mijn systeem er veel mee te maken heeft maar hier wat info:

Packard bell 2469, Windows XP SP2

- Intel Pentium D820 Processor Type
- 2.8GHz, 800MHz FSB, 2MB Cache
- 1GB DDR RAM
- 160GB Hard Disk Drive
- Multi-Format Dual Layer DVD RW Drive
- 512MB nVidia GeForce 7300 SE Graphics

Als dit jouw systeem is, van welk systeem is deze output dan........ ???

sudo fdisk -l

Disk /dev/sda: 300.1 GB, 300069052416 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 36481 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x17df17de

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1        1019     8185086   1c  Hidden W95 FAT32 (LBA)
/dev/sda2   *        1020        4934    31447237+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda3            4936       36481   253393245    7  HPFS/NTFS


hehe klopt daar was ik al bang voor, ja aangezien ik mn pc niet aan krijg en de papieren niet meer heb kon ik er even niet snel op komen wat het precies was.

maar die specs die ik heb geplakt is van hetzelfde type pc maar kan ook een versie ouder of nieuwer zijn.

ik denk trouwens dat dat ook echt irrelevant is bij het oplossen van mn probleem.


Offline g078

  • Lid
Re: Help Aub, ik wil via Ubuntu in mn boot.ini settings komen
« Reactie #21 Gepost op: 2011/02/07, 17:29:30 »
sudo mount -t ntfs-3g /dev/sda2 /mntals ik dat doe dan doet ie niks maar gaat ie simpelweg naar de volgende regel (weer opnieuw iets invoeren)

maar ik denk wel dat ik zoiets als dit moet hebben ja, het klinkt als de oplossing alleen werkte deze code niet.

Als je geen foutmelding ziet, is de partitie gekoppeld en nu te vinden onder de map /mnt.

Hierna kan, zoals in het bericht 04 Februari 2011, 22:13:10 gezegd, onderstaande opdracht uitgevoerd worden.
gksudo gedit /mnt/boot.ini
Maar misschien kan je nog reageren op de vraag van Mikkel, daar ben ik ook benieuwd naar.

dank je dit was het :D!

opgelost!

ik waardeer het echt, gelukkig kan ik mijn bestanden behouden en start hij weer op.

ik heb mn boot.ini kunnen aanpassen, hartelijk bedankt voor al jullie hulp : )

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Help Aub ik word gestoord, ik wil via Ubuntu in mn boot.ini settings komen
« Reactie #22 Gepost op: 2011/02/07, 17:37:01 »
hehe klopt daar was ik al bang voor, ja aangezien ik mn pc niet aan krijg en de papieren niet meer heb kon ik er even niet snel op komen wat het precies was.

maar die specs die ik heb geplakt is van hetzelfde type pc maar kan ook een versie ouder of nieuwer zijn.

ik denk trouwens dat dat ook echt irrelevant is bij het oplossen van mn probleem.

Je hád natuurlijk gewoon kunnen zeggen dat je die gegevens niet meer had en dus maar 'iets' opschreef wat erbij in de buurt kwam...........  


Edit:

ik heb naar een tip van een vriend omdat iets niet wilde lukken mn boot.ini op safeboot gezet in windows MSconfig, maar nu start mn windows Helemaal NIET meer op geen 1 manier.

nu is mij door een aantal mensen verteld dat ik dit met Ubuntu kan doen, mn safeboot weghalen in mn boot.ini.

maar hoe? ik kan er niet achter komen ik heb minstens al 50 websites bezocht en allemaal hebben ze het er wel over maar zeggen ze niet hoe ik er kom.


ik hoop echt dat iemand mij kan helpen want er staan zoveel belangrijke dingen op mijn computer......


Nog even afgezien van het feit dat ik niet begrijp hoe jouw Windows 'Helemaal NIET' meer kon opstarten nadat je had ingesteld dat er in Veilige modus moest worden opgestart, begrijp ik eigenlijk ook niet dat je 'minstens al 50 websites' hebt bezocht zonder erachter te komen hoe je die foutieve boot.ini weer ongedaan kon maken.
Als je Google had gebruikt met als simpele zoekterm windows safeboot, was je als één van de eerste links deze site tegengekomen, met niet alleen uitleg over hoe in Veilige modus op te starten, maar ook met een link naar deze oplossing voor het geval je pc daarna niet meer normaal wil opstarten. Dus hoezo, 'meer dan 50 websites bezocht' en nergens te vinden hoe je een verandering in boot.ini weer opgedaan kunt maken...........?
« Laatst bewerkt op: 2011/02/07, 19:28:35 door Mikkel »

Offline g078

  • Lid
Re: Help Aub ik word gestoord, ik wil via Ubuntu in mn boot.ini settings komen
« Reactie #23 Gepost op: 2011/02/07, 21:25:03 »

Nog even afgezien van het feit dat ik niet begrijp hoe jouw Windows 'Helemaal NIET' meer kon opstarten nadat je had ingesteld dat er in Veilige modus moest worden opgestart, begrijp ik eigenlijk ook niet dat je 'minstens al 50 websites' hebt bezocht zonder erachter te komen hoe je die foutieve boot.ini weer ongedaan kon maken.
Als je Google had gebruikt met als simpele zoekterm windows safeboot, was je als één van de eerste links deze site tegengekomen, met niet alleen uitleg over hoe in Veilige modus op te starten, maar ook met een link naar deze oplossing voor het geval je pc daarna niet meer normaal wil opstarten. Dus hoezo, 'meer dan 50 websites bezocht' en nergens te vinden hoe je een verandering in boot.ini weer opgedaan kunt maken...........?

daar was ik al geweest en dat hielp niet want ik kon ten eerste niet in windows komen dus kon ik het niet veranderen, en mn windows CD heb ik niet meer dus kon ik die manier ook niet gebruiken.

de enige optie was dus ubuntu waar ik dus op talloze sites informatie over gezocht heb maar nergens stond precies gespecificeerd hoe ik er moest komen.

en hier werd me dat dus wel duidelijk uitgelegd :)