Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Firefox] Scrollen gaat soms met hakken en stoten  (gelezen 2763 keer)

Offline Allard

  • Lid
[Firefox] Scrollen gaat soms met hakken en stoten
« Gepost op: 2014/12/26, 21:13:19 »
Ik ervaar met Firefox iets waar ik de laatste tijd toch zo schijtziek van wordt. Wanneer ik Firefox opstart en ik ga door een website scrollen dat gaat dit over het algemeen gewoon goed. Echter wanneer ik de browser een lange tijd open laat staan dan kan het voorkomen dat sommige websites erg schokkerig scrollen, ook het beetpakken van de de scrolbalk en het heen en weer schuiven hiermee gaat gewoon totaal niet. Websites als YouTube, Facebook of Google Maps werken dan zo beroerd dat ik gewoon Firefox af moet sluiten en opnieuw moet starten om van dit probleem af te zijn.

Het probleem komt op meerdere Ubuntu installaties voor dus ik vermoed dat het probleem hem in Firefox zelf zit. Hardware versnelling staat tevens ook uit, dus daar zal het probleem denk ik ook niet in zitten. Ik vraag me af of iemand een oplossing voor dit 'probleem' weet want ik ben natuurlijk niet iedere keer van plan om Firefox af te moeten sluiten voor dit probleem. Chrome of Chromium is voor mij ook geen oplossing omdat deze zich nog veel idioter gedragen op Ubuntu. Overigens werkt het scrollen in Chrome of Chromium dan wel weer naar behoren.

Wie herkent deze problemen met Firefox en weet er mogelijk een oplossing voor?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [Firefox] Scrollen gaat soms met hakken en stoten
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/26, 23:23:02 »
- welke extensies / add-ons heb je in Firefox geïnstalleerd?
- op welk stuurprogramma draait je videokaart?

Offline Allard

  • Lid
Re: [Firefox] Scrollen gaat soms met hakken en stoten
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/27, 00:24:25 »
Hallo Pjotr,

Mijn PC heeft een de nVidia driver die in Ubuntu wordt aangeboden. nVidia 331.113 is dat. Mijn laptop heeft gewoon de standaard Intel driver waarmee hij kwam. Omdat het probleem op meerdere machines voorkomt denk ik persoonlijk niet dat de videodrivers er iets mee te maken hebben.

Om je andere vraag even te beantwoorden, ik gebruik:

Adblock Plus                                                        --->> Om die vervelende advertenties te blokkeren
HTTPS Everywhere                                              --->> Om websites te laten verbinden met HTTPS indien mogelijk
Download YouTube Videos as MP4              --->> Om video's van YouTube te downloaden  :evil:
UAControl                                                             --->> Om de user agent te manipuleren om op sommige sites HTML5 video's te forceren i.p.v. Flash
User-Agent JS Fixer                                            --->> Hetzelfde als hierboven
Ubuntu Firefox Modifications                        ---->> Geen idee wat dit doet maar het kwam standaard mee in Ubuntu

En dan heb ik nog de volgende addons die uitstaan:

Ubuntu Online Accounts
Unity Desktop Integration
Unity Websites integration

Zou het probleem hem in de addons kunnen zitten denk je?
« Laatst bewerkt op: 2014/12/27, 00:35:28 door Allard »

Re: [Firefox] Scrollen gaat soms met hakken en stoten
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/27, 09:52:23 »
Heel soms heb ik dit probleem ook op mijn laptop met een nvidia grafische kaart met de  331.113 drivers.
Volgende addons heb ik:
downloadhelper
facebook share button
lastpass
ubuntu firefox modifications
ubuntu online accounts
unity desktop integration
unity website integration
xmarks
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [Firefox] Scrollen gaat soms met hakken en stoten
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/27, 10:17:13 »
Dat stuurprogramma is waarschijnlijk in orde. Ik vermoed dat een zelfgeïnstalleerde add-on het probleem veroorzaakt, want dat zijn de "gebruikelijke verdachten".

Ik zou de zelfgeïnstalleerde add-ons allemaal verwijderen en ze daarna één voor één weer toevoegen, net zolang tot je de rotte appel te pakken hebt (wat je dan merkt aan het terugkeren van de storing).

Offline Tom

  • Lid
Re: [Firefox] Scrollen gaat soms met hakken en stoten
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/27, 11:34:19 »
HTTPS Everywhere  < die zorgde bij mij vroeger voor overlast ,dus verwijderd.
Ubuntu Firefox Modifications  < pruts kun je verwijderen ,heet in synaptic *ubufox*.
Downloadhelper < is uitgeschakeld bij niet gebruik.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/27, 12:56:30 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Nollie

  • Lid
Re: [Firefox] Scrollen gaat soms met hakken en stoten
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/27, 13:41:35 »
als uitschakelen niet werkt dan kun je er 1 extra addon opzetten: Smoothwheel. In de opties zet ik hem iets sneller.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Re: [Firefox] Scrollen gaat soms met hakken en stoten
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/27, 13:49:34 »
Je kan dat heel snel testen via FF -- menu/ Help / Herstarten met uitgeschakelde add-ons.

Nu kan je 1 per 1 inschakelen en zien wat het geeft.

Mogelijk is ook een geheugenlat brak ; eens een memtest doen en zien of je RAM nog goed is.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Allard

  • Lid
Re: [Firefox] Scrollen gaat soms met hakken en stoten
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/27, 16:58:29 »
Ik heb alle addons, behalve Adblock Plus uitgezet of verwijderd, nu maar even aanzien. Echter heb ik in de tussentijd toch nog voorzichtig weer Chrome gebrobeerd en nu werkt deze wel gewoon.  :o Geen idee waarom het in het verleden problemen gaf hier maar ik denk dat ik Chrome achter de hand hou nu deze toch weer goed werkt. Misschien nieuwere versie die beter werkt.

@Joris, ik denk persoonlijk niet dat het RAM geheugen problemen heeft. Dit probleem met Firefox heb ik al een langere tijd en ik heb een maand geleden nog een memtesjte gedaan. Overigens werken alle anders programma's qua scrollen wel gewoon goed en ik heb ook geen problemen met traagheid of wat ook maar, in iedere geval geen problemen die duiden op mogelijke brakke RAM bankjes. Tevens heeft de laptop ook dit Firefox probleem dus ik heb toch het vermoeden dat het mogelijk in Firefox leeft of een addon. ;)

Frederik

  • Gast
Re: [Firefox] Scrollen gaat soms met hakken en stoten
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/27, 17:14:30 »
Ik denk dat het inderdaad aan Firefox ligt en nergens anders aan al heb ik het niet zo erg als Allard. De website van Flickr is al sinds jaar en dag bij mij een drama om te scrollen (ook onder Windows) en sinds recent kan Blendle er ook wat van: verschrikkelijk gewoon. Ik heb er geen aanknopingspunten of oplossingen voor kunnen vinden.

Offline Allard

  • Lid
Re: [Firefox] Scrollen gaat soms met hakken en stoten
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/27, 17:37:15 »
Klopt, komt er trouwens nog bij dat mijn moeder soms ook met scrollen problemen heeft in Firefox, althans dat verteld ze. Zij gebruikt Windows 7. In mijn geval komt het voor op specifieke websites. Websites als bijvoorbeeld YouTube, Facebook en of Google Maps. Allemaal sites waar veel content wordt geladen. Dit forum bijvoorbeeld heeft daar geen last van, tweakers of security.nl of webwereld, scrollen gaat daar altijd wel goed ook wanneer het probleem onder Facebook of YouTube wel voorkomt.

Offline Tom

  • Lid
Re: [Firefox] Scrollen gaat soms met hakken en stoten
« Reactie #11 Gepost op: 2014/12/27, 17:43:39 »
Facebook ja dat is soms een drama ,maar dat ligt niet aan FF .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline jan11000

  • Lid
Re: [Firefox] Scrollen gaat soms met hakken en stoten
« Reactie #12 Gepost op: 2014/12/27, 19:37:00 »
Zelf heb ik dit ook,
firefox moet lang open zijn, en veel website's geopend en gesloten, en misschien nog 10 tabbladen open,
dan wordt firefox langzamer en traag,
enigste oplossing is, firefox herstarten.
Waarom weet ik niet.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: [Firefox] Scrollen gaat soms met hakken en stoten
« Reactie #13 Gepost op: 2014/12/27, 22:46:41 »
firefox moet lang open zijn, en veel website's geopend en gesloten, en misschien nog 10 tabbladen open,
dan wordt firefox langzamer en traag,
enigste oplossing is, firefox herstarten.

Veel tabbladen open hebben neemt steeds meer geheugen in beslag. Via about:config kun je hier wat aan doen:
klik met de rechtermuisknop op een leeg plekje in het venster en kies: Nieuw, Boolean.
Geef hem de naam config.trim_on_minimize en de waarde true
Vanaf nu kun je het geheugen leegmaken door (regelmatig) te minimaliseren.
Is misschien een tip. ;)

Offline Allard

  • Lid
Re: [Firefox] Scrollen gaat soms met hakken en stoten
« Reactie #14 Gepost op: 2015/01/22, 20:12:23 »
Na een tijd Chrome te hebben gebruikt kan ik zeggen dat het bij deze is opgelost. Het ziet er naar uit daar er in Firefox toch iets niet goed zit waardoor het scrollen erg hapert.

Echter moet ik wel bij zeggen dat Chrome op sommige sites ook wel een klein beetje hapert, alhoewel dit lang zo erg niet is als in Firefox. Zal wel liggen aan het manier hoe de site in elkaar zit denk ik.  :laugh: