Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu naast Windows als download?  (gelezen 1106 keer)

Offline sjakie

  • Lid
Ubuntu naast Windows als download?
« Gepost op: 2016/01/22, 16:14:04 »
Ben nieuw bij u. Heb mijn neus van Windows beetje vol en wil graag Ubuntu eens proberen. Proberen voorlopig naast Windows8.  Ik heb begrepen dat dit kan. Draai een 1-jaar jonge HP Pavilion 22. Wat adviseert u mij?  Omdat ik niet in NL woonachtig ben is een download wellicht dé oplossing? Graag van u vernemend. Groetens Sjakie...

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows als download?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/22, 16:28:10 »
Download een Linux Live cd/dvd
Brand deze op een cd/dvd, boot de PC van de CD/DVD  om een eerste indruk van Linux te krijgen.
Vanaf cd/dvd gaat dit wel traag.
Op internet staan de nodige programma's om de gedownloade iso's op een USB te zetten en opstartbaar te maken, dat gaat al een stuk sneller. Mogelijk staat er op de cd/dvd zelf al een programma om dat te doen.
Heb je de voor jou meest interessante Linux gevonden kun je aan het installeren beginnen, dat is stap 2 ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline sjakie

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows als download?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/23, 11:38:32 »
@DeBaas..Heb alles doorstaan en  is W8.1 definitief van mijn Pavilion. Hiervoor in de plaats Ubuntu geinstalleerd..Waarom krijg ik de twee puntjes niet op de i of de e?  Heel eigenaardig dat ik van begin af aan geduvel heb met het opstarten.  Er gebeurt helemaal niks en het lukt alleen als ik snel de f12 toets indruk en dan in BIOS zie ik 3 mogelijkheden, UBUNTU, UBUNTU geavanceerd en nog een onduidelijke. Ik las ergens heel snel " Beta Grub"   Heb ik wel de goede installatie?

Re: Ubuntu naast Windows als download?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/23, 11:42:49 »
Beetje vreemd. Bij mij ging installatie vrijwel altijd probleemloos. Alleen op een te oude laptop gaf het problemen maar dat hoeft bij jouwe niet aan de orde te zijn. En bij 1 laptop was aanvullende nvidea-beelddrivers nodig.

Is de versie die jij gedownload en geinstalleerd hebt een LTS versie? Dat is een Long Time versie en geen beta.
Hier vind je de juiste versie.
http://www.ubuntu-nl.org/ubuntu/desktop?q=node/93

Na installatie deze doornemen en wat nodig uitvoeren?
10 dingen om direct te doen na installatie van Ubuntu 14.04 Trusty Tahr
https://sites.google.com/site/computertip/directdoen

Ik ben bijna 2 jaar terug ook van 8.1 overgestapt naar Ubuntu stand alone. Zeker een aanrader. Wat ik ook zo beu was kom ik nu geheel niet meer tegen.
Blijft vooral als je vragen of problemen hebt dit hier voorleggen. Je wordt hier prima op weg geholpen.
Zet door. Het zal een verademing zijn. =D
« Laatst bewerkt op: 2016/01/23, 11:50:34 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows als download?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/23, 15:52:41 »
@sjakie
Je dient waarschijnlijk je BIOS nog aan te passen.
Standaard wil je machine waarschijnlijk nog steeds Windows opstarten.

Zoek op de steekwoorden: UEFI CSM GPT Secureboot MBR
veel leesplezier.

Het ontbreken van ä ë ï komt waarschijnlijk doordat je bij installatie NIET gekozen hebt voor het toetsenbord Amerikaans internationaal met dode toetsen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline aartje

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows als download?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/23, 16:51:43 »
@sjakie

Het ontbreken van ä ë ï komt waarschijnlijk doordat je bij installatie NIET gekozen hebt voor het toetsenbord Amerikaans internationaal met dode toetsen.
Of als je uit Belgie komt zal je een Belgisch toetsenbord moeten kiezen (azerty)
Ik raad je aan om als je iets vraagt op dit forum wat uitgebreider te zijn  wat voor
computer je gebruikt (cpu, memory,graphics etc.) en welke (X,K,L-)Ubuntu versie je wilt installeren

Offline sjakie

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows als download?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/24, 07:26:05 »
@sjakie
Je dient waarschijnlijk je BIOS nog aan te passen.
Standaard wil je machine waarschijnlijk nog steeds Windows opstarten.

Zoek op de steekwoorden: UEFI CSM GPT Secureboot MBR
veel leesplezier.

Het ontbreken van ä ë ï komt waarschijnlijk doordat je bij installatie NIET gekozen hebt voor het toetsenbord Amerikaans internationaal met dode toetsen.


@DeBaas. Ja, ik zal BIOS aan moeten passen, dat denk ik voorlopig ook. Maar ik kom daar niet goed binnen. Mijn HP machine geeft nauwelijks de kans alhoewel ik de f12 toets direct na het aanzetten, indruk.  Het toetsenbord heb ik inmiddels kunnen oplossen en tekstinvoer werkt nu perfect. Dank voor de aanbevelingen. Gr/Sjakie

Offline sjakie

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows als download?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/01/24, 07:41:38 »


Is de versie die jij gedownload en geinstalleerd hebt een LTS versie? Dat is een Long Time versie en geen beta.

Hier vind je de juiste versie.
http://www.ubuntu-nl.org/ubuntu/desktop?q=node/93

Na installatie deze doornemen en wat nodig uitvoeren?
10 dingen om direct te doen na installatie van Ubuntu 14.04 Trusty Tahr
https://sites.google.com/site/computertip/directdoen

I

@Party-rabbit. Zodra ik opstart met HP en ik f12 indruk,  krijg ik soms een vol scherm met violette achtergrond. Dit is van UBUNTU. Bovenaan staat GNU GRUB versie 2.0 en gevolgd door beta. Niet alles heb ik nog kunnen achterhalen omdat dit beeld snel verdwijnt. Ik kom daar nog op terug zodra ik het hele verhaal heb genoteerd. Dan komt het inlogscherm met linksonder 14.04.LTS. Ik heb met " de terminal"  kunnen achterhalen dat ik UBUNTU 14.04.3 LTS op de schijf heb staan, codenaam " trusty"  .. Dus wat dat betreft ben ik gerustgesteld dat de installatie de juiste download betrof met behulp van een " live-USB-stick" .

De link met daarachter de 10 tips heb ik direct uitgevoerd en ben je zeer erkentelijk voor het doorgeven daarvan. Wat een geweldig goed geredigeerde informatie en verdere verwijzingen. De auteur is een profi!!

Voorlopig de komende dagen genoeg te doen en als er vragen zijn dan meld ik mij weer.

Groetens, Sjakie

Re: Ubuntu naast Windows als download?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/01/24, 12:09:31 »
Wat een geweldig goed geredigeerde informatie en verdere verwijzingen. De auteur is een profi!!

Voorlopig de komende dagen genoeg te doen en als er vragen zijn dan meld ik mij weer.

Groetens, Sjakie

Die auteur is Pjotr. Die zit ook hier en beantwoord ook doorlopend vragen, zoals zovelen. Zet hem bij je Bladwijzers.
Ikzelf ben bijna 2 jaar terug (volledig) over gegaan en met behulp van dit forum (soms verwijzend naar die website) ben ik heel ver gekomen, met een zeer stabiel systeem als resultaat. En daar heb ik ook wat heuveltjes voor moeten overwinnen maar met hulp van hier is dat prima gelukt. Ik (en vrouw en kids hier) weet niet beter meer en wil nooit meer terug. =D
Zet door. Die heuveltjes zijn minder hinderlijk dan wat je voorheen gewend was.  ;)

Groetjes terug. ^-^
« Laatst bewerkt op: 2016/01/24, 12:11:33 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows als download?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/01/24, 12:31:17 »
HP ?
Meestal gaat het makkelijker om met Esc in het boot menu te komen, vandaar verder naar BIOS of andere opstartmogelijkheden.
Maar, niet alle HP machines werken op deze manier.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline sjakie

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows als download?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/01/24, 13:23:26 »
@DeBaas. U is een geweldenaar en je doet jouw naam zeker eer aan. Gelijk geprobeerd met de ESC toets en midden in de roos, BIOS wel te verstaan. Ik heb binnen dit bestand gekozen voor Oudere Opstartmogelijkheden en erna gevinkt  Vaste Schijf"   dus nu vanaf die mogelijkheid wederom opgestart.

Dat ging goed lijkt het doch ik heb het gevoel eerst nog op een soort tussenpagina te landen. Dit is een UBUNTU beeld met bovenaan de tekst: GNU GRUB  versie 2.02 ~beta2- 9ubuntu1.7

Hierna ga ik naar een inlogveld waar ik mijn code moet invoeren, dan naar het echte inlog/aanmeld veld waarop ik weer mijn code moet invoeren...

Dan ben ik binnen.  Wat doe ik nog fout, andere BIOS volgerde benutten? Moet ik mijn Live-USB blijven gebruiken om op te starten.

Met de tekstinvoer is het weer mis. Ging gister prima, de accenten, de dubbele punten landden overal goed.  Nu ineens niet meer.

Ik gebruikte het bestandje "Lkey"  en voerde in: Amerikaans toetsenbord met daarbinnen Engels internationaal en 9 dode toetsen..

Wat gaat hier fout, enig idee?

Graag vernemend, groetens Sjakie