Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan driver draadloos niet installeren  (gelezen 5246 keer)

Offline Anna

  • Lid
kan driver draadloos niet installeren
« Gepost op: 2014/02/22, 12:03:11 »
Ik ben al heel lang bezig Sitecom wifi aan de praat te krijgen. Ik heb een Broadcom driver gedownload maar ik kan deze nergens terug vinden. Wel wanneer ik om extra stuurprogramma's vraag zie ik de driver. Volgens de Ubuntu handleiding moet ik deze installeren op de volgende manier en hoe moet ik onderstaande tekst interpreteren:

sudo apt-get purge bcmwl-kernel-source broadcom-sta-common broadcom-sta-source

Druk op Enter. Vul desgevraagd uw wachtwoord in. Dit blijft geheel onzichtbaar, u ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

Installeer nu het betere stuurprogramma. Kopieer en plak de volgende toverspreuk in de terminal:

sudo apt-get install b43-fwcutter firmware-b43-installer

indien wachtwoord wordt gevraagd moet ik dan een enter geven? zo ja dan krijg ik deze tekst:
E: dpkg werd onderbroken; voer handmatig 'sudo dpkg --configure -a' uit om het probleem te verhelpen.
eigenaar@ubuntu:~$
Na handmatig invoeren kom ik ook niet verder. Geen enter na invoeren wachtwoord, dan gebeurt er niets.
Zou het fijn vinden hulp hierbij krijgen.
Anna    PS programma's lopen tekens vast, Mozilla probleem?
« Laatst bewerkt op: 2014/02/22, 12:28:11 door Anna »

Offline heir4c

  • Lid
Re: kan driver draadloos niet installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/22, 15:25:39 »
Vooreerst kan je bij "extra stuurprogramma" de driver die vermeld staat aanvinken, dan zal hij dat automatisch doen en zal het cirkeltje ernaast een groen bolletje krijgen.
Om zeker te zijn, herstart dan de computer eerst even.
Als dit niet werkt kan je nog altijd de commando's uitvoeren die je zelf aangeeft. (Deze komen zo te zien van de site van Pjotr (google-site/computertip)).

Wanneer in de terminal (Ctrl+Alt+T toetsencombinatie om een terminal te openen) je wachtwoord word gevraagd dan zie je niets, ook geen sterretjes, als je je wachtwoord intypt. Dat is normaal en voor de veiligheid. Nog een overblijfsel van vroeger toen alles nog vanuit de console/terminal/zwarte scherm gewerkt werkt, zo een beetje als bij DOS van windows.)

Doe wel eerst even dat commando dat je op het laatst neerschrijft: sudo dpkg --configure -a
Dus open een terminal en tik dan in:
sudo dpkg --configure -aJe wachtwoord word gevraagd en je zal dus niets zien, je moet je wachtwoord "blind" intypen. Daarna druk je op Enter en laat je de computer zijn werk doen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Anna

  • Lid
Re: kan driver draadloos niet installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/24, 10:12:57 »
Dank je voor je antwoord Heir4c, maar de tips die  je geeft heb ik allemaal afgehandeld zoals je kunt lezen in mijn vraag. commando:  'sudo dpkg --configure -a' ook.

Mijn vraag of je een enter moet geven na invoering password is nog niet beantwoord. Geef ik wel enter dan krijg ik hetzelfde verzoek: E: dpkg werd onderbroken; voer handmatig 'sudo dpkg --configure -a' uit om het probleem te verhelpen. Geen enter: dan gebeurt er niets.
Bovenstaand verzoek blijf ik krijgen zodra ik na invoering password een enter geef. Ik blijf in kringetjes draaien.
Het is fijn dat er een hulpforum is, echter heb ik het gevoel dat er met al de kennis de vragen niet goed worden gelezen en soms - wanneer ik vragen van andere leden lees -  proef ik een beetje ongeduld wanneer iets niet direct wordt begrepen. Ik ben een beginner met Ubuntu en heb zeker hulp nodig om de chip voor draadloos internet aan de praat te krijgen.     Anna

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kan driver draadloos niet installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/24, 10:17:20 »
Kopieer en plak deze opdrachtregel eens in de terminal:
sudo dpkg --configure -a
En druk op Enter.

Offline Anna

  • Lid
Re: kan driver draadloos niet installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/24, 10:48:37 »
Ik heb de procedure weer herhaald. Er werd een eerder geïnstalleerd programma (driver) verwijderd en een  nieuw programma geïnstalleerd.Deze procedure heeft al  1 keer plaatsgevonden. Na melding geïnstalleerd loopt het vast. Daarna een herstart gedaan en vervolgens heb ik geen draadloos internet, geen branden van het wifi lampje. Open ik vervolgens verbinding bewerken; toevoegen, draadloos, aanmaken dan wordt mijn Sitecom niet gedetecteerd, terwijl automatisch verbinden staat aangevinkt. Er wordt gevraagd om SSID, BSSID, Mac adres, gekloond adres en dan  ben ik het spoor bijster.

Anna

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kan driver draadloos niet installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/24, 10:57:20 »
Er is een snelle oplossing, maar die kost je een tientje:
http://tweakers.net/pricewatch/316639/tp-link-tl-wn725n.html

Je moet daarbij wel een ingreep doen om 'm aan de praat te krijgen, maar daar heb ik een simpele handleiding voor gemaakt:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-8#TOC-Realtek-RTL8188EU-chipset-0bda:8179-
(punt 3, rechterkolom)

Offline Anna

  • Lid
Re: kan driver draadloos niet installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/24, 11:03:11 »
Dit krijg ik te zien na het commando:
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 003 Device 002: ID 046e:550f Behavior Tech. Computer Corp.
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 004: ID 093a:2510 Pixart Imaging, Inc. Optical Mouse
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
eigenaar@ubuntu:~$

Offline Anna

  • Lid
Re: kan driver draadloos niet installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/24, 11:08:12 »
Pjotr,
Het apparaatje van een tientje, denk je dat mijn wifi probleem daarmee is opgelost? Het is voor mijn reserve XP laptop Pavillion, niet  nieuw dus en bij deze laptop kan ik ook niet via live USB of DVD opstarten.
Anna

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kan driver draadloos niet installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/24, 11:13:16 »
Pjotr,
Het apparaatje van een tientje, denk je dat mijn wifi probleem daarmee is opgelost?
Dat verwacht ik wel, ja. Wel even de ingreep doen die ervoor nodig is (zie mijn vorige bericht).

Citaat
Het is voor mijn reserve XP laptop Pavillion, niet  nieuw dus en bij deze laptop kan ik ook niet via live USB of DVD opstarten.
Hoe heb je daar dan Ubuntu op gekregen?


Offline heir4c

  • Lid
Re: kan driver draadloos niet installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/24, 19:36:42 »
Ter info: Na een commando of intikken van wachtwoord altijd de Enter indrukken. Dan "zeg" je eigenlijk aan de computer: Ik ben klaar met het commando of mijn wachtwoord is volledig ingetikt dus kan je aan de slag.
Dat je weerom de instructie krijgt om hetzelfde commando in te tikken, kan helaas wel eens voorvallen.

Je SSID nummer staat op je router en daaronder naast WPA/WPA2 staat een wachtwoord (hier toch bij mijn router van Telenet in België) Die beide gegevens heb je nodig om in te loggen.
Normaal gezien als je kaart werkt en je op het netwerk-icoontje klikt zou je draadloze verbindingen moeten zien. Verzet je eventueel even met de laptop tot aan je router zelf. Of ga eens bij een raam staan dichter bij de straatkant zodat je beter ontvangst hebt en meerdere draadloze verbindingen uit de buurt kunt 'vinden'.

Zie je echt niets dan werkt het dus niet, uiteraard. En moet je dus verdere stappen ondernemen.
Werkte de wifi wel onder windows (op die computer)?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline daniel

  • Lid
Re: kan driver draadloos niet installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/24, 20:47:35 »
Wat zie je als je in de terminal venster typt

ifconfig

Zie je daar wlan0 staan?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: kan driver draadloos niet installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2014/02/24, 21:07:30 »
Persoonlijk heb ik het gehad met de Broadcom chipsets die dwarsliggen.
Deze gaan bij mij direct middels het installeren van ndiswrapper-dkms naar de windowsXP driver.
Dat scheelt me dagen ergernissen en uitproberen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline daniel

  • Lid
Re: kan driver draadloos niet installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2014/02/24, 21:49:30 »
Andere oplossing zou zijn een ander netwerk kaartje

Offline Anna

  • Lid
Re: kan driver draadloos niet installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2014/02/25, 10:42:17 »
Wat zie je als je in de terminal venster typt

ifconfig

Zie je daar wlan0 staan?

Dit zie ik staan:eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:c0:9f:b7:1e:5b 
          inet addr:192.168.0.100  Bcast:192.168.0.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::2c0:9fff:feb7:1e5b/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:1418 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:1128 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:1152795 (1.1 MB)  TX bytes:142708 (142.7 KB)

lo        Link encap:Local Loopback 
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:65536  Metric:1
          RX packets:506 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:506 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:48721 (48.7 KB)  TX bytes:48721 (48.7 KB)

eigenaar@ubuntu:~$


anna

Offline Anna

  • Lid
Re: kan driver draadloos niet installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2014/02/25, 10:45:43 »
Pjotr,
Het apparaatje van een tientje, denk je dat mijn wifi probleem daarmee is opgelost?
Dat verwacht ik wel, ja. Wel even de ingreep doen die ervoor nodig is (zie mijn vorige bericht).

Citaat
Het is voor mijn reserve XP laptop Pavillion, niet  nieuw dus en bij deze laptop kan ik ook niet via live USB of DVD opstarten.
Hoe heb je daar dan Ubuntu op gekregen?

Ubuntu via Windows binnengehaald. Daarna geïnstalleerd. Dit heb ik eerder gedaan met een andere versie van Ubuntu. Het ging beide keren goed. Alleen heb ik  met deze manier nooit de keus gehad voor bv Windows verwijderen tijdens installatie. En Windows zou ik graag verwijderd zien.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kan driver draadloos niet installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2014/02/25, 10:54:50 »
Ubuntu via Windows binnengehaald. Daarna geïnstalleerd. Dit heb ik eerder gedaan met een andere versie van Ubuntu. Het ging beide keren goed. Alleen heb ik  met deze manier nooit de keus gehad voor bv Windows verwijderen tijdens installatie. En Windows zou ik graag verwijderd zien.
OK.... Een Wubi-installatie dus. Dan kun je Windows inderdaad niet verwijderen, want dan is Ubuntu geïnstalleerd als "programma" binnen Windows.

Toch vreemd dat die flaptop niet wil opstarten van DVD of USB-staafje. Geef eens een compleet apparatuuroverzicht, op de volgende wijze:
https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Maak-automatisch-een-handig-overzicht-van-de-apparatuur-in-uw-computer
(punt 18, rechterkolom)

Offline Anna

  • Lid
Re: kan driver draadloos niet installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2014/02/25, 11:04:46 »
Ubuntu via Windows binnengehaald. Daarna geïnstalleerd. Dit heb ik eerder gedaan met een andere versie van Ubuntu. Het ging beide keren goed. Alleen heb ik  met deze manier nooit de keus gehad voor bv Windows verwijderen tijdens installatie. En Windows zou ik graag verwijderd zien.
OK.... Een Wubi-installatie dus. Dan kun je Windows inderdaad niet verwijderen, want dan is Ubuntu geïnstalleerd als "programma" binnen Windows.

Toch vreemd dat die flaptop niet wil opstarten van DVD of USB-staafje. Geef eens een compleet apparatuuroverzicht, op de volgende wijze:
https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Maak-automatisch-een-handig-overzicht-van-de-apparatuur-in-uw-computer
(punt 18, rechterkolom)
dit gebeurt er na password: sorry try again en deze is echt goed ingetikt.
eigenaar@ubuntu:~$ sudo lshw -html > ijzerwaren.html
[sudo] password for eigenaar:
1fSorry, try again.
[sudo] password for eigenaar:
Sorry, try again.
[sudo] password for eigenaar:
eigenaar@ubuntu:~$ sudo lshw -html > ijzerwaren.html
eigenaar@ubuntu:~$ sudo lshw -html > ijzerwaren.html
eigenaar@ubuntu:~$       


Offline Anna

  • Lid
Re: kan driver draadloos niet installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2014/02/25, 11:23:53 »
Ubuntu via Windows binnengehaald. Daarna geïnstalleerd. Dit heb ik eerder gedaan met een andere versie van Ubuntu. Het ging beide keren goed. Alleen heb ik  met deze manier nooit de keus gehad voor bv Windows verwijderen tijdens installatie. En Windows zou ik graag verwijderd zien.
OK.... Een Wubi-installatie dus. Dan kun je Windows inderdaad niet verwijderen, want dan is Ubuntu geïnstalleerd als "programma" binnen Windows.

Toch vreemd dat die flaptop niet wil opstarten van DVD of USB-staafje. Geef eens een compleet apparatuuroverzicht, op de volgende wijze:
https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Maak-automatisch-een-handig-overzicht-van-de-apparatuur-in-uw-computer
(punt 18, rechterkolom)
Het is gelukt.  Ik hoop dat het gecomprimeerde bestand te openen is.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kan driver draadloos niet installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2014/02/25, 11:38:59 »
Prima overzicht.  :)

Het lijkt me, dat die flaptop goed moet kunnen opstarten vanaf de DVD. Je moet er alleen even voor zorgen, dat in het BIOS het DVD-station bovenaan staat in de opstartvolgorde.

Met 1 GB RAM kies je overigens beter lichtgewicht familielid Xubuntu 12.04 LTS:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Offline Anna

  • Lid
Re: kan driver draadloos niet installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2014/02/25, 12:02:46 »
Prima overzicht.  :)

Het lijkt me, dat die flaptop goed moet kunnen opstarten vanaf de DVD. Je moet er alleen even voor zorgen, dat in het BIOS het DVD-station bovenaan staat in de opstartvolgorde.

Met 1 GB RAM kies je overigens beter lichtgewicht familielid Xubuntu 12.04 LTS:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu
Ik heb DVD en USB wel 10 keer geprobeerd. Bios aangepast. DVD bovenaan gezet bevestigd met F10, het lukt niet . Computer start eigenwijs op met de keuze Windows of Ubuntu. USB is trouwens niet eens aanwezig in BIOS menu.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kan driver draadloos niet installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2014/02/25, 12:16:42 »
Wat voor type-aanduiding staat er op de HP-sticker op je flaptop (meestal te vinden op de onderkant van een flaptop)?

Offline Anna

  • Lid
Re: kan driver draadloos niet installeren
« Reactie #21 Gepost op: 2014/02/25, 12:21:58 »
Wat voor type-aanduiding staat er op de HP-sticker op je flaptop (meestal te vinden op de onderkant van een flaptop)?

HP Pavillion ze2229ea

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kan driver draadloos niet installeren
« Reactie #22 Gepost op: 2014/02/25, 12:22:10 »
Ik bedenk me net: heb je de DVD wel op de juiste manier gebrand? Je moet het .iso-bestand namelijk niet rechtstreeks op de DVD branden, maar op een speciale manier:
https://sites.google.com/site/computertip/dvdbranden

Offline Anna

  • Lid
Re: kan driver draadloos niet installeren
« Reactie #23 Gepost op: 2014/02/25, 12:32:13 »
Ik bedenk me net: heb je de DVD wel op de juiste manier gebrand? Je moet het .iso-bestand namelijk niet rechtstreeks op de DVD branden, maar op een speciale manier:
https://sites.google.com/site/computertip/dvdbranden
Ooit Windows eraf gegooid. Opnieuw geïnstalleerd van originele cd. Kon toen servicepack 3 niet meer binnenhalen. Daarom kan ik ook veel bestanden niet meer downloaden. Om een iso-bestand te openen heb ik een programma nodig en deze kan ik weer niet downloaden omdat er een en ander ontbreekt in SP 2. Dit heb ik gisteren geleerd toen ik een usb stick op de juiste manier wilde maken. Dus je ziet, ik draai in kringetjes rond. Iedere keer ontdek ik iets maar kan ik het niet binnenhalen.

Weet je misschien waarom de optie USB niet in BIOS aanwezig is?


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kan driver draadloos niet installeren
« Reactie #24 Gepost op: 2014/02/25, 13:05:21 »
Je moet het iso-bestand ook helemaal niet openen, maar met ISO Recorder op een DVD branden..... Zie voor een handleiding de webkoppeling in mijn eerdere bericht. En je kunt die DVD natuurlijk ook gewoon even op een andere PC branden, als ISO Recorder niet wil installeren op je flap.  :)

Verder kan het geen kwaad om het BIOS bij te werken naar de "nieuwste" versie voor je flaptop:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/previousVersions?softwareitem=ob-43515-1&cc=nl&dlc=nl&lc=nl&os=228&product=1101446&sw_lang=

Pak de nieuwste, dus F.27. Je hebt nu nog F.06.

Mogelijk krijg je dan alsnog de optie voor opstart vanaf USB. Maar goed, als je een DVD brandt *op de juiste manier*, dan heb je die USB-opstartoptie waarschijnlijk niet eens nodig.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/25, 13:06:59 door Pjotr »