Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vragen nieuwe gebruikers via PM  (gelezen 2365 keer)

Offline emiel1976

  • Lid
Vragen nieuwe gebruikers via PM
« Gepost op: 2011/06/05, 02:01:32 »
Ik heb een vraag.
Ik krijg af en toe een pm met wat vragen over Linux en dan niet de vragen over dat hun audio of videokaart niet werkt, maar vragen zoals mijn Windows programma's werken niet in Linux.
Stuk voor stuk zijn het nieuwe gebruikers die Linux hebben geïnstalleerd en niet van te voren hebben geïnformeerd wat Linux is en hoe het werkt.

Nou vind ik het niet erg als ze mij een pm sturen met vragen en ook niet die vragen, maar ik zou het fijner vinden als ik niet iedere keer opnieuw iets hoef uit te leggen.
Tevens reageert de ene negatief op Linux als je uitlegt dat heel veel werkt maar niet alles kwa software en dat het installeren wat anders gaat dan in Windows.
Anderen reageren meer van, geeft niet dan pak ik de Linux versie wel, die is toch gratis.
merendeel reageert positief gelukkig.

Krijgen jullie ook dit soort vragen en zo ja hoe lossen jullie dit op?

Ik ben berijd om iedereen te helpen en ik verwijs ze allemaal door naar websites maar af en toe lijkt het of ik meer een doorgeef luik ben van info die naar mijn mening op de site van Ubuntu.com hoort te staan en wel op de voorpagina.
Ik heb namelijk ook al reacties gehad met ik kon online er niets over vinden en eerlijk gezegd moet ik ze daar wel gelijk in geven. De informatie over hoe alles werkt, ontbreekt en dan bedoel ik niet over waar het menu zit en dergelijke maar hoe het zit met Windows software, flash (restricted-extra's) en dergelijke.

Even voor niemand meer een pm durft te sturen, ik vind het prima als iemand mij via een pm een vraag stelt via een pm omdat ze dat blijkbaar liever doen dan op het forum.
Blijf ze gerust sturen, waar ik kan help ik met de vragen.

DarkEra

  • Gast
Re: Vragen nieuwe gebruikers via PM
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/05, 02:54:43 »
Dat heb ik ook ooit aan de hand gehad en als ik me niet vergis zelfs ook nog eens een topic over geopend of in een topic als reactie gepost. Ik weet het zo even niet meer maar wat ik wel deed was in dat topic of die reactie openlijk aangeven dat ik er niet van gediend was.

Via een PB (PM) hoort men niet om hulp te vragen naar mijn mening. Op die manier krijgt een andere persoon die misschien ook datzelfde probleem heeft waarschijnlijk nooit de oplossing te zien mocht het eventueel verholpen zijn.
We hebben niet voor niets een forum waar ze vragen kunnen stellen over Ubuntu in het algemeen én ze hebben een Andere Distributies gedeelte als het gaat over andere derivaten van Ubuntu of andere distro's.

Re: Vragen nieuwe gebruikers via PM
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/05, 03:09:31 »
Ik heb dat ook al gehad,
ik heb het zo opgelost:

http://forum.ubuntu-nl.org/programmeren/re-programerin-in-geany-c
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Vragen nieuwe gebruikers via PM
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/05, 04:06:34 »
Ik ben het volledig met jullie eens en ik stuur ze links van topic's waar al over het onderwerp word gesproken.
Desondanks blijf ik ze eigenlijk nog helpen waar ik ze eigenlijk beter volledig naar het forum moet verwijzen.

Gelukkig is het niet wekelijks en heb ik er nog geen problemen mee gehad, maar ik heb toch liever dat ik ander soort pm's krijg en dat dit soort vragen op het forum komen.
Ik ben ook geen steunpunt en ik had dus ook niet verwacht dat ik dit soort vragen zou krijgen.

Ik zal ze nog meer naar het forum verwijzen en indien nodig net als Wart, de vraag hier posten.

Ik heb niets tegen pm's maar het is wel fijn als de personen met dit soort vragen naar het forum gaan in plaats een pm te sturen.






Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Vragen nieuwe gebruikers via PM
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/05, 10:19:49 »
ik krijg altijd verbaasde reacties van "what the heck is dat?"
dan leg ik uit dat het linux is met alle voordelen met de aanbeveling dat ze het eens moeten proberen.
meeste hebben erg veel argwaan, vooral over het feit dat het gratis is, maar als ze het eenmaal geprobeerd hebben dan zijn de reacties meestal positief.

ik vergelijk het met een auto, de meeste mensen boeit het niet wat onder de motorkap ligt als de auto er maar goed uitziet en goed rijd (en dat doet ubuntu).
maar als je zoals ik wel onder de motorkap gaat sleutelen, dan begrijp je pas hoe geweldig goed die motor is!

Richard Stallman zei ooit:
unix is actually a very simple operating system, but you have to be a genius to understand it's simplicity.


Offline heir4c

  • Lid
Re: Vragen nieuwe gebruikers via PM
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/05, 10:40:19 »
Ik krijg ook wel eens PB's en antwoord dan ook maar ik zeg er ook bij dat het beter is om vragen op het forum te stellen omdat andere leden er ook iets aan zouden hebben maar nog meer omdat we dan met velen die vraag zien en meer en/of betere antwoorden kunnen geven.
Ik gebruik Ubuntu/Linux nu wel al 3 jaar maar dat wil niet zeggen dat ik nu enorm veel weet. Er zijn hier mensen die Linux bijv. nog maar een jaar gebruiken en al veel meer weten en kunnen dan ik. Dat kan vele oorzaken hebben, zoals minder tijd of betere studeerders of wat dan ook.
Ik sta ook niet als steunpunt omdat ik voorlopig nog andere zaken aan mijn kop heb maar als mensen uit mijn buurt mij zouden contacteren dan zou ik geen nee zeggen, weet je wel.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/05, 10:59:47 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Vragen nieuwe gebruikers via PM
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/05, 10:55:52 »
Ik heb eigenlijk nog nooit een pm gehad met hulpvragen...
Ik ben het volledig met jullie eens en ik stuur ze links van topic's waar al over het onderwerp word gesproken.
Desondanks blijf ik ze eigenlijk nog helpen waar ik ze eigenlijk beter volledig naar het forum moet verwijzen.

Gelukkig is het niet wekelijks en heb ik er nog geen problemen mee gehad, maar ik heb toch liever dat ik ander soort pm's krijg en dat dit soort vragen op het forum komen.
Ik ben ook geen steunpunt en ik had dus ook niet verwacht dat ik dit soort vragen zou krijgen.

Ik zal ze nog meer naar het forum verwijzen en indien nodig net als Wart, de vraag hier posten.

Ik heb niets tegen pm's maar het is wel fijn als de personen met dit soort vragen naar het forum gaan in plaats een pm te sturen.

Dan stuur je ze toch door naar een steunpunt bij hen in de buurt?

Re: Vragen nieuwe gebruikers via PM
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/05, 10:58:40 »
Ik krijg ook veel vragen langs een PB én via de link van de steunpuntkaart.

Ik probeer wél altijd een antwoord te geven, op conditie dat de vraagsteller ook zijn/haar vraag op het forum stelt.

Nu dramatisch is het, voorlopig, niet; hoewel ik merk dat er wel wat professionals hun weg vinden naar dat systeem van vragen stellen.

Ik meen, nogmaals, dat er voor hen meer support moet zijn op het forum en specifiek voor professionelen (wat dat ook mag zijn; ik heb zelfs een schrijver gehad hier die met zijn Open Office niet uit de voeten kon).

Persoonlijk heb ik ook Theo eens gevraagd, via een PB, om de blokkendoosmethode even uit te leggen, en hij heeft dat ook gedaan (en later er een topic + website van gemaakt) zonder behoud.

Ik denk omwille van schaamte (om maar iets te zeggen) misschien niet direct een open vraag op het forum stelt, én misschien is het ook wel dat via een PB je vraag sneller beantwoord wordt.

Ik beschouw het deels als een compliment, en deels als een vervelend iets. Dus 50 -50, maar ik volg de filosofie van Ubuntu en help ze zo goed mogelijk verder zélfs via een PB.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline heir4c

  • Lid
Re: Vragen nieuwe gebruikers via PM
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/05, 11:03:30 »
"Uit schaamte". Ja, ik denk dat mensen geen 'domme' vragen durven stellen of dat ze iets eenvoudig niet snappen.
Ik meld ook altijd hier op het forum dat er geen domme vragen zijn. Soms vergeet je de simpelste dingen en soms lijken zaken simpel maar zijn ze eigenlijk enorm ingewikkeld om er simpel op te antwoorden.   :rolleyes:  =D
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Vragen nieuwe gebruikers via PM
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/05, 11:09:41 »
Vandaar dat ik die manier van hulpverlening wel begrijp Heir4c, en mensen blijven op die manier verder werken met *buntu.

Maar ja soms stalken ze je echt ....XD

Ik denk dat we gewoon een oogje moeten dichtknijpen met zoiets.  :D

Ik heb ook al voorgehad dat er eentje zelfs niet goed wist wát precies te moeten vragen/formuleren, het bleek een foute instelling te zijn van zijn server voor de taalpakketten (hij kon geen Engels).
Dus na 8 PB's kon ik pas begrijpen wat er precies fout liep met zijn installatie.
Soit, nu chat deze persoon veel met me via aMSN en soms kan ik hem verder helpen met tips/trucs enz
Hij is bij Ubuntu (ik geloof de 10.10 versie) gebleven en heeft veel lof over de hulpverlening en het sociale karakter van de mensen op het forum. Ik denk dan: daar doen we het toch voor !!??
« Laatst bewerkt op: 2011/06/05, 11:14:58 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vragen nieuwe gebruikers via PM
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/05, 11:27:24 »
Krijgen jullie ook dit soort vragen en zo ja hoe lossen jullie dit op?

Ik krijg ze ook, maar ik verwijs naar het forum. Anders is mijn antwoord alleen van belang voor die ene ontvanger; op het forum is het door iedereen te lezen, ook door andere mensen met hetzelfde probleem.

@Joris Donders: als iemand je echt hinderlijk gaat lopen bestoken met PB's, dan kun je die ene persoon in je profiel blokkeren. Zodoende kan die je dan geen berichten meer sturen.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Vragen nieuwe gebruikers via PM
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/05, 11:30:50 »
Ik denk dan: daar doen we het toch voor !!??


+1
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Vragen nieuwe gebruikers via PM
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/05, 12:07:28 »
Krijgen jullie ook dit soort vragen en zo ja hoe lossen jullie dit op?

Ik krijg ze ook, maar ik verwijs naar het forum. Anders is mijn antwoord alleen van belang voor die ene ontvanger; op het forum is het door iedereen te lezen, ook door andere mensen met hetzelfde probleem.

+1 Plus dat ik ook niet altijd direct een antwoord heb of soms is het zelfs een vraag waarop ik het antwoord niet (meer) weet. Dan is het handig als de rest van het forum mee kan helpen :)


Offline Tom

  • Lid
Re: Vragen nieuwe gebruikers via PM
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/05, 18:44:56 »
Dat heb ik ook ooit aan de hand gehad en als ik me niet vergis zelfs ook nog eens een topic over geopend of in een topic als reactie gepost. Ik weet het zo even niet meer maar wat ik wel deed was in dat topic of die reactie openlijk aangeven dat ik er niet van gediend was.

Via een PB (PM) hoort men niet om hulp te vragen naar mijn mening. Op die manier krijgt een andere persoon die misschien ook datzelfde probleem heeft waarschijnlijk nooit de oplossing te zien mocht het eventueel verholpen zijn.
We hebben niet voor niets een forum waar ze vragen kunnen stellen over Ubuntu in het algemeen én ze hebben een Andere Distributies gedeelte als het gaat over andere derivaten van Ubuntu of andere distro's.
Helemaal gelijk ,maar toch dikwijls stelt iemand een vraag en hij of zij bekomt daar tien antwoorden op ... vaak verschillende.
En oke alle wegen voeren naar Rome t´is alleen de vraag hoe.
Plus dus ook verschillende Personen die allemaal graag helpen ,nu dan wordt het voor een beginner bv zeer ingewikkeld wie wat en hoe.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Vragen nieuwe gebruikers via PM
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/05, 19:04:32 »
heir4c, ik doe eigenlijk hetzelfde. Ik vertel ze ook dat er op het forum mensen zijn die meer dan mij van alles weten.

Het is wel herkenbaar dat ze eerst met een vraag komen waar je niets van begrijpt.

@tiempjuuh, Dat ik geen steunpunt ben, betekend nog niet dat ik iemand niet wil helpen.

Ik help ze ook als ze de vraag niet op het forum stellen.
Ik wil toch altijd maar weer dat ze tevreden zijn met Linux en het net zo positief ervaren als ik dat doe.
Het zijn meestal als je de vraag ontcijfert hebt, vragen die over het algemeen heel makkelijk op te lossen zijn.